Грехем Тайлі: “Нам цікаво повторити успіх газу нетрадиційних пасток, який мав місце в США”
РБК-Україна: Минулого року заступник голови Адміністрації Президента Ірина Акімова заявила, що Shell готова брати участь в розробці газових родовищ на шельфі Чорного моря. Чи справді ви працюєте в цьому напрямку? Що вже вдалося зреалізувати?
Грехем Тайлі: Ще в 2006 р ми брали участь у конкурсі на Прикерченську ділянку, який програли. Але, тим не менш, цей факт демонструє нашу зацікавленість у шельфі. Компанія Shell є світовим лідером у глибоководному бурінні і має велику кількість досить відомих проектів у США, Норвегії, Нігерії, Бразилії і звичайно ми зацікавлені в таких можливостях і в Україні (на другий день після інтерв`ю, Shell в Україні заявила про свою участь у конкурсі на розробку Скіфської ділянки Чорноморського шельфу, - РБК-Україна).
РБК-Україна: А чи були з цього приводу якісь розмови з Міненерго та з НАК «Нафтогаз України» за кілька останніх місяців?
Грехем Тайлі: Ні, немає жодних переговорів.
РБК-Україна: До кінця року уряд України планує оголосити ще чотири тендери на розвідку в родовищах. Чи будете ви в них брати участь і якщо так, то по яких саме родовищах?
Грехем Тайлі: З прикрістю маю повідомити, що ви поінформовані краще за мене про плани українського уряду. Я, на жаль, не все знаю про конкурси, які вони готують.
Тепер після гучного успіху відкритих прозорих конкурсів на Юзівську і Олеську ділянки, цілком можливо, що уряд буде зацікавлений проводити тендери і на інші площі, наприклад, наразі вже оголошені конкурси по Скіфській та Фороській на глибоководному шельфі Чорного моря. Звичайно, за умови привабливих можливостей, ми будемо намагатися нарощувати нашу присутність на ринку України.
РБК-Україна: Отже, у скількох з цих чотирьох тендерів ви хотіли б взяти участь?
Грехем Тайлі: Проекти компанії в Україні на корпоративному рівні конкурують з проектами компанії в інших країнах. Тому все відбувається так: я мав би подати пропозицію на розгляд вищому керівництву компанії, пояснивши, що це гарна можливість та надавши відповідні матеріали. Після того вони можуть її розглянути, проаналізувати, порівняти з іншими і, можливо, вибрати.
Крім того, я не можу так відразу сказати, адже нам треба зважити багато факторів, проаналізувати всю інформацію, і лише після того компанія Shell може сказати, чи приваблива для неї конкретна ділянка і проект.
РБК-Україна: Яким проектом у якій частині світу довелося поступитися, щоби запустити проект на Юзівській ділянці?
Грехем Тайлі: Це чудове запитання, але треба дивитися ширше. Те, що ми отримали можливість працювати над цим проектом - свідчення того, що Україна для нас цікава регіон для інвестицій.
РБК-Україна: Останнім часом Shell активно веде переговори з «Газпромнафтою» щодо освоєння Сибірського родовища. Крім того, Shell може підписати дуже вигідний контракт із Іракською державною компанією South Gas Co. Наскільки привабливо для Shell виглядає Україна, виходячи із загальної корпоративної стратегії? Скільки коштів компанія найближчих кілька років готова сюди вкласти?
Грехем Тайлі: Ми працюємо в більш ніж 80 країнах світу, в багатьох із них у нас багато проектів, і тому загальне портфоліо компанії Shell у світі дуже велике, це довгий перелік. Я не буду зараз говорити про інші країни, бо не знаю інформації про кожен проект.
Можу однак говорити про Україну. Ми віримо в потенціал України видобувати більше власних енергоресурсів, та намагатимемося стати партнером вибору для безпечної та відповідальної розробки таких ресурсів.
РБК-Україна: Але ж Ви знаєте глобальну стратегію Shell, і в цій стратегії кожна країна має своє місце. Чи можете Ви сказати, які регіони є найпривабливішими для Shell?
Грехем Тайлі: Я всього лиш голова компанії Shell в Україні і не можу відповідати за глобальну стратегію. Але, якщо ми подивимось на велику світову картину проектів газу нетрадиційних пасток, Shell (та й інші представники нафтогазової промисловості) зацікавлені зрозуміти, що можливо повторити «газовий» успіх, який мав місце в США.
За 10 років країна, яка імпортувала газ, стала його експортувати. Тому можете лишень уявити, наскільки компанії та уряди країн зацікавлені в тому, щоб повторити цей успіх. Але слід зазначити, що на даний момент ніде у світі, поза межами США, не ведеться промисловий видобуток нетрадиційного газу.
Як і інші представники галузі, компанія Shell у своїх проектах розробки газу нетрадиційних пасток поза межами Північної Америки знаходиться на стадії пошуку і розвідки. Ми отримуємо доступ до ділянки, оцінюємо і вивчаємо її. Наші інвестиції відбуваються стадія за стадією, як в Україні, так і у світі загалом. Інвестиції здійснюються по мірі просування проекту. Наскільки успішне наше портфоліо і наші інвестиції - покаже час.
РБК-Україна: То ж скільки часу потрібно для розробки, наприклад, Юзівського родовища?
Грехем Тайлі: Нафтогазові проекти зазвичай довгострокові та поетапні. Перша стадія - це стадія пошуку та розвідки. На цій стадії ми оцінюватимемо запаси газу і наскільки він є видобувним. Ми пробуримо кілька свердловин, проведемо в них гідророзрив і випробування.
Наступна стадія - оцінка. Ми розглядаємо різні ділянки на великій території і намагаємось визначити, де саме розробка газу буде найбільш успішною. Після того, як стадія оцінки пройшла успішно, ми переходимо до стадії, яка називається дослідно-промислова розробка.
За умови успішності дослідно-промислової розробки, розпочинається повномасштабна розробка, з бурінням сотень, тисяч свердловин.
Такої ж схеми ми плануємо дотримуватись і у випадку з Юзівським проектом. Крім того, ми можемо опиратися на умови конкурсу, який наприклад, подавав термін для проведення попереднього геологічного вивчення, - 5 років. Тобто, деякі з цих фаз мають поміститися в ці 5 років, але поки що жодна з них не є завершеною. До підписання договору про розподіл продукції жодні роботи проводитися не будуть.
РБК-Україна: Давайте перейдемо до інших видів діяльності, якими займається Shell. Раніше говорилося про побудову в Україні трьох заводів по газифікації вугілля. Уряд зазначав, що технологія Shell дозволить отримувати з вугілля екологічне пальне для електростанцій та сировину для автомобільного пального. Чи ведуться в даному напрямку переговори і на якій вони стадії?
Грехем Тайлі: Зараз ніяких переговорів з цього приводу немає. Міненерго попросило Shell надати інформацію про свої технології у сфері газифікації вугілля. Ми провели кілька зустрічей, зважали на те наскільки доцільні ці технології для втілення в Україні.
Ми готові надати послугу, ми розповіли про неї українській стороні і, якщо українські представники до нас звернуться, ми її надамо. Це цілком і повністю належить до компетенції українського органів влади.
РБК-Україна: Сьогодні в Україні Shell володіє мережею з близько 170 заправок і дуже активно продовжує будувати нові. Яку кількість заправок плануєте побудувати в Україні і якою буде ваша доля в цьому сегменту ринку в найближчих 3-5 років?
Грехем Тайлі: Зараз ми маємо 172 заправки і щодня обслуговуємо близько 50 тис. покупців. Наші очікування сформулювати дуже просто: ми хочемо бути компанією номер один із продажу якісного палива в Україні.
Наша компанія пишається видами пального, які вона пропонує на українському ринку. Я хотів би також зазначити, що недавно ми запустили новий різновид преміального палива, яке дуже корисне для транспортного засобу, чистить двигун, зменшує тертя. Найперше ми зосереджені не на кількості пального, яке ми продаємо, а на його якості.
Щодо наших заправних станцій, то звичайно ми хотіли б розбудовувати цю мережу, але варто зазначити, що кількість АЗС - також не найголовніше. Тут, як і в будь якій роздрібній торгівлі, найголовніше - місце розташування заправки.
РБК-Україна: Чи плануєте інвестувати в будівництво чи реорганізацію українських нафтопереробних заводів (НПЗ)?
Грехем Тайлі: Наразі таких планів у нас немає. Водночас, наша компанія у всьому світі надає експертні консультації щодо покращення технологічних процесів на НПЗ, ми співпрацюємо з місцевими виробниками пального з цього приводу.
РБК-Україна: В Україні одні із найвищих темпів зростання продажів мастильних матеріалів Shell, серед тих країн, де працює компанія. З чим це пов'язано?
Грехем Тайлі: П'ять років поспіль ми займаємо першу позицію серед усіх постачальників мастильних матеріалів у світі, продаючи більше мастильних матеріалів, ніж будь яка інша компанія. Це глобальна тенденція, але водночас тут є і українська специфіка. Українська промисловість зараз знаходиться в стані модернізації, відбувається заміна старого обладнання на більш сучасне, яке потребує кращих мастил.
РБК-Україна: Що саме не влаштовувало Shell в українських трубах? Чому в кінцевому результаті Ви все таки вирішили їх використовувати?
Грехем Тайлі: Життя не завжди просте. Вже цієї осені ми будемо бурити надглибоку свердловину на газ ущільнених порід. На цих глибинах ми стикаємось з надзвичайно високим пластовим тиском. Для нас безпека і герметичність свердловини - справа надзвичайної важливості.
У всьому світі компанія Shell має свої стандарти, які ми застосовуємо до всіх своїх проектів без жодних винятків. Питання стояло дуже просто: чи можуть на даний момент українські виробники труб відповідати цим стандартам і чи встигнуть вони пройти сертифікацію на виробництво продукції згідно цих стандартів до моменту закладання нашої свердловини? Відповідь на поточний момент була негативною, тому що процес сертифікації займає деякий час.
Зараз ми співпрацюємо з українськими виробниками труб, щоб допомогти їм пройти цю сертифікацію. І так само ми заявили українському прем'єру Миколі Азарову, що ми були б раді використовувати труби українських виробників. Це питання процедури, проходження сертифікації, інспекції, затвердження. В цьому напрямку ми разом з українськими виробниками трубної продукції просуваємось добрими темпами.
РБК-Україна: Зараз відбувається процес розділення НАК«Нафтогаз України». Якщо на базі «Укргазвидобування» буде створено публічне АТ, Shell зацікавлена інвестувати в такий проект?
Грехем Тайлі: Чесно кажучи, я про це ще не думав. Якщо така можливість з'явиться, ми звичайно її розглянемо. Звичайно ми зараз співпрацюємо з ДК «Укргазвидобування» і з цікавістю спостерігатимемо за тим, як будуть реформувати цю компанію. Це наш партнер і тому ця компанія нам небайдужа. У світі були випадки, коли великі міжнародні компанії брали участь у реформуванні національних компаній.
Спілкувались Антон Подлуцький та Тетяна Шпайхер