ua en ru

Іллічівський морпорт намагаються збити з курсу

Іллічівський морпорт намагаються збити з курсу Директор Іллічівського морського порту Юрію Круку вдалося вивести підприємство із збитків, незважаючи на опір недругів
Іллічівський морський торговельний порт (ІМТП) продовжує лихоманити напередодні фіналу конкурсу на заміщення посади директора. До того ж підприємством несподівано зацікавилися силові структури.

Іллічівський морський торговельний порт (ІМТП) продовжує лихоманити напередодні фіналу конкурсу на заміщення посади директора. До того ж підприємством несподівано зацікавилися силові структури.

Місяць тому на одному з сайтів з'явилася публікація про те, що ІМТП у процесі тендерних закупівель, нібито, заплатив подвійну ціну за паливо. Прес-служба порту тоді пояснила, що в контракті була вказана лише номінальна вартість. Реально ж паливо закуповувалося за набагато нижчою і абсолютно ринковою ціною, оскільки в квітні-травні курс гривні значно зріс, що спричинило зниження ринкових цін на нафтопродукти. Тоді на підприємстві дивувалися, чому журналісти перед публікацією не спромоглися перевірити інформацію.

Потім прокуратура заарештувала частину вантажів ІМТП. Але перед тим підприємство отримало листа від Державної виконавчої служби Іллічівського міського управління юстиції від 3 червня 2015 року. В листі вказувалося, що Корольовський районний суд Житомира наклав арешт на вантажі ТОВ "Боуринг Трейдинг", що знаходяться на складах ІМТП.

Пізніше прийшов ще один лист, в якому повідомлялося про скасування судового рішення. Але 4 червня представники виконавчої служби все-таки спробували виконати скасоване рішення суду, зокрема, призупинити митне оформлення вантажу.

В Іллічівському порту вважають, що інформаційний та силовий тиск на підприємство в розпал конкурсу здійснюється з метою дискредитації нинішнього керівництва. Втім, накопати щось дійсно важливе проти директора ІМТП Юрія Крука його недоброзичливцям не вдалося.

До речі, ніхто навіть не намагався заперечувати факти, які свідчать, що за час роботи нинішнього директора Іллічівський порт дійсно почав працювати з прибутком і серйозно набрали обертів.

Два роки тому фінансовий стан підприємства було жалюгідним: 76 млн грн збитку, заборгованість по зарплаті і валютний кредит - 3 млн дол. Але з приходом Крука в кінці березня 2014 року порт зміг погасити збитки і вийти в нуль.

За неповних два роки керівництво порту вивело ІМТП з останнього на друге місце серед усіх портів галузі з прибутком в першому кварталі 2015 року - 257 млн грн. За 5 місяців 2015 року досягнуто рекордний за останні 5 років вантажообіг і перероблено 6524 тис. тонн вантажів.

"Мені, як керівнику, який прийняв збиткове підприємство, довелося йти на непопулярні заходи, щоб вивести порт з кризи, - говорив Юрій Крук в одному з перших інтерв'ю в новому статусі. - У першу чергу, ми прибрали приватні компанії, робота яких ніяк не йшла на користь порту. Нам довелося перейти на чотириденний робочий графік, що дало змогу зекономити 20% від фонду зарплати, який в місяць складає 35 млн грн. Також ми провели ряд антикризових заходів на основних підрозділах порту. Їх у нас дев'ять, і тільки два з них були прибутковими - рудний і п'ятий термінал".

Крім того, Юрій Крук зробив ставку на підвищення рентабельності вантажних терміналів порту. Для цього були залучені додаткові вантажопотоки вугілля, ЗРК, руди, зернових і т. д.

Результати роботи Іллічівського порту були високо оцінені організаторами 8 Національного морського рейтингу. ІМТП одержав пам'ятний знак "Воля до перемоги" за динамічний розвиток і досягнення високих фінансових показників порту.

На підтримку керівника виступив і колектив. 9 квітня відбулася конференція працівників порту, на якій понад 200 делегатів підтримали Юрія Крука, звернувшись до Президента Петра Порошенка з проханням продовжити його контракт.

Зазначимо, що на ІМТП перестали затримувати зарплати і виплачують премії, чого до приходу Юрія Крука не було. За перший квартал 2015 року розмір премій зріс з 10 до 35%. Також, за підсумками першого кварталу в додаток до звичайної премії працівники отримали ще 50% надбавки. Збільшені розміри преміювання внесені в колективний договір.

За даними профспілкової організації ІМТП, середня зарплата в порту складає 6500 грн, у докерів - 8200 грн. Керівництво ІМТП стверджує, що, при збереженні позитивної динаміки і фінпоказників, найближчим часом планується підвищення зарплат на 50%, щоб досягти рівня 9400 грн (для докерів - 11 тис. грн).

В Федерації роботодавців України вважають, що підвищення зарплат робітників свідчить про соціальну орієнтованість роботодавця. "Юрію Круку за неповні два роки діяльності на посаді керівника підприємства вдалося не тільки вивести збитковий Іллічівський порт на прибутковий рівень, але і досягти найвищих показників переробки вантажів за кілька років. Керівник порту проявив себе як соціально відповідальний роботодавець, вперше за останні чотири роки на підприємстві була відновлена виплата премій та актуалізовані соціальні стандарти", - сказано у зверненні ФРУ.

Прохання про продовження контракту Юрія Крука направила Кабміну Іллічівська міськрада. Депутати підкреслили, що місто зацікавлене у збереженні робочих місць та збільшенні податкових надходжень у місцевий бюджет.

Нинішній менеджмент порту вважають ефективним і професійним також представники Асоціації "Укрпорт", Асоціація транспортників України, Ради капітанів портів України.

Головна відмінність ІМТП від інших портів - тут головним власником терміналів є держава, а не приватники. У порту розуміють важливість залучення приватних інвестицій, але визнають, що концесія (як форма державно-приватного партнерства (ДПП) для них - не кращий варіант.

"Складно знайти компанію, яка змогла б розвивати весь величезний порт, як єдиний господарський комплекс", - відзначають в ІМТП.

А при передачі в концесію окремих об'єктів без фінансування залишається соціальна сфера. Нікому буде вкладати кошти в інфраструктуру і фінансувати допоміжні підрозділи, які не є прибутковими.

Юрій Крук запропонував більш ефективну модель відносин з інвесторами. Вона передбачає укладання трьох договорів.

Перший - договір оренди, яким інвестору передається майно і земельна ділянка під ним.

Другий - договір пайової участі у розвитку інфраструктури порту, що дозволить порту не втратити дохід, який давав той чи інший термінал.

Третій - соціальні гарантії для співробітників.

Така форма ДПП вже почала діяти. Керівник ІМТП стверджує, що це влаштовує і державу, і компанії, які готові вкладати в порт кошти.

"Принцип цього формату - залучення інвесторів і партнерів на портову інфраструктуру, - сказав Юрій Крук. - Цей механізм є, і він уже затверджений у профільному міністерстві. В рамках цього формату запущений перший проект співпраці. Компанія, яка прийшла на територію порту, проінвестувала близько 100 млн грн. Другий проект вже запущений і, думаю, що він принесе порту ще 100 млн дол. інвестицій".

В рамках запропонованої моделі Іллічівський порт першим в галузі реалізував проект ДПП з компанією "Транс Сервіс", яка спеціалізується на зберіганні та перевалці зернових вантажів. Всі три підписаних договори ретельно дотримуються обома сторонами. В тому числі, і соціальні гарантії: персонал, який працював на потужностях порту, після передачі в оренду в приватне підприємство, не втратив жодного пункту свого соціального пакета.

Другим проектом, який перебуває на етапі реалізації, стало будівництво елеватора компанії "Кернел". Обсяг елеватора становитиме 300 тис. тонн одноразового зберігання з обсягом переробки 5 млн тонн. Обсяг залучених інвестицій становить понад 100 млн дол.

Керівник Іллічівського порту переконаний: цю модель можна успішно використовувати у всій галузі. При цьому, приватний бізнес, який інвестує в порти, повинен бути впевнений у прозорості правил гри.

На думку Юрія Крука, запропонований ним формат надає надійні гарантії безпеки для інвесторів. Договір про оренду, з точки зору українського законодавства, є найбільш захищеним для приватної компанії. Якщо вона виконує всі умови договору розірвати його досить складно.

Також ІМТП нещодавно презентував 12 інвестиційних майданчиків на своїй території, які були виділені для потенційних інвесторів. Завдяки будівництву нових потужностей, стверджує директор ІМТП, перевалка зернових та навальних вантажів у порту збільшиться на 15 млн тонн на рік і становитиме понад 30 млн тонн.

Так хто ж може бути зацікавлений у дестабілізації досить успішно працюючого порту?

За однією з версій, за інформаційними атаками може стояти один з давніх недоброзичливців директора ІМТП - великий портовий оператор "Трансінвестсервіс" (ТІС). У 2009 році Юрій Крук (тоді директор порту "Південний") заявив, що компанія незаконно і без договору оренди з Фондом держмайна використовує два портових причали. У результаті збитки держави склали понад 32 млн грн. Керівника "Південного" підтримали в уряді, термінали були передані на баланс порту, а приватній компанії довелося відступити. Але Крук нажив дуже серйозного ворога.

Сьогодні ТІС виставив свого претендента на посаду глави ІМТП - Андрія Кузьменка, який досить довго очолював контейнерний термінал компанії. Ймовірно, замінивши Крука на свого директора, ТІСівці зможуть перенаправити вантажопотік з Іллічівська на власні термінали в порту "Південний".

На думку експертів, шансів перемогти у відкритій боротьбі в Кузьменком небагато. Тому задіяні технології, які ніяк не асоціюються з чесною конкуренцією. Сам Крук вважає за краще не коментувати цю ситуацію.

"Я не борюся ні за які посади, я просто працюю. Моя мета - закінчити реалізацію розпочатих програм, в тому числі, антикризової, завдяки якій нам вдалося за 9 місяців вивести порт зі збитків і погасити кредит. У мене є чітке розуміння того, як зберегти лідируючі позиції в галузі, залучити інвесторів і реалізувати інвестиційну програму ДПП", - резюмував Юрій Крук.