Меркель: Німеччина виступає проти збільшення кредитного потенціалу ESM
Канцлер ФРН Ангела Меркель, яка виступила з програмною промовою на відкритті 42-ой щорічної зустрічі представників світових політичних, ділових і інтелектуальних еліт в рамках Всесвітнього економічного форуму (ВЕФ) у швейцарському Давосі, в черговий раз підтвердила, що Німеччина виступає проти збільшення кредитного потенціалу Європейського стабілізаційного механізму (ESM), передає Reuters.
Таким чином, вимога Міжнародного валютного фонду (МВФ) про збільшення обсягу ESM в два рази була відхилена. При цьому канцлер Німеччини висловила намір продовжувати роботу по зміцненню позицій єдиної європейської валюти.
"Ми маємо намір підтримувати євро, однак ми не може гарантувати того, що не в наших силах. Німеччина не хоче давати порожніх обіцянок, оскільки їх невиконання буде сильним ударом по європейських ринках", - заявила Меркель, зазначивши, що довіра до Європи вже похитнулася.
"Довіра до Європи вже не настільки міцна, як раніше, оскільки не всім європейським країнам останнім часом вдавалося виконувати обіцянки і реалізовувати взяті зобов'язання. На сьогоднішній день довіра - це найміцніша валюта, яку країна може мати на світових ринках", - вважає Меркель.
Крім того, в своїй промові німецький канцлер виступила з пропозицією укладення договору між Євросоюзом (ЄС) і США про вільну торгівлю.
Антикризовий механізм ESM планується до запуску в 2012 р. Він повинен змінити Європейський фонд фінансової стабільності (EFSF), який влада єврозони намагається розширити за рахунок фінансового плеча.
Нагадаємо, передбачувані ресурси ESM складуть 500 млрд євро, при цьому передплатний акціонерний капітал складе 700 млрд євро, причому оплачувана частина акціонерного капіталу країн єврозони складе 80 млрд євро. Де факто даний механізм виконував би роль єдиного інструменту для врегулювання національних боргів країн. Німеччина раніше вже виступала проти цієї ініціативи.
Деякі європейські політики вважають, що ресурсу ESM буде недостатньо для того, щоб захистити від кризи великі економіки єврозони - іспанську, італійську. В даний час фінансова допомога таким країнам, як Ірландія, Португалія, виділяється через тимчасовий антикризовий фонд EFSF, що в 2012 р. повинен бути замінений постійним стабілізаційним механізмом ESM.
ESM створювався за образом і подобою МВФ як організація, що має схожі з них функції. У цьому полягає основна відмінність ESM від спішно сформованого в 2010 р. EFSF, що з юридичної точки зору лише цивільно-правової цільової компанією.
Раніше міністри фінансів єврозони погодили дві можливості збільшення фінансових ресурсів EFSF. Згідно з домовленістю, в рамках першої опції фонд буде страхувати 20-30% ризику можливих втрат приватних інвесторів при їх вкладення у нові випуски суверенних облігацій проблемних країн, таких як Іспанія та Італія.
Другий варіант припускає об'єднання приватного і державного капіталів в співінвестиційних фондах, які будуть викуповувати суверенні облігації на первинному і вторинному ринках. Обидві опції, як очікується, будуть реалізовані на початку 2012 р.
Восени лідери ЄС домовилися підвищити кредитний потенціал EFSF до 1 трлн євро, розраховуючи домогтися мультиплікативного ефекту від використання існуючих ресурсів фонду за рахунок залучення коштів сторонніх інвесторів (як приватних, так і, наприклад, суверенних держфондів країн, що розвиваються).
ЄЦБ відмовився фінансувати стабфонд.
Німеччина вимагає, щоб інвестори приватного сектора - банки і страхові компанії - несли частину збитків, пов'язаних з порятунком Греції. Держави єврозони спочатку погодилися внести в договір про постійний фонд допомоги пункти, які потребують участі приватного сектора. Зараз Греція веде переговори з приватними кредиторами про реструктуризацію свого держборгу. 23 січня міністри фінансів країн Євросоюзу відправили пропозицію щодо реструктуризації грецького боргу на переробку.
Сьогодні глава МВФ Крістін Лагард заявила, що кредиторам державного сектора Греції, можливо, доведеться взяти участь у реструктуризації боргів, якщо обсягу списань приватним сектором не вистачить для стабілізації ситуації.
На думку Лагард, спроби країн єврозони провести реформи по збільшенню стабфонду регіону для запобігання поширення боргової кризи є ключовими для процвітання світової економіки.
Раніше МВФ підтвердив намір залучити до 500 млрд дол. додаткових ресурсів, оскільки фонд оцінює світові потенційні потреби у фінансуванні в 1 трлн дол. на найближчі роки.