Непроглядна темрява: чому в Україні водії їздять неосвітленими дорогами
Автомобільні траси в Україні переважно не освітлені. Навіть відремонтовані дороги національного значення тривалий період використовуються "в темну". Поки держоргани і різні відомства "перекидають" відповідальність один на одного, проблема залишається актуальною.
В Україні левова частка автомобільних трас не освітлена в нічний час. Особливо це стосується магістралей, розташованих за межами населених пунктів. Крім того, відремонтовані дороги національного значення використовуються без підключення до електропостачання.
Так, близько двох місяців тому завершився ремонт Новообухівської траси в Київській області, профінансований за кошти позики ЄБРР. Але досі дорога не освітлюється, хоча все необхідне для цього обладнання встановлено. Схожа ситуація була і з трасами Київ-Чоп та Київ-Харків. Поки електроенергетики, національний регулятор і дорожні служби грають в "бюрократичний пінг-понг", українські водії їздять в темряві. Крім цього, проблеми з приєднанням до електромереж є і у бізнесу. Подробиці – в матеріалі РБК-Україна.
Зробили майже всі
Більше двох місяців тому завершився капітальний ремонт дороги національного значення, проведений вперше за останні чотири роки. Роботи проводилися на трасі Київ-Знам'янка на ділянці від Києва до Обухова протяжністю 29 км. Модернізація дороги здійснювалася за рахунок кредиту в 46,5 млн євро від Європейського банку реконструкції і розвитку і Європейського інвестиційного банку. РБК-Україна вже раніше писала про проблеми, пов'язаних з ремонтом цієї траси.
У Державному агентстві автомобільних доріг (Укравтодор) заявляють, що відремонтована дорога відповідає всім європейським стандартам безпеки. Побудовані дворівневі переходи з ліфтами для людей з обмеженою мобільністю, відремонтовані транспортні розв'язки, встановлено бар'єрне огородження та інші сучасні засоби організації безпеки дорожнього руху.
Але, через кілька місяців після ремонту траса досі не висвітлена. Як повідомили РБК-Україна в прес-службі Укравтодору, зараз вирішується питання підключення обладнання до електромереж. "Цей пункт передбачено контрактної документації в межах відповідальності підрядника за виконані роботи", - уточнили виданню в відомстві.
Заступник начальника Служби автомобільних доріг у Київській області Василь Максимук каже, що освітлення - це другорядне питання. "Спочатку будується або ремонтується дорога, а потім організовується освітлення. Це допоміжний механізм для безпечного руху. По суті, це елемент благоустрою", - відзначає він. За словами Максимчука, планом фінансування Служби передбачено 2,1 млн гривень на підключення освітлення на трасі Київ-Знам'янка.
Джерело видання на автодорожньому ринку, знайоме з ситуацією, повідомило РБК-Україна, що основні будівельні роботи на відремонтованій трасі Київ-Знам'янка закінчені 18 серпня поточного року. "Але зараз не закінчені роботи по оснащенню зовнішнього освітлення ділянок дороги з-за відсутності можливості її приєднання до мереж електроживлення, власниками яких є "Київенерго", "Київобленерго" і "Південно-Західна залізниця"", - розповів він.
Старший радник ЄБРР Антон Усов каже, що в рамках фінансування ремонту одного з підходів до Києва - ділянки траси Київ-Знам'янка - передбачалися гроші на освітлення траси. "Ці роботи нами були профінансовані. Питання щодо підключення освітлення до элетросетям варто адресувати Укравтодору. Така ж ситуація склалася і з ремонту ділянки траси Київ-Одеса на підході до столиці", - заявив він, не уточнивши суму, яка була на це витрачено.
Загальні проблеми
Виявилося, що неосвітлені автомагістралі – масова проблема в Україні. За словами експерта автодорожньої галузі Олега Гостроверхого, в країні за межами населених пунктів усі ділянки доріг взагалі не висвітлені. "Як правило, висвітлюються перехрестя, шляхи шляхопроводів, місця розворотів та інші подібні небезпечні з точки зору руху ділянки трас. Витрати на це оплачуються обласними службами автомобільних доріг. Але не скрізь воно працює, оскільки цьому можуть заважати ті або інші юридичні або технічні нюанси. Наприклад, об'єкт не введений в експлуатацію", - пояснює він. Втім, офіційну статистику за кількістю неосвітлених українських трас в Укравтодорі РБК-Україна не надали.
Одна з причин – складна бюрократична процедура, яка не дозволяє швидко підключати об'єкти інфраструктури до електропостачання. "По окремих об'єктах необхідно було отримувати погодження більш ніж десятка установ та інших учасників, на це йшло кілька місяців. Складності, які ми долаємо на сьогоднішньому етапі з підключенням об'єктів електропостачання, виникали ще, коли проводився капітальний ремонт траси М-06 Київ-Чоп та М-03 Київ-Харків-Довжанський під ЄВРО-2012. Дороги були відремонтовані вчасно, але саме освітлення було запущено лише в 2013-2014 роках", - розповів Василь Максимук.
Крім бюрократії, виникають й інші проблеми, що перешкоджають своєчасному електропостачання залізниць. Одна з них полягає в тому, що бюджетні організації не можуть працювати за передоплатою. "Ми маємо право сплатити авансом 30% вартості робіт, але в такому випадку ми повинні отримати підключення об'єктів освітлення через місяць. Але разом з тим регулятор своїми нормативно-правовими актами встановив, що процедура підключення займає три місяці, - пояснив Максимчук. - Приміром, тільки місяць іде на розробку техдокументації, а на закупівлю обладнання та його установку ще приблизно півтора місяця. Все це також затягувало процедуру підключення". За його словами, Служба автодоріг Київської області звернулася до НКРЭКУ за роз'ясненнями. "Нам роз'яснили, що додатковою угодою дозволяється відраховувати місячний термін не з дати видачі нам техумов, а з моменту встановлення обладнання", - уточнив керівник служби.
При цьому постанова уряду, яке регулює порядок оплати послуг з надання технічних умов, набула чинності лише в березні цього року. "В результаті цього раніше узгоджені технічні умови були скасовані, і нам довелося заново запитувати техумови, розробляти під них техдокументацію, узгоджувати її з "Київобленерго", "Південно-Західної залізниці" і т. д. Це зайняло у нас кілька місяців навесні і влітку поточного року. Така ж ситуація і по М-05 Київ-Одеса, де ми вже пішли по третьому колу узгодження техумов", - розповів Максимчук.
У прес-службі "Київобленерго" РБК-Україна розповіли, що у відповідь на заяви Служби автомобільних доріг у Київській області про приєднання до електромереж компанія своєчасно підготувала проекти договорів про приєднання та технічні умови. "У деяких випадках, зокрема, на окремих ділянках автомобільної дороги Київ - Знам'янка "Київобленерго" були підготовлені технічні умови, які передбачають приєднання електроустановок зовнішнього освітлення до найближчої лінії електропередач компанії, джерелом живлення яких є ПС-110 кВ, які знаходяться у власності "Південно-Західної залізниці", - зазначили у "Київобленерго" - Проекти тристоронніх договорів про приєднання до електричних мереж були спрямовані на узгодження і підписання в Південно-Західну залізницю". У свою чергу, залізниця не погодила проекти договорів, посилаючись на "відсутність врегульованого порядку розподілу між учасниками договору про приєднання до електричних мереж коштів, сплачених замовником як плати за приєднання".
"Київобленерго" в червні звернувся в національний регулятор - НКРЭКУ - з проханням роз'яснити, яким повинен бути порядок розподілу коштів. Але поки що в компанії не отримали відповідь комісії.
Василь Максимук розповів РБК-Україна про те, що на відремонтованій трасі Київ-Знам'янка необхідно підключити освітлення в 12 точках. "На сьогодні ми перебуваємо на завершальній стадії підключення майже всіх 12 цих точок. Одна з точок буде підключена до мереж "Київенерго", вісім точок - Південно-Західної залізниці та два - до "Київобленерго". Крім того, одна точка буде підключена до мереж, які належать одночасно двом власникам "Південно-Західної залізниці" і "Київобленерго". У чотирьох точках вже встановлено необхідне обладнання, в тому числі підстанції. Вони підключені до електромереж приблизно до кінця листопада".
Домогтися світла
З проблемами з підключення до електромереж стикається більшість компаній в Україні при реалізації інфраструктурних проектів. Співголова Комітету з питань інфраструктури Американської торгової палати в Україні, керівний партнер Міжнародної юридичної фірми Integrites Олексій Фелив зазначає, що Україна зараз займає одне з останніх місць у світових рейтингах за рівнем складності підключення до електричних мереж. "Варто зазначити, що від легкості такого приєднання часто залежить рішення потенційного інвестора про вході в певну країну, - говорить він. - Іноді, потенційні інвестори, дізнавшись про терміни і вартість підключення до електромереж в Україні, відмовляються від своїх планів щодо інвестування в реальний сектор економіки України".
Згідно з рейтингом Doing Business 2018, Україна займає 128-е місце в світі за простотою підключення до системи електропостачання. Зокрема, в Україні для цього необхідно витратити 281 день при середньому рівні по Європі та Центральній Азії у 113,7 днів.
"Рівень складності процедури приєднання часто залежить від уміння бізнесу домовлятися з монополістом (енергетичними підприємствами, - ред.), і не рідко, неформальним способом, - розповів РБК-Україна керівник сектору "Енергетика" в "Офісі ефективного регулювання" (BRDO) Олексій Оржель. - За результатами опитувань бізнесу, який входить в Раду підприємців при Кабміні, Європейську бізнес асоціацію, Спілку українських підприємців, вартість у 2015-2016 роках за приєднання 1 кВт потужності в середньому становила 1-1,3 тис. гривень. У той же час терміни виконання процедури нестандартного приєднання в діапазоні потужності 160-5000 кВт, (як правило, саме цей діапазон є самим цікавим для бізнесу), що склало в середньому не менше 18 місяців".
За словами Олексія Фелива, основними труднощами при підключенні до електромереж в Україні є відсутність затверджених генеральних планів, що у свою чергу спричиняє хаотичну забудову територій, без чіткого розуміння та планів щодо розвитку інфраструктури, включаючи електричні мережі. Крім того, до труднощів він відносить бюрократичні перешкоди в процедурі відведення земельних ділянок, відсутність чітких критеріїв для розрахунку вартості підключення, бажання оператора модернізувати мережу за рахунок нових абонентів, що, в свою чергу, пов'язано з недостатнім фінансуванням (за рахунок тарифу) розвитку електромереж і великий термін для підключення до електромереж (до 360 днів)
За словами Олексія Оржеля, найбільш корупційна складова при отриманні криється в отриманні технічних умов на приєднання (ТУ). "При зверненні в енергопостачальну організацію замовник отримує ТУ, в яких передбачається створення не тільки лінії електропередачі, але і реконструкція існуючих мереж розподільних компаній (монополістів) за рахунок замовника. З-за монопольного становища операторів систем розподілу, через закритість інформації про фактичний стан мереж, а також завантаженості електричних підстанцій, замовнику виставляються завищені вимоги по реконструкції існуючих мереж. Зменшити ці вимоги можливо через "неформальні" домовленості", - пояснює він.
Олексій Фелив підсумовує, що, таким чином, дуже часто вартість підключення нових об'єктів до електричних мереж може збільшити загальну вартість проекту на 20-30%.