Єврокомісія дала Франції, Іспанії та Португалії час на подолання кризи
Єврокомісія (ЄК) надала Іспанії та Франції два додаткові роки на нормалізацію бюджетного дефіциту, Португалії - один рік. Відстрочка за програмою досягнення цільових показників бюджетної консолідації (що передбачає скорочення бюджетного дефіциту до рівня нижче 3% від ВВП) була також надана Польщі, Нідерландам та Словенії.
Тим часом Італія, Угорщина, Латвія, Литва і Румунія змогли знизити бюджетний дефіцит до узгоджених рівнів, повністю виконавши план, і тому виходять з програми обов'язкового бюджетного моніторингу ЄК.
Крім того, Єврокомісія дала ряд рекомендацій урядам країн єврозони. У цілому вони зводяться до того, що державам слід зосередити свої зусилля на реформуванні ринку праці та послуг, у зв'язку з чим вони зможуть приділяти менше уваги програмі скорочення держвидатків. Таким чином ЄК змістила фокус з жорстких заходів економії на програми стимуляції економічного зростання на тлі ризику подальшої рецесії і збереження високого рівня безробіття в зоні євро при низькому рівні довіри інвесторів.
Читайте також: Влада ЄС погрожує санкціями Франції, Іспанії та Словенії за нездатність проводити реформи
Так, безробіття у Франції перевищує 10% і зростатиме, в Іспанії вона становить 27% при її вкрай високому рівні серед молоді. Безробіття на такому рівні і при такій обстановці на ринку праці може мати вкрай важкі соціальні наслідки, додали в ЄК.
Раніше сьогодні Організація економічного розвитку та співробітництва (ОЕСР) заявила у своїй доповіді, що ситуація в єврозоні як і раніше залишається напруженою: рецесія у валютному блоці буде спостерігатися і в поточному році. У 2013р. економіка країн зони євро скоротиться на 0,6% і лише в 2014р. повернеться до зростання на 1,1%, зазначили експерти ОЕСР. Ці прогнози помітно розходяться з листопадовими прогнозами організації про рівень скорочення економіки єврозони на 0,1% в 2013р. і її зростання на 1,3% в 2014 р.
Оскільки обтяжені боргами держави єврозони не можуть дозволити собі підштовхнути економічне зростання шляхом збільшення держвидатків, їм слід реформувати модель економічного зростання і усунути неефективність функціонування ринку праці, пенсійної системи та сектору держпослуг.
На початку квітня повідомлялося, що Єврокомісія не веде переговорів з Іспанією щодо перенесення термінів програми по скороченню бюджетного дефіциту. Так вона прокоментувала інформацію, що з'явилася раніше, про те, що Іспанія намагається відстрочити дедлайн по досягненню цільових показників фіскальної консолідації.
Читайте також: Економіка Іспанії продовжить уповільнення в II кварталі 2013 р., - ЦБ Іспанії
Відзначимо також, що наприкінці березня Іспанія переглянула дані щодо дефіциту бюджету за 2012р. у бік підвищення. Дефіцит бюджету Іспанії за підсумками 2012р. склав 6,98% від ВВП країни. Показник був переглянутий у бік підвищення з 6,7% від ВВП. Він не враховує вартість рекапіталізації банківського сектора країни (більше 3% від ВВП).
Іспанія протягом усіх останніх років порушує європейські бюджетні орієнтири, після того як в 2009р. бюджетний дефіцит країни досяг 11,2% від ВВП. Торік Іспанія розглядалася як один з головних кандидатів на отримання фінансової допомоги від Євросоюзу та Міжнародного валютного фонду.
Ситуація у Франції також не вселяє оптимізму. Саме невтішним економічним прогнозом для Франції і загальної для всієї єврозони рецесією ЄК обгрунтувала своє рішення надати країні додаткові два роки для зниження дефіциту бюджету нижче 3% від ВВП.
За підсумками 2012р. Франція не змогла досягти запланованих показників по скороченню дефіциту бюджету. Дефіцит бюджету держави в минулому році склав 4,8% від ВВП проти цільового показника влади на рівні 4,5%.
Читайте також: Лідери країн зони євро прийняли бюджетну і податкову реформу єврозони
Тим часом представники Німеччини і Європейського центрального банку (ЄЦБ) напередодні виступили проти ініціативи Єврокомісії пом'якшити бюджетні зобов'язання для країн ЄС, які переживають економічну кризу. ЄК хоче дозволити постраждалим від кризи країнам у майбутньому вираховувати певну частку держінвестицій з бюджетного дефіциту. Таке послаблення допоможе кризовим економікам досягти зниження державної заборгованості в середньостроковій перспективі.
Представник фракції блоку Християнський демократичний союз/Християнський соціальний союз у бундестазі Норберт Бартлі заявив, що цим державам необхідні жорстка бюджетна дисципліна, послідовне скорочення дефіциту і жорстке дотримання правил європейського пакту стабільності і зростання, щоб повернути втрачену довіру.
Читайте також: Fitch знизило кредитний рейтинг Словенії до BBB+
Член ради директорів ЄЦБ Йорг Асмуссен також застеріг від пом'якшення правил стабілізаційного пакту в країнах з боргової економікою. Не можна скасувати обумовлені боргові зобов'язання і робити відмінності між "хорошими" і "поганими" боргами, зазначив він. "Фінансування державних боргів незалежно від їх походження повинно здійснюватися на фінансових ринках", - підкреслив банкір.