ua en ru

На межі виснаження: як борються з кризою страхові компанії

На межі виснаження: як борються з кризою страхові компанії
Автор: RBC.UA
У більшості сегментів страхування з початку 2014 року спостерігається планомірне падіння.

Павло Костіцин

У більшості сегментів страхування з початку 2014 року спостерігається планомірне падіння. За даними insurance top, страхові компанії за 6 місяців 2014 року отримали валові страхові платежі в розмірі 11,04 млрд грн, що на 23% менше, ніж за аналогічний минулорічний період (14,33 млрд грн).Обсяг чистих страхових премій у цей же період скоротився до 8,72 млрд грн (на 16,5% менше, ніж за січень-червень-2013 року - 10,44 млрд грн).

Ця динаміка, в принципі, перегукується з 2009 роком, з яким нерідко порівнюють рік нинішній. Так, за 1 півріччя 2009 року, порівняно з аналогічним періодом 2008 року, валові страхові премії скоротилися на 16%, а чисті знизилися на 17%.

"Однак, у 2014 році скорочення обсягу страхового ринку за всіма напрямами, зростання збитковості, банкрутства страхових компаній виражені набагато сильніше. Якщо в 2008-2009 роках, у багатьох компаній був запас міцності, то зараз таких запасів немає. А ситуація в країні така, що акціонери, за дуже рідкісним винятком, не готові далі інвестувати в розвиток страхового бізнесу", - зазначає голова правління СК "Рітейл-Страхування" Андрій Супрун.

Динаміка страхового ринку України в 2008-2014 роках*

На межі виснаження: як борються з кризою страхові компанії

* за даними IsuranceTOP і Ліги страхових організацій

Справа в тому, що в 2009 рік ринок увійшов з великими портфелями по КАСКО, майнового страхування, який був сформований завдяки високій динаміці банківського кредитування як населення, так і бізнесу, то сьогодні "резерв виживання" практично вичерпаний. До того ж, не варто применшувати вплив анексії Криму і фактичне руйнування східного регіону. За різними оцінками, цей фактор призвів до втрати деякими страховиками до 25-30% свого бізнесу. Особливо тими компаніями, які активно грали в сегменті корпоративного і промислового страхування.

У той же час, в наявності зростаючі збитки, з якими страховики впоратися навряд чи зможуть. За 1 півріччя 2014 року обсяг чистих страхових виплат вже виріс на 5,5% - до 2,36 млрд грн, валових - до 2,4 млрд грн, що на 4,9% більше, ніж у 1 півріччі минулого року.

ТОП-15 страхових компаній за обсягами страхових премій*

На межі виснаження: як борються з кризою страхові компанії

Падіння чи зростання?

У розрізі видів страхування, в 1 півріччі 2014 року обсяги отриманих страховиками премій з КАСКО скоротилися на 3%, а їх обсяг склав лише 1,7 млрд грн. "Зоряний час "каско" в першому кварталі 2014 року, коли дилери продавали за фіксованим курсом. Тоді і авторинок побачив сплеск продажів, а страховики - ріст премій по КАСКО", - підкреслив гендиректор СК 2Allianz Україна" Гаррі Адреасян.

До осені обсяги продажів авто впали на 80%, порівняно з 2013 роком, що вмить позначилося на темпах їх страхування. До того ж, через збільшення вартості автомобілів у гривні, зросла і вартість полісів, хоча тарифи залишилися колишніми. Це також суттєво охолоджує попит з боку автовласників. Підтвердження тому - падіння премій по КАСКО за 8 місяців 2014 року на 15%.

ОСАГО також не блищить: обсяг страхових платежів на 6% менше, ніж за січень-червень 2013 року. За 8 місяців падіння склало 4%.

Певним компенсатором виступило підвищення тарифів на "автоцивілку" минулим літом. Але, з іншого боку, це лише тимчасова міра залучення додаткових ресурсів для латання "дірок" страховими компаніями. До того ж, зростання тарифів породжує демпінг, і стимулює практику продажу полісів за заниженими на 30-50% цінами.

Відносно непогано себе почуває сегмент добровільного медстрахування. За 6 місяців його обсяги зросли на 20%, а за 8 місяців - на 18%. Тільки от глибинна суть цієї динаміки не настільки райдужна. "Зростання ринку пов'язане зі збільшенням цін на медикаменти та медичні послуги, що тягне за собою і підвищення відрахувань на ДМС", - вважає президент Ліги страхових організацій (ЛСОУ) Олександр Залєтов.

Тобто, реальний попит на медстрахування, по суті, не збільшується. Більше того, роботодавці економлять, як тільки можуть. Наприклад, широко використовують субліміти на різні види медичної допомоги, медикаменти. А також застосовують франшизи на ліки і клініки більш високої цінової категорії.

Падіння страхування ризиків бізнесу ще більш виразне. За підсумками січня-серпня 2014 року, страхування вантажів скоротилася на 31%, майна - 22%, медичних витрат - на 16%, від нещасних випадків - на 8%.

Чекають в страху

На грудень 2014 року і на 2015 рік страховики дивляться без особливого оптимізму. Головне побоювання - зростання збитковості та обсягів виплат. З-за інфляції і девальвації зібрані премії та сформовані резерви вже до кінця року знеціниться на 25%. При тому, що ризики і витрати залишаться на тому ж рівні або зростуть.

"Ті види страхування, у яких ризики фактично прив'язані до валюти - виїжджають за кордон, автострахування і частково ДМС - понесуть значну навантаження фактичного подорожчання врегулювання страхових випадків туристів, зростання вартості матеріалів і запчастин автомобілів і ціна на ліки", - сказав Андрій Супрун.

Особливо сумно виглядає туристичне страхування, де збитковість може відразу зрости на 40-50%, і ОСАГО, де відсутня можливість дострахования або пропорційної виплати у зв'язку з недострахованием, тому розміри виплат по "автогромадянці" збільшиться в середньому на 30-40%.

Також не до кінця зрозуміла ситуація з збитками, заявленими із зони АТО. Дуже багато подій відбуваються в неоднозначних обставинах, і вони можуть потрапляти під винятки з договору страхування. Це потребує ретельного розслідування. Крім того, СК не може платити без підтверджуючих документів. Але складнощі зі збором "папірців" в цих регіонах виникають майже завжди. Ще одна проблема, пов'язана зі збитками в зоні АТО - у СК відсутня можливість формувати достатні резерви.

ТОП-15 страхових компаній за обсягами страхових виплат*

На межі виснаження: як борються з кризою страхові компанії

* за даними IsuranceTOP і Ліги страхових організацій

На позитивну динаміку премій навряд чи варто розраховувати. За оцінками Української федерації страхування, КАСКО за підсумками 2014 року просяде на 10%, інше майнове страхування - на 15%, зростання ОСАЦВ буде до 5% (це пов'язано зі збільшенням середнього розміру платежу), ДМС зросте десь на 15%.

Ще одна тенденція - поступове "очищення" ринку. Це як догляд компаній допомогою банкрутства, так і відмова від неприбуткового бізнесу акціонерами страховиків. Однак, проблема полягає в тому, що законодавство не дає дієвого інструментарію для впливу на проблемних страховиків і їх власників, які довели компанії до кризи. Яскравий тому приклад - СК "Оранта", де тимчасова адміністрація працює вже майже рік. Але поки що без особливих результатів. Найбільший обсяг проблем - в ОСАГО. Кількість страховиків, які залишають цей сегмент, скоро піде на десятки. Тільки от резервів на покриття їх збитків, на жаль, немає.

Рішення Національної комісії з регулювання ринків фінпослуги МТСБУ щодо деяких страхових компаній

На межі виснаження: як борються з кризою страхові компанії

З гордо піднятою головою

Однак учасники ринку не позбавлені оптимізму. "З урахуванням всіх змінних наступний 2015 рік буде дещо краще цього року, і буде мати хоч невеликий, але позитивну динаміку у +3-5%", - вважає Гаррі Адреасян.

При цьому умовою №1 для виживання стане надійність страхових компаній, а також гнучкість і мобільність. Здатність освоювати нові напрямки, технології в продажах, каналах просування продуктів.

"Тренд 2015 року - автоматизація, перехід на електронний формат полісів, збільшення частки інтернет-каналу", - вважає директор департаменту продажів страхової компанії PZU в Україні Василь Дужак.

Крім того, у фокусі виявляться:

- посилення якості врегулювання (наприклад, по КАСКО, де запити страхувальників на швидкість виплат продовжують рости);

- корінна перебудова системи ОСАЦВ (на це є надія завдяки оновленню керівництва МТСБУ, вступ в силу нових вимог щодо остаточного формування гарантійних внесків до фондів бюро);

- популяризація досі неходових продуктів (страхування нерухомості, життя від нещасних випадків).

"Нові інвестори на український ринок навряд чи зайдуть, але діючі гравці з капіталом нерезидентів цілком можуть збільшити свою частку, в тому числі і завдяки відходу дрібних або схемних компаній", - припускає Василь Дужак.

І така "чистка" буде тільки на руку. Як сумлінним компаніям, так і клієнтам.