ua en ru

Біг по колу, або як Мінфін вирішив провалити податкову реформу

Біг по колу, або як Мінфін вирішив провалити податкову реформу Міністру фінансів Наталії Яресько доведеться змиритися з тим, що податкова реформа буде проходити без її участі
Наталья Ульянова
Наталья Ульянова
СEO в ICF legal service, специально для РБК-Украина
Останнім часом представники Міністерства фінансів намагаються всіляко уникати публічних заяв, пов'язаних з податковою реформою, підготовкою бюджету на 2016 рік, а також дискусій навколо ситуації з українськими зовнішніми боргами. Тим не менш, в минулу п'ятницю, 16 жовтня, міністр фінансів Наталія Яресько все ж провела майже годинну прес-конференцію.

Останнім часом представники Міністерства фінансів намагаються всіляко уникати публічних заяв, пов'язаних з податковою реформою, підготовкою бюджету на 2016 рік, а також дискусій навколо ситуації з українськими зовнішніми боргами. Тим не менш, в минулу п'ятницю, 16 жовтня, міністр фінансів Наталія Яресько все ж провела майже годинну прес-конференцію.

У цілому риторика міністра зводилася до того, що дно кризи в нашій країні вже пройдено, а міжнародні кредитори готові підтримувати нас, незважаючи ні на що. Головне не поспішати і продовжувати кивати в бік МВФ.

І все б добре, якщо б пані Яресько у своїх висловлюваннях не була настільки суперечлива і непослідовна. Особливо, коли мова зайшла про податкову реформу і її вплив на економіку.

Ключовий посил міністра був направлений на те, що Україні необхідно відмовитися від спроб «народити» нову податкову систему, а варто прислухатися до варіанту реформи, що рекомендує МВФ. Але де ці рекомендації?

Якщо проаналізувати позицію Фонду, він, в принципі, виступає за те, щоб утриматися від революційних змін, обмежившись лише косметичними змінами. І, фактично, наша країна приходить до того, що потрібно залишити як є, нічого не змінюючи. Так це і є реформа?

Тільки Мінфіну така позиція дуже вигідна, оскільки міністерство вперто продовжує наполягати на своїй концепції, яка передбачає зростання ставок ключових податків, завуальоване планомірне знищення спрощеної системи оподаткування, а також збереження майже повністю непрацездатної системи ПДВ-рахунків. Зате і МВФ буде задоволений, і бюджет не залишиться в накладі.

При цьому, Яресько наводить залізний аргумент в захист високих ставок податків. На її думку, надмірна лібералізація призведе до значного недобору доходів держказною (втрати складуть близько 150-200 млрд грн). В той час, як перед владою, навпаки, стоїть складне завдання щодо скорочення бюджетного дефіциту в 2016 році - з 4,1% до 3,7% ВВП.

Тому потрібно не знижувати ставки, а шукати резерви скорочення державних витрат. У цьому з головою фінансового відомства, звичайно, складно не погодитися.

Якщо б не одне «але»: за 8 місяців 2015 року фактичний профіцит зведеного бюджету України склав 28,3 млрд грн. Це реальні гроші, які є у країни, і які вже сьогодні можна освоювати на благо економіки - в обмін на послаблення податкового тиску.

Крім того, якщо вже говорити про скорочення витрат, чому б владі не звернути увагу на ті колосальні суми, які йдуть на їх зміст? Тільки апарат Верховної Ради і Державне управління справами щороку вилучають з бюджету близько 2 млрд грн.

Або чому б уряду разом з парламентом не зайнятися нарешті пенсійною реформою, щоб не дотувати дірявий Пенсійний фонд, на фінансування дефіциту якого тільки в 2015 році буде витрачено 81 млрд грн?

Ось вони, резерви, практично під рукою. Головне - знайти інструменти для їх вивільнення. І тоді не доведеться шукати гроші в кишенях платників податків.

До того ж, профільний комітет Верховної Ради з податків і митної політики своє бачення реформи презентував вже двічі, і до кінця цього тижня готовий погоджувати концепцію з МВФ. Але Мінфін грає в свою гру, всіляко відтягуючи момент діалогу з комітетом, і підготовки єдиного проекту змін в Податковий кодекс, який повинен бути представлений на розгляд у парламент.

Хоча таємницю цієї гри розгадати не так і складно. Міністерство намагається загрозою зриву бюджетного процесу продавити через Верховну Раду угодні йому зміни, зігравши на те, що Україна за будь-яку ціну повинна увійти в 2016 рік з новою податковою системою.

В минулому році подібна інтрига спрацювала, завершившись зім'ятим голосуванням за нововведення в Податковий кодекс в ніч з 28 на 29 грудня. Цього разу у Наталії Яресько, так і уряду в цілому прихильників набагато менше.

У той же час позицію профільного комітету і запропонований ним радикальний варіант реформи підтримують не тільки депутати (отримано схвалення з боку 160 народних обранців), але і в Адміністрації Президента. І навіть МВФ, який стосовно реформи налаштований скептично, готовий до діалогу з комітетом Ніни Южаніної. Вже днями законопроект буде обговорюватися з постійним представником фонду в Україні Жеромом Ваше.

Так що, незважаючи на показову спекуляцію цифрами, доводи уряду на користь того, щоб замість реальних змін створити лише видимість, з великою ймовірністю не спрацюють. І Наталії Яресько або доведеться йти на компроміс, або готуватися до того, що парламент буде голосувати за податкову реформу без участі Мінфіну.