ua en ru

Депутати і дороги: де Верховна Рада шукає гроші на їх будівництво та ремонт

Депутати і дороги: де Верховна Рада шукає гроші на їх будівництво та ремонт Народні депутати близькі до того, щоб остаточно вирішити питання фінансування ремонту та будівництва доріг

Влада продовжує шукати кошти на дороги. Вчора Верховна Рада прийняла у першому читанні законопроекти, за якими всі надходження від акцизів і імпортних мит з палива та автомобілів будуть йти безпосередньо на ремонт і будівництво доріг. Цими коштами буде наповнюватися Державний дорожній фонд. Однак експерти сумніваються, що збільшення фінансування відразу ж призведе до поліпшення якості доріг.

Гроші у загальний казан

6 жовтня, Верховна Рада прийняла в першому читанні два законопроекти, які мають вирішити проблему браку коштів на дорожнє господарство.

Зараз, згідно із законом "Про джерела фінансування дорожнього господарства України", у тексті держбюджету щороку повинен передбачатися рядок під назвою “Державний дорожній фонд” (ДДФ). З нього повинні фінансуватися роботи по будівництву, ремонту та утриманню доріг. Його доходи повинні формуватися за рахунок акцизного збору та імпортного мита на нафтопродукти, а також акцизного збору та імпортного мита з імпортованих автомобілів.

Однак, все це поки що теорія. За словами колишнього заступника міністра інфраструктури Олександра Кави, з середини "нульових" норма закону не виконується. "Проблема у тому, що зараз фінансування витрат на ремонт і утримання доріг є захищеною статтею держбюджету. Фактично, Мінфін самостійно, кожен рік вирішує - скільки грошей із зібраних цільових акцизів віддати на дороги. Так, з'являється у держбюджеті рядок витрат на їх будівництво, ремонт та утримання. Тобто, в останні роки держбюджетом не передбачається функціонування Державного дорожнього фонду", - говорить він.

Тепер же, як передбачається одним з розглянутих законопроектів, фінансування Державного дорожнього фонду буде закріплено в рамках спецфонду держбюджету. "У цьому випадку фінансування Державного дорожнього фонду стане захищеною статтею - тобто всі акцизи будуть автоматично надходити в його розпорядження і на його цілі. Тобто тепер ті гроші, які автомобілісти платять у вигляді акцизів при купівлі палива, будуть витрачатися безпосередньо на дороги, а не розчинятися в держбюджеті", - пояснює Олександр Кава.

Акцизи і мита - не єдине джерело наповнення фонду. Туди ж, з часом, будуть надходити плата за проїзд доріг автомобілями з перевищенням вагових або габаритних параметрів, платежі за передачу доріг у концесію, кредити, залучених під держгарантії, а також плата за проїзд платними дорогами. Природно, виникає питання - які дороги будуть ремонтуватися й утримуватися? Депутати пропонують відповісти на нього так: 62% коштів фонду буде йти на дороги державного значення, 35% - місцевого значення та 3% - на забезпечення безпеки дорожнього руху. Також кошти фонду, не витрачені в одному бюджетному році, зможуть залишатися в розпорядженні фонду і в наступному.

Міністр інфраструктури Володимир Омелян сподівається, що депутати приймуть законопроекти у другому читанні вже в жовтні-листопаді.

Плюс-мінус мільярди

“Дорожники” вже підраховують витрати держави на будівництво і ремонт.

Голова парламентського комітету з питань транспорту Ярослав Дубневич каже, що прийняття цих двох законопроектів дозволить збільшити фінансування дорожнього господарства в кілька разів. "Ми припускаємо, що при збереженні 75% надходжень з акцизів це дасть можливість вже в 2018 році збільшити фінансування до 25-30 мільярдів гривень", - заявив він. Нагадаємо, що в проекті держбюджету на 2017 рік на дороги заплановано 14,2 мільярда гривень.

Колишній директор департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку автомобільних перевезень Мінінфраструктури Роман Хміль каже, що зараз в країні збирається акцизів з палива приблизно 40 мільярдів гривень на рік.

"Фонд повинен стати системним механізмом, що акумулює на спецрахунку держбюджету цільові кошти на ремонт доріг, що забороняє їх використання на інші потреби держбюджету, і відміняє ручне управління розподілом фінансових ресурсів між дорогами, регіонами та органами виконавчої влади, - говорить експерт транспортної галузі Олег Гостроверхий. - Повинен бути максимум формульних речей, коли ні Верховна Рада, ні Кабмін не будуть мати права використовувати акциз на паливо та інші потреби бюджету і в ручному режимі змінювати фінансування між дорогами, регіонами або видами ремонтно-будівельних робіт".

Поки що з таких формул в законі вказано лише дві - частка акцизу, яка буде надходити фонду (передбачається, що в 2017 і 2018 роках в ДДФ надійде 75% акцизів, з 2019 року - 100%), а також розподіл між дорогами державного та місцевого значення.

Дорожній фонд - необхідна, але не достатня умова для появи в країні хороших доріг. На думку Романа Хміля, прийняття законопроектів забезпечить стабільність фінансування дорожнього господарства на 5-10 років. "Це дозволить дорожньому сектору планувати свою роботу на кілька років уперед. У свою чергу, це призведе до того, що бізнес буде готовий інвестувати в дорожні будівельні компанії, будучи впевненим в замовленнях на ремонт і будівництво доріг", - говорить він.

За його ж словами, здійснювати дорожні роботи зараз фактично нікому: "Всі українські дорожні компанії збанкрутували. Остання національна компанія "Альтком" лежить на боці і не може закінчити ремонт Одеської траси. Роботи ведуться іноземними фірмами, а також “рабами”, які працюють в облавтодорах і отримують по 2000 гривень на місяць. Відповідно, за таку зарплату вони не можуть робити свою роботу якісно".