ua en ru

Близька Порошенку компанія серед претендентів на 100 млн грн з держбюджету

Близька Порошенку компанія серед претендентів на 100 млн грн з держбюджету Майже 93% українських трамваїв вичерпали нормативний термін експлуатації
Уряд України виділив 100 млн грн на дотації місцевим бюджетам для закупівлі українських трамваїв. Серед можливих постачальників техніки - компанія "Богдан", близька Петру Порошенку.

Уряд України виділив 100 млн грн на дотації місцевим бюджетам для закупівлі українських трамваїв. Серед можливих постачальників техніки - компанія "Богдан", близька Петру Порошенку.

Обмежений вибір

Як мінімум, чотири українських міста в 2015 р. закуплять нові трамваї. 19 серпня Кабінет міністрів ухвалив порядок та умови надання у поточному році субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на покупку нових трамвайних вагонів українського виробництва. На ці цілі в держбюджеті закладено 100 млн грн.

За даними Міністерства інфраструктури, в Україні трамваї працюють в 22 містах. Загальна кількість вагонів становить 2620, з них пасажирських - 2321. Причому, майже 93% з них вичерпали нормативний термін експлуатації і, як наслідок, потребують заміни.

Спочатку, в березні поточного року, Мінінфраструктури направило 16 запитів до мерів українських міст, де експлуатують трамваї, щодо зацікавленості в участі в програмі закупівель.

Зокрема, такі запити були відправлені міським головам Вінниці, Дніпродзержинська, Дніпропетровська, Дружківки, Житомира, Запоріжжя, Києва, Конотопа, Костянтинівки, Краматорська, Кривого Рогу, Львова, Маріуполя, Миколаєва, Одеси та Харкова. В цей перелік не потрапили населені пункти на окупованих територіях.

За інформацією Мінінфраструктури, спочатку зацікавленість у програмі закупівель трамваїв висловили у восьми містах (Дніпродзержинськ, Житомир, Київ, Конотоп, Львів, Маріуполь, Миколаїв та Одеса), проте в чотирьох з них міськради не схвалили виділення коштів на придбання нових вагонів.

Наприклад, за даними начальника відділу розвитку міського електричного транспорту Мінінфраструктури Віктора Гриценка, Миколаїв поінформував про плани закупівлі вживаних трамваїв, що значно дешевше, а Житомир - про пріоритетність відновлення фінансування оновлення парку тролейбусів. Конотоп і Дніпродзержинськ могли б взяти участь, тільки якщо б відсоток співфінансування з місцевого бюджету склав 30-50%.

А, згідно з порядком виділення дотацій, трамваї повинні купуватися вскладчину містом і державою за умови, що 70% оплачує місто і 30% - держава. При цьому виробництво закуплених трамваїв повинно бути, як мінімум, на 65% локалізоване на українських підприємствах.

Таким чином, 100 млн грн з держбюджету були розподілені між рештою чотирма містами, які знайшли кошти на свою частину закупівлі. А саме, Київ отримає 49,3 млн грн, Львів - 41,7 млн грн, Маріуполь та Одеса - по 4,5 млн грн.

Разом вони спрямують на закупівлю трамваїв 230 млн грн. У сукупності за 330 млн грн чотири українських міста зможуть придбати близько 20 трамваїв.

Заступник директора департаменту інформації та зв'язків з громадськістю Одеської міської ради Наталя Мальцева розповіла, що, крім 4,5 млн грн з держбюджету, Одеса виділила зі свого бюджету 12 млн грн. Вони підуть на закупівлю одного трамвая з частково низьким рівнем підлоги.

"Оголошення про тендер вийде в кінці тижня. Протягом 40 днів після виходу плануємо укласти договір і ще до листопада отримати трамвай", - пояснила Наталія Мальцева.

В прес-службі Маріупольської міськради повідомили, що на черговій сесії міської ради, яка відбудеться 8 вересня, депутатами буде розглянуто питання про виділення своєї частини коштів на закупівлю трамвая. Проте вже сьогодні, 2 вересня, на сайті держзакупівель було опубліковано оголошення про початок тендерної процедури закупівлі, уточнили в прес-службі міськради Маріуполя.

У той же час в прес-службах Київської міськдержадміністрації і в мерії Львова коментарі щодо покупки трамваїв отримати не вдалося.

Чотири претенденти

Претендентами на виділені дотації стануть, по всій видимості, чотири українських підприємства. За даними Мінінфраструктури, в Україні виробництво трамваїв для найбільш поширеної колії шириною 1524 мм налагоджено компаніями "Татра-Південь", "Київпастранс" (спільно з Київським заводом електротранспорту) і "Богдан" (за конструкторською документацією "Белкомунмаша").

Примітно, що останній ще кілька років тому належав нинішньому Президенту Петру Порошенко, однак у 2009 р. був проданий його партнеру Олегу Свинарчуку (відомо про угоду стало тільки в березні 2013 р.).

Втім, партнерські відносини Порошенко і Свинарчука збереглися - пізніше останній змінив прізвище на Гладковський і в лютому цього року був призначений першим заступником секретаря РНБО.

Крім того, в Україні у деяких містах експлуатуються трамваї з колією 1000 мм (в Житомирі, Вінниці, Євпаторії та Львові). Такі трамваї в нашій країні, за даними Мінінфраструктури, випускає лише львівський "Електронтранс".

За даними колишнього заступника міністра інфраструктури Олександра Кави, найбільше трамваїв в Україні випустила компанія "Татра-Юг" - 120 штук. "Элетронтранс" і "Богдан" справили значно менше.

Крім того, за даними Олександра Кави, "Київпастранс" не займається випуском нових трамваїв, а лише здійснює глибоку модернізацію трамваїв Татра-Т3.

Разом з тим генеральний директор "Татра-Південь" Анатолій Кердивара повідомив РБК-Україна, що компанією вироблено понад 150 трамваїв. На підприємстві також пообіцяли взяти участь у тендерах, які будуть оголошувати міста в рамках цієї програми.

Проектна потужність "Татра-Південь" в однозмінному режимі роботи становить близько 90 трамвайних вагонів на рік.

Не приховують свого бажання взяти участь у торгах і в "Богдані". Прес-секретар корпорації Сергій Красуля повідомив РБК-Україна, що, "безумовно, корпорація "Богдан" буде брати участь у цих тендерах, оскільки має недозавантаження виробництва". Виробничі потужності корпорації дозволяють виготовляти близько 40-50 трамваїв на рік, уточнив він.

На жаль, отримати коментарі про плани на участь в тендерах в "Електронтрансі" і "Київпастрансі" не вдалося.

Не все так просто

Разом з тим, вже на етапі погодження порядку та умов надання субвенцій чиновники з різних відомств висловлювали ряд зауважень.

Зокрема, в своїх експертних висновках директор департаменту розвитку реального сектору економіки секретаріату Кабміну Микола Щербина звернув увагу на те, що в допрацьованому проекті постанови ступінь локалізації зменшена з початку запланованих 80% до 65%.

У Мінінфраструктури пояснювали це тим, що таким чином можна уникнути монополізації постачання трамваїв.

Однак, за підрахунками секретаріату Кабміну, таке зниження призведе до того, що українські виробники матеріалів і комплектуючих для трамваїв втратять замовлення на суму близько 50 млн грн, оскільки їх отримають іноземні компанії.

Крім того, державна цільова програма розвитку міського електротранспорту на період до 2017 р. передбачає оновлення рухомого складу шляхом придбання нових трамваїв у вітчизняних виробників зі ступенем локалізації не менш як 80%. Таким чином, порядок і умови виділення дотацій на закупівлю трамваїв у 2015 р. не будуть відповідати цій держпрограмі.

Правда, щоб уникнути невідповідності, Мінінфраструктури підготувало проект документа з правками в держпрограму, однак поки що він не затверджений Кабміном.

Олександр Кава вказав ще на один спірний момент - за його словами, розподіл коштів відбулося несправедливо. Мова про виділення занадто великої суми Києву.

"В країні багато міст в набагато більш складному фінансовому стані, ніж Київ. Вони потребують нових трамваїв набагато більше, ніж столиця. Керівництво Києва спокійно могло б знайти кошти на нові трамваї у міській казні, Якщо б у мера і його команди було на те бажання. А ось придбати нові трамваї, наприклад, для Житомира, Миколаєва, Дніпродзержинська або Конотопа набагато складніше", - заявив Кава.

Колишній заступник міністра інфраструктури впевнений, що для цього необхідно було внести правки в сам порядок виділення дотацій.

Втім, Віктор Гриценко зазначив, що при розробці порядку і умов виділення дотацій відомство керувалося показниками Державної цільової програми розвитку міського електротранспорту на період до 2017 р., якими передбачено співфінансування з державного бюджету заходів з оновлення парку трамваїв на 30%.

Тобто, зменшення показника фінансування з місцевих бюджетів за рахунок збільшення показника з державного для окремих міст не відповідало б вищезазначеній програмі і не знайшло б підтримки при узгодженні постанови Кабміну у зацікавлених органах, вважають в Мінінфраструктури.

У свою чергу, експерт транспортного ринку Володимир Шемаєв підкреслив, що виділених коштів недостатньо для оновлення трамвайного парку. За його оцінкою, 100 млн грн - це максимум 10% від необхідного.

На думку Володимира Шемаєва, уряду варто більш активно співпрацювати в питанні залучення інвестицій для модернізації парку трамваїв з міжнародними фінансовими організаціями, такими як ЄБРР.

"Але для цього необхідно, щоб муніципалітети готували якісні економічні пропозиції таким структурам", - уточнив він.

Другим шляхом оновлення трамвайного парку могло б стати надання в рамках фінансової децентралізації більшої свободи місцевим радам, які вже самостійно визначали, яким шляхом їм оновлювати парк, зазначає Володимир Шемаєв.

"Вони б самі вирішували: чи купувати нові трамваї, чи купувати вживані трамваї в європейських країнах, які можуть коштувати дешевше нових разів у десять", - підсумовує він.