ua en ru

Бойкот по-італійськи: чому страйкують машиністи "Укрзалізниці" і чим це загрожує

Бойкот по-італійськи: чому страйкують машиністи "Укрзалізниці" і чим це загрожує Машиністи локомотивів УЗ почали страйк (фото УНІАН)

Співробітники "Укрзалізниці" у деяких регіонах країни почали страйк. В результаті вже чотири дні металургійні підприємства відчувають проблеми з перевезенням продукції. А найбільші меткомбінати - під загрозою зупинки. У ситуації розбиралася РБК-Україна.

Державну залізничну компанію ПАТ "Укрзалізниця" знову лихоманить. На цей раз причина "захворювання" – "італійський страйк" працівників локомотивних депо, які на роботу виходять, але без дотримання менеджментом всіх норм і правил працювати відмовляються. Таким чином, залізничники намагаються досягти європейського рівня зарплат, повернення пільг і поліпшення умов праці.

В результаті в Кривому Розі і частково в Кременчуці, де розташовані найбільші металургійні підприємства країни, вже чотири дні не здійснюються перевезення продукції залізницею. Поки керівництво УЗ і влада думають, як вийти з ситуації, країна ризикує втратити понад 80 млн доларів валютної виручки, а металургійні підприємства – під загрозою зупинки. Тим часом, до страйку приєдналися локомотивні депо з інших регіонів.

Все по інструкції

Ранок понеділка, 14 травня, розпочався для "Укрзалізниці" далеко не райдужно. Спочатку локомотивні депо Кременчука, а пізніше і Кривого Рогу, Запоріжжя, Полтави та Синельникове почали "італійський страйк". Така форма протесту була вперше застосована робітниками в Італії на початку минулого сторіччя, і полягає в максимально суворому дотриманні співробітниками підприємства всіх формальних інструкцій та норм.

Оскільки повністю дотримуватися правил трудової дисципліни практично неможливо, їх неухильне виконання працівниками призводить, найчастіше, до зупинки підприємства. "Якщо правильно говорити, ми почали працювати за інструкцією", - пояснив РБК-Україна машиніст електровоза, голова Вільної профспілки машиністів локомотивного депо "Кременчук" Сергій Москалець.

Голова дорожньої профспілкової організації Вільної профспілки машиністів України Південно-Західної залізниці Андрій Бойкачев уточнив, що "італійський страйк" як форму протесту використовують представники тих професій, яким законодавчо заборонено страйкувати. Українські закони права залізничникам на страйк не дають. "Тому в Кременчуці не страйкують, а просто не приступають до роботи, мотивуючи це, наприклад, несправністю локомотива або з порушенням норм охорони праці", - говорить він.

Протестувальники-залізничники вимагають від керівництва "Укрзалізниці" та влади, по-перше, підвищити їм заробітну плату "до європейського рівня". По-друге, повернути працівникам залізниці пільги по виходу на пенсію. І, по-третє, привести стан тягового рухомого складу у відповідність з правилами технічної експлуатації та нормами охорони праці.

За словами Сергія Москальця, 80% залізничників отримують мінімальну зарплату – зараз вона становить 3723 гривні. А, на думку голови профспілки машиністів Кременчука, за свою працю машиністи повинні отримувати не менше однієї тисячі доларів (близько 26 тис. гривень, - ред.), а "мінімалка" повинна бути не нижчою 8 тис. гривень.

Що стосується пільг, то в результаті пенсійної реформи залізничники позбулися права виходу на пенсію в 55 років за наявності загального стажу до 30 років, включаючи 12,5 років роботи на посаді машиніста чи його помічника. Тепер же пенсійний вік для них – не молодше 60 років. Сергій Москалець впевнений, що в існуючих умовах "люди просто не будуть доживати" до цього віку.

Поки, за інформацією РБК-Україна, до "італійського страйку приєдналися не всі співробітники вищевказаних депо, але максимальні вогнища протесту – у Кривому Розі та Кременчуці.

Металурги відчули ефект

Результати "італійського страйку" не змусили себе довго чекати. Одне з найбільших металургійних підприємств "АрселорМіттал Кривий Ріг" (до приватизації "Криворіжсталь") 16 травня заявило, що колектив залізничного цеху компанії приєднався до акції протесту співробітників УЗ.

"Машиністи і помічники машиністів тепловозів, укладачі потягів відмовилися виходити на лінію, чим поставили під загрозу роботу всього комбінату. Дана акція не була анонсована і заздалегідь узгоджена з керівництвом ПАТ "Арселорміттал Кривий Ріг". Тому підприємство не мало можливості заздалегідь внести корективи у виробничий процес. Така страйк є незаконною", - заявляють у компанії.

Комбінат "Арселорміттал Кривий Ріг", який у минулому році виробив понад 6 млн тонн сталі, а видобуток руди склала понад 21 млн тонн, також повідомив, що на підприємстві працюють лише 14 тепловозів з 92. "У зв'язку з цим паралізована вся технологічний ланцюжок. Повністю зупинені підрозділу гірничого департаменту, агломераційні цеху, всі доменні печі (крім шостий) весь сталеплавильного і прокатного переділів", - сказано в повідомленні.

Непланові збої в роботі, на думку компанії, можуть поставити під удар роботу газотранспортної системи. "Є реальна загроза вибухів газопроводів внаслідок перепадів тиску, що може призвести до техногенної катастрофи в масштабах не тільки комбінату, але і міста. В даний час фахівцям підприємства вдається утримувати ситуацію під контролем", - говорять в компанії, попереджаючи, що якщо найближчим часом ситуацію не вдасться врегулювати, виробництво буде повністю зупинено.

Але зупинка металургійного комбінату – не єдина проблема, з якою може зіткнутися галузь. Бізнес вже зараз скаржиться, що через протести залізничників почалися труднощі з транспортуванням продукції. Для такого міста як Кривий Ріг, де розташовано 6 шахт по видобутку руди та 9 гірничо-збагачувальних комбінатів (ГЗК), а також для регіону в цілому ситуація може стати критичною.

"За ці чотири дні страйку залізничників було недовантажено близько 126 тисяч тонн залізорудної сировини. Якщо така ситуація триватиме місяць, то це призведе до того, що Україна понизить експорт залізорудної сировини на третину. В результаті, це призведе до втрати валютної виручки в 83 мільйони доларів за місяць. Зараз в Україні негативне місячне сальдо зовнішньої торгівлі приблизно 400 мільйонів доларів. Із-за страйку це сальдо може збільшитися на 20%", - вважає президент об'єднання підприємств "Укрметалургпром" Олександр Каленков.

Гірничо-збагачувальні комбінати Кривого Рогу у середу, 16 травня, не вивезли третину від своєї добової товарної продукції на суму 2,5 млн доларів, розповів РБК-Україна голова ради Федерації металургів України Сергій Біленький. "Загальні втрати Північного, Центрального та Інгулецького гірничо-збагачувальних комбінатів Криворізького залізорудного комбінату і рудника "Суха Балка" за чотири дні досягають 126 тисяч тонн, що становить майже третину від обсягу українського експорту залізорудної сировини. При цьому "Арселорміттал Кривий Ріг" взагалі лихоманить до повної зупинки підприємства. Також відзначаються проблеми на Полтавському Гзк через страйк у депо Кременчука", - говорить він.

"Укрзалізниця" оцінила праці

Поки металурги страждають, а страйкують залізничники, в "Укрзалізниці" не поспішають тривожитися. У прес-службі УЗ кореспондента РБК-Україна запевнили, компанія працює в штатному режимі, здійснюючи перевезення. "Поодинокі випадки відмови від виконання службових обов'язків за тих чи інших причин не вплинули на процес перевезень. Спроби організувати страйки також не підтримує найбільша профспілка "Укрзалізниці" та трудовий колектив УЗ вважає такі методи деструктивними", - заявили в УЗ.

В держкомпанії також нагадали, що "Укрзалізниця" за останні чотири роки "майже вдвічі збільшила фонд заробітної плати залізничників і розширила соціальні гарантії для співробітників". Підвищення рівня заробітних плат у галузі, починаючи з 2016 року, в УЗ оцінили в більш, ніж 70%, зазначивши, що для машиністів зростання склало 90%. "У 2015 році середній рівень заробітної плати у галузі становив 4622 гривень, у 2016 - 5842 гривень, 2017 - 7886 гривень і на кінець року будемо мати близько 10 тисяч", - повідомили виданню в прес-службі УЗ.

зокрема, за даними компанії, середньомісячна заробітна плата машиніста локомотива ще три роки тому не перевищувала 7,6 тис. гривень. Але вже в минулому році цей показник виріс до 13,3 тис. гривень. "Після введення нової системи оплати праці в першому кварталі 2018 року - 18006 гривень. Крім цього, з метою мотивації праці гостродефіцитних категорій працівників у 2017 році за рішенням правління компанії виділено додатковий фонд оплати праці на їх преміювання - 400 мільйонів гривень", - повідомили в УЗ.

Втім, у компанії не уточнили, чи збирається УЗ вести переговори з протестувальниками. Також не повідомили і про те, які дії будуть зроблені для якнайшвидшого вирішення проблеми. Поки мовчать і в уряді. Джерела РБК-Україна в Кабміні запевнили, що "про ситуацію знають і поки розбираються".

Які наслідки

Олександр Каленков нагадує, що крім експорту, половина вітчизняного залізорудної сировини, що поставляється на українські металургійні підприємства. Якщо страйк залізничників триватиме, то незабаром металурги залишаться без сировини для виробництва.

"Вже зараз можна сказати, що на цих підприємствах запас сировини знизився до мінімуму. Якщо страйк триватиме ще кілька днів, це призведе до зниження виробництва металопродукції. На деяких заводах це може статися вже в п'ятницю", - прогнозує президент "Укрметаллургпрома".

Крім того, страйк може призвести до ще більшого погіршення темпів перевезення вантажів. "Нинішня акція протесту може призвести до ще більших труднощів, які зараз переживає УЗ в питанні термінів вивозу вантажів за кордон, - чекає Андрій Бойкачев. - Наприклад, зараз великі затримки в перевезенні відзначаються на Львівській залізниці. При колишньому термін обігу вантажного вагона до семи діб він зараз досягає вже 17 діб. Крім локомотивів там не вистачає обслуговують поїзди бригад, оскільки багато співробітники виїхали працювати за кордон. Крім того, не вистачає співробітників в київському та одеському регіонах. Не рідкісні випадки, коли звільняються цілими бригадами і їдуть на роботу в Польщу".

Проблеми з вантажоперевезеннями в Україні можуть бути вигідні конкурентам з РФ. "Найприкріше, що місце невідвантаженої української продукції на зовнішніх ринках у результаті займуть постачальники російського залізорудної сировини і металу. Тому це все схоже на диверсію. В УЗ повинні були заздалегідь оповістити про те, що готується акція протесту, зробити якусь попереджувальний страйк, повинні були провести переговори зі страйкарями, домовитися як-то. А в результаті триваючої страйку ми вже отримали непоправні втрати", - вважає Олександр Каленков. Об'єднання підприємств, яке він очолює, за його словами, вже звернулося до керівництва УЗ з проханням знайти рішення проблеми. "Нас запевнили, що вони мають намір її вирішити у стислі терміни", - поділився з виданням Каленков.

Голова комітету Верховної Ради з питань транспорту Ярослав Дубневич заявив РБК-Україна, що якщо страйк залізничників стане більш масовою і масштабної, існує ризик повної зупинки "Укрзалізниці". "Для мене це один з нехороших сигналів з приводу роботи Євгена Кравцова в якості керівника УЗ. Адже раніше керівництво "Укрзалізниці" завжди вело конструктивний діалог з профспілками і знаходило рішення, щоб не доводити ситуацію до протестів", - говорить він. За його словами, на УЗ вже зараз складається "дуже страшна ситуація" з нестачею тяги, в результаті чого затримуються перевезення. "При нормі 5-7 днів оборот вагонів зараз доходить до 20 днів. Я вважаю, що необхідно негайно сідати (за стіл переговорів, - ред.) керівництва УЗ разом з профспілками і знаходити компроміс", - заявив депутат.