ua en ru

Джерело: Україна веде переговори про модернізацію ГТС з німецькою AEG

Автор: RBC.UA
Україна шукає можливість почати модернізацію своєї газотранспортної системи (ГТС) без участі російського "Газпрому". Як стало відомо, наприкінці лютого Міненерговугілля і "Нафтогаз" провели переговори з німецькою AEG про постачання обладнання та сприяння у залученні 400 млн євро. Про це повідомляє видання "Комерсант-Україна".

Україна шукає можливість почати модернізацію своєї газотранспортної системи (ГТС) без участі російського "Газпрому". Як стало відомо, наприкінці лютого Міненерговугілля і "Нафтогаз" провели переговори з німецькою AEG про постачання обладнання та сприяння у залученні 400 млн євро. Про це повідомляє видання "Комерсант-Україна".

Укладання договору з цією компанією може значно посилити позиції України на переговорах з Росією про створення консорціуму з управління ГТС, зазначають експерти.

Як розповів виданню генеральний директор німецької корпорації AEG Industrial Engineering Генріх Оттерполь, українська влада звернулася до його компанії з пропозицією зайнятися модернізацією газокомпресорних станцій. 27 лютого Оттерполь зустрічався з міністром енергетики та вугільної промисловості Юрієм Бойком, представниками НАК "Нафтогаз України" і двох німецьких банків, щоб обговорити деталі угоди. Глава німецької корпорації відмовився повідомити подробиці зустрічі, пославшись на домовленість з українським урядом не розголошувати інформацію про хід переговорів.

У прес-службі Міненерговугілля і "Нафтогазу" також не стали коментувати цю інформацію. Однак, як пояснило джерело видання в українській монополії, в переговорах брали участь представники Deutsche Bank і Landesbank, які запропонували профінансувати переобладнання компресорних газоперекачувальних станцій в тому випадку, якщо воно буде здійснюватися компанією AEG. Мова йде про виділення кредиту в розмірі 400 млн євро. В обох банках ситуацію не коментують.

У 1970-х роках AEG встановила 183 компресорних агрегату SC3002 і 57 агрегатів SC5002 в СРСР на магістральному газопроводі "Союз", а також на газопроводі Уренгой-Помари-Ужгород, причому велику частину цього обладнання - на території Україні. У 2011 р. технічні фахівці AEG провели ретельне обстеження компресорної станції "Тальне", станції "Бар" (на кожній - турбіни по 10 МВт), а також електродвигуна і перетворювача на лінії Уренгой-Ужгород (кожна турбіна - по 25 МВт). На підставі результатів проведеного огляду AEG підготувала техніко-комерційну пропозицію щодо модернізації компресорних станцій магістрального газопроводу "Союз" в рамках проекту модернізації та реконструкції української ГТС. Мова йде про заміну працюють на газі компресорних станцій їх електричними аналогами.

Рішення про це було прийнято ще в 2010 р. Така модернізація, за даними "Укртрансгазу", дозволить економити до 220-230 млн дол щорічно.

Джерело в Міненерговугілля уточнило, що переговори з AEG носять попередній характер. "Нам все одно доведеться проводити тендер, в ході якого ми виберемо найкращу пропозицію. Але оскільки спільний проект з AEG дозволяє не тільки змінити устаткування, але і знайти необхідне для цього фінансування, думаю, у німецької сторони є хороші шанси на перемогу в тендері", - пояснив співрозмовник. За його словами, зараз головна проблема - відсутність альтернативних джерел фінансування, в тому числі з боку Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР) та Європейського інвестиційного банку (ЄІБ). "Поки ми не отримали гарантій того, що ці фінансові інститути виділять нам необхідні 400 млн євро", - говорить співрозмовник. Нагадаємо, раніше в ЄБРР та ЄІБ заявляли про готовність виділити на модернізацію ГТС 308 млн дол.

Головний інвестстратегіст фінансової групи БКС Максим Шеїн зазначає, що рішення залучити AEG і німецькі банки може вплинути на ставлення до української ГТС в Європі. "Німеччина є одним з основних споживачів російського газу в Європі, і якщо фінансові інститути цієї країни будуть інвестувати в реконструкцію української ГТС, їм вже буде не все одно, яким чином газ потрапить на їх ринок", - говорить пан Шеїн. До сих пір Німеччина виступала за будівництво Nord Stream і South Stream - газопроводів в обхід України. Експерт Інституту енергетичних досліджень Юрій Корольчук вважає, що якщо вдасться домовитися з Німеччиною про фінансування проекту та модернізації ГТС без участі "Газпрому", це поліпшить позиції Києва на переговорах з Москвою щодо створення консорціуму для управління українською ГТС. "Фактично Україна покаже, що може вирішувати проблеми фінансування та модернізації безпосередньо з покупцями газу в Європі", - говорить Корольчук.

Зазначимо, що питання ГТС є досить важливим в українсько-россійських газових переговорах. На початку місяця надзвичайний і повноважний посол РФ в Україні Михайло Зурабов сказав що терміни укладення нової угоди щодо газу між Україною і Росією будуть залежати від терміну оцінки української газотранспортної системи. Росія в переговорах з Україною про зниження цін на російський газ вимагає натомість від Києва передачі половини прав на управління місцевої ГТС. У відповідь Україна запропонувала РФ створити тристоронній консорціум за участю ЄС з управління ГТС в обмін на знижку на газ. Однак ця пропозиція не влаштувало Москву, яка поки що не йде на поступки.

27 лютого НАК "Нафтогаз України" отримала 4 тендерні пропозиції на проведення оцінки вартості ГТС. Це приватне підприємство Thomas & Simonova (Київ), Duff & Phelps (Нью-Йорк), Baker Tilly - Ukraine (Київ), Ernst & Young (Київ).

Раніше в ЗМІ з'явилася інформація, що з боку "Газпрому" надходила пропозиція викупити українську ГТС за 4 млрд дол, проте українська сторона відмовилася вести переговори про продаж. При цьому в "Газпромі" заявили, що українська сторона оцінила ГТС в 20 млрд дол.. А Юлія Тимошенко пішла далі, оцінивши українську газотранспортну систему в 200 млрд дол.

Українська ГТС вже двічі оцінювалася: у 2007 р. - в 24,8 млрд дол, а в 2009 р. - в 9,9 млрд дол. 25 лютого видання "Дзеркало тижня. Україна" опублікувало оціночне дослідження відомого оцінювача Людмили Симонової, в якому говориться, що обгрунтована вартість ГТС України становить 61 млрд дол.