Мінфін пропонує на 50% підвищити акцизи на бензин і дизпаливо, щоб відремонтувати дороги
Міністерство фінансів України (Мінфін) вчора винесло на розгляд Кабінету міністрів законопроект про підвищення відразу на 50% акцизного збору на бензин і дизпаливо. Проектом закону "Про внесення змін до Податкового кодексу про деякі ставки акцизного збору" має в своєму розпорядженні "Комерсант-Україна".
Документ передбачає різке збільшення акцизу: на бензин - з 198 до 396 євро за тонну, а на дизпаливо - з 46-98 до 92-196 євро за тонну. "Очікується, що його розглянуть на наступному тижні і у разі схвалення направлять до Верховної Ради", - розповів виданню джерело у Кабміні. За його словами, ініціатором створення документа є "Укравтодор", а автором - Мінфін. У прес-службі цих відомств вчора не стали коментувати документ.
Читайте також: В Україні загальна сума акцизного збору на паливо за рік становить 15,4 млрд грн, - Азаров
Кошти, отримані за рахунок зростання ставок акцизного збору, повинні бути спрямовані на ремонт доріг, які знаходяться в незадовільному стані, стверджує один з чиновників Міненерго на правах анонімності. У I кварталі надходження до бюджету від акцизного збору з бензинів і дизпалива скоротилися на 36%, до 1,6 млрд грн (дані Міністерства доходів і зборів). Хоча імпорт нафтопродуктів у цей період зменшився не так значно - на 9,1%. Щопправда, навіть співрозмовник видання в Міненерго сумнівається, що кошти будуть спрямовані за призначенням: "Боюся, що гроші знову підуть на латання бюджетних дірок, і на якості доріг це підвищення не позначиться".
Збільшення ставок призведе до дуже значного подорожчання бензину, говорить прес-секретар концерну "Галнафтогаз" Олесь Пограничний. За оцінками компанії, ціни на бензин в середньому можуть зрости на 2 грн, а на дизельне паливо - на 50 коп. за літр. Тобто після підвищення акцизу ціни на паливо в Україні будуть на рівні країн Східної Європи, зазначає член наглядової ради "Укртатнафти" Костянтин Бородін. "А ось якість пального залишиться колишнім - тобто набагато гірше європейського. Крім того, підвищення цін спровокує падіння продажів на АЗС", - очікує експерт. Він нагадує, що концентрація АЗС на одиницю автомобілів в Україні вище, ніж у країнах ЄС. Через це продажі однієї заправної станції в середньому за добу у нас і так менше, ніж у Європі - 3,5-4 тис. л проти 15-20 тис. л на одну станцію.
Ще місяць тому міністр інфраструктури Володимир Козак заявляв, що підвищення акцизів на бензин відомство не готує.
"Міністерство інфраструктури не підвищував і не буде цього робити ... На сьогодні питання про підвищення акцизу на дизельне паливо не варто, а на бензин - навіть не розглядали це питання", - заявляв Козак.
За його словами, на останньому засіданні колегії розглядалося питання стану автомобільних доріг: "Був доповідь про досвід європейському, як утримуються дороги, як будуються, як утримувати їх в нормальному стані, джерела фінансування. І як приклад розповідали, що в Європі є акциз на дизельне паливо, який в десятки разів вище, ніж у нас. Розглядалося питання в цілому, а не ініціативи підвищення акцизів".
Читайте також: Мінінфраструктури не підвищуватиме акцизи на бензин (відео)
Раніше також вже повідомлялося, що Міністерство інфраструктури України і "Укравтодор" працюють над розробкою механізму поетапної оптимізації розмірів акцизного збору на паливо у відповідності з європейськими стандартами. Ця інформація була сприйнята як сигнал про підвищення акцизу на бензин, проте Козак сьогодні заявив, що підвищення акцизів не малося на увазі.
Тоді міністерська прес-служба заявила: "Зараз в Україні діють найнижчі акцизні збори на паливо в порівнянні з іншими країнами Європи - 198 євро за тонну за бензин і 46-98 євро за тонну за дизельне паливо. А в Нідерландах акцизний збір за бензин становить 948 євро за тонну, на дизель - 490 євро за тонну, у Німеччині - 851 євро за тонну бензину і 534 євро за тонну дизеля, в сусідній з нами Польщі акцизна ставка на бензин складає 494 євро, на дизель - 375 євро. В середньому по Євросоюзу мінімальні акцизні ставки становлять 466 євро за тонну бензину і 375 євро за тонну дизельного палива. Пропонується ввести поступове збільшення ставок акцизного збору на нафтопродукти до розмірів, рівних мінімальним середньоєвропейським. Такі зміни дозволять поліпшити якість доріг в Україні, а відповідно і підвищити рівень безпеки руху".
Відомо, що раніше про занадто низькому рівні українських акцизів порівняно з європейськими заявляв прем'єр-міністр Микола Азаров.
Нагадаємо, в Україні за рік сума сплаченого акцизу з нафтопродуктів становить 11,104 млрд грн. Один автовласник платить за ремонт доріг приблизно 992 грн. Цієї суми достатньо, щоб провести ямковий ремонт на 5 кв. м дороги, капітальний ремонт - на 1,5 кв. м або прокласти приблизно 2,5 см дороги першої категорії.