Дослідницьку компанію GfK Ukraine звинувачують в підтасовуванні фактів
Дослідницьку компанію GfK Ukraine, на підставі даних якої здійснюється продаж телереклами, звинувачують у витоку інформації на користь приватної структури, яка пропонувала каналам послуги зі штучного завищення показників.
Як повідомляє "КоммерсантЪ-Украина", перевіркою цих фактів зараз займається Міністерство внутрішніх справ, а це загрожує кримінальною відповідальністю посадових осіб GfK. На каналах кажуть, що резонансна справа може закінчитися тим, що рекламодавці вимагатимуть переглянути підсумки розміщення реклами.
Директор телеканалу RuMusic Рудольф Кірнос заявив учора журналістам, що дослідження аудиторії телеканалів компанією GfK, на підставі яких продається телереклама в Україні, недостовірне. За його словами, в Києві з 2008 р. працює посередницька компанія, яка пропонує каналам штучно завищити свій рейтинг. "За нашими даними, у схемі задіяні мінімум два досить високопоставлених особи в GfK Ukraine, що видали третім особам конфіденційну базу адрес", - зазначив Кірнос.
Дослідження телеаудиторії в Україні проводиться в 2,5 тис. домогосподарств (більше 6 тис. глядачів). Їхні адреси та імена є комерційною таємницею, за розголошення якої передбачена кримінальна відповідальність. Всі телевізори в цих домогосподарствах обладнані спеціальними приладами - піплметрів, які реєструють перегляд ТВ-програм. На підставі цих даних розраховується курс медіавалюти - GRP (пункт рейтингу), по якій продається реклама на ТБ. За даними Кірноса, компанія підкупала домогосподарства, які беруть участь у дослідженні, і вимагала від них дивитися певні канали. Як докази він надав інструкцію, яку замовники відправляли домогосподарствам. В інструкції за вересень 2011 р. містяться вказівки на період до січня цього року. В категорії "дивитися" в документі вказані канали OTV, "Максі-ТВ", "Меню-ТВ", "Перший автомобільний" і ТБ?. В категорії "не дивитися" - окремі передачі на каналах ТЕТ, "Студія 1 +1", "Інтер" та СТБ, а також канали "Тоніс", "5 канал", "Перший національний", "Малятко-ТВ", RuMusic , "Сіті" та інші. В інструкції також сказано, що "перегляд" Нового каналу "більше не оплачується". Аудиторія цього каналу почала різко падати в середині минулого року, і її скорочення продовжується і в цьому році. Ірина Лисенко, яка займала тоді посаду гендиректора "Нового каналу", спростувала цю інформацію. "Я не розумію, про що йде мова. Наскільки мені відомо, ні" Новий ", ні будь-який інший канал StarLightMedia (СТБ, ICTV, М1 і інші) ніколи не оплачував шахрайські схеми", - зазначила вона.
Кірнос повідомив, що подав заяву до Печерського райвідділу міліції з вимогою покарати винних. У МВС вчора не змогли уточнити результати розгляду заяви, але, за словами Рудольфа Кірноса, кримінальну справу за його зверненням поки не порушено. Назву компанії він повідомити відмовився.У GfK повідомили, що в компанію вже зверталися представники МВС. "Зараз ми розбираємося з цією ситуацією. Якщо дійсно був витік конфіденційної інформації, ми повинні виявити її джерело", - зазначила керівник медіадепартаменті GfK Ukraine Ольга Росманова. Вона підкреслила, що результатами досліджень часто бувають незадоволені окремі мовники, але компанія завжди відповідає на їхні запити.
Учасники ринку відмовляються від офіційних коментарів. Але в неофіційних бесідах менеджери телеканалів говорять, що ситуація турбує мовників. Цього року обсяг ринку телереклами становитиме 3,8 млрд грн. А прибуток GfK Ukraine від надання даних про аудиторію телеканалів оцінюється експертами більш ніж в 2 млн дол. на рік.