ua en ru

Місцеві вибори-2015: тренди виборчої кампанії

Місцеві вибори-2015: тренди виборчої кампанії Через проблеми з реєстрацією деякі з кандидатів не мали змоги на рівні з іншими вести законну агітацію
До завершення виборчої кампанії залишилося всього декілька днів. Вже в неділю, 25 жовтня, українці вирушать на виборчі дільниці аби віддати свої голоси на місцевих виборах. В той же час в Україні підбили перші підсумки цієї кампанії. В кінці минулого тижня Громадянська мережа "Опора" опублікувала свій звіт щодо ведення партіями передвиборчої кампанії. Найбільш сер'йозними проблемами громадські активісти назвали підкуп виборців і недобросовісну роботу місцевих виборчих комісій.

До завершення виборчої кампанії залишилося всього декілька днів. Вже в неділю, 25 жовтня, українці вирушать на виборчі дільниці аби віддати свої голоси на місцевих виборах. В той же час в Україні підбили перші підсумки цієї кампанії.

В кінці минулого тижня Громадянська мережа "Опора" опублікувала свій звіт щодо ведення партіями передвиборчої кампанії. Найбільш сер'йозними проблемами громадські активісти назвали підкуп виборців і недобросовісну роботу місцевих виборчих комісій.

Агітаційна активність

Загалом, за даними Центральної виборчої комісії, по всій Україні у місцевих виборах беруть участь 142 партії. Як стверджують у "Опорі", активні виборчі кампанії розгорнули 27 з них. Причому, більшість з них активна максимум у двох областях. До трійки партій, які найактивніше займаються агітацією, увійшли "Блок Петра Порошенка "Солідарність", "Батьківщина" і "Наш край" (див. таблицю).

Фактично президентська політсила виявилася єдиною партією, яка охопила всю територію України (активні кампанії у 24 областях). Далі найбільш поширеними є кампанії "Батьківщини" (20 областей), партії "Наш край" (12 областей), "Опозиційного блоку" (10 областей), "Укропу" і "Самопомочі" (по 9 областей).

Крім того, як виявилося, президентська партія є найактивнішою з усіх партій у 14 областях України. З величезним відривом друге місце посідають партія "Відродження" та "Опозиційний блок", агітація яких виявилася найактивнішою тільки у двох областях України ("Відродження" - у Харківській і Миколаївській, ОБ - у Одеській і Запорізькій областях).

Ще п'ять партій виявилися агітаційно найактивнішими тільки в одній області: "Самопоміч" - у Львівській, "Батьківщина" - у Житомирській, "Наш край" - у Чернігівській, "Укроп" - у Луцькій, "Єдиний центр" - у Закарпатській області.

Рейтинг найактивніших партій на місцевих виборах в Україні (станом на 14 жовтня 2015 р.)

Рейтингове місце

Партія - суб'єкт виборчого процесу

1

Партія "Блок Петра Порошенка "Солідарність"

2

Політична партія Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина"

3

Політична партія "Наш край"

4

Політична партія "Опозиційний блок"

5

Політична партія "Українське об'єднання патріотів - Укроп"

6

Політична партія "Об'єднання "Самопоміч"

7

Аграрна партія України

8

Партія "Відродження"

9

Політична партія Всеукраїнське об'єднання "Свобода"

10

Радикальна партія Олега Ляшка

11

Політична партія "Рідне місто"

12

Політична партія "Громадський рух "Народний контроль"

Експерт громадянської мережі "Опора" Ольга Коцюруба зазначила, що найпоширенішим порушенням під час цієї виборчої кампанії залишається незаконна агітація.

"Найбільшими типовими порушеннями залишається незаконна агітація: без вихідних даних, поза виборчим фондом, а також зловживання адміністративним ресурсом, зокрема, бюджетним адміністративним ресурсом і медійним адміністративним ресурсом. Також надалі залишається притаманна для українських виборів проблема непрямого підкупу виборців. Ці факти не мають надмірного поширення, але вони присутні абсолютно на всій території України", - розповіла Коцюруба.

Активність виборчкомів

Однією з найбільших проблем, з якою Центральна виборча комісія зіткнулася на цих виборах, стала відмова територіальних виборчих комісій у реєстрації кандидатів від тієї чи іншої партії. Дійшло до того, що у кількох містах ЦВК змушена була повністю розпустити тервиборчкоми, а в деяких випадках і самостійно реєструвати кандидатів.

Цей новий тренд передвиборчої кампанії аналітик "Опори" Олександр Клюжев пояснює тим, що ТВК по-різному застосовують новий закон "Про місцеві вибори".

"Застосування нового закону про місцеві вибори в частині реєстрації або скасування реєстрації кандидатів мало неоднаковий характер по різних територіальних громадах, і ми отримали масові відмови ТВК у реєстрації кандидатів з тих чи інших причин. Найчастіше ТВК застосовували у якості підстави для відмови у реєстрації кандидатів неналежне оформлення виборчих документів. В тому числі певні помилки в документах кандидатів вважалися як факт відсутності цих документів взагалі, і по більшості регіонів така підстановка застосовувалась", - зазначив Клюжев.

Він додав, що попри те, що закон передбачає внесення грошової застави місцевою організацією партії у безготівковому варіанті, частина партій вносила їх через фізичну особу готівкою через філії банків. Це також ставало масовою підставою для відмови в реєстрації кандидатів.

"На відміну від попередніх місцевих виборів, цього разу судове оскарження відмови у реєстрації стало ефективним механізмом відновлення виборчих прав. Якщо проаналізувати загальну сукупність наявних судових рішень, то суди частіше підтримували аргументацію партій та кандидатів у спорах з ТВК, ніж ставали на їхній бік", - підкреслив Олександр Клюжев.

Нагадаємо, найрезонаснішими випадками відмов у реєстрації стали: відмова зареєструвати "Опозиційний блок" на місцевих виборах у Харківській області, відмова зареєструвати кандидата від "Опозиційного блоку" на виборах Слов'янського міського голови, відмова зареєструвати кандидатів від партії "Вільних демократів" на виборах до Черкаської міської ради та кандидата в мери Черкас від цієї партії, відмова зареєструвати кандидата в мери Херсона від партії "Наш край".

"За оцінками "Опори", проблеми із реєстрацією цих місцевих організацій політичних партій та відповідних кандидатів мали ознаки перешкоджання здійсненню ними пасивного виборчого права. У той же час ці випадки свідчать про певні політичні протистояння на локальному рівні, а не є вираженням загальнонаціональної тенденції щодо упередженого ставлення виборчих комісій до тих чи інших політичних партій", - зазначив Клюжев.

Він додав, що попри те, що кандидатам і партіям в більшості випадків вдалося встановити справедливість у судовому порядку, вони не мали змоги на рівні з іншими вести законну агітацію.

"Закон передбачає, що фінансування передвиборчої агітації може здійснюватися лише у разі створення виборчого фонду, а це можливо лише після реєстрації кандидатів. В такому випадку ці потенційні учасники виборів, які зіштовхнулися з проблемами у реєстрації, мали або вести певну нелегальну агітацію, чекаючи судових рішень та рішень виборчих комісій, або не проводити її взагалі, і тут ми маємо певні проблеми із забезпеченням рівності можливостей для різних кандидатів на місцевих виборах", - пояснив Олександр Клюжев.

Ще однією великою проблемою, яка може проявитися вже в день виборів, є недостатня укомплектованість дільничних виборчих комісій.

"Це свідчить про певну безсистемність роботи політичних партій на місцевому рівні, коли навіть ті політичні сили, які є лідерами за передвиборчою активністю в тому чи іншому регіоні, не спромоглися знайти достатньої кількості людей для забезпечення свого повноцінного представництва у дільничних виборчих комісіях. Зрозуміло, що у випадку формування дільничних комісій у мінімальному складі, навантаження на кожного члена відповідної ДВК стає надмірним, і у разі виникнення проблем з відмовами від роботи в складі ДВК певних осіб, взагалі виникають ризики неналежного виконання повноважень дільничних виборчкомів", - заявив Клюжев.

Експерт зазначив, що тенденція останніх виборів засвідчує: все менше людей готові працювати в складі ДВК.

"Держава має подумати про додаткові стимули, в тому числі і, можливо, про суттєве підвищення фінансового забезпечення членів ДВК, які протягом декількох днів працюють в достатньо складних умовах", - заявив він.