Комунальна реформа "по-новому": у держбюджеті-2015 не вистачає грошей на субсидії

Реформа ЖКГ "по-новому" Реформа ЖКГ "по-новому"
Кратне підвищення тарифів на природний газ та значне їх зростання на інші види житлово-комунальних послуг в даний час можна назвати єдиною реформою, яку провела нинішня влада в сфері ЖКГ та енергетики.

Кратне підвищення тарифів на природний газ та значне їх зростання на інші види житлово-комунальних послуг в даний час можна назвати єдиною реформою, яку провела нинішня влада в сфері ЖКГ та енергетики. Це призведе до значного зростання навантаження на бюджет побутових споживачів, у більшої частини яких залишилося два виходи: звернутися до держави за субсидією чи не платити, нарощуючи борги.

Про субсидії на енергоносії та послуги ЖКГ в останні місяці не говорив хіба що лінивий чиновник. Ідея проста: нехай багаті платять по повній, а за бідних доплатить держава. Саме субсидії, за задумом прем'єра, голів Мінсоцполітики, НКРЕКП та інших відомств повинні були вирішити проблему оплати істотно збільшених рахунків за послуги ЖКГ, передусім, для малозабезпечених споживачів.

Субсидії не назвеш новим інструментом, який використовує влада в реалізації соціальної політики. Вони використовувалися ще з 90-х років минулого століття. Однак переведення вітчизняного ЖКГ на повністю ринкові рейки в умовах масштабної економічної кризи змушує замислитися над ефективністю методу, який взяла на озброєння постмайданна влада.

Наведемо кілька цифр. Протягом 2014 року тарифи на газ для населення зросли на 60%, приблизно вдвічі підвищилися тарифи на опалення. Електроенергія, в залежності від обсягу споживання, подорожчала на 10-40%, водопостачання та водовідведення - приблизно на 50-60%.

Виходить, що в середньому по Україні у 2014 році загальна вартість комунальних послуг на кінець минулого року зросла на 40%, і в 2015 році продовжить збільшуватися.

За даними Держстату, в спокійному 2013 році субсидіями скористалися близько 1,3 млн українських домогосподарств на загальну суму 1,7 млрд грн.
Актуальної цифри за сукупним обсягом субсидій у 2014 році немає. Держстат лише повідомляє, що загальна сума субсидій, призначених для компенсації витрат сімей на оплату житлово-комунальних послуг у минулому році склала 348,8 млн грн, що на 30,9% вище показника 2013 року.

Проте, як бачимо з порівняння з даними 2013 року, вона неповна. Екстраполюючи дані статистики можна припустити, що загальний обсяг виплачених субсидій у 2014 році по лінії Мінсоцполітики склав близько 2,2 млрд грн.

Це далеко не вся сума, яку держава витратила на субсидування населення. Близько 3 млрд грн було сплачено з держбюджету в першому півріччі 2014 року на дотації підприємствам ТКЕ для погашення різниці в тарифах на теплову енергію. Не менше 50 млрд грн пішло на погашення дефіциту НАК "Нафтогаз України", який продавав імпортований газ усередині країни за фіксованою ціною виробникам теплової енергії і частково населенню.

Також необхідно враховувати обсяг перехресного субсидування на ринку електроенергії, який у 2014 році досяг 40 млрд грн. Тобто, на цю суму промислові споживачі субсидували побутових. Таким чином, без урахування поставок електроенергії, загальний обсяг субсидій населенню в 2014 році при середньорічному курсі 11,49 грн/дол. склав близько 55,5 млрд грн.

Логічно було б припустити, що в 2015 році, без обліку Криму та частини Донбасу, але з урахуванням обвальної девальвації нацвалюти, цей обсяг не буде меншим за минулорічний. Більше того, в частині постачання природного газу він зросте приблизно вдвічі, оскільки настільки збільшився реальний курс долара до гривні, а частка імпортного газу продовжує залишатися високою.

З урахуванням очікуваного падіння ціни імпортного газу на 30-35% у другому і третьому кварталі 2015 року приймемо, що субсидії по газовому сектору повинні зрости на 25% - приблизно до 62,5 млрд грн.

Як відомо, в держбюджеті-2015 всього на виплату субсидій планується виділити 24,5 млрд грн. Ще 28,3 млрд грн уряд виділить "Нафтогазу". З урахуванням припущення, що половина цієї суми піде на оплату імпортного газу, як це було у 2014 році, можна підрахувати, що влада виділить безпосередньо на субсидії близько 38,7 млрд грн.

Різницю між 62,5 млрд і 38,7 млрд грн, а це близько 24 млрд грн, належить виплатити громадянам України. І це тільки за постачання газу, теплової енергії та гарячої води. А є ще субсидії на постачання електроенергії, холодної води, пічного палива, квартплати. Як відомо, вартість цих радощів життя для українців також різко зросла: електроенергія подорожчала на 40% і ще раз підвищиться в ціні з 1 вересня 2015 року, тарифи на холодну воду зростуть, як мінімум, на 30%.

Не зайвим буде нагадати, що в 2014 році українці за всі послуги ЖКГ заплатили близько 37 млрд грн.

Зіткнувшись з можливістю багаторазового збільшення бажаючих оформити субсидію, потік яких не в змозі обслужити місцеві органи соцзабезпечення, уряд змінив тактику. Якщо у 2014 році влада навпаки посилювала вимоги до оформлення субсидій, то в 2015 році оголосили аукціон небаченої щедрості: субсидії отримають всі, хто оформить відповідні документи і звернеться в органи соцзабезпечення, в тому числі - відправивши їх поштою. Прем'єр Арсеній Яценюк навіть закликав громадян вносити "правдиві дані анкети на надання субсидій".

Право на надання субсидії відтепер отримують ті домогосподарства, сукупний чистий дохід членів яких перевищує 15% від плати за послуги енергоносіїв. У цьому, а також у скасуванні більшої частини майнових критеріїв (наявність земельного паю, двох автомобілів, житла, що здається в оренду, наявності безробітних, які не стоять на обліку у Фонді зайнятості) складаються основні новації при нарахуванні субсидій "по-новому".

При цьому сама формула розрахунку субсидій за ЖКГ не зміниться: будуть враховуватися площа житла (на одну особу - 13,65 кв. м на сім'ю 35,22 кв. м), кількість членів сім'ї, нормативи використання газу, гарячої води та електроенергії. Тим же, хто спробує обдурити соціальні служби, міністр соцполітики Павло Розенко пригрозив: якщо фактичні доходи тих, хто отримав субсидію, будуть перевищувати заявлені, їх загрожують оштрафувати у двократному розмірі.

У профільному міністерстві прогнозують, що в результаті підвищення тарифів у 2015 році кількість домогосподарств, які претендують на субсидії, зросте з нинішніх 1,3-1,5 млн до 4 млн. А скільки їх буде насправді, з урахуванням падіння реальних доходів населення і кратного зростання тарифів на газ для населення - не береться сказати ніхто.

Як неможливо спрогнозувати і те, чи вистачить виділених у бюджеті-2015 38,7 млрд грн на субсидії всім нужденним. Якщо ж коштів, виділених на субсидії, не вистачить, до кінця 2015 року цілком можна очікувати зростання заборгованості за послуги ЖКГ та енергоносіїв, борги за які вже складають  мільярди гривень і продовжують збільшуватися. При такому розвитку подій недалеко і до ситуації 1990-х років, коли борги за послуги ЖКГ обчислювалися десятками мільярдів купоно-карбованців.

Залишається додати, що в питанні реформування сектору ЖКГ влада пішла протореним шляхом: спочатку підвищили тарифи, а потім будуть розбиратися. Ні про яке підвищення відповідальності монополістів, які надають послуги ЖКГ населенню, впровадження системи обліку енергоносіїв, реалізацію енергозберігаючих заходів для скорочення оплати населенням мова не йде.

Ласкаво просимо в комунальну реформу "по-новому".

Нагадуємо, не забудьте обрати свій спосіб читати новини.
On Top