ua en ru

як чиновники воюють за контроль над "Укрзалізницею"

як чиновники воюють за контроль над "Укрзалізницею" Володимир Омелян може повернути контроль над "Укрзалізницею" (фото РБК-Україна)

Міністр інфраструктури Володимир Омелян може повернути контроль над "Укрзалізниця", управління якої у нього ще в січні забрав Кабінет міністрів і перепідпорядкував держкомпанію Мінекономрозвитку і торгівлі (МЕРТ). Свої дії чиновники пояснювали тим, що після передачі повноважень іншому відомству, уряд зможе більше впливати на роботу держкомпанії. Але з цим рішенням не погодився не тільки Омелян, але і профспілка залізничників. Останній домігся рішення Окружного адміністративного суду Києва, яким постанова Кабміну щодо УЗ визнано недійсним, а дії МЕРТ - протиправними. Поки Володимир Омелян чекає, що УЗ "повернеться додому", уряд вже подав апеляцію. І навіть, якщо Кабмін її програє, прем'єр Володимир Гройсман знайде законний спосіб залишити УЗ під Мінекономрозвитку, вважають юристи. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.

Січнева історія

У Мінінфраструктури з'явився шанс повернути контроль над "Укрзалізницею". Він був загублений після того, як Кабінет міністрів передав повноваження з управління держкомпанією від Мінінфраструктури Мінекономрозвитку і торгівлі.

Як повідомляло РБК-Україна, 18 січня уряд ухвалив на закритому режимі постанову, якою змінив статут УЗ. Фактично після внесених правок контроль над компанією перейшов від Мінінфраструктури до Мінекономрозвитку.

Джерела РБК-Україна в уряді розповідали взимку, що ініціатива перепідпорядкування виходила особисто від прем'єр-міністра Володимира Гройсмана, а не від першого віце-прем'єра - міністра економрозвитку Степана Кубіва.

Чиновники пояснювали свої дії необхідністю привести статут держкомпанії відповідно до норм законодавства. Держсекретар Мінфраструктури Андрій Галущак уточнював, що засновником УЗ і її єдиним акціонером є Кабінет міністрів, але до цих пір уряд міг приймати у відношенні держкомпанії тільки ті рішення, які йому пропонував міністр інфраструктури.

Рішення уряду подавалося під соусом" того, що після перепідпорядкування, ініціативи щодо регулювання роботи УЗ змогли виносити на розгляд Кабміну будь міністерства. Але фактично ці компетенції перейшли Мінекономрозвитку. Зокрема, з переліку документів, якими повинна керуватися УЗ, були виключені накази Мінінфраструктури. Відомство було позбавлено права підписувати контракти з головами спостережної ради, ревізійної комісії та правління УЗ. Крім того, Мінінфраструктури позбавлено права розробки і подання в Кабмін проектів урядових рішень, що стосуються широкого переліку питань по роботі УЗ, приміром, підготовки фінплану.

Примітно, що переподчиние УЗ відбувалося в розпал конфлікту між Володимиром Омеляном і тодішнім головою правління держкомпанії Войцехом Балчуном. Через кілька днів після фактичного усунення міністра інфраструктури від управління УЗ прем'єр Володимир Гройсман публічно заступився за Балчуна на засіданні уряду.

Володимир Омелян з перепідпорядкуванням "Укрзалізниці" не погодився, про що ще в січні повідомив РБК-Україна і потім написав на Facebook пост.

Укр/En Напередодні Водохреща Уряд ухвалив ряд несподіваних рішень. Не буду зупинятися на поліграфкомбінаті "Україна", х...

Опубліковано Volodymyr Omelyan 20 січня 2017 р.

Профспілка за міністерство

З рішенням уряду не погодилися і київської територіальної профспілкової організації залізничників і транспортних будівельників, а також один з працівників філії "Південно-Західна залізниця". Від їх імені в березні в Окружний адміністративний суд Києва був поданий позов до Кабміну і Мінекономрозвитку з вимогою визнати незаконним постанову Кабміну про перепідпорядкування УЗ.

Міністерство інфраструктури виступало в суді в якості третьої особи. "Першим подав позов профспілка. Ми приєдналися третьою стороною", - прокоментував РБК-Україна Володимир Омелян.

Суд 3 серпня визнав недійсним січневе постанова Кабміну, згідно з яким відомство було позбавлене безлічі функцій з контролю над УЗ.

Своє рішення колегія суддів Окружного адміністративного суду Києва обґрунтувала тим, що була порушена процедура прийняття даної постанови Кабміну.

Крім того, МЕРТ офіційно повідомила суду, що відомство направило проект постанови для погодження Міністерству юстиції, Міністерству фінансів України та Мінінфраструктури тільки 25 січня, тобто після прийняття урядового рішення, а на розгляд уряду сам документ був поданий лише 6 лютого.

Джерело РБК-Україна в Кабміні повідомив, що лінія захисту Мінекономрозвитку в суді була заснована на тому, що відомство виконувало рішення Кабміну і повинно було "оформити в одноденний термін" проект постанови.

На думку юриста компанії Eterna Law Катерини Лысечко, постанова Кабміну про перепідпорядкування УЗ було прийнято урядом з численними процесуальними порушеннями. "Спочатку документ повинен був пройти погодження всіма зацікавленими органами, але цього не було зроблено. Таким чином, вже на першому етапі підготовки документа відбулося порушення. Крім того, проект не прямував на правову експертизу до Мін'юсту і секретаріат Кабміну, який не проходив обговорення на засіданнях профільного урядового комітету і не вносився до порядку денного засідання Кабміну. Все це свідчить про порушення регламенту та порядку прийняття актів Кабміну", - зазначає вона.

Але задоволенням вимог позивача суд не обмежився. Колегія суддів прийшла до висновку, що "розробником проекту постанови (про перепідпорядкування, - ред.) відповідно до своєї компетенції має бути Мінінфраструктури". Саме це відомство є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері залізничного транспорту. Такі повноваження Мінінфраструктури прописані в положенні про міністерство, яке було ухвалено Кабміном ще в 2015 році.

При цьому суд вирішив, що МЕРТ порушив норми регламенту і вийшло за рамки своєї компетенції, а отже, є протиправними дії міністерства.

Після рішення суду Володимир Омелян прокоментував його на своєму акаунті в Facebook. "Після вступу в законну силу судового рішення "Укрзалізниця" повернеться додому. Попереду у нас багато цікавих спільних проектів для пасажирів і бізнесу. Все буде добре і правда обов'язково переможе!" - написав він.

Укр/En #ДеньУЗ По перше, хотів висловити щиру вдячність Генеральному Прокурору України Юрій Луценко за його державниць...

Опубліковано Volodymyr Omelyan 4 серпня 2017 р.

Втім, радіти міністру рано. Старший партнер відомої юридичної фірми "Ільяшев і Партнери" Роман Марченко каже, що поки що рішення суду першої інстанції не вступило в силу. "Це може статися тільки в разі, якщо його залишить у силі апеляційна інстанція. Тільки після цього рішення Кабміну буде вважатися скасованим і, по суті, Міністерство інфраструктури поверне собі контроль над "Укрзалізницею", - розповідає він.

В прес-службі Мін'юсту РБК-Украина уточнили, що Кабмін вже подав апеляцію. "Але дата розгляду судом поки що не призначена", - повідомили у відомстві.

За словами Романа Марченка, апеляція подається протягом 10 днів. "Після цього апеляцію передаються матеріали справи із суду першої інстанції, автоматично вибирається колегія і вже вона призначає дату розгляду. Враховуючи, що мова йде про досить важливому державному суперечці, я не думаю, що суд буде розглядати позов зі значними тимчасовими затримками. Швидше за все, апеляційна інстанція ухвалить своє рішення вже до нового року", - говорить він.

Примарні шанси на повернення

Опитані РБК-Україна юристи погоджуються з тим, що суд вчинив справедливо. Але при цьому вони звертає увагу на те, що Кабмін має право вносити правки до статуту УЗ.

Так, Роман Марченко погоджується з доводами суду, який визнав недійсним рішення Кабміну. "Рішення суду є цілком обґрунтованим. Ніхто не ставить під сумнів право Кабміну видавати подібні постанови. Але уряд порушив власний регламент підготовки даного рішення. Тому є висока ймовірність, що рішення суду першої інстанції буде підтверджено в апеляції", - каже він.

"Таким чином, згідно з українським законодавством, Кабмін, як вищий орган управління УЗ має право вирішувати питання внесення змін до його статуту, проте в межах і порядку, визначених законом. Оскаржувану постанову прийнято з порушенням встановленої процедури прийняття нормативно-правових актів Кабміну", - каже Катерина Лысечко.

На думку Марченко, Кабмін і Мін'юст прораховують варіант програшу в апеляційній інстанції. "Щоб не допустити повернення контролю УЗ Міністерству інфраструктури, уряд до прийняття рішення апеляційний інстанції може підготувати нове аналогічне рішення, але вже з дотриманням усіх необхідних формальностей. У разі програшу в суді, Кабмін одразу ж зможе прийняти підготовлене рішення про перепідпорядкування УЗ, але вже з точним дотриманням процедур, - розповідає він. - Віза Володимира Омеляна дійсно потрібна при прийнятті цієї постанови Кабміну згідно з регламентом Кабміну. Але регламент і сам прийнятий не законом, а постановою Кабміну, тобто уряд здатний прийняти й інше рішення з процедурного питання".

Ймовірно, уряд дійсно не стала чекати рішення в апеляції і вже зараз має намір змінити власний регламент. Зокрема, 9 серпня Кабмін поклав на Мінекономрозвитку функції оформлення проектів рішень уряду щодо діяльності 13 держпідприємств, у тому числі УЗ.

"Тому теоретично якщо Кабмін вирішить щось кудись перепідпорядкувати, то Мінекономрозвитку має оформити рішення. Будуть це робити за процедурою або в обхід - питання політичне, і одному богу відомо, як будуть складатися відносини в Кабміні на момент прийняття рішення", - пояснив співрозмовник видання в Кабміні.