ua en ru

Битва стандартів: що буде з Wi-Fi після 3G

Битва стандартів: що буде з Wi-Fi після 3G Незважаючи на запуск в Україні 3G, підключення до інтернету по Wi-Fi не втрачає популярності
Незважаючи на запуск в Україні мобільного зв'язку третього покоління (3G), підключення до інтернету по Wi-Fi не втрачає популярності. Близько 70% клієнтів великих провайдерів цю послугу замовляють додому. Однак ринок ще далекий від насичення. З ростом числа персональних пристроїв і розвитком "інтернету речей", кількість Wi-Fi точок, у тому числі публічних, також буде рости. І, як не дивно, в цьому допоможе 3G.

Незважаючи на запуск в Україні мобільного зв'язку третього покоління (3G), підключення до інтернету по Wi-Fi не втрачає популярності. Близько 70% клієнтів великих провайдерів цю послугу замовляють додому. Однак ринок ще далекий від насичення. З ростом числа персональних пристроїв і розвитком "інтернету речей", кількість Wi-Fi точок, у тому числі публічних, також буде рости. І, як не дивно, в цьому допоможе 3G.

Розставили крапки

За даними Міжнародного союзу електрозв'язку, 58% населення України є користувачами інтернету. Як з'ясувало РБК-Украина, більшість абонентів великих провайдерів в якості домашнього підключення використовують Wi-Fi. Станом на лютий цього року, Wi-Fi роутери були у 70-75% абонентів "Домашнього Інтернету" від "Київстар". Враховуючи те, що абонбаза оператора становить понад 800 тис. абонентів, користувачі Wi-Fi в його мережі - це близько 600 тис. домогосподарств.

Серед клієнтів третього за величиною інтернет-провайдера України, компанії "Воля", Wi-Fi-роутерами теж користується 70%. Кількість своїх абонентів оператор не озвучує. Але, за даними аналітичної компанії E&C, на кінець першого кварталу 2015 року їх було понад 600 тис. При цьому керівництво оператора протягом минулого року не раз заявляло, що абонбаза постійно зростає.

тобто, зараз щонайменше 420 тис. домогосподарств в Україні користуються Wi-Fi на мережі "Волі". Як відзначають в компанії, за останній рік кількість таких користувачів зросла на 11%. Якщо говорити про більшому періоді, то за три останніх роки число користувачів Wi-Fi роутерів "Волі" збільшилася більш ніж в два рази.

В компанії "Укртелеком", яка обслуговує 1,6 млн абонентів інтернету і є найбільшим провайдером в країні, підтверджують цей тренд. "Кількість користувачів Wi-Fi постійно зростає", - констатує директор з розвитку масового сегмента "Укртелеком" Денис Захаренко.

За даними компанії TP-LINK, на яку припадає близько 68% українського ринку споживчих мережевих пристроїв, за весь час її роботи в Україні було продано близько 9 млн роутерів. Як пояснив менеджер з маркетингу TP-LINK в Україні Ігор Михаліцін, ця цифра включає як офіційні продажі, так і неофіційну статистику, яку зібрав виробник.

Директор по збуту TP-LINK в Україні Юрій Поліщук уточнює, що тільки за останні 3 роки офіційні продажі склали майже 4 млн пристроїв. "Це колосальний обсяг. Навіть мене іноді відвідує думка: колись же цей ринок насититься, і попит впаде. Але, на щастя, попит на наше обладнання залишається стабільним", - розповідає він. При цьому цифри говорять про падіння продажів у 2015 році. Так, кількість проданих пристроїв зменшилася на 38% з 1,6 млн штук в 2014 році до 0,9 млн штук в 2015 році.

В доларовому еквіваленті продажі впали на 41% - з 20,5 млн доларів до 12 млн доларів. Поліщук стверджує, що ці показники не говорять про зниження популярності Wi-Fi, а є наслідком девальвації національної валюти і загальної економічної ситуації. "Потрібно розуміти, що споживчі настрої погіршилися і люди стали більше економити. Знизилася середня вартість пристроїв і ринок в цілому теж зменшився - це об'єктивна реальність", - повідомив Поліщук.

Якщо рахувати в гривні, то в 2015 році покупці витратили на пристрої TP-LINK більше грошей, ніж роком раніше. Обсяг продажів в 2014 році склав 295 млн гривень, а в 2015-м - 329 млн гривень. До 20% роутерів продається через інтернет-провайдерів.

По мірі насичення ринку приріст користувачів Wi-Fi, природно, буде сповільнюватися. Але це не означає, що будуть знижуватися і продажу роутерів. "Адже з'являються нові стандарти, обладнання застаріває, в тому числі морально, водночас Wi-Fi продовжує активно розвиватися в корпоративному сегменті", - додають у компанії "Воля".

Wi-Fi проти 3G

Поза домом українці найчастіше користуються мобільним інтернетом. За даними E&C, на перший квартал 2015 року в Україні налічувалося близько 25 млн користувачів мобільного інтернету. З кінця року, за оцінками учасників ринку, кількість користувачів зросла на 10-15%. Але, враховуючи низьку швидкість підключення в 2G-тарифах і відсутність безлімітних 3G-тарифів, для роботи з важким контентом українці воліють публічні Wi-Fi точки.

Відповідно до світової практики, на публічні точки зазвичай припадає 3-4% всіх Wi-Fi точок в країні. За словами Поліщука, Україна - не виняток. Публічний Wi-Fi у нас в країні - це зазвичай соціальні проекти. Або ж комерційні компанії (магазини, ресторани) встановлюють точки доступу для своїх клієнтів.

Наприклад, в минулому році "Укртелеком" забезпечив публічним Wi-Fi близько 530 своїх центрів обслуговування абонентів. Статистику підключених бізнес-клієнтів, які відкривають свій Wi-Fi для інших користувачів, компанія не веде. Але масштаб, за словами Дениса Захаренко, великий. "Наприклад, згідно з контрактом з "Концерном Галнафтогаз" ми забезпечимо оптичним доступом близько 200 заправок ОККО, де будуть зони доступу Wi-Fi", - розповів він РБК-Україна.

На думку Поліщука, запуск 3G не змусить користувачів відмовитися від Wi-Fi, а навіть може сприяти розвитку публічних точок доступу. Адже зараз основна проблема полягає в підключенні роутера в громадському місці, куди не завжди можна провести кабель. Крім того, є бюрократична дозвільна система, яка передбачає отримання дозволів та підписання договорів при установці Wi-Fi точки. "Зараз з приходом 3G таких публічних точок Wi-Fi стане більше. Для їх організації можуть використовуватися мобільні 3G-роутери, а також повноцінні роутери з 3G-модемом", - зазначив Поліщук.

Захаренко також вважає, що активні користувачі інтернету не поміняють Wi-Fi 3G, оскільки це взаємодоповнюючі сервіси. А начальник відділу тарифів, продуктів і бізнес-аналізу "Київстар" Ігор Сільченко додає, що розвитку Wi-Fi сприятиме зростання кількості портативних пристроїв, які використовують бездротові стандарти зв'язку (Wi-Fi): ноутбуки, планшети, смартфони.

Крім користувацьких пристроїв в домогосподарствах зростає кількість периферійних пристроїв, які також використовують Wi-Fi: принтери, файлові сховища, камери спостереження, мультимедійні приставки. Зі стаціонарних комп'ютерів домашні користувачі поступово переходять на портативні - це також стає драйвером розвитку Wi-Fi.

На думку Сільченко, відмова на користь 3G або 4G може статися тільки в разі, якщо з'являться мобільні тарифні плани без обмеження обсягів споживання або ж швидкість мобільного інтернету буде вище швидкості Wi-Fi. "З урахуванням вартості розгортання та експлуатації розгортання 3G і 4G мереж, ера безлімітного широкосмугового мобільного інтернет настане нескоро", - вважає він.

В найближчі 5 років мобільні абоненти будуть активно користуватися Wi-Fi, маючи при цьому 3G доступ від оператора. "Будь-які інвестиції необхідно повертати інвесторам, тому 3G і 4G зв'язок ще довго не буде дешевою", - додає представник "Волі". І нагадує: зараз користувач в Європі скрізь, де це можливо, вибирає доступ в інтернет через Wi-Fi у зв'язку з обмеженнями по трафіку.