Євген Захаров: "У "справи Януковича" в Гаазі поки немає серйозних перспектив"
РБК-Україна: Які основні напрямки роботи експертної ради з дотримання прав людини при МВС?
Євген Захаров: Головне завдання ради - підготувати реформу МВС, виходячи з концепції прав людини. В цьому напрямку рада і працює. Вже було кілька засідань - 4 квітня, 15 травня, 15 червня. Наступне засідання пройде 1 липня, а може, на вихідних - 30 червня. Точно не знаю.
РБК-Україна: А які основні положення концепції реформування МВС, яку ви розробляєте?
Євген Захаров: Вона базується на принципах децентралізації, демілітаризації МВС. До принципових положень можна віднести те, що це буде не міліція, а поліція європейського зразка. Крім того, вона буде розділена на центральну - національну і на місцеву поліцію. Місцева поліція - це частина поліції, яка діє на території районів. Вони діють в тісній співпраці з місцевою громадою, органами місцевого самоврядування. Її робота оцінюється місцевою громадою, яка бере участь у призначенні керівників, здійснює громадський контроль.
Також має бути змінена система оцінки показників роботи поліції. Вона буде націлена на те, щоб робота поліції оцінювалася населенням. Показників сьогоднішніх, які фальсифікуються, не буде.
Крім концепції, деякі речі ми хочемо реалізувати в найближчі місяці - те, що можна зробити без зміни законодавства. Для цього ми вирішили провести пілотний проект реформування на базі однієї області - Львівської, через ГУ МВС. Зараз, власне, ми будемо збиратися для того, щоб затвердити план цього пілотного проекту на найближчі 3 місяці - липень-вересень. Новації, які ми пропонуємо, спочатку будуть зроблені там. Ми подивимося, скільки буде коштувати реформа, за який час вона може бути реалізована.
РБК-Україна: А коли можна очікувати остаточний варіант реформування міліції, який буде запропонований експертною радою?
Євген Захаров: Саму концепцію в цілому, я думаю, ми її остаточно створимо після "пілота".
РБК-Україна: В цьому році ми концепцію не побачимо?
Євген Захаров: Чому не побачимо? Побачимо. Я думаю, що через 3 місяці, коли пройде експеримент і ми отримаємо відповіді, концепція з'явиться. Вже напрацювання є. Є різні варіанти зараз. Вже деякі речі були введені у Львові. Для прозорості і публічності реформи всі начальники районних відділень міста відкрили свої акаунти в Facebook для спілкування з населенням. У начальника обласного управління він теж є.
РБК-Україна: Минула влада також готувала реформу МВС. З тієї концепції було взято?
Євген Захаров: Ні, нічого не було взято.
РБК-Україна: Питання як до правозахисника. За час існування нової влади покращився стан дотримання прав людини в правоохоронних органах і установах виконання покарань?
Євген Захаров: Стало трохи краще в цілому. Але наявність військових дій на Донбасі - це дуже сильно впливає на стан міліції в цілому. Тут позаштатна ситуація, тому не можна порівнювати з тим, що було раніше. Але можу сказати, що за моїми спостереженнями в інших областях стало краще, щодо деяких аспектів діяльності органів внутрішніх справ. Наприклад, при режимі Януковича порушувалася свобода мирних зібрань. Саме МВС перешкоджало цьому. Сьогодні такого немає фактично.
Щодо установ виконання покарань, то слід зазначити, що нове керівництво Пенітенціарної служби адекватніше реагує на ті скарги і зауваження, які є. Раніше не було, щоб після виявлення фактів зловживань, вони звільняли керівників установ. Амністію також слід згадати, але проблем залишається багато.
РБК-Україна: Чи є судові перспективи в міжнародному кримінальному суді в Гаазі "справи Януковича"?
Євген Захаров: Я вважаю, що немає підстав сподіватися, що ці серйозні перспективи. Це пов'язано з тим, що, по-перше, Україна не ратифікувала ще статут Міжнародного кримінального суду для того, щоб він серйозно нами займався. Для цього потрібні зміни в Конституцію, а цей закон навіть не був внесений в порядок денний. Я ще не бачив, входять відповідні зміни в проект, який пропонується Президентом Порошенком.
Навіть якщо суд займатиметься цією справою, а була заява, що він може займатися навіть без ратифікації статуту... справа в тому, що вимоги щодо вичерпання національних засобів захисту щодо цих злочинів дуже жорсткі, навіть жорсткіше, ніж в ЄСПЛ. А у нас ці заходи не вичерпані. У нас ще не закінчено розслідування щодо вбивств на Майдані. Поки воно не закінчитися і не буде судів, говорити про МКС не можна в принципі. І ще. МКС розглядає справи за значно більшої кількості жертв, ніж це було в Україні. Те, що сталося у нас, жахливо, але потягне наша ситуація на злочин проти людства, сказати складно. У судовій практиці МКС йдеться про тисячі, десятки тисяч.
РБК-Україна: Як Ви думаєте, чи буде в Україні реально проведена люстрація і створений люстраційний комітет?
Євген Захаров: У нинішнього парламенту немає бажання приймати закон про люстрацію, оскільки він вдарить по самому парламенту. Тут проблема в тому, що є 4 закону про люстрацію. Наш найбільш помірний. Найбільш радикальний якщо прийняти, то більше половини парламенту повинна бути люстрована. Хіба цього можна очікувати?
З технічної точки зору, коли є 4 законопроекти на одну тему, то за регламентом з них повинен бути створений один. Але з цих чотирьох один не зробиш. Перший законопроект від партії "Свобода" зовсім не витримує критики. Я раніше утримувався від таких оцінок, але я вважаю, що з точки зору юридичної техніки він найгірший. Інші два занадто радикальні. Вони вимагають звільнення занадто великої кількості чиновників. Я заперечую принцип колективної провини. Не можна звільняти людей тільки за те, що вона працювали держслужбовцями за Азарова і Януковича. Можна звільняти за конкретну провину. Вина завжди індивідуальна, а не колективна. Тотальне звільнення на підставі закону я не вітаю. Наш законопроект враховує практику ЄСПЛ щодо люстраційних справ.
Розмовляв Сергій Гвоздков