ua en ru

На голодному пайку: як довго буде падати ринок автострахування

На голодному пайку: як довго буде падати ринок автострахування Страховикам все складніше пояснити, чому автострахування дорожчає слідом за зростанням курсу долара
Ще 5-6 років тому КАСКО і автоцивілка були справжніми драйверами ринку. Їх частка в портфелях страхових компаній сягала 60-70%, а більша частина премій надходила завдяки страхуванню застав - по банківських автокредитах, і приносила багатомільйонні премії.

Ще 5-6 років тому КАСКО і автоцивілка були справжніми драйверами ринку. Їх частка в портфелях страхових компаній сягала 60-70%, а більша частина премій надходила завдяки страхуванню застав - по банківських автокредитах, і приносила багатомільйонні премії.

Але з 2009 року сегмент автострахування поступово пішов під укіс. Причому перша хвиля кризи виявилася зовсім не такою нищівною, як здавалося.

Частина страхових компаній покинула ринок, ті, що залишилися підвищили тарифи і зайнялися прогалинами в сервісі і врегулюванні. Тому, можна сказати, що рецесія навіть зіграла на руку страховикам.

Сьогодні картина зовсім не така райдужна. Черговий сплеск девальвації остаточно вбив автопродаж разом з кредитуванням, а заодно поклав і автострахування. На тлі падаючих премій страховики все важче справляються з виплатами клієнтам і продовжують втрачати ринок.

Оскільки на збільшення попиту з боку автовласників поки що розраховувати не доводиться, страхові компанії викручуються як можуть. Хтось розробляє нові продукти і програми лояльності, а хтось намагається під будь-яким приводом відмовити у відшкодуванні.

Заробляють втрачаючи

На перший погляд, справи у страховиків не такі вже й погані. Наприклад, якщо порівняти підсумки 2014 року та 2013 року, то розподіл компаній, які втрачали премії і, навпаки, нарощували їх, майже 50 на 50 (див. таблиці).

Більше того, 1 квартал 2015 року виявився вдалішим, ніж за аналогічний період 2014 року. Що, здавалося б, нонсенс при нинішньому стані економіки і споживчому попиті. Так, валові премії по КАСКО у січні-березні 2015 року склали 808 млн грн, хоча за 1 квартал 2014 року - 725 млн грн.

Динаміка премій по КАСКО найбільших страхових компаній

На голодному пайку: як довго буде падати ринок автострахування

Це що, зростання? Хіба що інфляційне і девальваційне. Адже не варто забувати, що в порівнянні з кінцем 2013 року гривня знецінилася майже в три рази. І хоча тарифи по КАСКО навіть дещо знизилися (на сьогодні середній тариф становить 5-6%), реальна вартість полісів зросла багаторазово.

Тому, при найближчому розгляді, ті 11,4%, які додав сукупний портфель КАСКО в 2014 році - ніщо, порівняно з преміями, які повинні були отримати компанії за згадані три місяці, якби у них не було відтоку клієнтів.

"Попит на страхові послуги дійсно падає, що є результатом зниження купівельної спроможності українців, яку спровокувала стрімка інфляція і значна девальвація гривні", - сказала РБК-Україна директор департаменту андеррайтингу і продакт-менеджменту СК "АХА Страхування" Наталя Чернова.

Тому, навіть якщо зробити знижку на те, що істотна частина полісів все ще укладена на колишніх умовах, сума премій, очищених від впливу девальвації, буде мінімум удвічі менше того, що вдалося заробити страховикам у 1 кварталі 2014 року.

За підсумками 2015 року втрати будуть ще більшими. Особливих надій на пролонгацію договорів, строк дії яких закінчився, у страхових компаній немає.

До того ж, портфель застрахованих заставних авто також практично вичерпаний. Враховуючи, що пік автокредитування припав на 2008 рік, до 2016-2017 років страховики остаточно втратять клієнтів, які страхували свої автомобілі за вказівкою банків.

Боротьба за копійку

Зазнають страхові компанії і складнощів з виплатами, обсяги яких продовжують зростати (див. таблиці). Коли немає стабільного припливу премій - доводиться черпати гроші з резервів і всіляко економити.

Наприклад, з 2014 року почастішала практика мінімізації сум виплат, які не покривають суму збитку. Компанії намагаються відшкодовувати витрати на відновлення авто виходячи із запчастин, які були у вжитку, або покриваючи витрати на ремонт тих конструктивних елементів, які потрібно міняти на нові. Незгодних клієнтів відправляють в суд, що, як відомо, практично не залишає йому шансів добитися правди.

Друга тенденція - дострахування (збільшення страхової суми до актуальної вартості транспортного засобу). Страховик пропонує клієнту доплатити за вже діючий поліс. Якщо він відмовляється - компанія здійснює т. н. пропорційну виплату. Тобто, відшкодовує суму, яка скоригована з урахуванням ринкової ціни авто на даний момент.

Як це виглядає на практиці. Скажімо, якщо гривня знецінилася і вартість ремонту авто, а також запчастин до нього виросла на 30%, то без дострахования страховик виплатить лише 70% збитку, на 60% - покриє 40% збитку і т. д.

Динаміка премій по автострахуванню*

На голодному пайку: як довго буде падати ринок автострахування

"Взагалі, не зовсім вірно брати гроші за таке підвищення страхової суми. Але якщо компанія тримає резерви у гривні, отриманих платежів їй просто не вистачить на покриття збитків. Тому в такому випадку страховики йдуть шляхом підвищення страхової суми або пропорційних виплат. Тобто, перекладають всю відповідальність на клієнта", - говорить голова правління СК "Саламандра-Україна" Роман Маленко.

І хоча страхові компанії запевняють, що дострахування - справа добровільна, вони хитрують. Своєрідні "листи щастя", в яких міститься пропозиція збільшити відрахування по КАСКО, вже стали повсюдним явищем.

Але коли договір не містить застереження про пропорційної виплати, страховик повинен покривати повний обсяг збитку. Незалежно від того, наскільки знецінилася гривня і як сильно зросли витрати на відновлення авто.

Тільки страхові компанії, як і раніше, користуються необізнаністю клієнтів і їх небажанням вдумливо читати договору страхування.

Дешевше? Можна!

Втім, страхувальникам пропонують сьогодні і менш радикальні способи економії. Клієнт самостійно вирішує, які параметри в полісі йому потрібні, а від яких він має право відмовитися. Наприклад, він може застрахувати автомобіль тільки від стихійних лих або угону, але при цьому виключити з договору покриття дрібних збитків.

"В окремих випадках є сенс купувати страхові продукти з фіксованими страховими сумами, де страховик буде брати на себе валютні ризики", - пояснив менеджер технічного асистансу "АприлАссистанс Україна" Олександр Макаркін.

Наприклад, незалежно від розміру шкоди, максимальна виплата не перевищить 50 тис. або 100 тис. грн.

"Також можуть бути програми зі збільшеною франшизою або з введенням додаткових франшиз і обмежень", - сказала начальник відділу розробки страхових продуктів та прикладної методології АСК "ІНГО Україна" Лариса Симонова.

Динаміка виплат з автострахування*

На голодному пайку: як довго буде падати ринок автострахування

* дані InsuranceTop

Все частіше клієнтам пропонують враховувати знос при розрахунку суми відшкодування, а також виплачувати безпосередньо на СТО. "В ситуації постійного зростання цін нам вигідно швидше відремонтувати авто клієнта, так як вартість ремонту з плином часу постійно зростає", - сказав Роман Маленко.

Все б добре, але страхувальник у будь-якому випадку виявляється заручником ситуації, оскільки купівля урізаного поліса не дає права на повноцінну виплату. Значить, частина збитку доводиться компенсувати з власної кишені.

Це стосується і випадків, коли страховик, приміром, відправляє автомобіль на ремонт. З одного боку, це зручно, так як клієнт не вплутується в грошовий питання. З іншого, немає ніякої гарантії, що автомобіль відремонтують якісно, встановлять на нього оригінальні запчастини.

"Наприклад, нерідкі випадки схем з використанням запчастин вторинного ринку", - розповів Олександр Макаркін.

Куди ж більше?

Надій на те, що ситуація на ринку автострахування вирівняється, поки немає. Ні попит з боку страхувальників, ні автопродаж (у січні-червні вони скоротилися на 70% порівняно з тим же періодом минулого року, до 17,2 тис авто, дані "Укравтопрому") не вселяють особливого оптимізму.

Страховикам складно пояснювати споживачам, чому за поліс потрібно віддавати втричі більше, ніж рік тому. Наприклад, щоб застрахувати Daewoo Lanos, доведеться викласти від 10 тис. грн, Hyundai Elantra - 20 тис. грн, а Toyota Camry - від 35 тис. грн.

Разом з тим, шкутильгає платіжна дисципліна, проблеми з асистансом і невпорядкованість відносин з СТО, підкошують продажу полісів ще сильніше. І щоб стримати падіння, страховики починають активно демпінгувати. Що, в підсумку, лише погіршує їх фінансовий стан.

Єдине, про що гордо рапортують страхові компанії, - про скорочення часу, який витрачається на здійснення виплат.

"Так, середній термін врегулювання всіх збитків КАСКО становить 20 календарних днів, а масових, які становлять 80% усіх збитків - 15 календарних днів. При цьому, 74% збитків були врегульовані менше, ніж за 15 календарних днів", - запевнив заступник віце-президента з операційної діяльності СК "АХА Страхування" Руслан Грабко.

Але при тому стані, в якому ринок перебуває сьогодні, виникає логічне запитання: якщо у компанії немає грошей на виплату, толку від красивих цифр, якими вона оперує?

Страховики вважають, що ринок автострахування досягне "дна" в 2016-2017 роках. Поки ж компаніям доведеться переконувати клієнтів платити більше, а страхувальникам - шукати шляхи економії.