ua en ru

Кабмін буде залучати до будівництва незалежних експертів

Кабмін буде залучати до будівництва незалежних експертів Кабмін має намір посилити контроль за якістю ремонту доріг за рахунок незалежних консультантів

Кабінет міністрів розробив механізм, який дозволить, на думку чиновників, посилити контроль і поліпшити якість дорожніх робіт в країні. Якщо досі Укравтодор і ремонтував дороги, і контролював виконання цих робіт, то тепер функції нагляду уряд вирішив передати незалежним інженерам-консультантам. Замовник дорожніх робіт зобов'язаний залучати їх послуги в ході конкурсу, і вони будуть не тільки стежити за якістю будівництва і ремонту доріг, але і висувати технічні вимоги до його проведення.

Вартість послуг таких консультантів буде коштувати не менше 5% від бюджету будівництва інфраструктури, що призведе до подорожчання дорожніх робіт, впевнені експерти. РБК-Україна розбиралося, як будуть будуватися дороги за новими правилами, які остаточно вступлять в силу в 2018 році.

Новий порядок

В кінці грудня 2016 року Кабінет міністрів затвердив нові вимоги до контролю за якістю робіт з будівництва, реконструкції та ремонту доріг.

Тепер, згідно з урядовою постановою, замовник будівництва або ремонту трас, наприклад, Укравтодор, буде зобов'язаний за допомогою тендера залучити інженерів-консультантів. Ці фахівці потрібні для розробки вимог і рекомендацій до компаніям-підрядникам. Завданням консультантів також контроль за якісним і своєчасним виконанням підрядниками встановлених вимог.

Крім того, на вимогу інженерів-консультантів підрядники повинні будуть усувати виявлені недоробки та дефекти, а, у разі систематичного порушення порядку виконання будівельних робіт консультант може навіть рекомендувати замовнику розірвати договір з підрядником. Втім, в які терміни, компанія, яка виконує роботи, повинна буде "виправити помилки" в урядовій постанові не вказується.

При цьому інженери-консультанти повинні будуть мати сертифікат FIDIC - Міжнародної федерації інженерів-консультантів, повідомив на своїй сторінці у Facebook міністр інфраструктури Володимир Омелян.

"Міжнародний контроль якості FIDIC відтепер є обов'язковим для здійснення технічного нагляду за ходом виконання ремонтно-будівельних робіт на українських дорогах. Замовники дорожніх робіт (служби автомобільних доріг в областях, підпорядковані Укравтодору) будуть зобов'язані залучати до таких робіт інженерів-консультантів, які мають сертифікат FIDIC", - заявив чиновник.

Укр/En На останньому урядовому засіданні в 2016 році схвалили два надважливі документи для 2017 року. Так, міжнародний...

Опубліковано Volodymyr Omelyan 28 грудня 2016 р.

За словами начальника відділу інвестицій у транспортний комплекс Одеської облдержадміністрації Володимира Шемаева (курирує реконструкцію траси Одеса-Рені), норми FIDIC визнаються під час світі в якості стандартів, в тому числі, міжнародними фінансовими організаціями.

"Щоб отримати сертифікат цієї організації, необхідно пройти відповідне навчання за стандартами і процедурами FIDIC, після чого з різною періодичністю підтверджувати свої навички. Такі сертифікати в майбутньому можуть отримати фахівці компанії "Укрдорякисть", що працює у зв'язці з Укравтодором", - розповів РБК-Україна Володимир Шемаев. Президент Асоціації інженерів-консультантів України (представник FIDIC в Україні) Яна Щигурова уточнила виданню, що навчання і семінари - платні, а після бажаючі отримати сертифікат повинні будуть пройти співбесіду.

Зараз, за інформацією Володимира Омеляна, в Україні 100 інженерів-консультантів з сертифікатами FIDIC.

Гарантії робіт

Користуючись послугами консультантів, Кабінет міністрів намрен не тільки домогтися високої якості дорожньої інфраструктури, але і подолати корупцію в цьому секторі.

Адже зараз в Україні найчастіше функції замовника, контролера і будівництва доріг об'єднані під одним початком. Зокрема, обласні служби автомобільних доріг Укравтодору є балансоутримувачами доріг і одночасно виступають замовниками будівельних робіт, а також здійснюють контроль за їх виконанням. Частина ремонтних робіт виконує держкомпанія "Автомобільні дороги України", яка на 100% належить Укравтодору.

"Таким чином, у сфері дорожнього господарства фактично створена система, яка поєднує в одній особі замовника і підрядника, що негативно позначається на якості виконання дорожніх робіт", - зазначено у пояснювальний записці до ухваленого постановою Кабміну.

Втім, за словами експерта транспортної галузі Олега Гостроверхого, контроль за якістю робіт та матеріалів - це функція замовника, яку він сам і виконує. "У штаті замовника є інженери технагляду, які отримують зарплату за свою роботу. Ці інженери - не просто люди з вулиці. Вони сертифікуються Гільдією інженерів України - саморегулівної громадською організацією. Кожен такий інженер нарівні з керівниками замовника несе юридичну відповідальність, аж до кримінальної", - розповів РБК-Україна експерт.

За його словами, якщо замовник буде наймати сторонніх інженерів-консультантів, їх "залежність" від замовника не зникне. "В результаті все одно виникає залежність від одного з учасників дорожніх робіт. Щоб ця залежність негативно не впливала на роботу інженерів, необхідно чітко прописати механізм взаємодії між усіма учасниками дорожніх робіт", - уточнив Гостроверхий.

Плата за контроль

Працювати незалежні консультанти будуть не безкоштовно. За словами Володимира Омеляна, при розрахунку вартості будівельних робіт будуть передбачатися кошти на здійснення контролю якості дорожніх робіт.

У зв'язку з цим експерти вже прогнозують подорожчання будівництва і ремонту доріг, але поки не можуть назвати наскільки. "Подорожчання відбудеться не тільки у зв'язку з необхідністю оплачувати послуги з технічного нагляду, але і з-за використання підрядниками більш якісних матеріалів, необхідності більш чіткого дотримання технології", - пояснила директор національного секретаріату міжнародної організації по прозорості будівництва CoST Наталія Форсюк.

За словами Яни Щигуровой, вартість послуг консультантів у міжнародних проектах можуть скласти близько 10%. Разом з тим, на її думку, в Україні, їх оплата становитиме до 2,5% від вартості робіт.

При цьому екс-директор департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку автомобільних перевезень Міністерства інфраструктури Роман Хміль вважає, що за послуги контролю консультантам необхідно платити все ж не менш 5% від бюджету дорожніх робіт. "Інакше, якщо зроблено погано, то дорога коштує не 10 років, а два-три роки, а потім треба робити ремонт. А це в 10 разів дорожче. Скупий платить двічі", - вважає експерт.

Але поки нові вимоги до контролю за якістю поки не отримають широкого застосування в Україні. У прийнятій постанові уряду зазначено, що його дія не поширюється на поточний середній і дрібний ремонти доріг до 2018 року. "По суті, вимоги щодо застосування норм FIDIC будуть діяти тільки на нове будівництво та капітальний ремонт до 2018 року, тобто приблизно на 5% від всіх дорожніх робіт. Тому в 2017 році поки що не будуть діяти вимоги FIDIC до середнього і так званого поточного ямкового" ремонту", - зазначив Володимир Шемаев.

Разом з тим, впровадження вимог FIDIC не вирішить на 100% проблему з якістю дорожніх робіт. Чиновникам також необхідно активно використовувати й інші вже передбачені в українському законодавстві механізми.

"Це стосується не тільки нагляду. Це і питання реальної відповідальності за довговічність виконаних робіт і наданих послуг, це і реальна юридична відповідальність посадових осіб за невиконання своїх обов'язків на різних рівнях. Тобто, повинна бути відповідальність підрядника не на словах, а на ділі. Фактично ці механізми існують, ними потрібно тільки користуватися", - впевнений Олег Гостроверхий.