ru ua

КСУ визнав неконституційними положення закону про вибори Президента

Автор: RBC.UA
Конституційний суд України (КСУ) визнав неконституційними положення закону України про вибори Президента України, які визначають перебування на консульському обліку обов'язковою умовою реалізацію права обирати на виборах Президента.

Конституційний суд України (КСУ) визнав неконституційними положення закону України про вибори Президента України, які визначають перебування на консульському обліку обов'язковою умовою реалізацію права обирати на виборах Президента. Відповідне рішення КСУ зачитав сьогодні голова КСУ Андрій Стрижак, передає кореспондент РБК-Україна.

Суд визнав не відповідною Основному Закону норму, згідно з якою правом участі у виборах за межами країни наділяються тільки громадяни, які перебувають на консульському обліку в дипломатичних представництвах України, а не всі громадяни, які у певний період часу, незалежно від обставин, перебувають на території певної країни.

12 жовтня ц.р. голова КСУ заявляв, що КСУ може ухвалити рішення щодо відповідності Конституції окремих положень закону про вибори Президента України до офіційного початку виборчої кампанії. А.Стрижак не виключив, що частина оскаржуваних Президентом і народними депутатами положень закону про вибори Президента може бути виділена в окреме виробництво, і рішення щодо цих положень може бути ухвалене пізніше.

В той же час Венеціанська комісія направила в КСУ свої висновки з приводу внесених змін в закон про вибори Президента. Венеціанська комісія вважає непрозорим і несправедливим спосіб призначення членів дільничних комісій, нечіткими і неефективними положення щодо фінансування виборчої кампанії. При цьому Венеціанська комісія вважає справедливим скорочення терміну виборчої кампанії і скасування відкріпних талонів. У висновках Венеціанської комісії Україні рекомендується вносити зміни і доповнення до виборчого законодавства раніше, чим за півроку до виборів Президента України. Венеціанська комісія вважає також за можливе внесення змін, які відповідають міжнародним нормам виборчого законодавства, на початок виборів Президента України.

КСУ визнав неконституційними також положення закону про вибори Президента в частині вимоги до кандидата у члени окружної дільничної комісії проживати у межах відповідного територіального округу або міста, на території якого розташований цей округ. Також КСУ визнав неконституційною частину 7 ст. 84 закону про вибори Президента, згідно з якою забороняється звертатись до ЦВК зі скаргами, що стосуються підготовки і проведення виборів Президента у день голосування і наступні дні виборчого процесу.

Крім того, КСУ визнав неконституційними положення закону про вибори, згідно з яким позови щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів виборчого процесу, не розглянуті судом протягом двох днів з часу закінчення голосування на виборчих дільницях, залишаються без розгляду. Також КСУ визнав неконституційним положення Кодексу адміністративного судочинства, згідно з яким протоколи територіальних (окружних) виборчих комісій щодо встановлення підсумків голосування у межах територіального виборчого округу під час проведення виборів Президента України, народних депутатів, а також протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці оскарженню в судовому порядку не підлягають.

Також КСУ припинив конституційне провадження стосовно положення закону про вибори Президента, що встановлює розміри застави. Положення закону про вибори Президента та Кодексу адміністративного судочинства визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення КСУ цього рішення.

Разом з тим КСУ визнав конституційним положення закону про вибори Президента щодо порядку скасування рішення про реєстрацію кандидата на пост Президента України. КСУ зазначив, що рішення ЦВК про скасування реєстрації кандидата може бути оскаржене до суду кандидатом на пост Президента на підставі ст. 55 Конституції України та норм Кодексу адміністративного судочинства. Також КСУ визнав конституційними положення закону, згідно з якими непідписання або відмова у підписанні протоколу підрахунку голосів на виборчій дільниці окремими членами комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу і не виключає можливості оскарження його дійсності. Крім того, КСУ визнав конституційним позиції закону про те, що скарги щодо предметів, суб'єктів оскарження, які не розглядаються виборчими комісіями і про які йдеться у конституційному поданні, можуть бути розглянуті у судовому порядку. Також КСУ визнав конституційними положення Кодексу адміністративного судочинства України, якими встановлюються скорочені строки розгляду позовних заяв.

Нагадаємо, 7 жовтня КСУ почав розгляд справи про конституційність ряду окремих положень закону "Про вибори президента" на підставі подань Президента Віктора Ющенка і 48 депутатів Верховної Ради, які за день до цього КСУ об'єднав в одне виробництво. Закон №4741 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо виборів Президента України" був прийнятий ВР 24 липня 2009 р. Законом змінюється порядок формування окружних і дільничних виборчих комісій, а також скорочується термін виборчої кампанії з 120 до 90 днів. Парламент в новому законі також підвищив суму застави, що вносилася, для кандидатів в президенти з 500 тисяч гривень до 2,5 млн, щоб відсіяти "випадкових" і так званих технічних кандидатів. Ліквідовані також відкріпні талони, по яких на минулих виборах деякі виборці голосували по кілька разів.

18 серпня 2009 р. В.Ющенко наклав вето на новий закон про вибори глави держави, але 21 серпня 2009 р. Верховна Рада подолала вето Президента. 9 вересня 2009 р. нова редакція закону про вибори набула чинності за підписом голови Верховної Ради Володимира Литвина.