ua en ru

Плани "Укрзалізниці": в 2018-му квитки можуть подорожчати

Плани "Укрзалізниці": в 2018-му квитки можуть подорожчати Пасажирам "Укрзалізниці" варто готуватися до зростання цін на квитки в поїздах (фото pxhere)

"Укрзалізниця" в 2018 році планує збільшити чистий прибуток у сім разів і розраховує на 20-відсоткове зростання тарифів на пасажирські перевезення.

У цьому році "Укрзалізниця" планує різко покращити свої фінансові показники. Держкомпанія розраховує збільшити чистий дохід від реалізації продукції на 20%, а чистий прибуток - в сім разів. Залізнична галузь вважає ці плани здійсненними, але їх здійснення може перешкодити дефіцит рухомого складу і персоналу. Втім, в УЗ розраховують в 2018 році підвищити тарифи на вантажні та пасажирські перевезення. Наприклад, вартість проїзду може зрости на 20%. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.

Амбітні плани

В 2018 році "Укрзалізниця" планує отримати близько 88,4 млрд гривень чистого доходу від реалізації продукції. Це майже на 20% більше, ніж очікуваний показник за підсумками минулого року. При цьому в поточному році УЗ розраховує на порядку 710 млн гривень чистого прибутку, що в сім разів більше, ніж в 2016 році. Відповідні показники закладені в проекті фінплану УЗ на 2018 рік, оприлюдненим на сайті держкомпанії.

У прес-службі УЗ РБК-Україна пояснили оптимістичні плани тим, що компанія розраховує на збільшення доходів від перевезень на 20% та зменшення витрат, у тому числі адміністративних, на 1,1% і витрат на збут на 12%.

"Покращення ефективності, зростання тарифного вантажообігу на 2,7%, продуктивності праці з 280 тисяч гривень на людину в рік до 352 тисяч гривень, або на 20,5%", - так пояснюють в УЗ основні причини зростання прибутковості.

Левову частку чистого доходу компанія планує отримати за рахунок перевезення вантажів - близько 72 млрд гривень. При цьому в 2018 році обсяги перевезення вантажів зростуть на 2,7% - до близько 347,5 млн тонн – у порівнянні з показниками минулого року.

"УЗ розраховує на поліпшення операційної ефективності, в тому числі показників використання вагонів (простою під однією вантажною операцією, простий на одній технічній станції, показник середнього складу поїзда і т. д.) і локомотивів, збільшення маршрутних відправок, отримання доходів від індексації тарифів в 2017 році на 15%, оптимізація чисельності персоналу на 14,4 тисяч чоловік, введення дерегуляції вагонної складової тарифу з використанням диверсифікації вартості між маршрутними та вагонними перевезеннями на 5-7%, і індексацією на індекс цін виробників послуг, пов'язаних з перевезеннями, які не регулюються державою", - пояснили в УЗ

Перевезення пасажирів по залізниці дозволять, за розрахунками компанії, заробити цього року майже на 16% більше, ніж у минулому - понад 8,5 млрд гривень. УЗ має намір за рік перевезти 201,5 млн пасажирів. РБК-Украина розповіли, що в проекті фінплану прописані пропозиції щодо індексації тарифів на пасажирські перевезення. "Тарифи на перевезення пасажирів у внутрішньому сполученні не змінювалися з жовтня 2014 року у всіх типах вагонів, крім вагонів СВ і Інтерсіті "плюс". У 2018 році пропонується поетапна індексація з 1 квітня і 1 жовтня по 10%, - повідомили виданню в компанії. – З приводу тарифів на вантажоперевезення, УЗ розглядає можливість коригування їх на рівень індексу цін виробників промислової продукції, яку споживає галузь".

Капітальні вкладення

В 2018 році УЗ має намір направити на капітальні інвестиції близько 27 млрд гривень. Це майже в 2,5 рази більше, ніж було витрачено за цією статтею у 2017 році (близько 11 млрд гривень). Основним джерелом для капінвестицій будуть власні кошти компанії - 20,7 млрд гривень. Крім того, 6,1 млрд гривень буде отримано по кредитних і лізингових програм, а також 0,1 млрд гривень - від інвесторів. Нагадаємо, раніше РБК-Україна писало, що УЗ планувала капінвестиції в розмірі понад 36 млрд гривень.

Більше 71% всіх вкладень (понад 19 млрд гривень) буде спрямовано на оновлення залізничного рухомого складу. УЗ планує купити або зробити на власних потужностях рухомий склад на 11,5 млрд гривень. Наприклад, УЗ отримає 7150 вантажних і 60 пасажирських вагонів, 25 магістральних вантажних тепловозів. На модернізацію близько 10 тис. вагонів направлять решту суму – близько 7 млрд гривень. Також близько 5 млрд гривень планується вкласти в розвиток інфраструктури.

В УЗ кажуть, що для того, щоб виконати план капінвестицій, компанія з початку року планує оголошувати тендери на придбання матеріалів, запчастин, комплектуючих для виробництва вагонів на власних потужностях, проведення капітальних ремонтів рухомого складу та інфраструктури.

Проблеми парку і кадрів

Плани УЗ цілком реальні, відзначають опитані РБК-Україна експерти. Заступник генерального директора Асоціації міжнародних експедиторів України" Віктор Берестенко вважає, що УЗ як держпідприємству цілком по силам отримати заявлені чистий дохід і прибуток. "Якщо компанія не встигне освоїти заплановані багатомільярдні капінвестиції, то за рахунок цих коштів можна буде перерозподіляти показники в результатах фіндіяльності", - припускає він.

Директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк вважає підготовку та оприлюднення фінплану на початку року позитивним сигналом. "Цифри вельми реалістичні, з урахуванням підвищення тарифів на вантажні перевезення в листопаді минулого року, планованого зростання вантажної бази, а також недавнім зміною в оплаті по вагонах інвентарного парку. Нагадаю, раніше УЗ не включала в вагонну складову оплату порожнього пробігу вагонів інвентарного парку. Тоді так в тарифі за використання приватних вагонів порожній пробіг враховувався. В результаті, використання вагонів з інвентарного парку УЗ виходило значно дешевше, ніж аналогічних вагонів з приватного парку. Як наслідок, УЗ недоотримувала частину прибутку. З кінця минулого року ця дискримінація ліквідована наказом Міністерства інфраструктури. Відповідно, УЗ розраховує на збільшення доходу за використання своїх вагонів, - уточнив експерт. - Що стосується виконання показника чистого прибутку, то тут важливу роль буде грати те, як УЗ буде продовжувати оптимізувати свої витрати, зокрема, щодо закупівель дизпалива та електроенергії".

Але для того, щоб робити остаточні висновки про реалістичність фінплану УЗ на цей рік, слід дочекатися фактичного фінрезультату компанії за 2017 рік. "Лише після вивчення цих даних можна буде зрозуміти за рахунок чого в УЗ заклали 88,4 млрд гривень чистого доходу від реалізації продукції в 2018 році і чому в компанії очікують його зростання майже 20%, - вважає голова ГО "Всеукраїнський центр реформ транспортної інфраструктури" Володимир Наумов. - Адже в 2017 році УЗ не вдалося вирішити кілька проблем, які б дозволили сподіватися на зростання прибутковості. Наприклад, у 2017 році компанія із-за дефіциту локомотивів і вагонів щодня недогружала близько 100 тисяч тонн вантажів. Мало того, середній оборот вагона збільшився в середньому до 20%, що говорить про те, що при приблизно однаковому обсязі вантажоперевезень парк вагонів, якого і так не вистачає, ще зменшився на 20%".

Крім того, на думку Наумова, важливим фактором є відтік кадрів з компанії. "За нашими даними, за 2017 рік в УЗ звільнилося понад 39 тисяч осіб, а було прийнято на роботу більше 18 тисяч чоловік. У тому числі за 2017 рік звільнилися понад 600 машиністів локомотивного господарства - машиністи дизель і електропоїздів, а прийшло близько десяти чоловік, - зазначає він. - Таким чином, до проблеми нестачі локомотивів і вагонів додалася проблема з машиністами та деякими іншими висококваліфікованими професіями залізничників. Все це не дозволяє зрозуміти, за рахунок чого буде збільшено суму чистого доходу від реалізації продукції УЗ", - упевнений експерт.

Квитки подорожчають

Що стосується пасажирських перевезень, то тут координатор проекту "ПОЇЗДка" (онлайн-сервіс правової підтримки пасажирів УЗ) Олександр Бондаренко вважає логічним скорочення їх обсягів. "Зниження обсягів пасажирських перевезень неминуче. Темпи оновлення рухомого складу в три-чотири рази нижче реальних потреб. В УЗ ніхто не хоче аналізувати пасажиропотоки. Тому оперативної реакції на реальні потреби з обслуговування пасажиропотоків не буде", - пояснив він. За словами Бондаренко, з місцевими органами влади вирішення питання щодо компенсації проїзду пільговиків у поточному році також не передбачається. "Тому немає передумов для зростання приміського пасажиропотоку, який багато в чому має дотуватися за рахунок місцевих органів влади. Крім того, за моєю інформацією, в найближчі тижні очікується зміна керівництва філії УЗ "Пасажирська компанія", яка займається перевезеннями пасажирів. Це теж уповільнить вирішення питань з перевезення пасажирів, адже новому керівництву знадобиться час для того, щоб вникнути в ситуацію", - розповів експерт РБК-Україна.

Співзасновник громадського об'єднання "Громадський контроль Укрзалізниці" Валерій Довгопол впевнений, що цифри щодо пасажирських перевезень, закладені в проект фінплану УЗ на 2018 рік, можуть бути реалістичні при виконанні кількох умов. "У першу чергу, необхідно підвищення ефективності використання вагонного парку за рахунок зменшення перестоев складів поїздів в пунктах формування та обороту. Крім того, плани можуть бути реалізовані у разі підвищення частки в пасажирських перевезеннях швидкісних і комфортабельних пасажирських поїздів бізнес-класу, зокрема, це категорія "Нічний експрес", які є найбільш рентабельними серед всіх категорій поїздів УЗ, - розповів він. - Але зараз практично всі вони мають один істотний недолік, який стримує їх розвиток і популяризацію серед цільової аудиторії – найбільш платоспроможних пасажирів: неежедневность курсування".

Олександр Бондаренко припускає, що зростання прибутковості від пасажирських перевезень може бути пов'язаний з можливим черговим підвищенням цін на квитки. "Коли саме це може статися, поки сказати складно. Швидше за все, навесні - у березні-квітні. Навряд чи підвищення прибутковості може бути пов'язане з посиленням боротьби з безбілетниками", - припускає він.

Разом з тим, експерти вважають, що плани УЗ по капітальним інвестиціям вкрай амбітні. "Плани УЗ з капинвестициям в 2018 році, скажімо м'яко, дуже амбіційні. Я оцінюю можливості компанії по капинвестициям в межах 15 мільярдів гривень, - вважає Сергій Вовк. - Виконання планів буде залежати від ряду факторів, зокрема, від того, наскільки успішно УЗ зможе оптимізувати систему закупівель. У минулому році більшість великих тендерів, зокрема, на закупівлю вагонів, блокувалися незадоволеними учасниками тендерів. Якщо така практика буде продовжуватися і в 2018 році, то виконати плани з капинвестициям буде нереально. Крім того, для виконання даного плану УЗ необхідно ефективно співпрацювати з МФО та іншими кредиторами, з якими зараз готується кілька проектів з модернізації вагонного і локомотивного парку".

Втім, перспективи прийняття фінплану УЗ поки що туманні. Володимир Наумов нагадує, що Кабмін досі не закінчив проведення конкурсу з відбору членів спостережної ради УЗ і не оголосив конкурс на посаду голови правління УЗ. "Мало того, що всі члени правління працюють з закінчилися контрактами. Тому в умовах можливих кадрових пертурбацій прогнозувати терміни прийняття фінплану нереально", - сказав він.

Але в УЗ налаштовані оптимістично. У прес-службі компанії відзначають, що проект фінплану був представлений в Мінекономрозвитку в кінці 2017 року. "Зараз знаходиться на розгляді та узгодженні в Мінекономрозвитку, а також Мінінфраструктури і в Мінфіні. На виконання протокольного доручення уряду УЗ працює над тим, щоб найближчим часом, після врахування зауважень і пропозицій відповідних міністерств, представити проект фінплану на розгляд і затвердження Кабміну. Враховуючи суттєвий рівень підготовки фінплану перед поданням в МЕРТ, розраховуємо на швидке узгодження. Орієнтовно середина лютого 2018 року", - підсумовують в УЗ.