ua en ru

Чисті збитки EADS в 2009 р. досягли 763 млн євро

Автор: RBC.UA
Європейський аерокосмічний концерн European Aeronautics Defence and Space Co. (EADS) отримав за підсумками IV кварталу 2009 р. чисті збитки у розмірі 1,05 млрд євро, хоча ще в жовтні-грудні 2008 р. компанія отримала прибуток у розмірі 490 млн євро.

Європейський аерокосмічний концерн European Aeronautics Defence and Space Co. (EADS) отримав за підсумками IV кварталу 2009 р. чисті збитки у розмірі 1,05 млрд євро, хоча ще в жовтні-грудні 2008 р. компанія отримала прибуток у розмірі 490 млн євро.

Такі масштабні збитки за підсумками кварталу EADS отримав через втрати, пов'язані з програмами розробки військово-транспортного літака A400М та пасажирського суперлайнера A380. Єдиноразові списання тільки за програмою A400М склали більше 1,8 млрд євро, йдеться в поширеному сьогодні звіті компанії.

Результати останнього кварталу звели нанівець прибутковість концерну, що отримав за підсумками 2009 р. 763 млн євро чистих збитків (у 2008 р. EADS отримав прибуток у розмірі 1,57 млрд євро). Через це компанія, чиїм дочернім підприємством є Airbus, відмовилася від виплати дивідендів за підсумками 2009 р. Свій внесок у невтішні результати внесли і несприятливі курси валют, і загальна кон'юнктура на ринку авіації, що помітно втратив в об'ємах через кризу. Втім, трохи пом'якшити ці удари вдалося за рахунок відносно непоганих показників оборонного підрозділу концерну.

Виручка аерокосмічного гіганта минулого року скоротилася на 1% - до 42,8 млрд євро, і EADS чекає такого ж "стабільного показника" в 2010 р.

Airbus, що належить європейському аерокосмічному концерну, протягом останніх років випереджає за об'ємом замовлень свого основного конкурента - американський Boeing. Свого лідерства на ринку цивільної авіації європейський авіагігант не втратив навіть за підсумками кризового 2009р.

Проте у військовій авіації справи EADS складаються не найкращим чином. Серйозну дірку у бюджеті компанії пробив військово-транспортний літак A400М, витрати по розробці і запуску якого перевищили бюджет на 5,3 млрд євро. Багато місяців авіаконцерн добивався від замовників (урядів низки країн ЄС) погасити витрати, які накопичилися за останні роки, що поставило проект на грань закриття.

Щоб проект-довгобуд не був згорнутий, 5 березня ц.р. сторони домовилися, що замовники (Бельгія, Великобританія, Франція, Німеччина, Люксембург, Іспанія та Туреччина) компенсують 3,5 млрд євро перевитрат по A400М. Тоді ж EADS ухвалив рішення вписати в свій збиток 1,8 млрд євро перевитрачаних коштів, що залишилися.

Іншим серйозним ударом для EADS став програш у крупному контракті Пентагону на постачання 179 літаків-авіазаправників американському Boeing. Історія, що тягнеться більше 7 років, вирішилася на користь американського авіагіганта напередодні, коли консорціум EADS-Northrop Grumman відмовився від боротьби за контракт вартістю 35 млрд дол. Таким чином, Boeing залишився єдиним претендентом на скандально відомий контракт, який (не без корупційної складової) був спочатку виграний ним ще в 2003 р.

EADS працює в аерокосмічній та оборонній галузі і надає супутні послуги. До складу EADS входить літакобудівна компанія Airbus, найбільший в світі виробник вертольотів Eurocopter, а також EADS Astrium - європейський лідер у сфері космічних програм від Ariane до Galileo. EADS є найбільшим партнером в консорціумі Eurofighter, реалізує програму створення військово-транспортного літака A400М і є акціонером спільного підприємства MBDA, провідного розробника і виробника ракетних комплексів.