Енріке Пеналоса: “Найбільша проблема центру Києва - величезна кількість неправильно припаркованих машин”

Один з провідних реформаторів міського середовища, колишній мер Боготи (столиця Колумбії) Енріке Пеналоса зараз знаходиться в Києві на запрошення керівництва Київської міськдержадміністрації (КМДА). Минулого тижня Пеналоса прочитав лекцію, в рамках якої озвучив своє бачення розвитку мегаполісів. Крім того, практик-урбаніст Пеналоса оцінив «вузькі місця» столиці України і, можливо, стане радником глави КМДА Олександра Попова з реалізації Стратегії Києва до 2025 р. Про перші необхідні кроки правильного реформування Києва Енріке Пеналоса розповів в інтерв'ю РБК-Україна.

РБК-Україна: Ваші реформи в Боготі були дуже успішними. Які публічні і непублічні інструменти Ви застосовували, щоб реалізувати свої реформи в Боготі?

Енріке Пеналоса: В Боготі, як і в багатьох інших містах світу, були типові для мегаполісів проблеми. Дороги - це величезний ресурс міста, який необхідно використовувати повною мірою.

Наприклад, в Боготі був використаний досвід впровадження автобусної системи, схожої на систему метро, але, на відміну від метро, це наземний транспорт. Це швидкісні автобусні перевезення пасажирів.

Я вважаю, що така система цілком можлива і в Києві. Така система перевозить більшу кількість пасажирів, ніж який-небудь вид транспорту. Завдяки такому виду транспорту здійснюється більш масштабна перевезення пасажирів, ніж на метро.

РБК-Україна: В яку суму обійшлися реформи в Боготі і звідки залучалися кошти?

Енріке Пеналоса: Богота дуже незалежний місто, якщо говорити в масштабах держави. У Боготі окремий вид оподаткування. Річний бюджет Боготи становить 6 млрд дол. плюс доходи від електричних компаній і водоканалів. Для втілення проектів у Боготі використовувалися бюджетні кошти.

Але гроші - не головне. Гроші лише - інструмент. Більшість викликів, з якими стикається Київ, як і інші міста світу, не залежать від грошей. Більш важливо мати чітке уявлення про те, що ви хочете зробити.

Дуже важливо підтримувати комунікацію з громадськістю. І необхідно зуміти прийняти вольове політичне рішення.

РБК-Україна: Ваша філософія міста, якщо сказати коротко, звучить як: «Рівна якість життя для всіх». Як це кореспондується з реаліями мегаполісів, коли є квартали для багатих і квартали для бідних? За яким алгоритмом треба змінювати цю ситуацію в напрямку рівного якості життя для всіх?

Енріке Пеналоса: Рівність - це дуже важливе питання. Комунізм пав, але при капіталізмі неможливо мати рівний дохід. Цілком очевидно, що якість життя залежить від доходів громадян.

Якщо ми зробимо так, що люди з великим доходом почнуть користуватися громадським транспортом, то багаті люди щохвилини будуть стикатися в парках, у громадському транспорті, в громадських місцях з людьми з меншим доходом. Завдяки комунікації, у людей з'являться нові можливості. Разом з цим зросте наповнення державного бюджету.

Ми ніколи не досягнемо рівності в доходах, але ми можемо зробити багато чого для того, щоб якість життя стало однаковим.

РБК-Україна: Які складові, на Вашу думку, входять у поняття «якість життя»?

Енріке Пеналоса: Якщо говорити глобально, це - здоров'я і освіта. Якщо говорити про якість життя в місті - це якісний громадський транспорт. Доступ до тротуарів без машин, доступ до спортивних майданчиків, до парків, чистота на вулиці.

РБК-Україна: Ви вже встигли познайомитися з Києвом. Які Ваші перші враження?

Енріке Пеналоса: Київ - гарне місто, воно мені дуже сподоблося. Але в місті є численні проблеми. Найбільша проблема зараз в центрі - це машини, припарковані там, де вони не повинні бути припарковані. Це стосується всього міста, але особливо - його центру.

У Києві дуже багато реклами, яка закриває види. Наприклад, коли я їхав по Володимирському спуску, звернув увагу на те, що не можу побачити і насолодитися визначними пам'ятками міста, оскільки їх загороджують біл-борди та реклама.

РБК-Україна: Які ще проблеми Ви можете відзначити у столиці України?

Енріке Пеналоса: Багато викликів, з якими зіткнувся Київ - такі ж проблеми, з якими стикалися і інші мегаполіси в свій час. Це проблема транспорту. Автомобілі паркуються на тротуарах, які належать пішоходам.

Кількість власників автомобілів зростає дуже швидко, але неможливо вирішити проблему мобільності за допомогою придбання власного автомобіля. Необхідно впровадити високоякісний громадський транспорт.

Також водна лінія Києва дуже пошкоджена тим, що дороги знаходяться біля неї.

РБК-Україна: Як Ви оцінюєте Стратегію розвитку Києва до 2025 р., її плюси і мінуси?

Енріке Пеналоса: Це хороша стратегія, вона включає в себе довгострокові плани розвитку. Важливо бути обережним і не зробити помилок. Ви повинні бути впевнені в тому, що робите.

Наприклад, у всьому світі знають про те, що неможливо проблему з пробками за допомогою збільшення кількості доріг. Я хочу, щоб ви правильно розуміли - я не приїхав сюди давати поради, я запрошений поділитися тим досвідом, який я маю.

Транспортні питання мають більший політичний сенс, ніж технічні моменти. Найбільш використовуваний ресурс, який має місто - це дороги. Дуже важливо як ви користуєтеся цим ресурсом, як ви його розподіляєте.

Я активно співпрацюю з багатьма містами - Барселона, Кельн, іншими містами і в Азії, США, Латинській Америці, і можу визначити шлях до вирішення проблем і допомогти в прогнозуванні результатів. Знаю точно - нічого не можна вирішити в короткі терміни. Ми повинні бути впевнені в кінцевому результаті.

РБК-Україна: Чи надходила Вам пропозиція стати постійним радником голови КМДА з питань реформування міського середовища? Якщо надійде, погодитесь?

Енріке Пеналоса: Пропозиція надходила, але її офіційної версії поки не було. В цілому - може бути, цілком можу погодитися.

Спілкувався Ілля Іванов

Нагадуємо, не забудьте обрати свій спосіб читати новини.
On Top