ua en ru

Гендиректор Vodafone Україна: Ми не розглядаємо голосовий зв'язок як джерело зростання доходів

Гендиректор Vodafone Україна: Ми не розглядаємо голосовий зв'язок як джерело зростання доходів Фото: Генеральний директор Vodafone Україна Ольга Устинова не збирається підвищувати тарифи на голосовий зв'язок
Півроку тому мобільний оператор "МТС Україна" почав працювати під брендом Vodafone Україна, а з 1 січня змінилося керівництво компанії. Новим гендиректором стала українка Ольга Устинова. Останній рік вона керувала макрорегіоном "Далекий Схід" російського оператора "МТС". До цього протягом чотирьох років очолювала київське територіальне управління "МТС Україна". Сама Ольга Устинова каже, що інших масштабних кадрових змін в компанії не намічається. Але це, мабуть, один з небагатьох аспектів роботи Vodafone Україна, який залишиться без змін. В цілому ж компанію чекає трансформація зміняться тарифи, підхід до формування пакетів послуг і, можливо, навіть з'являться перші 3G-безліміти. Як і коли це станеться, Ольга Устинова розповіла в інтерв'ю РБК-Україна.

Півроку тому мобільний оператор "МТС Україна" почав працювати під брендом Vodafone Україна, а з 1 січня змінилося керівництво компанії. Новим гендиректором стала українка Ольга Устинова. Останній рік вона керувала макрорегіоном "Далекий Схід" російського оператора "МТС". До цього протягом чотирьох років очолювала київське територіальне управління "МТС Україна". Сама Ольга Устинова каже, що інших масштабних кадрових змін в компанії не намічається. Але це, мабуть, один з небагатьох аспектів роботи Vodafone Україна, який залишиться без змін. В цілому ж компанію чекає трансформація зміняться тарифи, підхід до формування пакетів послуг і, можливо, навіть з'являться перші 3G-безліміти. Як і коли це станеться, Ольга Устинова розповіла в інтерв'ю РБК-Україна.

РБК-Україна: Минуло два місяці з тих пір, як ви повернулися в українську компанію вже на новій посаді. Цікаві ваші враження: Vodafone Україна досягла успіху, а чого їй не вистачає?

Ольга Устинова: Вступивши в альянс з компанією Vodafone, яка працює у 80 країнах світу, ми стали учасником глобального ринку. Ми отримали доступ до її кращих практик і досвіду роботи в різних країнах за різними сценаріями. Це величезний плюс, який дозволяє нам формувати довгострокову стратегію: ми розуміємо, куди прийде ринок через 2-3 роки. Завдяки цій співпраці і масштабами Vodafone ми змогли дати нашим абонентам нові роумінгові і міжнародні тарифи.

Крім того, у нас є можливість проводити глобальні закупівлі. Ми можемо користуватися знижками, які постачальники дають Vodafone за рахунок масштабу. Оскільки ARPU (середній дохід від одного абонента - ред.) на нашому ринку дуже маленький, близько 1,5 долара, нам важливо грамотно планувати свої інвестиції, оптимізувати витрати і отримувати максимальний ефект від інвестицій.

Якщо говорити про мінуси, то у кого-то могло скластися враження, що в минулому році ми будували покриття не так швидко, як конкуренти. Але це не мінус стільки, скільки відмінна від конкурентів стратегія. Можна було на діючих об'єктах 2G просто "надбудувати" 3G і "запустити місто". Але ми вирішили ставити додаткові базові станції, щоб забезпечити килимове покриття. Це зайняло більше часу, тому наша мережа запустилася трохи пізніше.

На сьогоднішній день ми покрили 19 обласних центрів, це найбільше покриття на ринку.

РБК-Україна: Кілька обласних центрів досі не покриті - це Донецьк і Луганськ, які знаходяться на підконтрольних бойовикам територіях, а також Житомир, Запоріжжя і Черкаси, де державі необхідно провести конверсію. Є шанси, що до кінця цього року 3G прийде в якійсь з цих міст? І чи ви будете покривати районні центри?

Ольга Устинова: Ми вже покрили територію, на якій проживає 35% населення. В цьому році плануємо збільшити покриття до 50%. Відповідно, ми йдемо в районні центри, покриваємо основні магістралі, курортні зони на півдні України та в Карпатах. Що стосується трьох конверсійних міст, ми б з радістю запустили в них 3G, але чекаємо, коли там буде проведена конверсія. Зараз ми розглядаємо можливість покриття підконтрольних Україні територій Донецької та Луганської області. В цьому регіоні у нас велика частка ринку, і там живуть наші люди, українці. Ми не вважаємо себе вправі позбавляти їх нових технологій. Але підходити до зони розмежування ближче, ніж на 50 км, думаю, не будемо.

РБК-Україна: А потужність базових станцій збільшувати не будете?

Ольга Устинова: Потужність базових станцій залежить від санітарних норм. Нещодавно у нас була зустріч в Американській торговельній палаті, на якій як раз обговорювалися санітарні норми, які діють в Україні. Справа в тому, що вони встановлювалися ще за часів Радянського Союзу, коли мобільного зв'язку і в помині не було, і зараз логічно було б привести їх у відповідність європейським стандартам. Поки що ми не можемо включати передавачі на нормальну потужність.

РБК-Україна: Повертаючись до теми вашого призначення, чи будуть в компанії ще кадрові перестановки?

Ольга Устинова: Глобальних перестановок не буде. У нас дуже професійна команда. Відбулися зміни у вищому органі компанії - призначені новий голова і член наглядової ради від групи Vodafone, Рон Зоммер і Стефано Гастаут, відповідно. Через спостережну раду проходять всі стратегічні рішення. Крім того, у кожного функціонального керівника в нашій компанії є свій візаві в Vodafone. До нас приїжджають фахівці Vodafone із маркетингу, продажів, PR, із технічних рішень і безпеки. Vodafone контролює, як ми ведемо бізнес. Для групи Vodafone дуже важливо, щоб бізнес-практики української компанії відповідали цивілізованим європейським стандартам. Репутація бренду має величезне значення. Ми жоден тариф не можемо вивести без попереднього узгодження з Vodafone. Британці відразу нам сказали: ніяких "зірочок", прихованих умов і платежів у тарифах не може бути, все повинно бути максимально прозоро і зрозуміло.

РБК-Україна: До речі, про тарифи. Поки що ви представили всього одну лінійку, Vodafone Red. Коли варто чекати нових тарифів?

Ольга Устинова: Нові тарифи плануємо представити вже цієї весни. Це будуть передплачені та контрактні тарифи для приватних і бізнес-абонентів. Мало того, до курортного сезону ми плануємо розширити перелік країн, в яких нашим абонентам буде доступний пільговий роумінг. Переговори ще тривають, але можу сказати, що це не тільки країни присутності Vodafone.

Також ми аналізуємо перспективи запуску безлімітних 3G-тарифів, вивчаємо профілі споживання абонентів та обсяги трафіку, який вони зараз використовують.

РБК-Україна: А скільки взагалі абонентів обслуговується на тарифах Vodafone Україна?

Ольга Устинова: За підсумками першого кварталу ми розраховуємо відзначити перший мільйон.

РБК-Україна: Це, в основному, абоненти, які мігрують з тарифів "МТС Україна"?

Ольга Устинова: Наші опитування показують, що близько половини таких. Інші приходять від конкурентів. Ми не змушуємо абонентів "МТС Україна" переходити на тарифи Vodafone. Це природний перехід - не тому, що змусили, а тому що нові тарифи дійсно хороші, і люди про це дізнаються від своїх друзів, родичів.

РБК-Україна: Чи будуть з'являтися нові тарифи під брендом "МТС Україна"? Або ви будете поступово виводити його з ринку?

Ольга Устинова: Нових тарифів під цим брендом не буде, а зі старих на полицях залишилися тільки самі затребувані. Як тільки ми розуміємо, що тариф перестає продаватися, прибираємо його. Цілі повністю замістити тарифи МТС у нас немає, але за нашими прогнозами, це само собою станеться до кінця року. Вже сьогодні половина продажів компанії доводиться на тарифи Vodafone.

РБК-Україна: А як бути з регіонами, де 3G з'явиться не скоро? Адже абонентам там немає сенсу переходити на тарифи Vodafone, "заточені" під 3G.

Ольга Устинова: Серед нових тарифів, про які я згадувала, буде і такий тариф для регіонів. Зараз ми вирішуємо, яку пропозицію від Vodafone зробити абонентам, для яких інтернет-трафік не є ключовим чинником у виборі тарифу.

РБК-Україна: Чи будете в цьому році піднімати тарифи на голосовий зв'язок?

Ольга Устинова: Ні, ми не розглядаємо голосовий зв'язок як джерело зростання доходів. І від безкоштовних внутрішньомережевих дзвінків відмовлятися теж не будемо.

Це раніше в світі продавалася, в першу чергу, голосовий зв'язок. Зараз основною послугою стає передача даних. І тарифоутворення у багатьох країнах уже давно звелося до того, що "голос" ніхто не тарифікує, а абонентська плата розраховується, виходячи з обсягу включеного "дата-трафіку". Зараз, коли в Україні з'явився 3G, споживчі звички стали змінюватися. Передача даних стає основним драйвером зростання ARPU.

По-перше, збільшуються обсяги споживаного трафіку. З'являються додаткові послуги, такі як мобільне телебачення Vodafone TV. Саму послугу ми запустили перед новим роком, а пару тижнів тому ввели пакет "Футбол", на який робимо ставку. Незабаром стартує промо-кампанія послуги. Відповідно, буде і більше підключень. Можу сказати, що цифри, які закладені в бізнес-кейс, ми вже перевищили.

По-друге, усуваються бар'єри в користуванні роумінгом. Після запуску роумінгових тарифів Vodafone Україна ми побачили колосальні зміни. Споживання трафіку в роумінгу зросла в десятки разів, якщо порівнювати з тарифами "МТС Україна". Це ще одне джерело зростання ARPU.

РБК-Україна: Як відомо, в Україні готується до запуску послугу перенесення мобільних номерів (Mobile Number Portabililty, MNP), яка дозволить абонентам міняти операторів, зберігаючи при цьому номер телефону та код. Як ви вважаєте, ваша компанія виграє від запуску послуги?

Ольга Устинова: Ми сподіваємося, що перетікання абонентів буде на нашу користь. Європейський досвід говорить про те, що зазвичай послугою перенесення номера користується 2-5% абонбази.

РБК-Україна: Учасники тендеру по розробці і впровадженню технічного рішення для MNP намагаються оскаржити його результати в Антимонопольному комітеті України. За вашим відчуттям, як це вплине на терміни запуску? Чи вийде запустити послугу до кінця року?

Ольга Устинова: Якщо в цьому кварталі виберуть технічного адміністратора або хоча б буде сформовано технічне завдання для операторів, то до кінця року ми встигнемо запустити послугу. Якщо вибір адміністратора розтягнеться на другий квартал, то навряд чи. Адже Нам потрібно налаштувати свою білінгову систему. Потрібно час на проведення відповідних тендерів, вибір підрядників. Якби ми знали, яке технічне рішення буде вибрано, могли б заздалегідь дати техзавдання своїм постачальникам. Але в даний момент ми не можемо розпочати роботи, так як рішення всіх учасників тендеру сильно відрізняються один від одного.

РБК-Україна: З запуском MNP абонент не зможе більше за кодом визначити, якому оператору він дзвонить. Відповідно, всіх цікавить: що буде з дзвінками?

Звісно, якщо абонент від нашого конкурента перейшов до нас, він повинен розуміти, що тепер йому доведеться телефонувати на свою "стару" мережу за міжмережевим тарифами. У світовій практиці є приклади, коли оператор інформує абонента, на яку мережу той дзвонить. Але іноді в цьому немає потреби. Наприклад, якщо більшість абонентів, що обслуговуються на тарифах з однаковою вартістю дзвінків на всі мережі.

З урахуванням того, що наш показник MOU (кількість виговорених хвилин в місяць на абонента - ред.) становить близько 500 хвилин, причому більшість припадає на внутрішньомережеві дзвінки, для нас це питання важливе. І ми якраз намагаємося знайти відповідь, який влаштував би всіх.

РБК-Україна: Коли буде закрита угода з "Тримобом"? Що вона дасть вашій компанії?

Ольга Устинова: Без коментарів.

РБК-Україна: В 2015 році Кабмін затвердив план заходів щодо впровадження 4G. Оператори вже уклали договір на дослідницьку роботу з британської Analysys Mason, а також держструктурами - УДЦР та науково-дослідним інститутом Міноборони. Сума контракту склала понад 250 тис. євро. Наскільки ця ціна виправдана, на вашу думку?

Ольга Устинова: Так склалося, що частоти у нашій країні протягом багатьох років лунали хаотично. Частково вони продані компаніям, які працюють на застарілих технологіях або взагалі не займаються побудовою мереж, очевидно, розраховують на те, що зможуть їх перепродати. У підсумку розвивати LTE (4G) в існуючих умовах просто немає можливості. Ми реально зацікавлені в тому, щоб держава навело лад в цій сфері і розчистило смуги частот для впровадження 4G. Наскільки це дорого - не знаю. Навряд чи можна провести аналогію з якою-небудь із зарубіжних країн. У кожного склалася своя ситуація. Розвинуті країни намагаються використовувати всі можливі частоти для запуску нових технологій. З'явилося навіть таке поняття, як агрегація частот - це коли можна "нарізати" з різних діапазонів одну смугу і запустити там якусь технологію. Словом, в світі з'явилося більше практик ефективного управління радіочастотним ресурсом. Тому дослідницька робота з цього питання дуже важлива для України. Ми розраховуємо отримати довгостроковий план, який дасть відповідь на питання, як правильно управляти частотним ресурсом, ефективно використовуючи його для різних технологій.

РБК-Україна: Оператори чимало заплатили за ліцензії на 3G, але в поточній ситуації ці інвестиції окупляться нескоро. Чи готові ви заплатити стільки ж за 4G? І для кого ви збираєтеся запускати 4G?

Ольга Устинова: Якщо подивитися на європейський досвід, то 4G-ліцензії, як правило, коштували в 2-3 рази менше, ніж ліцензії 3G. Це не випадковість. Справа в тому, що 3G - масова технологія, вона розрахована на масове споживання послуг. А LTE - технологія точкова, розрахована на "просунутих користувачів". Витрачати гроші, щоб зробити килимове 4G-покриття по всій країні, безглуздо. У країнах з таким профілем споживання, як в Україні, в LTE-мережі переходить до 10% абонентів, але і це відбувається не відразу.

Бесіду вела Вікторія Власенко