ua en ru

Лев Парцхаладзе: ми хочемо довести, що держустанова може бути сучасною та комфортною

Лев Парцхаладзе: ми хочемо довести, що держустанова може бути сучасною та комфортною Фото: Лев Парцхаладзе
Навесні цього року за ініціативою Президента України Петра Порошенка в рамках боротьби з корупцією в Київській обласній державній адміністрації оголосили про створення документ-сервісу "Готово!" - заклади нового формату надання адмінпослуг з використанням найновіших технологій, стандартів і нових законодавчих засад. Інноваційний документ-сервіс вже запрацював в тестовому режимі і має намір змінити уявлення людей про держустанови, викорінюючи побутову корупцію. "Готово!" представив суспільству його ідеолог - Лев Парцхаладзе, перший заступник голови Київської ОДА.

Навесні цього року за ініціативою президента України Петра Порошенка в рамках боротьби з корупцією в Київській обласній державній адміністрації оголосили про створення документ-сервісу "Готово!" - заклади нового формату надання адмінпослуг з використанням найновіших технологій, стандартів і нових законодавчих засад. Інноваційний документ-сервіс вже запрацював в тестовому режимі і має намір змінити уявлення людей про держустанови, викорінюючи побутову корупцію. "Готово!" представив суспільству його ідеолог - Лев Парцхаладзе, перший заступник голови Київської ОДА.

Журналісти "РБК-Україна" зустрілися з Левом Ревазовичем, щоб дізнатися, чи відрізняється документ-сервіс "Готово!" від звичних нам центрів отримання адміністративних послуг та які подальші плани щодо розвитку проекту.


РБК-Україна: Леве Ревазовичу, розкажіть про те, як з'явилася ідея створити документ-сервіс.

Лев Парцхаладзе: Коли я вступив на посаду заступника голови ОДА, то одразу звернув увагу, яка всепоглинаюча побутова корупція охоплює українське суспільство. Ми звикли боротися з корупцією серед чиновників в органах влади, але, виявилося, що звичайні українці мають справу з нею набагато частіше - при отриманні тих чи інших документів.

Щорічно близько 60 мільйонів звернень надходить від громадян в українські служби і держустанови - оформити земельну ділянку або закордонний паспорт, отримати дозвіл на будівництво або зареєструвати майно. І це означає, що практично кожен хоча б раз в рік, а швидше за все, навіть і частіше, стикався і стикається з довгими чергами, біганиною по кабінетах чиновників, хамським ставленням і хабарами.

У Київській області ми проаналізували роботу територіальних управлінь Держгеокадастру та їх зв'язок з так званими "фірмами-прилипалами". І виявилося, що 80% прізвищ власників цих фірм збіглися з керівництвом управлінь. Держгеокадастр звернув увагу на цю ситуацію і людей звільнили, але система залишилася колишньою. Тому ми почали домагатися змін у законодавстві. Паралельно вирішили створити сервіс, який дозволив би отримувати подібні послуги швидко, якісно і прозоро – документ-сервіс "Готово!". Ми дуже хочемо побороти стереотип про те, що державний сервіс буває тільки поганим.

РБК-Україна: А чому вирішили повністю збудувати будинок "з нуля", а не взяти один з тих багатьох, які перебувають у комунальній власності?

Лев Парцхаладзе: В рамках загальнонаціональної боротьби з корупцією, яку оголосив Петро Порошенко, ми вирішили підійти до цього цілком по-новому, і абсолютно нова будівля – це важливий елемент. Вона втілює прозорість і відкритість у наданні послуг. У будівлі немає кабінетів, перегородок, довгих і похмурих коридорів. Це відкритий, сучасний простір в самому центрі Києва, в 100 метрах від метро. Тут є все, що потрібно людині для гарного сервісу і комфорту – якісні, швидкі послуги, затишне кафе, простір для дітей, навіть виставка художніх картин сучасних авторів – щоб час, проведений в центрі і залишило приємні враження і користь. Основні види будівельних робіт нам вдалося провести лише за 4 місяці. Будували все, як ви і сказали, "з нуля".

РБК-Україна: У скільки вам обійшлося будівництво і подальша підготовка центру?

Лев Парцхаладзе: Будівельна частина з оздобленням обійшлися нам в 16 мільйонів 400 тисяч гривень. Тобто в 600 тисяч доларів. Вийшло в середньому 470 доларів за квадратний метр приміщення – вже з усіма готовими комунікаціями і кондиціонуванням. Ті, хто розбирається в нерухомості, знають, що це в два рази дешевше, ніж зазвичай в таких випадках буває.

РБК-Україна: За рахунок чого вийшла така вартість?

Лев Парцхаладзе: Нам допомагає величезна команда людей – це наші партнери і спонсори. Компанія "ТММ-Вікна", яка виграла тендер на будівництво "Готово!", побудувала його практично по собівартісті.

Дуже радий, що багато хто не залишилися байдужими до реалізації проекту і всіляко допомагали і допомагають на різних етапах – починаючи від будівельних матеріалів, закінчуючи запуском колл-центру або терміналами для здійснення банківських операцій.

Лев Парцхаладзе: ми хочемо довести, що держустанова може бути сучасною та комфортноюРБК-Україна: Як відбирали нових співробітників? У них раніше був досвід роботи в дозвільних органах?

Лев Парцхаладзе: Важливою частиною був пошук співробітників, які могли б якісно надавати всі послуги. Ми відібрали для такої роботи цілком нових людей – щирих, чуйних, ініціативних, яким не байдужі зміни в країні і які хочуть їх здійснювати. Конкурс був великий, близько 45 осіб на місце. Всього надійшло більше 3 тисяч заявок, ми обрали кращих 66.

У відборі нам допомагала хедхантингова компанія Hudson за підтримки міжнародного фонду "Відродження". А сам бренд "Готово!" нам розробила команда Андрія Федорова, одного з кращих маркетологів України. Для логотипу вибрали яскраво-жовтий колір. Думаю, його дуже скоро вже будуть впізнавати.

А що стосується технічних моментів, то ключовим тут є нове програмне забезпечення, яке дасть можливість швидко організувати процеси всередині документ-сервісу. Це єдина унікальна система для співробітників фронт-офісу, бек-офісу і клієнтів, яка адаптована під всі існуючі бази та реєстри і враховує специфіку кожного виду адміністративних послуг. З її допомогою "Готово!" зможе працювати і видавати документи в 8 разів швидше, ніж це зазвичай роблять ЦНАП.

Головний акцент робимо на те, щоб максимальна кількість опцій були доступні в режимі онлайн: запис на прийом, можливість відстежувати свої документи через особистий кабінет на сайті. Заявку на отримання певних послуг можна відправити прямо з інтернету, не виходячи з будинку, а потім, коли все буде готово, прийти до нас в центр з документами і все забрати. База наших відвідувачів теж буде електронна. Якщо один раз чоловік здав нам документи, а через якийсь час втратив, скажімо, паспорт, то у нас може його відновити без надання додаткових документів, адже все вже буде зберігатися в базі.

РБК-Україна: Як буде виглядати процедура отримання необхідного людині документа? Чим ваш сервіс відрізняється від ЦНАП (центрів надання адміністративних послуг)?

Лев Парцхаладзе: Людина, яка прийшла до нас за тією чи іншою послугою, дає співробітнику свої дані, необхідні для базової анкети. Причому анкету людина не заповнює сама – це за неї робить спеціаліст фронт-офісу. Скільки разів у кожного з нас бували випадки, коли ми робили помилки в заяві? Тут, у "Готово!" такого не буде. До того ж, це значно скорочує час, який зазвичай витрачають на цю процедуру.Спеціаліст фронт-офісу "Готово!" вводить всю інформацію в базу даних, і це автоматично передається в бек-офіс.

Якщо це реєстрація майна або бізнесу, самі стислі терміни, в які можна отримати готовий документ - 30 хвилин. За цей час відвідувач може спокійно випити кави, комфортно провести час на нашій терасі, помилуватися картинами. Якщо послуга займає більше часу – добу, 5 днів або 14, то ближче до призначеної дати людина отримує смс-повідомлення про те, що може прийти і забрати документи. Їх видача займає не більше 2-х хвилин. Відвідувач сам визначає терміни, які йому необхідні. Від цього відповідно залежить і вартість тієї чи іншої послуги. Ціни встановлено відповідно до законодавства, а пільгові категорії населення будуть обслуговуватися безкоштовно.

Наш центр кращий за ЦНАП насамперед швидкістю і комфортом. І тим, що ми повністю себе забезпечуємо. Зарплата співробітників ЦНАП низька - близько 2 тисяч гривень. Людина не буде сумлінно і відповідально працювати за ці гроші. Низька зарплата з високим рівнем корупції дуже взаємопов'язана. Тому при створенні документ-сервісу "Готово!" конкурентна зарплата була одним з важливих принципів. Люди повинні бути мотивовані не тільки можливостями, які їм дає їх робота, але і звичайно, зарплатою. Середня оплата праці працівників "Готово!" складе близько 7 тисяч гривень.

РБК-Україна: В центрі "Готово!" будуть брати комісію за швидкість надання послуг?

Лев Парцхаладзе: Як я говорив, усі ціни за отримання дозвільних та інших документів – офіційні і затверджені на законодавчому рівні. Людина має право вибирати, у який термін отримає документ і платить за терміновість абсолютно офіційно. Оплата складається з адміністративного збору та держмита. Приміром, якщо людина хоче зареєструвати майно протягом 14 днів, то платить 1380 гривень, якщо хоче все зробити за сім робочих днів, то 6 тисяч, а якщо за добу, то 13 тисяч.

РБК-Україна: Як будуть розподілятися виручені кошти?

Лев Парцхаладзе: 40% всіх коштів буде спрямовуватися до бюджету країни, а 60% - залишатися у підприємства. Цієї суми буде достатньо, щоб покривати виплату заробітної плати працівникам центру, утримувати його, а також мати можливість розвивати проект.

Плани в хорошому сенсі амбітні: надалі хочемо відкрити філіальну мережу документ-сервісів "Готово!" по всій Київській області. В першу чергу – у містах обласного і районного значення. Стандарти все повністю готові – за роботу персоналу, по приміщенню, внутрішній логістиці, програмному забезпеченню. Прописали, готові ділитися та допомагати.

До того ж, для зручності клієнтів, спільно з компанією "Київстар" запускаємо гарячу лінію, зателефонувавши на яку, можна отримати професійну консультацію щодо роботи центру, дізнатися, які документи потрібні для отримання тієї чи іншої послуги, які можливі терміни підуть на виготовлення.

РБК-україна: Але якщо паралельно з впровадженням таких ініціатив не змінити законодавство, процеси будуть йти складно.

Лев Парцхаладзе: Згоден. Над цим ми теж активно працюємо. Дуже радий, що в цьому плані у нас багато однодумців. І зміни вже є, їх поки не бачать оточуючі, але дуже скоро вони стануть помітними. Завдяки ініціативі Міністерства юстиції та ліквідації Реєстраційної служби України її повноваження перейшли до місцевих органів влади, нотаріусів та акредитованих суб'єктів.

Це як раз зумовило появу документ-сервісу "Готово!" як такого. Сьогодні ми вже акредитовані на здійснення реєстраційних послуг за двома адміністративним одиницям – Києву та Київській області. Хочемо, щоб як можна більше змін відбулося і по інших напрямках, і документ-сервіс "Готово!" міг надавати максимальну кількість послуг в одному приміщенні, як це в грузинських будинках юстиції, наприклад.

РБК-Україна: Що це означає для клієнта?

Лев Парцхаладзе: Людині більше не потрібно стояти в кілометрових чергах, бігати по десятках кабінетів від одного чиновника до іншого і вислуховувати їх постійне невдоволення з приводу і без. В одному місці, під одним дахом можна отримати всі необхідні документи. Не має значення, в якому районі живе людина – Фастівському або Бориспільському, він приходить до нас і може отримати швидко, якісно і комфортно все, що потрібно.

РБК-Україна: Чи плануєте відкриття подібних сервісів в інших обласних центрах? Що для цього потрібно?

Лев Парцхаладзе: Ми прагнемо до того, щоб цей проект став загальнонаціональним. Для жителів будь-якого регіону це питання дуже важливе, і головне, що тут треба враховувати – це стандарти роботи і надання послуг, про які я розповідав. Однією з проблем ЦНАП сьогодні є також те, що у кожного такого центру свої принципи, вимоги, навіть перелік необхідних документів може відрізнятися. Це в корені неправильно.

Створення документ-сервісів "Готово!" по Україні – питання часу, бажання та ініціативи місцевих властей. А виділити близько 20 мільйонів гривень з бюджету обласного центру, думаю, можливо. Тим більше, що зараз достатні суми виділяються на розвиток територіальних громад.

За рік ми створили з нуля все – побудували будівлю, розробили, прописали всі стандарти, підібрали і навчили кваліфікований персонал. Усім своїм досвідом ми готові ділитися і у всьому допомагати. Нічого розробляти і придумувати не потрібно. Просто бери і роби!

РБК-Україна: В подальшому ви плануєте розширити кількість послуг. Які це будуть послуги?

Лев Парцхаладзе: Звичайно. Зараз центр вже надає близько 130 послуг за різними напрямками, плануємо розширити їх до 230. Всі найбільш затребувані і часті послуги вже є у нас, вони складають близько 90% від загального обсягу звернень. Коли з'явиться можливість на законодавчому рівні, будемо реєструвати шлюби, видавати свідоцтва про народження, звичайні паспорти. Впевнений, що люди будуть йти до нас, адже у нас якісно і швидко, а також сучасно і красиво.

Ніяких кабінетів, ніяких перегородок, кафе, дитяча кімната і цьому немає черг - про таке я сам мрію вже давно. Чітко розмежовані зона прийому і зона видачі документів. Поруч – кафе і літня тераса. Плануємо робити постійні виставки сучасних українських художників, а на відкритому повітрі поруч з центром – арт-інсталяції. Люди будуть приходити до нас і розуміти, що це комфортно. Хочемо довести, що державна установа може бути зовсім не такою, якою ми звикли її представляти, а сучасною і комфортною. Впевнений, що у нас це вийде.

Розмовляла Катерина Гончарова