ua en ru

як китайські бізнесмени намагалися заволодіти акціями "Мотор Січ"

як китайські бізнесмени намагалися заволодіти акціями "Мотор Січ" Завершити операцію українському нардепу і китайським бізнесменам так і не вдалося (Фото: УНІАН)

Служба безпеки України не допустила остаточного продажу контрольного пакету акцій запорізького підприємства "Мотор Січ" в Китай. З цією метою слідчі СБУ звернулися до суду з проханням про арешт близько 56% акцій компанії, яке в підсумку було задоволено. Арешт відбувся в рамках розслідування, яке СБУ проводить через продаж пакета акцій запорізького підприємства відомому китайському мільярдерові Ван Цзину. Справу порушено за статтею "диверсія", однією з санкцій якої є конфіскація майна обвинуваченого. Таким чином, підсумком даного розслідування може стати перехід контролю над "Мотор Січ" до держави. Подробиці – в матеріалі РБК-Україна.

Суд вирішив

Цілком можливо, що в найближчому майбутньому Україна поверне у свою власність контрольний пакет акцій компанії "Мотор Січ", яка є одним з провідних виробників авіаційних двигунів і газотурбінних установок. З таким результатом може завершитися кримінальне провадження, яке веде Служба безпеки України з приводу незаконного продажу контрольного пакету акцій "Мотор Січ" китайським бізнесменам.

Початок був покладений 7 вересня, коли Шевченківський районний суд Києва задовольнив клопотання головного слідчого управління СБУ про арешт акцій близько 56% акцій "Мотор Січ", які обліковуються на рахунках в цінних паперах у депозитарних установах ІК Dragon Capital і "ОТП Банк".

Клопотання слідчого було мотивовано розслідуванням СБУ у кримінальній справі, яку порушено за статтями 14 і 113 Кримінального кодексу, а саме - "підготовка до злочину" та "диверсія".

У СБУ встановили, що у 2016 році народний депутат В'ячеслав Богуслаєв (у тексті ухвали суду його ім'я і прізвище не вказані, але це стає зрозуміло з опису фізособи-продавця) в змові з громадянином Китаю - власником китайської компанії Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co., Ltd, продав свої акції на користь довірених осіб цього китайського громадянина та афілійованих з ним компаній. До цієї угоди В'ячеслав Богуслаєв особисто і через пов'язані компанії володів 48,8% акцій "Мотор Січ".

Угода дозволила китайському підприємцю сконцентрувати у своїй власності 56% акцій "Мотор Січ". Але в СБУ не розголошують інформацію, яким чином власник китайської компанії отримав у свою власність решту понад 7% акцій, які раніше не належали Богуслаєву.

Втім, завершити операцію українського нардепа і китайським бізнесменам так і не вдалося. 9 червня в Антимонопольний комітет від компаній Skyrizon Aircraft Holdings Limited надійшла заява на отримання від відомства дозволу на концентрацію більше 50% акцій "Мотор Січ". Ця компанія через одну з гонконзьких фірм належить вищевказаної китайської Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co., Ltd. У заяві зазначалося, що планується концентрація пакету акцій "Мотор Січ", які належать компаніям компаніями Skyrizon Aircraft Holdings Limited (Британські Віргінські острови, 9,9992%), Business House Helena, AG (Панама, 17,3113%), Enfields Trade & Capital Corp. (Панама, 3,1152%), Waldo Trade Ltd., (Британські Віргінські острови, 1,3035%), Granum Corporation (Панама, 9,2717%), Likatron Enterprises Limited (Кіпр, 9,99%) і одному з громадян Китаю (5,01%). У сукупності цим фірмам і фізособі належить 56% "Мотор Січ". Як раз ці акції були арештовані судом.

За даними Мінекономрозвитку, "Мотор Січ" є виконавцем державного оборонного замовлення з ремонту і модернізації авіаційної техніки, а також має важливе значення для економіки і обороноздатності України. У Міністерстві оборони стверджують, що це підприємство бере активну участь в розробці, ремонті, модернізації і відновлення авіаційної техніки ЗСУ.

За словами старшого партнера юридичної фірми "Ільяшев і Партнери" Романа Марченка, в Україні немає особливих обмежень при продажу підприємств, які виконують оборонне замовлення. "Але відчуження повинно здійснюватися у відповідності з українським законодавством, в тому числі, з отриманням на це дозволу від Антимонопольного комітету України. Але, наскільки можна судити з ухвал суду про арешт акцій, АМКУ не видавав дозвіл на операцію", - пояснив юрист РБК-Україна.

Голова АМКУ Юрій Терентьєв запевнив видання, що його відомство не надало дозвіл на концентрацію. "АМКУ не дав дозвіл. Заяву не було прийнято у зв'язку з неповнотою поданої інформації. В даний час ситуація з передачею контролю розслідується", - повідомив він.

В судових матеріалах зазначено, що вже 12 липня Антимонопольний комітет звернувся до СБУ з листом, в якому вказав, що придбання акцій "Мотор Січ" відбулося без схвалення АМКУ. На думку відомства, це може свідчити про наявність ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції. У своєму листі АМКУ вказав на необхідність вжиття заходів, спрямованих на недопущення подальшої перереєстрації права власності на акції запорізького підприємства.

В ході досудового розслідування слідчі СБУ встановили, що компанії-покупці акцій "Мотор Січ" мали намір вивести активи і виробничі потужності "Мотор Січ" за межі України, що призвело б до ліквідації підприємства. Мало того, в СБУ вважають, що власники "Мотор Січ", продаючи акції, діяли заздалегідь змовившись між собою, намагаючись ослабити державу Україна, руйнуючи стратегічно важливий оборонний актив.

В матеріалах суду не визначено, на яких умовах була здійснена операція з китайським бізнесом. Але зате було зазначено, що ще 25 лютого 2015 року між "Мотор Січ" і китайською Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co., Ltd. був укладений меморандум про співпрацю. Результат спільної роботи - будівництво заводу з виробництва авіадвигунів в Китаї. Крім того, 6 квітня 2016 року "Мотор Січ" отримало від Skyrizon Aircraft Holdings Limited 100 млн доларів під 0,3% річних на 10 років.

Український бізнес цю історію коментує лише на умовах анонімності. Один з фіндиректорів великої української фінансово-промислової групи, який не побажав назвати своє ім'я, припустив, що видача цього кредиту може бути завуальованим способом продажу компанії. За його словами, цілком можливо, що під заставу цього кредиту, який свідомо не буде повернутий, можуть бути закладені корпоративні права або активи "Мотор Січ", які перейдуть у власність китайським кредиторам через десять років. Крім того, використання в угоді компаній з офшорів, зокрема, з Британських Віргінських острів, є способом уникнути сплати податків при купівлі-продажу акцій "Мотор Січ".

Коментуючи ситуацію РБК-Україна В'ячеслав Богуслаєв дивувався, чому СБУ розслідує справу щодо продажу акцій: "Власне, а чому Служба безпеки займається бізнесом? Я не можу зрозуміти. У них запитайте. Вони не повинні займатися бізнесом. А якщо займаються, то значить їм хтось щось доручив. Це замовлення чи що? Тому я не розумію вас. Нами повинна займатися податкова служба. Ми платимо вчасно податки".

Невідомий покупець

Як правило, в судових матеріалах, що публікуються в Єдиному держреєстрі судових рішень, імена і прізвища учасників судових процесів не розкриваються. Але у випадку з клопотаннями СБУ у справі "Мотор Січ" в тексті одного з документів – клопотанні про арешт акцій компанії Likatron Enterprises Limited і одного з громадян Китаю залишилася, швидше за все, випадково, згадка імені та прізвища остаточного покупця акцій "Мотор Січ". Ним виявився відомий у Китаї мільярдер Ван Цзін (Wang Jing). За оцінкою Forbes, з активами в 1,3 млрд доларів він займає 201-е місце в рейтингу китайських мільярдерів і 1678-е у світовому рейтингу.

На сайті інформаційного ресурсу Bloomberg зазначено, що він є керівником компанії Skyrizon Aircraft Holdings Limited, яка подала заявку в АМКУ. Там же зазначено, що він є керівником компанії Beijing Skyrizon Aviation Industry Co., Ltd., тобто компанії, назва якої практично ідентична з назвою фірми остаточного покупця-юрособи акцій "Мотор Січ" - Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co., Ltd.

Крім того, раніше українські ЗМІ публікували з Китайської міжнародної авіакосмічної виставки "Airshow China-2016" спільне фото В'ячеслава Богуслаєва, Ван Цзіна і посла України в Китаї Олега Дьоміна.

Ван Цзін отримав світову популярність після того, як він планував у 2012-2013 роках профінансувати будівництво Нікарагуанського каналу, який повинен був стати більш широкою і глибокою альтернативою Панамському. Канал повинен був з'єднати Атлантичний і Тихий океани. Обсяг інвестицій оцінювався в суму приблизно 40-50 млрд доларів. Але приблизно в 2015 році проект будівництва зіткнувся з перешкодами – публічними акціями протестів жителів Нікарагуа, а також, по всій видимості, різким збіднінням самого Ван Цзіна. У 2015 році, після краху китайського фондового ринку, активи цього підприємця знецінилися з приблизно 10 млрд доларів до 1,1 млрд доларів.

Новий власник

СБУ буде складно довести, що продаж акцій "Мотор Січ" був диверсією. Роман Марченко каже, що розслідування за статтею 113 Кримінального кодексу України дійсно відносяться до компетенції СБУ. "Кримінальні провадження за цією статтею розслідуються слідством Служби безпеки України. Слідчий за погодженням з прокурором – процесуальним керівником може звернутися до суду з проханням про стандартні заходи забезпечення в рамках кримінальної справи. Одним із таких заходів є накладення арешту на активи. Так що з точки зору процесуальних норм все цілком коректно", - відзначає він.

Але, за словами Романа Марченка, складно зрозуміти, де саме СБУ знайшла, власне, диверсію. "Як відомо, класична диверсія – це умисне пошкодження активу, наприклад, вибух, знеструмлення тощо. Тут цього немає. Тому слідчим необхідно буде попотіти, щоб довести, що продаж був зроблений саме з метою умисного ослаблення обороноздатності країни, а не отримання комерційної вигоди, - розповідає Роман Марченко. - Я практикую кримінальне право 20 років, але з трудом уявляю, як СБУ зможе це довести. Допускаю, що в матеріалах справи є якісь серйозні докази, але поки ми бачимо тільки те, що зазначено в ухвалі суду. І це не виглядає достатнім для встановлення факту такого роду злочину. Непрямим підтвердженням відсутності складу злочину "диверсія" є і факт, що "Мотор Січ" і зараз працює, і виконує оборонне замовлення. Відповідно, виникає питання, чи має справа реальні судові перспективи, але це буде зрозуміло тільки пізніше. На етапі ж досудового слідства судді, як правило, довіряють слідчим і прокурорам, задовольняючи більшість їх клопотань".

Роман Марченко вважає, що рішення суду про арешт акцій будуть оскаржені в апеляційній інстанції представниками В'ячеслава Богуслаєва або китайських покупців. "Крім того, швидше за все, китайські акціонери будуть використовувати і доступні дипломатичні методи з тим, щоб захистити свої права в якості нових власників "Мотор Січ", - вважає він.

У випадку, якщо СБУ доведе свою правоту в суді, одним з покарань за статтею "диверсія" може бути конфіскація майна, в даному випадку - арештовані акції. В разі конфіскації акцій, держави може стати найбільшим власником запорізького підприємства.

Директор інформаційно-консалтингової компанії Defense Express Сергій Згурець розповідає, що до 2014 року 80% замовлень "Мотор Січ" забезпечували російські підприємства. "Але після заборони на військове співробітництво українських підприємств з РФ, "Мотор Січ" не отримала рівноцінних замовлень від Міністерства оборони України. Тому говорити, що після можливої конфіскації великого пакета акцій "Мотор Січ" питання із завантаженням виробничих потужностей буде вирішено, не можна. Наша держава не може забезпечити 100% завантаження "Мотор Січ" для власних потреб або для замовлень з інших країн, - зазначає він. - Таким чином, ми стикаємося з ахіллесовою п'ятою будь-якого рішення навколо "Мотор Січ". Адже якщо віддати це підприємство китайським компаніям, то виникнуть довгострокові ризики для української економіки – ми втратимо можливість виробляти двигуни. Але з іншого боку рано чи пізно – у власності В'ячеслава Богуслаєва або держави – без замовлень з боку Міноборони України підприємство "ляже".

За словами Сергія Згурця, в очах китайського бізнесу Україна виступає як ненадійний партнер для довгострокових інвестицій в нашу країну. "Як правило, всі українсько-китайські проекти будуються навколо виведення в Китай тих чи інших українських активів. Тому немає ніяких надій на те, що вони будуть розвивати "Мотор Січ" саме в Україні. У Китаю зараз великий дефіцит з двигунами для важких транспортних літаків, тому вони будуть налаштовані на використання українських розробок "Мотор Січ" для налагодження виробництва у себе в країні", - вважає він.

Сергій Згурець каже, що незрозуміло, чому держава звернула свою увагу на ситуацію навколо "Мотор Січ" тільки зараз. "Цим треба було займатися ще з 2014 року, адже українській армії не вистачає двигунів для вертольотів. А в перспективі - двигунів для нових навчально-тренувальних літаків, про необхідність створення яких час від часу згадує керівництво Міноборони. Якщо ми зараз віддамо підприємство Китаю, то де ми потім будемо брати ці двигуни? Необхідно більш системне бачення розвитку цього підприємство з боку держави", - зазначає він.