Кінець ефіру: чому Рада просить РНБО ввести санкції проти каналів "112" та NewsOne

Кінець ефіру: чому Рада просить РНБО ввести санкції проти каналів "112" та NewsOne
Секретарю РНБО Олександру Турчинову та Петру Порошенку доведеться вирішити долю двох ТВ-каналів (УНІАН)

Верховна рада звернулася до Ради нацбезпеки і оборони щодо запровадження санкцій до каналів "112 Україна" та NewsOne. Ці медіа депутати звинувачують у антиукраїнській позиції та російській пропаганді, дорікаючи їм до того ж прокремлівськими власниками. Формальним приводом для Ради звернутися до РНБО стала петиція на сайті парламенту, до яких здебільшого законодавцям немає діла. Втім, як розповіли РБК-Україна джерела у депутатському корпусі, саме на такому розвитку подій із зверненням парламенту до РНБО наполіг голова держави Петро Порошенко. Чому перші кроки до санкцій були зроблені саме зараз, а президент провів цю операцію руками "Народного фронту" – в матеріалі РБК-Україна.

Верховна рада у четвер, 4 жовтня, звернулася до Ради національної безпеки і оборони з приводу діяльності українських телеканалів "112 Україна" та NewsOne, проголосувавши за відповідну постанову. Депутати вбачають у роботі цих каналів прояви російської пропаганди та поширення ідеології тероризму.

У додатку до постанови перелічені сім юридичних осіб, через які працюють NewsOne та 112-ий канал. Документ передбачає різни види санкції, які можуть бути застосовані до цих компаній – всі вони економічного характеру: блокування активів, заборона на виведення капіталу, анулювання ліцензій тощо.

Депутати підтримали документ 229 голосами. Проти виступив тільки "Опозиційний блок".

Історія конфлікту

Цьому рішенню Ради передувало кілька гучних скандалів. На четверту річницю Євромайдану в ефірі телеканалу NewsOne його власник народний депутат Євген Мураєв назвав події тієї зими державним переворотом. П’ятеро із шести гостей програми на знак протесту покинули студію. Кілька днів входи до каналу були заблоковані обуреними активістами.

17 грудня минулого року ведучий програми "Світова політика з Олегом Волошиним", коментуючи відео бомбардувань російською авіацією в Сирії, зауважив, що це “міць, яку не можливо заперечувати".

"Думаю, багато дискусії навколо перспектив врегулювання ситуації на Донбасі були б здоровішими, з більшим раціональним зерном і усвідомленням, що Україна реально може, а чого Україна реально не може добитися в цій ситуації, якби подібні кадри участі російської авіації в кампанії Сирії регулярно бували б на українському телебаченні", – зауважив він.

На інциденти звернула увагу Служба безпеки України та парламентарі. За їх зверненнями почала перевірку Національна рада з питань телебачення та радіомовлення. Канал закрив програму Волошина, однак тема “державного перевороту” з ефіру не зникла.

7 червня 2018 року той же Мураєв вже у коментарі "112 Україна" видав контроверсійну фразу щодо українського режисера Олега Сенцова, засудженого в Росії на 20 років за статтею "тероризм".

"Сенцова можна по-різному сприймати. З точки зору того, що людина готувала підпали і вибухи, для частини населення він є терористом. Для націоналістичної частини він, напевне, є героєм. Час розставить на свої місця, хто правий, а хто неправий", – сказав нардеп.

Ці слова викликали сильний резонанс. Колеги Мураєва по Верховній раді вимагали від нього вибачень, а від силовиків – кримінального провадження. Генпрокуратура таки відкрила справу за державну зраду. Мураєв натомість записав Сенцову відеоролик зі словами “Пробач за те, що вони здали тебе і країну”.

Що ж стосується каналу "112 Україна", проблеми у нього почалися ще з літа 2014 року. Канал взяв у регулятора ліцензії на регіональних цифрових частотах, записавши їх на п’ять компаній. Однак замість озвучених програмних концепцій, вони показували тільки загальноукраїнський ефір каналу "112".

Нацрада видала компаніям по п’ять попереджень, наклала штрафи та подала до суду для анулювання дозволів на мовлення. Строк дії ліцензій сплив 19 вересня цього року, проте питання їх продовження поки не розглянули. За кілька днів до цієї дати очільник регулятора Юрій Артеменко розповів, що з’явиться закон, який "дозволить застосовувати певні важелі до тих медіа, на які є вплив іноземного резидента".

До цього обидва канали змінили власників. Офіційно 112-ий тепер належить громадянину Німеччини Едуарду Катцу. Натомість розслідування програми "Схеми" показало зв’язки нового менеджменту із Віктором Медведчуком. NewsOne Євген Мураєв переписав на свого батька Володимира, а той передав медіа в управління Андрію Портнову, який свого часу був заступником голови Адміністрації екс-президента Віктора Януковича, а нині проживає у Відні.

Колишній народний депутат Олександр Онищенко, проти якого в Україні відкрито кримінальні справи, ще у 2016 році заявляв, що президент Петро Порошенко доручав йому вести перемовини з власниками "112 Україна" щодо придбання цього медіа-активу. І нібито, за словами Онищенко, поки йшли переговори, Порошенко пропонував підписати договір з власниками каналу, який би передбачав "пом’якшення інформаційної політики каналу по відношенню до президента". Втім, в Адміністрації президента спростовували ці звинувачення, пояснивши, що такими заявами Онищенко просто хотів відволікти увагу від розслідування його газових оборудок та інших корупційних справ.

Воля президента

Сам же Петро Порошенко 20 вересня виступив із посланням до парламенту, у якому він окремо згадав "рупори російської пропаганди" – підконтрольні Кремлю українські медіа, та політиків, які намагаються зняти з агресора відповідальність за війну, цинічно перекладаючи її з Росії на Україну.

"У період виборів питання інформаційної безпеки є одним із головних, частина нашого інформаційного поля так само окупована, як і частина української суверенної території… Отож, підтримую ідею законопроекту про реєстрацію агентів впливу держави-агресора Російської Федерації. Такий закон жодним чином не вплине ані на громадянське суспільство, ані на мас медіа, ані на свободу слова", – зауважив глава держави.

На погоджувальній раді у парламенті за три дні до цього очільник фракції "Народний фронт" Максим Бурбак розповів, що його політсила готує згаданий президентом законопроект. Були проведені чіткі паралелі із аналогічним документом, прийнятим в США у 1938 році. За законом FARA, агенти, які представляють в американській політиці інтереси іноземців, мають розкривати подробиці своєї діяльності та джерела фінансування. Зроблено це, щоб "уряд та американський народ міг легше оцінювати заяви та дії таких осіб".

До речі, у США за порушення цього закону передбачено покарання до 5 років ув’язнення. Минулого року у Сполучених Штатах був змушений зареєструватися канал Russia Today, фінансований урядом РФ.

В Україні такого документу поки не існує, однак плани влади на боротьбу із російською пропагандою вже окреслені. В них входять санкції проти NewsOne та 112-го.

"Була розпочата кампанія, щоби взяти перед виборами в рамки проросійські канали. Почали з постанови до РНБО, щоби ініціювати санкції. Доктрину розробляв "Народний фронт". Петро так просив. Домовилися, що ми до цього стосунку не маємо. М'яч у них, вони пасують і ми разом забиваємо", – розповів співрозмовник у президентській фракції.

Формально постанову внесли в парламент після петиції від 20 вересня на сайті Верховної ради. Її підписанти вимагають закрити телеканали "112 Україна" та NewsOne "за ворожу пропаганду та дезінформацію". За 10 днів петиція набрала потрібні 25 тисяч голосів.

Цікаво, що створив петицію Артур Переверзєв – повний тезка помічника депутата від "Народного фронту" Михайла Бондара, близького до спікера Андрія Парубія. За словами джерел видання, саме його президент попросив розібратися в питанні цих телеканалів.

"Порошенко створює видимість боротьби з Медведчуком. Сам він не хотів подавати цю постанову, попросив поставити Парубія. Коли вона вже в залі – не голосувати було не можна. Хоча з юридичної точки зору це дурниця абсолютна”, – пояснив один із "фронтовиків" не під запис.

Варто відзначити, що Нацрада з питань телебачення і радіомовлення та СБУ мають достатні повноваження, щоби заблокувати російську пропаганду, в тому числі через суди. За квотним принципом ці відомства контролюються президентом.

Один із авторів постанови про звернення до РНБО щодо санкцій Мустафа Найєм під час голосування утримався. Пояснив, що його колеги внесли в документ конкретних юридичних осіб та не підтверджені факти, що “не зовсім правильно юридично та політично”.

"У РНБО Порошенко також має більшість, вона має розглянути звернення Ради і сказати, чи це правда. Тоді ми отримаємо підтвердження чи дійсно ми проти російської пропаганди, чи це намагання грати на емоціях з боку Адміністрації президента", – додав нардеп.

В кулуарних розмовах парламентарі переконують, що дістанеться тільки одному телеканалу. “NewsOne закриють, а 112-й підвісять, щоб правильно себе поводив. Вони перейшли межу, є два варіанти: закрити так або спалити”, – уточнив співрозмовник видання.

"Танки пропаганди"

Голова комітету з питань національної безпеки і оборони Сергій Пашинський розповів, що українські силовики мають десятки підтверджень фінансування цих каналів напряму з Російської Федерації.

“Діяльність цих телеканалів створює національну небезпеку. Про свободу слова не йдеться. Інші українські телеканали, вони критикують президента, але ніхто їх не збирається закривати”, – пояснив депутат.

За його словами, у США, Великобританії і Франції давно прийняті закони проти інформаційних диверсій Російської Федерації, а російські телеканали обмежені в діяльності.

“Сподіваюся, що президент невідкладно збере РНБО і прийме законне рішення щодо цієї постанови. Не бачу проблем, щоби в найближчі дні це організувати. Сподіваюся, що це буде зроблено за тижні, а не за місяць”, – додав Пашинський.

Секретар Ради національної безпеки і оборони Олександр Турчинов ввечері 4 жовтня повідомив, що засідання відбудеться найближчим часом. "Як тільки постанова нам надійде з парламенту, не бачу проблем, щоб оперативно розглянути це питання", – сказав він.

Керівники телеканалів вже заявили, що захищатимуться в суді та звернулися до міжнародних партнерів. Віктор Медведчук впевнений, що йдеться про "знищення свободи слова і встановлення диктатури в країні".

"Упевнений, що вирок винесений не каналам NewsOne і "112". Цей вирок в очах українців та світової спільноти влада винесла самій собі і своїм спільникам з "Батьківщини", Радикальної партії і "Самопомочі", які рвуться до президентської влади", – заявив політик.

Андрій Портнов опублікував копію листа до очільників Єврокомісії, ПАРЄ, посла США в Україні та низки правозахисних організацій. Він переконаний, що через санкції влада намагається взяти під контроль інформаційний простір: "Однією з ланок є спроба репресій NewsOne, "112" – нічого з цього не вийде, ми будемо боротися".

Голова комітету Верховної ради у закордонних справах Ганна Гопко переконує, що не слід очікувати на негативну реакцію західних партнерів через санкції. Мовляв, всі пояснення були передані і прийняті ще під час заборони російських соцмереж  "Вконтакте" та "Однокласники".

"Чотири місяці я це пояснювала в посольствах і вони дуже спокійно до цього ставляться. Вони розуміють, що в Україні особлива ситуація, є російська агресія. Їхнє завдання не допустити повернення Росії в Україну, бо це і їм загроза. Вони розуміють,що медіа є одним із інструментів російського реваншу, знають, хто фінансує NewsOne та 112, що це "пропагандистські танки", – заявила нардеп.

Член комітету з питань свободи слова та інформаційної політики Григорій Шверк стверджує, що є менш конфліктний спосіб перекриття каналів російської пропаганди. "Чи буде постанова мати юридичні наслідки залежить від того, наскільки якісно відпрацює РНБО. Я вважаю, що у них є можливості, не торкаючись ліцензій, заблокувати ці канали. Наприклад, прийняти рішення про заборону всім провайдерам ретранслювати ці канали", – резюмував він.

On Top
Продовжуючи переглядати www.rbc.ua, ви підтверджуєте, що ознайомилися з Правилами користування сайтом, і погоджуєтеся з Політикою конфіденційності
Пропустити Погоджуюся