ua en ru

Цвяхи та жезли: аналіз останніх змін ПДР

Цвяхи та жезли: аналіз останніх змін ПДР Поки складається враження, що нові ПДР не приберуть корупцію на дорогах
Нас намагаються привчити до дотримання правил дорожнього руху (ПДР). Декларується, що цю мету переслідує закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху". Верховна Рада ухвалила цей документ 14 липня, а 6 серпня його підписав Президент Петро Порошенко.

Нас намагаються привчити до дотримання правил дорожнього руху (ПДР). Декларується, що цю мету переслідує закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху". Верховна Рада ухвалила цей документ 14 липня 6 серпня його підписав Президент Петро Порошенко.

З новацій: автоматична фіксація порушень; бальна система; примусова евакуація автомобілів, які перешкоджають руху; нова система стягнення штрафів. Зміни розроблялися з урахуванням міжнародного досвіду (штрафні бали нараховують в Ізраїлі, автофіксація - нормальна практика в Західній Європі). Але надії, що ці нововведення швидко і легко приживуться в Україні, поки дуже малі.

Стежать за всім

Найбільше автолюбителів схвилювала навіть не поява "всевидючого ока" на дорогах, а нова практика притягнення до відповідальності порушників. В результаті впровадження автофіксації, штрафи будуть накладатися не на водіїв, а господарів авто.

Тобто, навіть якщо автомобіль був проданий за дорученням, штраф все одно заплатить людина, вказану в реєстраційних документах. Це ж стосується і компаній, які тримають штат водіїв - "розгрібати" гріхи підлеглих доведеться керівництву.

"Багато людей переконані, що, оформивши довіреність або просто віддавши техпаспорт транспортного засобу покупцеві, вони продали автомобіль. Але юридично вони так і залишаються власниками цих транспортних засобів. І саме вони, в разі вчинення порушення ПДР, тепер будуть залучатися до відповідальності, незважаючи на те, хто керував автомобілем у момент фіксації порушень. Нерідко, такі автомобілі, змінили вже не одного власника. Тому реальному власнику буде важко простежити останнього фактичного власника", - пояснив партнер юридичної фірми BGP Богдан Глядик.

Також законом фактично ліквідована презумпція невинності. Раніше інспектору ДАІ доводилося доводити провину водія. Тепер автовласники повинні заперечувати обвинувачення. Але як це зробити?

На фіксації порушень в автоматичному режимі протокол не складається. Судові засідання по розгляду подібних справ закриті. Рішення може прийматись без участі винуватця.

"До того ж, постанова вступає в законну силу відразу після його вручення особі або отримання поштового повідомлення про вручення або про відмову в його отриманні, а постанова про позбавлення права керування транспортним засобом набирає чинності з дня його винесення", - сказала юрист адвокатської фірми GORO legal Кузіна Ілона.

Правда, Кабмін зобов'язується в найкоротші терміни сповістити автовласників, які транспортні засоби за ними числяться. Але як це допоможе знайти тих, хто реально ними керує - незрозуміло.

Бали і окуляри

Сплата та нарахування штрафів - окрема розмова. Плаваючий розмір штрафів скасовується.

Майже при всіх порушеннях ПДР стягуються фіксовані 255 грн. Це прибирає упередженість при нарахуванні штрафів "на око", як це любили робити представники ДАІ.

Але це і створює нерівні умови для автовласників - і штрафи, по суті, більше не будуть виконувати свою стимулюючу функцію. Одна справа - парковка в недозволеному місці. І зовсім інше - проїзд на червоне світло, перевищення швидкості та порушення правил обгону.

Хоча окремий штраф за створення аварійної обстановки залишився - від 680 грн до позбавлення прав.

Не зовсім зрозуміло, чому ВР знизила штраф за неправомірне використання проблискових маячків - з 42000-51000 грн до 8500 гривень.

Додатково введена бальна система. Кожен водій отримує в рік 150 балів (або з початку року, або з моменту отримання водійських прав). При автофіксації порушення списується певна кількість штрафних балів. Коли вичерпується ліміт - приходить час платити штраф.

Зате у автовласників буде цілком законна можливість економити на штрафи: заплатив протягом трьох діб після порушення - отримав знижку в 50%. Тих, хто ігнорує сплату штрафу, очікують подвійна сума і шестимісячне позбавлення прав. Зобов'язання заплатити при цьому штраф і пеню нікуди не дівається.

"Щоб уникнути штрафів за порушення правил дорожнього руху, зафіксованих в автоматичному режимі, досить просто не з'являтися на місці своєї постійної реєстрації, та доручити проживаючим там членам своєї сім'ї не отримувати ніяких поштових відправлень на своє ім'я", - вважає автожурналист, генпродюсер програми "Мотор-ТБ" Максим Моргунський.

Серед інших змін - збільшення строку адміністративного арешту з 3 до 24 годин, що повинно дати більше часу на з'ясування обставин правопорушень.

Також, за інформацією представників МВС, дорожня поліція зможе примусово евакуювати автомобілі, які припарковані з порушеннями. Критеріїв, за якими буде проходити евакуація, поки немає. Сказано лише, що вона повинна здійснюватися тільки в тих випадках, коли автомобіль суттєво перешкоджає дорожньому руху.

Але хто буде визначати цю "суттєвість"? І, знову-таки, де гарантія, що представники поліції не будуть це робити з метою, щоб розкрутити водія на дачу хабара?

Шліфувати і шліфувати

Навіть побіжний аналіз свідчить про те, що прийняті новації явно потребують шліфування. Оскільки є ризик, що головна мета змін - ліквідація корупції на дорогах - може бути не досягнута.

Наприклад, новий закон скасовує необхідність наявності доказів заподіяння водієм аварійної ситуації. Це дозволить патрульним поліцейським притягати водіїв до відповідальності за таке правопорушення тільки за власним внутрішнім переконанням.

Так немає чіткого розуміння, як будуть зніматися бали. І головне, яка гарантія того, що автоматизована система буде захищена від втручання "зацікавлених осіб", які погодяться списувати штрафи за півціни.

"Крім того, за новими правилами, законодавець надав повноваження накладати штраф за створення аварійної обстановки патрульному поліцейському, а позбавлення прав за створення аварійної ситуації залишили за судами. Але, як і хто буде вирішувати, штрафувати або передавати справу в суд для позбавлення прав, закон не передбачає", - сказав Богдан Глядик.

Втім, реформа правоохоронної системи в Україні тільки почалася, тому хочеться вірити, що взаємини між учасниками дорожнього руху і поліцією увійдуть в цивілізоване русло.

Першим хабара буде давати невигідно. А другим брати їх - небезпечно і ризиковано. Не тільки для репутації, але і всієї кар'єри.