Експертиза бюджету-2012: Запланована капіталізація "Нафтогазу" на суму 12 млрд грн незаконна
Положення статей 17 та 19 проекту державного бюджету України про надання Кабінету Міністрів України права здійснити випуск облігацій внутрішньої державної позики (ОВДП) у сумі 12 млрд грн з подальшим придбанням у державну власність в обмін на ці облігації акцій додаткової емісії НАК "Нафтогаз України" та випуск 1 млрд грн - для додаткової емісії НЕК "Укренерго" та ВАТ "Укргідроенерго" не узгоджуються з чинною частиною 1 ст. 23 Закону "Про акціонерні товариства". Такого висновку дійшло Головне науково-експертне управління апарату ВР, чиї зауваження на проект бюджету-2012 опубліковані на сайті ВР.
Нагадаємо, частина 1 статті 23 Закону "Про акціонерні товариства" говорить, що у разі розміщення акціонерним товариством цінних паперів їх оплата здійснюється грошовими коштами або за згодою між товариством та інвестором - майновими правами, немайновими правами, що мають грошову вартість, цінними паперами (крім боргових емісійних цінних паперів, емітентом яких є набувач, та векселів), іншим майном. Інвестор не може здійснювати оплату цінних паперів шляхом взяття на себе зобов'язань щодо виконання для товариства робіт або надання послуг. Статутом акціонерного товариства можуть встановлюватися й інші обмеження щодо форм оплати цінних паперів. Товариство не може встановлювати обмеження або заборону на оплату цінних паперів грошовими коштами.
Крім того, науково-експертне управління відзначило, що до проекту держбюджету з метою оцінки можливих ризиків для бюджету доцільно було б надати інформацію щодо умов, на яких передбачається здійснювати кредитування Аграрного фонду, передбачене статтею 18 проекту. Нагадаємо, там йдеться про надання права Кабміну здійснити випуск ОВДП в сумі 5 млрд грн з наступною передачею коштів Аграрному фонду на умовах кредитування.
Нагадаємо, згідно з проектом держбюджету на 2012 р., Кабмін планує випустити ОВДП на 12 млрд грн для додаткової емісії НАК "Нафтогаз України". Крім того, Кабмін планує випустити ОВДП на 5 млрд грн для кредитування Аграрного фонду та на 1 млрд грн - для додаткової емісії НЕК "Укренерго" та ПАТ "Укргідроенерго".
Нагадаємо, що раніше Науково-експертне управління апарату ВР зазначило, що вимога статті 3 проекту держбюджету України на 2012 р. щодо перерахування НБУ до держбюджету заздалегідь визначеної суми (незалежно від результатів діяльності) вбачається необґрунтованою.
Так у висновку зазначається, що відповідно до чинної редакції ч. 3 ст. 5 Закону України "Про Національний банк України" НБУ повинен перераховувати до державного бюджету не певну фіксовану суму коштів, а суму, яка фактично сформувалася за підсумками кожного кварталу виключно у разі перевищення кошторисних доходів над кошторисними витратами.
"Незрозуміло, яким чином має бути виконана зазначена у проекті вимога у випадку отримання НБУ за підсумками кварталу негативної різниці позитивної різниці між кошторисними доходами та кошторисними витратами або ж позитивної різниці між цими показниками в сумі меншій, ніж визначено у законі про державний бюджет", - йдеться у висновку науково-експертного управління.
Відмітимо, що у ВР зареєстрований проект закону № 9000 від 15 вересня 2011 р., ініційований Кабінетом міністрів України "Про державний бюджет України на 2012 рік".
Представляючи проект бюджету, заявив прем'єр-міністр Микола Азаров заявив, що проектом державного бюджету України на 2012 р. передбачається зростання ВВП на 5,5%, а скорочення дефіциту держсектора - до 2,5% в порівнянні з 3,5 % від ВВП поточного року. "Для розрахунків бюджету уряд використовував зважений сценарій, який передбачає зростання реального валового внутрішнього продукту на 5,5% і скорочення дефіциту державного сектора до 2,5% від ВВП порівняно з 3,5% поточного року. Це наша гарантія стійкості фінансової системи держави при будь-якому розвитку подій ", - сказав Азаров.
Також у проект бюджету на 2012 р. закладено прогноз інфляції на 2012 р. у розмірі 7,9%.
Згідно з проектом, доходи загального фонду бюджету України у порівнянні з 2011 роком зростуть на 14%, або на 42 млрд грн (до 341 млрд грн). При формуванні показників були враховані як зростання самих доходів - на 39 млрд грн, так і скорочення витрат на 3 млрд грн, які "мали разовий та періодичний характер". Будуть також скорочені дефіцити бюджетів Пенсійного фонду (до 0,2% ВВП) і НАК "Нафтогаз Україна" (0,8%). Дефіцит держбюджету планується в рамках 1,5% ВВП, сумарний - не більше 2,5%. Таким чином, тільки на дотаціях Пенсійному фонду (2,2 млрд грн) у наступному році буде зекономлено 15,6 млрд грн.
Значну частину доходів бюджету як і раніше займають податкові надходження, які складуть 288,6 млрд грн, що на 14,2% більше плану 2011 р. При цьому їх частка у ВВП зменшиться на 0,7% - До 19,2%, що свідчить про зниження податкового навантаження на суб'єкти підприємництва.
Також в проекті державного бюджету на 2012 р. пропонується збільшити граничний обсяг держборгу на 10,6%, в порівнянні з 375 млрд 643 млн 401,9 тис. грн, зафіксованих в держбюджеті-2011, до 415 млрд 565 млн 120,9 тис. грн .