ua en ru

Є.Корнійчук: "Зараз Україна веде більше 15 міжнародних арбітражних процесів".

Автор: RBC.UA

Недосконалість вітчизняного законодавства дозволяє нечистим на руку інвесторам за допомогою тіньових схем здобувати контроль над важливими, подекуди навіть і стратегічними об'єктами. Тому роботи в урядових юристів більше ніж достатньо. Про шанси України в резонансних арбітражних процесах РБК-Україна розказав перший заступник міністра юстиції Євген Корнійчук. РБК-Україна: З чим пов'язана така жорстка позиція уряду стосовно компанії Vanco? Євген Корнійчук: Позиція уряду стосовно компанії Vanco не жорстка. Навпаки, уряд займає дуже стриману, конструктивну позицію. Ми завжди готові вступити в переговори, однак, оскільки Vanco Prickerchenska вирішила розпочати процес арбітражу, ми маємо відповідним чином захищати інтереси України. Ми ретельно проаналізували весь процес підписання угоди про розподіл продукції з Vanco International і тендер, який передував цьому. Слід відзначити, що в тендері брали участь досить потужні компанії – Shell, Hunt Oil, Турецька державна нафтогазова компанія. Тому перемога маловідомої компанії Vanco для всіх стала сюрпризом. Але всі ці питання будуть розглянуті арбітражним трибуналом в належному порядку. РБК-Україна: Які є підстави вважати Vanco недобросовісним інвестором? Є.К.: Добросовісність інвестора - це питання для арбітражного трибуналу. Представники Vanco International минулого року у Вашингтоні зустрічалися з представниками українського уряду та обговорювали терміни укладання та умови угоди, і вони узгодили всі позиції щодо розподілу продукції. Потім компанія Vanco International передала права за цією угодою новій компанії Vanco Prickerchenska, зареєстрованій на Британських Віргінських островах. Згідно інформації наданої компанією Vanco International, ця компанія є одним із засновником в Vanco Prickerchenska, але не обов"язково контролює її. А контрольний пакет новоствореного офшора належить групі інвестиційних компаній, в число яких входять і українські компанії. РБК-Україна: Чи має якесь принципове значення, кому належатиме ця компанія? Є.К.: Для уряду України важливо, щоб все відбувалось прозоро, з повним розумінням інтересів усіх учасників, це допоможе міжнародним інвесторам зрозуміти свої права і обов"язки, які витікають з українського права, і процес інвестування в Україні. Наприклад, якщо американські інвестори володіють лише незначною часткою компанії Vanco Prickerchenska, то заяви про необхідність захищати інтереси американських інвесторів на українському шельфі, мабуть, недоречні. РБК-Україна: Як Ви оцінюєте шанси України в Стокгольмському арбітражному суді, який розглядатиме цю справу за позовом Vanco Prickerchenska? Є.К.: Зараз ми ведемо активно підготовчу роботу до цього арбітражу і викладемо свою позицію найближчим часом для розгляду трибуналу. Коментувати нашу стратегію в арбітражі я, звичайно, не можу, але у нас є всі підстави вважати, що ми арбітраж виграємо. РБК-Україна: Наскільки реально, що все вирішиться без суду? Є.К.: Представники Vanco стверджують, що нібито готові до переговорів. Але якщо тільки вони дадуть суттєвий результат. Ми завжди готові проводити переговори, проте на нашу думку своїм зверненням в арбітраж компанія Vanco Prickerchenska продемонструвала, що переговори її не цікавлять. В зв"язку з цим ми висловили наступну позицію: ми прийматимемо участь в переговорах тільки якщо Vanco Prickerchenska призупинить арбітражний процес чи відкличе своє звернення, що продемонструє щирість їхніх намірів щодо мирного вирішення спору. Очевидно, що поки вони цього робити не хочуть. Значить ми будемо захищати інтереси держави в арбітражі. У уряду потужні юридичні радники, потужні консультанти. РБК-Україна: Яких саме консультантів ви залучили? Є.К.: Ми найняли одного із найкращих в світі фахівців з арбітражу – міжнародну юридичну компанію Freshfields Bruckhaus Deringer. Як на мене, то кращих від них у подібних розглядах немає. Крім того, ми найняли інших консультантів і на території США, і в Європі. Уряд дуже серйозно ставиться до цього процесу. РБК-Україна: Звідки фінансуються ці всі витрати? Є.К.: В бюджеті є спеціально виділені кошти і Мін"юст є розпорядником цих коштів. Ми на сьогодні ведемо більше 15 аналогічних процесів. РБК-Україна: Який досвід України в таких процесах – позитивний чи негативний? Є.К.: Досвід безумовно позитивний. Досі Україна не програла жодної справи. Сьогодні ми за цим показником на другому місці після США. Наскільки я пам"ятаю, на сьогодні таких спорів завершено вже як мінімум 10. Останній гучний закінчився два місяці тому, коли швецький апеляційний суд відмовив позивачу - компанії Norsk Hydro. Мало того, суд зобов"язав цю компанію відшкодувати Україні 1,8 млн дол., витрачених на юридичні послуги. РБК-Україна: Наскільки такі розгляди впливають на інвестиційний клімат в Україні? Є.К.: Потрібно розуміти, що подібні справи не є унікальними для України. Кожного року інвестори звертаються до арбітражних трибуналів з претензіями до урядів таких країн як Сполучені Штати, до країн Західної Європи. Тому той факт, що ця справа може розглядатися в арбітражі, як результат підписання урядом України угоди про розподіл вуглеводнів, дає впевненість інвесторам, що інвестиційний клімат в Україні відповідає потребам сучасного правопорядку. Також це підтверджує, що Україна прагне повної прозорості у процесі укладання договорів про розподіл продукції. РБК-Україна: Як зараз розвивається ситуація в іншому резонансному судовому процесі – навколо "Укртатнафти"? Кажуть, Україна готова до мирової угоди… Є.К.: Не до мирової угоди, а до переговорів. І переговори ці не припинялися ні на жодну хвилину. Незважаючи на те, що татари також звернулися до арбітражу, переговори продовжуються. На жаль ми не можемо констатувати, що у нас є суттєві зрушення в позитив, але ми цю проблему, яка дісталася нам ще від попередників, намагаємося вирішити. Йдуть робочі процеси. Татари звернулися до арбітражу виходячи з того, що ця проблема виникла у них ще з попереднім урядом. А ми вже будемо старатися вирішити цю проблему в процесі мирних переговорів, в рамках арбітражу - будь-яким чином. РБК-Україна: На які уступки готова піти українська сторона? Є.К.: Я особисто вважаю, що поганий мир краще завжди ніж гарна війна. Про якісь уступки рано говорити, тому що протокол не підписаний, і я на жаль не можу розголошувати механізми, які в ньому закладені. Але проект такого протоколу існує, і ми над ним працюємо. РБК-Україна: Наскільки на вашу думку юридично обґрунтовані заяви ФДМ про необхідність розриву договору купівлі-продажу "Криворіжсталі"? Є.К.: Ми зустрічалися з представниками інвестора. І маємо всі підстави вважати, що вони добросовісно виконують свої обов"язки. Це позиція не тільки Міністерства юстиції, це і позиція уряду. А з тими проблемами на які вказує Фонд держмайна, хай він же сам і розбирається. Якщо вони доведуть уряду, що дійсно інвестиційні зобов"язання не виконуються, значить уряд приєднається до їхніх вимог. Поки що ми не бачимо жодних підстав до розірвання угоди. РБК-Україна: Як можна боротись з проблемою рейдерства в Україні? Це проблема судового законодавства чи не тільки? Є.К.: Не тільки судового. Це також недосконалість законодавства про правоохоронні органи, про цінні папери. Ця проблема має багато складових. Ми працюємо над її вирішенням зараз дуже активно. До кінця місяця маємо розробити пропозицію щодо змін до законодавства в цілому. Декілька відповідних законів уряд вже подав до Верховної ради в червні і в липні. Ця робота продовжується також і в рамках нового складу Міжвідомчої робочої групи по боротьбі з рейдерством, яку очолює перший віце-прем"єр Турчинов. У Мін"юсту тут завдання двояке – ми входимо від імені уряду в ті судові справи, в яких зачіпається державний інтерес, і також відповідаємо за розробку законодавства в цій сфері. Безумовно, проблема не вирішиться за один день, але ми намагаємося вибити фактично з під ніг рейдерів ті законодавчі положення, які вони не добросовісно використовують, двояко трактуючи. Ми прописуємо більш чітко законодавчі норми. РБК-Україна: І останнє запитання. З точки зору міжнародного права чи можуть бути якісь підстави для дострокового припинення перебування російського чорноморського флоту на території України? Є.К.: Це питання належить до сфери компетенції МЗС. Але зазначу, що в односторонньому порядку, без узгодження з іншою стороною, в міжнародні договори зміни не вносяться.