ua en ru

Мінінфраструктури просить відкласти підписання САП з Євросоюзом до 2013 року

Автор: RBC.UA
Україна і Євросоюз можуть відкласти підписання угоди про спільний авіаційний простір до 2013 р.

Україна і ЄС можуть відкласти підписання угоди про спільний авіаційний простір до 2013 р., повідомляє видання "Комерсант-Україна".

Завершити до 2 липня переговори про укладення угоди з ЄС про спільний авіаційний простір, або так зване "Відкрите небо", Президент Віктор Янукович доручив Кабінету міністрів ще 29 лютого. Спільний авіаційний простір (САП) дозволить авіакомпаніям України та ЄС отримати безперешкодний доступ на маршрути між країнами і всередині України. Зараз ці відносини регулюються міжурядовими угодами.

На думку експертів, від майбутнього підписання Україною угоди про спільний авіаційний простір з ЄС найбільше виграють пасажири, адже ціни на авіаперевезення можуть знизитися в 2-3 рази.

Проте українські міністерства і відомства не вклалися в заявлені терміни. У прес-службі Державіаслужби (ДАА), відповідальної в тому числі за переговори з ЄС і Єврокомісією, виданню розповіли, що терміни швидше за все будуть перенесені. "Враховуючи домовленості з європейською стороною, Мінінфраструктури просить Президента продовжити термін до 1 січня 2013 р.", - повідомили в міністерстві. У прес-службі Єврокомісії (ЄК) на запит видання вчора не відповіли.

Україна готувалася до підписання договору "Про відкрите небо" з грудня 2007 року і провела п'ять раундів переговорів (останній - у березні 2010 р.). На початку 2011 року віце-прем'єр Борис Колесніков повідомляв, що угода може бути підписана протягом року. Але навесні того ж року чиновник заявив, що це може відбутися лише в разі скасування ЄС візового режиму для українців. У ЄК у свою чергу зазначили, що ці питання не пов'язані між собою.

Реальною перешкодою для підписання договору про САП є не візовий режим з Європою, а технічні питання невідповідності систем сертифікації літаків в ЄС і Україні, відзначають в ДАА. Ключовим питанням, на якому наполягає Україна, є допуск на ринок авіаперевезень і робіт в рамках САП частині парку сертифікованих в Україні повітряних суден української реєстрації (розробки України та СРСР).

Але в ЄК наполягають на тому, щоб, згідно з Регламентом ЄС N216/2008, з українського Держреєстру цивільних повітряних суден були виведені всі не сертифіковані Європейським агентством з безпеки польотів (EASA) повітряні судна. Крім того, Україна має передати повноваження з сертифікації авіатехніки EASA. В ДАА заперечують, що, відповідно до вимог чиказької Конвенції про міжнародну цивільну авіацію, Україна як розробник і виробник авіатехніки залишається відповідальною за підтримання льотної придатності десятків тисяч несертифікованих EASA повітряних суден та їх компонентів, а тому не може піти на такі умови.
Щоб вирішити цю проблему, сторони провели ряд неофіційних зустрічей в 2011-2012 роках. Остання консультація відбулася 8 червня в Києві. Генеральний конструктор ДП "Антонов" Дмитро Ківа говорить, що зараз сторони готові підписати меморандум про взаєморозуміння, в якому можуть бути вирішені спірні питання. Один з варіантів передбачає підписання угоди про взаємне визнання сертифікатів льотної придатності (BASA). Крім того, обговорюється питання спільної сертифікації ДАА та EASA нових літаків, які будуть експортуватися з України до ЄС і навпаки.

В ДАА кажуть, що очікують від ЄК проект текстів угоди про САП і меморандуму до кінця липня. "Конкретна дата наступного раунду переговорів поки не узгоджена, але, за інформацією МЗС, в ЄК вважають, що він може бути проведений в Брюсселі в вересні-жовтні", - повідомили в ДАА.

Україні не варто поспішати з підписанням цієї угоди, вважає експерт Центру політичного і економічного аналізу Ірина Кава. "САП буде згубно для українських перевізників. Держава не може справитися з внутрішньою монополією на авіаперевезення, а захистити авіакомпанії від європейських не зможе тим більше", - впевнена експерт.

Зараз сертифікат EASA є тільки у Ан-26, зазначив Дмитро Ківа. "Всі інші наші літаки, в тому числі" Руслан "і Ан-148, зараз літають над Європою без цього сертифіката. Претензій до них немає", - зазначив він. Ківа пояснює, що в "Антонові" не проти сертифікувати і решту техніку, однак зараз сертифікація кожного типу літаків обходиться в 40 млн дол. на рік. "Ця вимога ЄС є неприйнятною", - відзначає він.

Авіаційна інфраструктура в Україні залишається нині однією з найдорожчих в Європі, будучи при цьому однією з найменш ефективних. Основною причиною цього є відсутність здорової конкуренції, український ринок авіаперевезень дуже монополізовано.

"Сукупна частка Української авіаційної групи в загальному обсязі регулярних пасажирських авіаперевезень за результатами діяльності в першому півріччі 2011 р. перевищила 50%, що має ознаки колективної монополії на ринку. Водночас однією з переваг приєднання України до спільного авіаційного простору стало б збільшення на 10-15% надходжень до державного бюджету за рахунок виходу на ринок України провідних європейських малобюджетних авіаперевізників. У Європі авіакомпанії моделі "лоукост" перевозять до 50% всіх пасажирів. В Україні ж їхня частка не перевищує 10%", - вказують експерти.