ua en ru

Ліга слов'янських держав - розумна альтернатива для України в умовах глобалізації

Автор: RBC.UA
Тільки об'єднання східних слов'ян в єдине наддержавне утворення здатне дати нам силу вистояти перед глобальними викликами сучасності. Про це у своїй статті написав доктор філософії в галузі права, громадський діяч Олександр Прогнімак. Автор особливо підкреслює, що він толерантно ставиться до всіх світових релігій і націй.

Тільки об'єднання східних слов'ян в єдине наддержавне утворення здатне дати нам силу вистояти перед глобальними викликами сучасності. Про це у своїй статті написав доктор філософії в галузі права, громадський діяч Олександр Прогнімак. Автор особливо підкреслює, що він толерантно ставиться до всіх світових релігій і націй.

Глобальні тенденції XXI століття

Політичні та економічні тенденції останніх десятиліть красномовно довели, що прогноз щодо процесів глобалізації, яка стала набирати обертів після Другої Світової війни, виявився багато в чому вірним. Всесвітні торгові правила, транснаціональні корпорації, наднаціональні державні об'єднання і військові блоки, глобальна економіка - все це сьогодні є стійкою реальністю.

Одночасно на поверхні почали виявлятися раніше приховані «підводні камені» глобалізації, заснованої, в першу чергу, на загальних економічних інтересах. Йдеться про світову фінансову кризу 2008 р., кризу єврозони, практично відюувшийся дефолт США, поширення ГМО-продукції, електронну систему ідентифікації людей, що полегшує можливість повернення до тоталітарних систем.

Паралельно, поки Європа, зайнята сама собою, об'єднавчі процеси почали набирати обертів і в мусульманському світі. Проте, в своїй основі, крім економічних інтересів, вони мають інший, більш міцний фундамент - релігійний і ментальний. На Сході на порядок денний вийшла ідея створення єдиного мусульманського світу, як противаги християнської цивілізації.

Лобістів створення мусульманського світу можна розділити на консерваторів і радикалів. До перших відноситься Ліга арабських держав, що віддає перевагу цивілізованому компромісу із Заходом. Яскраві представники друге - це Хуссейн, Каддафі, Бен Ладен, які зі зброєю в руках намагалися будувати свій ідеальний арабський світ.

Найбільш радикальних фанатиків єдиного мусульманського світу Заходу поки вдавалося усунути. Не обійшлося без участі Заходу в останніх революціях в Єгипті, Лівії, Тунісі, що закінчилися зміною влади.

Але подібні тактичні дії не вирішили стратегічних проблем. Навпаки, вони посилили тертя двох цивілізацій. Крім цього, поки Захід активно боровся з арабським світом далеко на Сході, мусульмани в рази посилили свою присутність в самому серці християнської цивілізації - в Європі. В результаті, на початок XXI ст. мусульмани є другою за чисельністю національною групою в Євросоюзі - зі своїми традиціями, культурою та менталітетом.

Цілком реальним є прогноз, що в найближчі роки конфлікт між християнським, арабським і єврейським світами буде посилюватися - на грунті національних утисків, боротьби за сировинні ресурси, спроб Заходу міняти арабські режими. І головне: вперше за багато століть дві цивілізації зіткнулися настільки близько, що наростаючий конфлікт релігійних та ментальних цінностей просто неминучий.

Яскравим прикладом конфлікту двох цивілізацій можна назвати багаторічну відмову Євросоюзу приймати у свої ряди Туреччину, за всіма економічними показниками готову стати членом ЄС. В результаті, мусульманська фобія європейців повернула Туреччину з західного вектора на східний. Не виключено, що саме Туреччина в підсумку може стати флагманом єдиного арабського світу.

Глобализируючі процеси відбуваються і в Азії. Китай і Японія претендують на економічне і політичне світове лідерство. Незважаючи на багатовіковий антагонізм і патріотизм націй, Пекін і Токіо починають поступовий процес інтеграції. На перших порах мова йде про економічне співробітництво в рамках якогось блоку. Але не виключено, що незабаром назріє необхідність створення регіональної наднаціональної надбудови, яка постарається розширити свій вплив на Європу, США і Південну Америку.

Не можна обійти стороною об'єднавчі процеси в єврейському світі. З моменту створення держави Ізраїль єврейський народ веде війни з арабським світом за свої території. Країна перебуває в постійній бойовій готовності, піддається нападам терористів. У той же час, якщо говорити про релігійну і ментальної силі, саме єврейський світ можна вважати одним із найбільш завершених за своєю структурою. Хоча незрозуміло про що це говорить: про силу чи слабкість процесу.

Тим часом, у Швейцарії мусульмани активно створюють Мусульманський парламент, в Європі український олігарх і політик Ігор Коломойський задекларував створення Єврейського Європарламенту. Загалом, сьогодні об'єднуються всі, крім слов'ян.

Для чого необхідно об'єднання слов'ян

У контексті глобальних інтеграційних тенденцій, напрошується висновок, що єдиним стратегічно правильним вибором Україна має стати участь в створенні і формалізації єдиного слов'янського світу, як наддержавної об'єднавчої надбудови. Простіше кажучи, майбутнє - за побудовою слов'янського аналога Євросоюзу з умовною назвою «Ліга слов'янських держав».

Чому слов'яни повинні об'єднуватися в XXI ст.? По-перше, це дозволить більш ефективно протистояти викликам: протистоянню між західно-християнським та мусульманським космосами, ризикам нових глобальних економічних катаклізмів і пр. А поодинці дуже сумнівно, що Україна, Росія чи Білорусія зможуть повноцінно захистити свої національні або державні інтереси, якщо спалахне відкритий конфлікт між Заходом і Сходом.

По-друге, у нас загальний релігійний базис (православ'я) і слов'янська ментальність. Як би ми не прагнули на Захід, як би не намагалися копіювати кращі зразки демократії чи успішні економічні моделі, українець завжди буде краще розуміти росіянина, аніж європейця. Демократія по-українськи або по-російськи завжди буде відрізнятися від європейської. Якою б дивною не здавалася ця фраза.

По-третє, найбільш реальна наднаціональна настройка для слов'ян - це Ліга слов'янських держав. Ми нарешті повинні відверто визнати - нас не приймуть ні в Євросоюз, ні в НАТО. Навряд чи ми отримаємо безвізовий режим з ЄС. Максимум, на що може розраховувати України у взаєминах із Заходом - це економічне партнерство. І то, на вигідних для Заходу умовах, в чому ми вже переконувалися на прикладі вступу до Світової організації торгівлі або початкових умовах створення Зони вільної торгівлі, які висував Брюссель.

За 20 років незалежності Україна стало чітко зрозуміло: Захід прекрасно розуміє нашу ментальність і ніколи з нею не змириться. Особливо - з нашою активністю і власним баченням світу, що притаманне всім молодим націям. Україна є для Європи перспективним сировинним придатком і більш-менш контрольованим буфером між Росією і Сходом.

З іншого боку, останні тенденції в Євросоюзі чітко показали, що сама ідея пан'європейського спільноти вилилася в економічну кризу і перегляд демократичних цінностей. Дефолт Греції, проблеми в зоні євро, навала нелегальних мігрантів - все це призвело до посилення внутрішньої політики Євросоюзу і перспективі повного закриття кордонів.

Ліга слов'янських держав - союз рівноправних

На моє глибоке переконання, ініціатором офіційного створення Ліги слов'янських держав (ЛСД) повинна стати Україна. Це відразу зніме безліч спекулятивних розмов про спроби Росії під новою ширмою відродити імперію.

За своєю організаційною формою ЛСД стане незалежною наднаціональної надбудовою над союзом незалежних і рівноправних держав - України, Росією, Білоруссю. Надалі потенційними членами ЛСД можуть стати і інші держави зі слов'янськими країнами: Болгарія, Сербія, Хорватія, Македонія, Чорногорія, Польща, Чехія. Звичайно, якщо Євросоюз покаже свою стратегічну нежиттєздатність. Або переваги членства в ЛСД здадуться більш вагомими, ніж в Євросоюзі.

ЛСД буде відрізнятися від СРСР. Однією з головних помилок ідеологів Радянського Союзу була спроба під одним дахом об'єднати православних, католиків і мусульман - народи з абсолютно різними світоглядом, одночасно позбавивши їх національної самоідентифікації і релігійного самовираження. Подібний вибухонебезпечний коктейль можна було утримувати в зв'язаному стані виключно за допомогою сили. Ледве тиск послабився, назовні вийшли всі міжнаціональні, релігійні чвари і націоналістичні устремління, які стали очевидні в кінці 1980-х років.

Сьогодні релігійні протиріччя між католиками і православними істотно ослабли. Йдеться навіть про можливість об'єднання церков. Тому православні та католицькі держави (східні, західні, південні слов'яни), при вміло виписаної організаційній структурі, цілком зможуть ужитися в ЛСД.

Також, на відміну від СРСР, за основу ЛСД береться модернізована модель Євросоюзу - політичний і економічний союз рівноправних держав, а не їх федерація.

Організаційну структура ЛСД можна уявити таким чином. Його законодавчим органом стане Слов'янський парламент, вибори в який будуть проходити в державах-членах ЛСД раз на чотири роки. Цей парламент стане реальним законодавчим органом, а не формальним представництвом парламентаріїв.

Оптимальна кількість депутатів - по 50 чоловік від кожної держави-члена ЛСД. Згідно з регламентом, слов'янські депутати діляться на фракції. Всі рішення Слов'янського парламенту в обов'язковому порядку повинні бути парафовані в національних парламентах. Настільки жорсткий механізм дозволить уникнути лобіювання інтересів окремих країн і послужить прикладом реальної демократії.

Виконавчим органом ЛСД стане Слов'янська комісія, яка обирається членами слов'янського парламенту. Члени Слов'янської комісії - міністри, відповідальні за всі сфери діяльності ЛСД. Глава Слов'янської комісії обирається її членами на два роки. Слов'янський парламент може скористатися правом вето на всі рішення Слов'янської комісії.

Національні парламенти мають право вето на виконання рішень Слов'янської комісії на своїй території - з подальшим переглядом цих рішень в рамках Слов'янського парламенту.

Офіційними представниками ЛСД є спікер Слов'янського парламенту і глава Слов'янської комісії. Основним нормативним актом ЛСД є Слов'янська Конституція, в якій чітко прописується організаційна структура ЛСД, напрямки діяльності, а також права та обов'язки країн-учасників.

В рамках ЛСД передбачається виробити єдині економічні правила. Зокрема: безмитну торгівлю між країнами-членами ЛСД, механізм дотацій, загальні загороджувальні мита, кооперацію між промисловими підприємствами, посилення енергетичної безпеки.

Не виключено, що мова піде і про створення власних збройних формувань ЛСД. Приміром, подібна ідея вже розглядається в Євросоюзі. Також можливі єдині візові правила - аналог шенгенського механізму.

Підводячи підсумок, необхідно підкреслити: в епоху глобалізації, посилення економічних криз і потенційних військових конфліктів, жодна держава не зможе вести самостійну гру. Ми бачимо прискорене об'єднання в Західній Європі, Латинській Америці, Азії. І тільки східні слов'яни поки не визначилися у виборі свого правильного геополітичного шляху в XXI ст., Повноцінно захищає їхні політичні, економічні та національні інтереси. На мою думку, це єдиний і стратегічно правильний вибір - створення Ліги слов'янських держав.