Дорого і сердито: у чому МАУ програє європейським авіакомпаніям

Дорого і сердито: у чому МАУ програє європейським авіакомпаніям
Дорогі квитки і низькоякісний сервіс - основні причини, з яких українці критикують МАУ
Українці, які мандрують літаком, часто обмежені у виборі авіакомпанії. Більшу частину авіарейсів з країни виконує авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України". Три ключових аспекти, на які при виборі авіарейсу звертають увагу пасажири – вік авіафлота, сервіс на борту і вартість квитка.РБК-Україна вирішило розібратися, наскільки вартість квитків української авіакомпанії відповідає якості надаваних послуг, і порівняти ситуацію з європейським ринком авіаперевезень.

Українці, які мандрують літаком, часто обмежені у виборі авіакомпанії. Більшу частину авіарейсів з країни виконує авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України". Три ключових аспекти, на які при виборі авіарейсу звертають увагу пасажири – вік авіафлота, сервіс на борту і вартість квитка.

РБК-Україна вирішило розібратися, наскільки вартість квитків української авіакомпанії відповідає якості надаваних послуг, і порівняти ситуацію з європейським ринком авіаперевезень.

Термін придатності

Незважаючи на статус лідера українського авіаринку, МАУ не може похвалитися новим флотом.

За даними відомого авіаційного ресурсу airfleets.net (аналізує не менше 90% парку авіаперевізників), середній вік літаків української авіакомпанії (дані по 31 борту) становить 13,2 року. Всього у МАУ 35 літаків.


У лідерів європейської авіації флот кілька молодше. Так середній вік бортів авіакомпанії Lufthansa - 11,3 року, British Airways - 12,7 років, Air France - 11,8 років, KLM - 11,3 року.

Примітно, що у російського "Аерофлоту" літаки значно більш нові – в середньому не старше 4,7 років, у Air Astana - 6,7 років, а Turkmenistan Airlines і Uzbekistan Airways возять пасажирів на суднах, вік яких в середньому майже не перевищує 10 років. Поступаються українському перевізнику лише "Бєлавіа" і Air Moldova, чиї літаки літають в середньому 15 років.

При цьому, флот МАУ – неоднорідний. Авіакомпанія використовує як борти страше 20 років, так і нові Embraer і Boeing.

Корпоративний прес-секретар МАУ Євгенія Сацька пояснила РБК-Україна, що існують об'єктивні причини, які не дають авіаперевізнику прискорити процес оновлення флоту. "Більшість провідних авіакомпаній мають можливість купувати літаки, використовуючи фінансування з боку комерційних банків, позики під державні гарантії, з використання EXIM гарантій країн виробників. Ми сьогодні не бачимо істотного інтересу з боку банків і фінансових інститутів вкладати кошти в купівлю літаків для українських авіакомпаній", - повідомила вона.

За інформацією МАУ, в цьому році авіакомпанія планує отримати 9 літаків, вік яких варіюється в діапазоні 16 років, починаючи з 2000 року, а в 2017 році – він складе 5-9 років.

При цьому МАУ має намір позбавлятися від старих Boeing класичної серії і вже розпочала роботу над оновленням далекомагістрального флоту.

вік літаків міжнародних авіакомпанійІнфографіка: Середній вік авіафлота міжнародних авіакомпаній

Старість потребує вкладень

Разом з тим, аналітики вважають, що українським авіакомпаніям доводиться несолодко без держпідтримки. Так, на думку директора консалтингової компанії Style Avia Євгена Хайнацький, всі великі європейські перевізники, крім лоукостерів, мають у своїх парках класичні Boeing або Airbus, які випускалися до 1999 року.

"І всі вони намагаються оновлювати флот - хтось раніше, а хтось пізніше. МАУ не відстає, і багатьох навіть випереджає. Багато авіакомпанії в інших країнах користуються державними програмами з підтримки національних перевізників, а у нас аксіома "проблема потопаючих - справа рук самих потопаючих". Аналітик також відзначив, що, втративши відразу трьох найбільших напрямків - в Крим, Донбас і Росію, авіакомпаніям в Україні фактично "нізвідки було взяти гроші на оновлення флоту".

Втім, вік літака – це ще не показник його безпеки. Вона визначається таким поняттям як "льотна придатність", який враховує відповідність борту необхідним технічним вимогам. "Її підтримку з збільшенням віку літака для авіакомпанії обходиться все дорожче. Це пов'язано з необхідністю проведення більш дорогого технічного обслуговування", - пояснив РБК-Україна експерт з транспорту Офісу ефективного регулювання BRDO Сергій Хижняк.

Ще одна проблема старого флоту в тому, що він програє новим моделям в паливній ефективності. "До зниження ціни на нафту паливна ефективність була одним з найважливіших критеріїв при покупці і лізинг літаків", - зазначив Хижняк, уточнивши, що на паливо припадає близько 30% операційних витрат авіакомпанії.

"тобто, кожна авіакомпанія стоїть перед вибором: брати в лізинг дешевий старий літак, який дорожчий в обслуговуванні і споживає більше палива, або дорогий новий - більш ефективний і не вимагає суттєвих витрат на ремонт", - пояснив експерт BRDO.

Втім, багато європейські авіакомпанії роблять ставку на нові літаки. Як правило, вони одноразово розміщують замовлення на велику партію, отримуючи при цьому істотні знижки від каталожної (початкової) ціни. Потім експлуатують літак кілька років і продають на вторинному ринку.

МАУ – не виняток. Наприклад, за словами Сергія Хижняка, компанія на початку року взяла в лизиг Boeing 737-800. Раніше цей борт експлуатувався європейським лоукостером Norwegian Air Shuttle , якому він у 2010 році було поставлено із заводу.

Ціна польоту

Однією з основних причин невдоволення авіакомпанією МАУ пасажири називають дорогі авіаквитки. Судячи з численних відгуків українців у соцмережах, клієнти авіакомпанії вважають, що ціни на квитки МАУ завищені.

Але в самій авіакомпанії РБК-Україна запевнили, що перевізник намагається витримувати різницю з конкурентами в рамках 35-50 доларів.

Євгенія Сацька запевняє, що мінімальні ціни на прямі перельоти у МАУ навіть нижче, ніж у європейських авіакомпаній. Наприклад, за її словами, на маршруті Київ-Мюнхен у МАУ вартість квитка стартує з 241 долара, а у Lufthansa - з 292 долара (переліт в обидві сторони, з урахуванням податків і зборів). British Airways можна полетіти з української столиці в Лондон мінімум за 235 доларів, тоді як ціна МАУ починається зі 190 доларів. В Дубай МАУ пропонує квиток від 335 доларів, а Flydubai за 370 доларів. Така ж тенденція, за даними МАУ, зберігається і при перельоті з Києва до Відня і Стамбул.

Пишаються в МАУ і цінами на напрямках, де конкуруючі компанії пропонують прямий переліт, а МАУ - з пересадкою через свій хаб в Києві.

інфографіка ціна квитків МАУІнфографіка: як МАУ оцінює вартість своїх рейсів в порівнянні з іншими гравцями авіаринку

Втім, РБК-Україна знайшла деякі невідповідності даними за ціною квитків, які надала виданню українська авіакомпанія. Так, наприклад, з Києва в Мюнхен можна полетіти на борту Lufthansa не за 292 долара, як запевняють в МАУ, а за 274 долара. Переліт з Києва літаком Flydubai в столицю ОАЕ можна здійснити на 70 доларів дешевше, а щоб потрапити в Стамбул зі Львова і назад на борту авіакомпанії Atlasjet Airlines доведеться віддати всього 133 долари.

Ще більш незавидна позиція у МАУ при порівнянні вартості квитків авіакомпанії з цінами, які пропонують основні європейські перевізники на однакових по довжині маршрутах.

Наприклад, з 1 по 8 липня в обидві сторони рейс Київ-Париж авіакомпанії МАУ обійдеться пасажиру від 360 доларів. При цьому, якщо купувати квиток на той же рейс у Air France, яка є на цьому маршруті, то він буде коштувати на 1 долар дорожче.

Відстань по прямій від Києва до Парижа приблизно 2 тис. кілометрів. Це відповідає, наприклад, таким маршрутом як Стамбул-Франкфурт-на-Майні. Але квиток Turkish Airlines обійдеться дешевше паризького рейсу МАУ – ціни на нього стартують від 328 доларів.

Рекордсменом по дешевизні виявився рейс у іспанської Iberia – вона просить за квиток на маршруті Мадрид, Берлін, який по прямой займає близько 1,9 тис. км, лише 204 долара.

Цей приклад показує, що авіакомпанії можуть літати ще дешевше. Вище вказувалися ціни на класичні європейські авіакомпанії. Але у лоукостерів вартість квитків може бути в рази нижче.

наприклад, в Берлін з Мадрида 1-8 липня можна було полетіти Ryanair і Iberia Express. Ціни на квитки починаються від 124 і 193 доларів в обидві сторони.

Це напрямок - не єдине, де з-за жорсткої конкуренції авіакомпаніям доводиться зацікавлювати пасажирів низькими цінами. Наприклад, у Софію з Лондона (по протяжності практично тотожне маршрутом Київ-Париж) можна купити квиток за 113 доларів. При цьому з Лондона пасажир полетить літаком Ryanair, а назад - Wizz Air.

Разом з тим Євгенія Сацька впевнена, що протяжність рейсу в одному діапазоні, наприклад, среднемагистральном, не має вирішального впливу на ціну. За її словами, основну роль відіграє попит на конкретному маршруті в певну дату, а також заповнюваність рейсу та інші фактори. "Брати перший схожий маршрут і порівнювати його з другим відповідним маршрутом – це середня температура по лікарні. Різниця в цінах навіть на одному окремо взятому рейсі може бути в рази", - говорить вона.

ціна квитків мау в порівнянні

Інфографіка: вартість квитків провідних авіакомпанії на маршрути протяжністю 2000 км

Слабке місце

Основна критика на адресу МАУ з боку пасажирів звучить із-за недоліків в сервісі. Спектр послуг, які пропонує авіакомпанія на середньомагістральних маршрутах безкоштовно, досить невеликий.

зокрема, купивши квиток, пасажир отримує право перевозити ручну поклажу до 7 кг, можливість за 12 годин до вильоту вибрати в літаку місце при реєстрації онлайн, а також "інформаційний супровід на борту".

Лише в певних класах бронювання клієнти МАУ можуть розраховувати на право провезення одного багажу вагою до 23 кг.

Безкоштовного харчування на борту пасажирів української авіакомпанії, наступним середньомагістральних маршрутом, чекати також не варто – даром вони зможуть отримати тільки воду.

Виняток становлять рейси в Казахстан, Іран та Йорданію (так само як і зворотні напрямки).

Такий рівень сервісу різко контрастує з послугами, які надають своїм пасажирам класичні європейські авіаперевізники.

Так, пасажири економ-класу Lufthansa крім безкоштовного провезення 8 кг ручної поклажі зможуть поласувати на борту різноманітними закусками, а також безалкогольними і міцними напоями. Пасажири зможуть вибрати гарячі або холодні страви, до складу яких не входить свинина, вино і соки.

Під час польоту Lufthansa надає своїм клієнтам можливість дивитися фільми, телесеріали (8 мовних версій) або слухати музику. Інтернет доступний допомогою

Wi-Fi і мобільну телефонію через GSM. Для останнього необхідна наявність роумінгового угоди оператора мобільного зв'язку пасажира з компанією AeroMobile. За послуги інтернету можна розрахуватися як у євро, так і накопиченими пасажиром милями (бонусна програма авіакомпанії). За одну годину користування Інтернетом пасажир заплатить 9 євро, за 4 години – 14 євро, а за добу польоту – 17 євро.

Медіа, газети та журнали, безкоштовне харчування та напої, а також кілька видів ручної поклажі (дамська сумочка, сумка для ноутбука) безкоштовно нададуть пасажирам економ-класу British Airways.

Трохи суворіше зі своїми клієнтами обходиться KLM. Так, розраховувати на безкоштовні холодні закуски, свіжий бутерброд і напої, пасажири авіакомпанії можуть в залежності від часу доби і тривалості рейсу. При цьому подивитися меню, яке буде запропоновано під час польоту, за 48 годин до рейсу на сайті авіакомпанії.

Крім безкоштовного багажу до 20 кг і ручної поклажі в 8 кг, меню Turkish Airlines передбачає до 20 видів харчування. В залежності від типу літака пасажири зможуть скористатися девайсом на стінці крісла попереду сидячого пасажира, щоб подивитися фільми, телепередачі або слухати музику. За 1,60 долара пасажири зможуть відправити e-mail або sms.

Програє в сервісі МАУ і російському "Аерофлоту". В економ-класі на среднемагистральном рейс авіакомпанія дозволяє провозити 23 кг багажу, 10 кг ручної поклажі. В залежності від рейсу, пропонується 15 видів харчування, а для дітей у віці від 3 до 11 років - розважальні дитячі набори. За додаткову плату можна придбати послуги інтернет.

Удар по рейтингу

Така різниця в сервісі не могла не позначитися на рейтингу МАУ.

Згідно з даними британської консалтингової компанії Skytrax (формує рейтинг міжнародних авіакомпаній українському перевізнику присвоєно лише 2 зірки з максимальних 5.

Такий же рівень, поряд з МАУ демонструють 22 авіакомпанії, серед яких Sudan Airways, Tajik Air, Syrianair, Bahamasair, Turkmenistan Airlines, Nepal Airlines, Cubana Airlines та інші.

рейтинг авіакомпаній

Інфографіка: рейтиг провідних авіакомпаній за даними Skytrax

Разом з тим, у МАУ вважають, що будь-які публікуються рейтинги мають розумний відсоток похибки. За словами Євгенії Сацької, головним рейтингом для авіакомпанії є кількість пасажирів, які проголосували за МАУ своїми грошима" і обрали її в якості перевізника. "З лютого 2006 року, коли на ресурсі Skytrax був опублікований перший відгук про МАУ і по сьогоднішній день, коли таких відгуків – 137, авіакомпанію МАУ обрали для своїх перельотів близько 24,5 млн пасажирів", - говорить вона.

Проте експерти вважають, що МАУ все-таки обділяє своїх пасажирів сервісом, тому перевізнику є, куди рости.

На думку тревел-блогера і фотографа Олександра Чебана, істотним недоліком МАУ є відсутність навіть мінімального безкоштовного бортового харчування – невеликого пропозиції снеків і безалкогольних напоїв. "Такий комплімент міг би суттєво поліпшити ставлення українських пасажирів авіакомпанії. Хоча, приміром, у Brussels Airlines абсолютно все платне харчування на борту, навіть вода. Але у європейських пасажирів вже змінилося мислення в цьому питанні на відміну від наших співвітчизників", - відзначає він.

Олександр Чебан приводить в приклад оригінальна пропозиція від фінської авіакомпанії Finnair, яка пропонує на борту національний напій чорничний сік і маленький снек з національною символікою. "Все інше за додаткову плату. Такий підхід дуже подобається", - говорить він.

"Щоб я поміняв - дав би більшу кількість вибору сервісу на борту і за помірними цінами", - говорить Євген Хайнацький.

На його думку, сендвіч на борту МАУ має коштувати, з урахуванням його реальної вартості та додаткових послуг максимум 50 гривень, а не 3-5 євро, як зараз.

"Ахіллесовою п'ятою" авіакомпанії МАУ називає сервіс та Сергій Хижняк. "Сьогодні в авіакомпанії немає стимулів для істотних інвестицій в продукт. З одного боку, її частка серед українських авіакомпаній займає 77%, а з іншого – у нас нееластичний попит. Тобто, зниження цін та підвищення якості продукту не притягнуть додаткових пасажирів, що робить інвестиції в продукт безглуздими, - говорить аналітик. - Однак без поліпшення продукту не обійтися у майбутньому, якщо платоспроможний попит почне зростати".

On Top
Продовжуючи переглядати www.rbc.ua, ви підтверджуєте, що ознайомилися з Правилами користування сайтом, і погоджуєтеся з Політикою конфіденційності
Пропустити Погоджуюся