Найбільші газорозподільчі підприємства України звинуватили НКРЕКП в неправомірних діях
У збільшенні боргів газорозподільчих підприємств перед НАК "Нафтогаз України" винні, по перше, органи державної влади. Про це йдеться в листі-зверненні газорозподільчих підприємств до Президента Петра Порошенка щодо неправомірних дій і бездіяльності НКРЕКП і інших органів виконавчої влади.
Цей лист було підписано 32 керівниками найбільших газорозподільчих підприємств і направлений на адресу Адміністрації Президента, де його отримали і зареєстрували 4 червня 2015 року. До 31 липня 2015 року відповіді на листа адресати не отримали. РБК-Україна наводить текст листа у повному обсязі.
Шановний Петре Олексійовичу!
Газорозподільчі підприємства України стурбовані ситуацією, яка склалася із розрахунками за спожитий природній газ перед НАК "Нафтогаз України". За шість місяців опалювального сезону 2014-2015 років наші борги перед НАК "Нафтогаз України" збільшилися майже у 10 разів і станом на 01.05.2015 року склали 4,3 млрд грн.
Причиною виникнення даної ситуації є виключно дії та бездіяльність низки органів державної влади за період з травня 2014 року до теперішнього часу. Зокрема:
1. Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) за вказаний період не прийнято жодного рішення для коригування тарифів газорозподільних підприємств, незважаючи на:
- неодноразове та істотне підвищення ціни на природний газ з 4724 грн до 8900 грн за 1 тис. куб. м;
- істотне зниження обсягів транспортування газу по розподільним мережам майже на 30%;
- істотне підвищення цін на всі основні групи матеріалів та обладнання, які використовуються для поточного обслуговування та ремонту газорозподільних мереж.
Нові тарифи, що були встановлені НКРЕКП з 1 квітня 2015 року, лише частково ліквідують існуючі дисбаланси. Однак, передумови для подальшого погіршення фінансового становища газорозподільних підприємств та загроза їх неплатоспроможності зберігаються внаслідок не обґрунтованих рішень Кабінету міністрів України та Міністерства енергетики.
2. Кабінетом міністрів, без достатнього опрацювання, в серпні 2014 року було прийнято постанову №409 "Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування", якою в два рази було знижено норми споживання газу абонентами, у яких відсутні газові лічильника.
Відкрите звернення керівників газорозподільних підприємств до уряду щодо негативних наслідків такого нормотворення було проігноровано.
Більше того, в квітні 2015 року Кабінетом міністрів прийнято постанову №237, якою ці норми були знижені ще в два рази. В результаті таких дій уряду, відбулось декларативне зменшення споживання газу населенням більш ніж на 900 млн куб. м - при відсутності реальних змін обсягів споживання.
Це означає, що близько 6 млрд грн на користь НАК "Нафтогаз України" не буде нараховано, а отже і сплачено споживачами. При цьому реальної, фізичної економії газу не відбудеться.
Цей обсяг, відповідно до діючих нормативних актів, буде кваліфіковано як "розбалансування", або "виробничо-технологічні втрати" (ВТВ), і вартість цього газу повинні будуть сплатити газорозподільні компанії. Коштів на це в тарифах не передбачено.
3. Міністерство енергетики та вугільної промисловості своїм наказом від 02.03.2015 №122 затвердило нові граничні розміри ВТВ на 2015 рік, які для всіх газорозподільних підприємств знижені на 30% - у порівнянні з розмірами 2014 року.
При цьому, таке зниження не має будь-якого підгрунтя, не відповідає затвердженим цим же міністерством методикам, та реальним втратам газу у розподільних мережах. В результаті такої "паперової економії" більше 260 млн куб. м газу теж не буде оплачено на користь НАК "Нафтогаз України".
Окремо звертаємо Вашу увагу на питання платного користування державними газорозподільними мережами, про що неодноразово висловлювались прем'єр-міністр (Арсеній Яценюк, - РБК-Україна) та деякі інші політики, як про спосіб боротьби з монополіями на ринку природного газу.
Впровадження платного користування газорозподільними мережами ніяким чином не позначиться на стані конкуренції ринку природного газу, не призведе до ліквідації природних монополій, а матиме принципово інші наслідки, серед яких:
- істотне зростання тарифів на розподіл газу за рахунок збільшення собівартості даної послуги, бо, відповідно до вимог нормативно-правових документів, подібна плата повинна бути включена державним регулятором в тариф;
- остаточне розбалансування фінансового становища газорозподільних компаній - у разі, якщо НКРЕКП проігнорує чинник "платності" користування мережами та затвердить економічно необгрунтовані тарифи.
За будь-яких умов, така ситуація загрожує втратою контролю за технологічними процесами в галузі, а отже надійності та безпеці газопостачання.
Якщо найближчим часом Кабінетом міністрів України, Міністерством енергетики та вугільної промисловості, НКРЕКП не будуть вжиті адекватні дії для нормалізації ситуації в галузі, це може призвести до непрогнозованих негативних наслідків для всіх учасників ринку природного газу та дестабілізувати енергетичну безпеку нашої країни.
Підписи: