ru ua

Битва мультиварок: як російський Redmond розпочав в Україні патентну війну

Автор: RBC.UA
Как стало известно РБК-Украина, компания "Редмонд-Украина" - производитель техники Redmond, - разослала в крупнейшие украинские торговые сети требование убрать с полок продукцию всех брендов, которые используют в своих устройствах словосочетание "мультиповар" (копия документа в конце текста публикации, - ред.).

Віктор Шуміхін

Як стало відомо РБК-Україна, компанія "Редмонд-Україна" - виробник техніки Redmond, - розіслала до найбільших українських торгових мереж вимогу прибрати з полиць продукцію всіх брендів, які використовують у своїх пристроях словосполучення "мультиповар" (копія документа у кінці тексту публікації, - ред.). І аналогічну вимогу відправила самим виробникам, яким у разі непослуху погрожують судом і великими штрафами.

На думку юристів і операторів ринку, намагання Redmond заблокувати продажі конкурентів - не що інше, як патентний троллінг, який став одним з найбільш популярних методів усунення неугодних, і отримав особливо широке поширення серед виробників побутової техніки і портативної електроніки. Явище це не нове (його історія тягнеться корінням ще в 90-ті роки, коли якась компанія TechSearch подала в суд на корпорацію Intel, звинувачуючи останню в порушенні патентів при виробництві процесорів і вимагаючи компенсації в 500 млн дол.), але сьогодні про війни за патенти стали говорити все частіше.

Суд 2006 р. між компанією NTP Inc. і виробником телефонів Blackberry, якого звинувачували у нелегальному використанні бездротових технологій; знамените протистояння Apple і Samsung, за підсумками якого в 2012 р. корейському виробнику присудили штраф у розмірі 1 млрд дол. за, нібито, незаконне використання її патентів на програмне забезпечення та дизайн смартфонів; позови від консорціуму Rockstar (його створення приписываютApple і Microsoft) до восьми виробників смартфонів на ОС Android - усе це яскраві приклади патентного троллінгу.

І хоча до пори до часу це явище оминуло Україну, однак, восени нинішнього року докотилося і до нас.

"Темна" конячка

Історія бренду Redmond досить туманна. Компанія заявляє про своє "американське коріння", вказуючи в якості своїх засновників якихось Алекса Главачека і Ізмаеля Герлі. Але, якщо копнути глибше, виникають питання.

По-перше, чому Redmond Industrial Group LLC, яка є власником бренду, зареєстрована в житловому будинку на Маямі Біч.

По-друге, чому в базі Міністерства економічного розвитку РФ зазначено, що правом виробництва та продажу техніки під брендами REDMOND, а також MAXIMA і BODYKRAFT, має не Redmond Industrial Group LLC, а ТОВ "Технопоиск", яке знаходиться в Санкт-Петербурзі.

Тобто, фактично компанія, яка зареєстрована в Росії, намагається видати себе за бренд з США. Ще одне підтвердження цьому - дані Федеральної служби з інтелектуальної власності, патентних і товарним знакам Росії, згідно з яким правовласником назви Redmond є все те ж петербурзьке ТОВ.

Битва мультиварок: як російський Redmond розпочав в Україні патентну війну

Друге нестикування - модельний ряд компанії. Під брендом Redmond проводиться начебто чимала кількість продукції для дому (праски, пилососи, очищувачі повітря тощо). Але найбільший акцент компанія робить зараз на мультиварки, активно розширюючи мережу дилерів і всіляко намагаючись потіснити конкурентів.

Але на якість продукції Redmond, фактичним виробником якої є Китай, чути чимало нарікань. "На більшість моделей цієї марки немає сертифікатів відповідності. Крім того, кількість повернень в магазини із-за браку набагато вище, ніж у інших виробників", - розповів керівник одного зі столичних сервіс-центрів.

До того ж, аналогічні по функціоналу продукти є у таких компаній як Panasonic, Vitek, Scarlett, Shivaki і т.д. Конкуренти досить серйозні, тому компанія вирішила піти з тилу, і в лютому 2014 року отримала виключне право на використання терміна "мультиповар" (він знаходиться в Державному реєстрі свідоцтв України на знаки для товарів і послуг під №182350).

Битва мультиварок: як російський Redmond розпочав в Україні патентну війну

"Власник даної торгової марки (ТМ) володіє усіма правами та обов'язками, передбаченими законодавством України. В тому числі, виключним правом дозволяти використання ТМ, перешкоджати її неправомірному використанню, у тому числі забороняти таке використання", - пояснила партнер адвокатського об'єднання "СК ГРУП" Юлія Курило.

Цим правом "Редмонд-Україна" і скористалася, підготувавши петицію проти 12 виробників, що використовують у своїй продукції слово "мультиповар". Звернення, де представником компанії значиться такий собі Олег Нагорний, наказує магазинам, які продають понад півсотні різних моделей мультиварок, вилучити їх з продажу.

Причому, неважливо, чи є "мультиповар" назвою самого продукту або згадуванням де-небудь на коробці, в меню або в інструкції (по суті, "мультиповар" - це і є лише один з режимів приготування). Обмеження стосуються навіть варіацій самого слова: використання "Мульти-кухар" або "Мульти кухар", на думку "Редмонда", також неправомірно.

"У разі відмови виконувати цю вимогу, нам доведеться звернутися до суду, щоб захистити свої інтереси і стягнути завдані збитки", - саме таке формулювання значиться в петиції, яка крім Нагірного, завізована гендиректором "Редмонд-Україна" Євгеном Федоренко.
Наїзд по-крупному

Виробники й торгові мережі не заперечують, що звернення з боку "Редмонда" вони дійсно отримали. Але визнаються в цьому досить неохоче. "Ніяких масових претензій не спостерігалося", - коротко заявила менеджер по внутрішнім комунікаціям мережі побутової техніки та електроніки COMFY.

У прес-службі мережі "Фокстрот" повідомили, що, незважаючи на вимоги від "Редмонд-Україна", прибирати продукцію "небажаних" брендів зі своїх полиць вони не планують. "Ми не маємо підстав для вилучення з продажу мультиварок інших виробників, оскільки кожна з них маркована своїм власним знаком для товарів і послуг (брендом)і не використовує спірну торговельну марку для того, щоб відрізнятися від інших аналогічних товарів", - пояснили представники мережі "Фокстрот".

При зверненні в "Ельдорадо", офіційного коментаря домогтися не вдалося, хоча менеджер одного з київських магазинів без диктофона розповіла, що протистояння з "Редмонд-Україна" триває вже близько місяця.

Тривога продавців цілком зрозуміла, оскільки за незаконне використання торгового знака передбачені санкції. Від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Звичайно, для великих гравців санкції у розмірі 17-34 тис. грн навряд чи будуть болісними.

"Але потрібно враховувати, що обіг продукції з використанням торгової марки "мультиповар" може вимірюватися сотнями мільйонів, тому не виключено, що позивач "націлений" шестизначну цифру", - вважає партнер правової групи "Домініон" Михайло Гончарук.

До барикад готові

Якщо посилатися на отримане свідоцтво, формально Redmond прав. Але інші бренди запевняють, що виняткове використання терміна "мультиповар" поза правового поля.

"Неприпустимо патентувати слова й терміни, які є масово використовуються. І наші юристи відстежують цю ситуацію. Поки ж ми продовжуємо працювати, і наша продукція залишається на полицях магазинів. А якщо з боку Redmond будуть більш серйозні кроки, ми, звичайно, теж звернемося до суду", - заявив глава представництва компанії BORK в Україні Олег Ємельянов.

Деякі виробники навіть об'єднали свої зусилля. Так, "Панасонік Україна" і "Голдер-Електронікс Україна" готують позови про визнання свідоцтва на знак для товарів "мультиповар" недійсним. Планує приєднатися до цього процесу і виробник мультиварок торгової марки Polaris.

Адвокат Дмитро Назарець, що представляє інтереси згаданих компаній, повідомив РБК-Україна, що закон вимагає вказати відповідачем Державну службу інтелектуальної власності. А в якості третьої особи буде залучено російське ТОВ "Технопоиск", яке і зареєструвало знак в Україні. Причому, за словами юриста, шанси виробників відстояти свої права досить високі.

"По-перше, закон забороняє надавати правовий захист позначень, що є загальновживаними для певного класу товарів. По-друге, не підлягають захисту позначення, які описують властивості товарів (у розглянутому випадку, описують програму, режим роботи)", - пояснив Дмитро Назарець.

Крім того, у "Редмонда" є сумний приклад Росії, де компанії навідріз відмовилися видавати аналогічний патент, пославшись на згадану загальновживаність терміну "мультиповар". Хоча в Казахстані, до речі, отримати ексклюзивне право на використання цього слова компанії все-таки вдалося.

Та й зважаючи неоднозначного географічного походження ТМ Redmond, "Редмонд-Україна" не є безпосереднім власником патенту на "мультиповар". "ТОВ "Редмонд-Україна" в даному випадку виступає ліцензіатом, що отримав від "Технопоиск" ліцензію на використання торгового знака", - сказала Юлія Курило.

Відповідно, виникає чимало запитань навіть не до "дочці", а до російському інвестору, яким, по суті, і є "Технопоиск". До його поведінки на українському ринку і до правомірності отриманих дозволів. Адже замість того, щоб працювати в умовах нормальної конкуренції і ліквідувати нарікання до якості продукції, компанія-експат намагається захопити ринок не тільки тролінгом, але і приховуючи своє істинне походження.

До речі, представники "Редмонд-Україна" офіційні коментарі для цього матеріалу не надали, так само як і офіс Redmond в Росії.

Битва мультиварок: як російський Redmond розпочав в Україні патентну війну

Битва мультиварок: як російський Redmond розпочав в Україні патентну війну

Битва мультиварок: як російський Redmond розпочав в Україні патентну війну