KDM Shipping — історія "інвестиційного обману"
У кінці серпня в Києві відбулася непомітна на перший погляд подія - збори акціонерів компанії KDM Shipping Public Ltd. На цьому заході був затверджений звіт компанії за 2014 рік, було погоджено звільнення двох топ-менеджерів компанії Михайла Чубая та Костянтина Анісімова (перший контролював український сегмент діяльності компанії, другий відповідав за російський сегмент) та були затверджені плани роботи на майбутній рік. Але цікаво інше - на зборах акціонерів старанно намагалися піти від низки скандальних питань до керівництва компанії навколо її діяльності і котирувань акцій на Варшавській фондовій біржі. Дані питання давно задавалися, але їх або ігнорували, або відповідали відписками. Між тим, проблема назріла і все йде до дуже серйозного іміджевого скандалу для економіки України в цілому.
Здавалося б, яке відношення мають котирування акцій української компанії, яка володіє десятком суден типу "річка-море" загальним дедвейтом близько 30 тис. тонн, до інвестиційного іміджу України? Для цього необхідно розібратися з діяльністю компанії та історією її виходу на IPO.
Довідка. KDM Shipping перевозить навалочні вантажі судами типу "річка-море" в районах Чорного, Азовського та Середземного морів. Мала стосунок не тільки до перевезень по річці всередині України, але і оперувала компанією в Росії.
У KDM Shipping також є підрозділ з пасажирських перевезень річковим транспортом в Київській області (в експлуатації флот з восьми пасажирських річкових суден), а також надаються послуги по судноремонту на власній верфі в Херсоні.
KDM Shipping - типова судноплавна компанія пост-радянського періоду. На уламках колись гігантської системи річкових перевезень підприємливі керівники "сколотили" ряд підприємств, використовуючи найбільш рентабельні активи. Цей процес супроводжувався явно непрозорими схемами. В результаті KDM Shipping "відзначилася" в низці скандалів при продажу майна "Київського річкового порту" в кінці 90-х і початку 2000-х. Потім була досить дивна історія з передачею з державної в комунальну власність Києва суден типу "річка-море", які потім опинилися у власності "Волзько-Дніпровської судноплавної компанії". Надалі була приватизація "Херсонського судноремонтного заводу ім. Куйбишева" і отримання контролю над його активами. У результаті виходила локальна вертикально інтегрована компанія, зі своїм флотом, ремонтними потужностями і прибережною інфраструктурою. Крім Чорноморського та Середземноморського ринків KDM Shipping навіть намагалася працювати на закритому для сторонніх російському ринку. Але для масштабу не вистачало інвестицій. Так і з'явилася ідея IPO.
Все починалося красиво й пафосно. У 2012 році KDM Shipping одна з перших українських судноплавних компаній вийшла на IPO на Варшавській фондовій біржі. З формальної точки зору компанія була зареєстрована на Кіпрі, але більшість експертів чудово знали, що компанія українська та представляє цілу групу українських резидентів. Це підтверджували й імениті експерти, список яких вражав - KBC Securities N. V., Polish Branch, Jaspen Capital Partners, Baker&McKanzie Dr.K.Chrysostomides&Co LLC. Аудитором компанії був обраний один з лідерів цього ринку, компанія KPMG. Така солиднная "артпідготовка" мала свій ефект. За рахунок розміщення близько 25% акцій KDM Shipping змогла залучити близько 15 млн дол. Це дало можливість наростити активність у сфері перевезень.
Однак буквально відразу ж після IPO навколо акцій компанії почалися "дива". Якщо спочатку акції котирувалися за курсом 33 злотих, то поступово котирування знизилися до рівня 2-2,5 злотих, тобто в 15 разів за три роки!!! При цьому падіння котирувань і активність компанії демонстрували прямо протилежні тенденції. Так, в 2013 році при обороті в $31 млн. компанія отримала прибуток у 6,789 млн дол. Зростання обсягів перевезень тільки у першому півріччі становили 45,4%.
Проте котирування падали і до початку 2014 становили 10-12 злотих. У 2014 році компанія продемонструвала збиток в 13 млн дол. при обороті в 22 млн дол.!!!! Акції вже котирувалися на рівні 7-8 злотих. У 2015 році за підсумками півріччя компанія оголосила про скорочення збитків на 40% (збиток становив 3,9 млн дол.). Але ця "бадьора" інформація ще більше знизила котирування до рівня 2-2,5 злотих.
У цій ситуації напрошується слушне запитання: на користь кого проводилася "операція знецінення". Якщо задати запит в системі розкриття інформації, то система видає відповідь - у групу KDM Shipping входить близько десятка компаній, основними акціонерами яких є батько і син - Костянтин і Денис Молодковци. В цілому вони володіють близько 70% акцій.
З інших великих акціонерів два пакети по 11,39% і 9,97% акцій належать польській TFI PZU і голландської інвестиційної компанії ING PTE, відповідно. Крім того, є ще ряд більш дрібних акціонерів. Саме вони і почали турбуватися. За їх даними, скупка акцій велася на користь основних акціонерів компанії Костянтина і Дениса Молодковцов. У всякому разі, за їх даними були зафіксовані скуповування пакетів акцій на користь сім'ї Молодковцов за заниженими цінами.
Все це накладається на непрозору політику самої компанії. Дані про роботу компанії з 2013 року на сайті були відсутні. На запити акціонерів менеджмент не відповідав. Це стурбувало інвесторів, і вони звернулися з відповідними запитами на Варшавську фондову біржу та до кіпрського реєстратора KDM Shipping. Але ось тут і починаються дивацтва. На запити і акціонерів, і журналістів вони не стали відповідати. Хоча кровно зацікавлені у збереженні репутації. Адже, як з'ясувалося, після проведення IPO збори акціонерів протягом трьох років не проводився, відповідно, рішення про виплату дивідендів не приймалося. А це суперечить міжнародним нормам.
Підозріло і поведінку самої Варшавській фондовій біржі, яка повинна була звернути увагу на поведінку компанії, яка проводила досить успішне IPO, а потім так стрімко втрачавшу свою вартість, при цьому порушуючу міжнародні стандарти корпоративного управління.
У цій історії був і ще один несподіваний поворот. Один з ко-менеджерів IPO KDM на Варшавській Фондовій Біржі Jaspen Capital був оштрафований Комісією з цінних паперів США (SEC) за торгівлю інсайдерською інформацією на 30 млн дол. Як з'ясувалося в ході розслідування українська компанія Jaspen Capital і її керівник Андрій Супранонок погодилися виплатити владі США 30 млн дол. в якості штрафу за звинуваченням в торгівлі викраденої непублічної корпоративною інформацією американських фірм. Українські хакери зламали сервер трьох великих сервісів дистрибуції прес-релізів і мали можливість торгувати інформацією, яка стане відома ринку лише через певний час.
Складається ситуація дуже схожа на інвестиційне рейдерство за участю великих міжнародних структур. В тому числі і такої поважної як Варшавська фондова біржа. Адже фактично обдурили інвесторів - вклавши півтора десятка мільйонів доларів, вони зараз мають на руках папери, які коштують в кращому разі в 10 разів менше... Після такого скандалу вихід на IPO інших українських компаній буде супроводжуватися додатковими складнощами. І це пов'язано не тільки з фінансовою кризою і війною з Росією, але і з бажанням інвесторів отримати додаткову страховку на випадок "інвестиційного рейдерства".
Ми звернулися з відповідними запитами до KDM Shipping, Варшавську фондову біржу і компанії PZU (один з акціонерів перевізника), але на момент публікації матеріалу відповіді не надійшло.
Між тим, цікаво було б дізнатися:
1. Збіг обставин чи випадковість, звільнення двох топ-менеджерів компанії в період різкого падіння котирувань акцій?
2. З чим пов'язана непрозора політика компанії в період різкого падіння котирувань акцій?
3. Чи правда, що проводилася скупка акцій за заниженою ціною в користь співвласників компанії?
Без відповіді на ці питання майбутні IPO українських компаній можуть виявитися просто заблоковані. Адже з такими манерами поведінки на міжнародних ринках нас просто не зрозуміють.