Автовійна: Україна може втратити статус транзитної країни і готується до виправдовувань в СОТ
Українські водії та транспортні засоби, заблоковані в Росії в результаті припинення транзиту в односторонньому порядку, зможуть повернутися в країну протягом 10 днів. З 16 січня українська і російська сторони домовилися про взаємне запровадження режиму "їду додому". І, якщо питання з поверненням українців практично вирішене, то глобальна проблема - блокування транзиту - підвисла в повітрі. І перспектив поки не бачать ні перевізники, ні експерти. Україна, яка у відповідь ввела обмежувальні заходи, мало того, що може втратити статус транзитної держави, так ще й буде зобов'язана виправдовуватися в СОТ. Ситуацією несподівано може скористатися Польща.
Транзитне протистояння
Торгова війна з Росією продовжує загострюватися. І тепер вона отримала новий поворот. Якщо з початку року РФ для українських автоперевізників ввела нові правила транзитних перевезень по своїй території, то з 14 лютого в односторонньому порядку вирішила взагалі заборонити транзит.
"Вимагаю від Російської Федерації не просто пояснень, але і зняття незаконного рішення щодо заборони пересування українських вантажівок територією Росії, - вже на наступний день відреагував прем'єр-міністр Арсеній Яценюк. - Російський підхід до виконання міжнародного права полягає в наступному - повна відмова від виконання принципів міжнародного права".
За даними Мінінфраструктури, понад 350 фур українського походження були зупинені на території РФ. Ще 300 автомобілів знаходяться в країнах Азії, очікуючи повернення в Україну транзитом із Росії. "Російська сторона з 14 лютого де-факто застосувала обмеження на переміщення територією РФ українських транспортних засобів шляхом примусової зупинки Ространснаглядом. Відбирала в українських водіїв водійські посвідчення і ставила автомобілі на спецстоянку", - розповіла РБК-Україна заступник міністра економрозвитку-торговий представник України Наталія Микольська.
Сьогодні дуже насичений день і складний день:1. Засідання Кабінету Міністрів України щодо ситуації з перевезеннями ван...
Опубліковано Nataliya Mykolska 14 лютого 2016 р.
Хоча саме МЕРТ вранці в понеділок, 15 лютого, спростовував інформацію про блокування, а єдиними обмеженнями називав транзит в Казахстан через РФ товарів "під ембарго".
За словами прес-секретаря Асоціації міжнародних автомобільних перевізників (АсМАП) В'ячеслава Клименко, ситуація загострилася до такого ступеня, що ряд українських водіїв були побиті. "Але це зі слів водіїв, підтвердити поки що таку інформацію не можемо, - уточнив він РБК-Україна. - Деяких штрафували за здійснення перевезень без належних документів, в даному випадку, дозволів на транзит. Хоча квота на дозволи була передана. Їм все одно, зверху спускаються вказівки".
Реакція українського уряду в цей раз була блискавичною. Недовго думаючи, було прийнято рішення про призупинення дії дозволів на транзит. Це режим буде діяти до моменту отримання пояснень та вирішення даного спору. Ми вимагаємо від Росії негайно виконати вимоги СОТ і відновити транзитний рух для українських автотранспортних засобів", - резюмував рішення уряду Яценюк.
Дане рішення ніде не опубліковано. Навіть джерела РБК-Україна в європейських структурах відзначають, що не бачили офіційний текст, що стосується обмежень, тому складно що-небудь оцінювати. "Євросоюз дізнався про введені обмеження в понеділок ЗМІ. Ми вже вивчаємо ситуацію, але ми ще не бачили жодного офіційного документа з цього приводу", - говорить співрозмовник РБК-Україна.
Поки прем'єр-міністр у понеділок з ранку говорив про введення заборони на транзит Державної фіскальної службі в обід запевняли, що оформлення транзиту йде повним ходом. "Російські фури пропускаємо, немає ніяких обмежень, якщо вони йдуть транзитом через пункти пропуску, визначені постановою Кабміну №20 від 20 січня", - запевнило джерело РБК-Україна в центральному апараті ГФС. Глава відомства Роман Насиров був більш конкретним, уточнивши, що близько 40 вантажних автомобілів проходять оформлення на пропускних пунктах, а більше 100 фур перебувають на території України на спецстоянках.
За даними РБК-Україна, тільки вчора в ГФС зайшло лист від Мінінфраструктури з інструкціями, як діяти контролюючим органам у сформованій ситуації. У чому його суть в службі так і не відповіли.
Російські маніпуляції
У той же час Росія традиційно по-своєму трактує черговий виток загострення торгової війни. Прес-служба Мінтрансу РФ ще на вихідних заявила, що з 11 лютого на території України "групами осіб неправомірно блокуються вантажні транспортні засоби російських автоперевізників, які здійснюють транзитний проїзд між територією РФ та державами Європейського союзу з території України". І, мовляв, українська сторона не прийняла заходів для припинення протиправних дій вказаних груп осіб. Більше 100 автомобілів опинилися заблокованими, 500 фур не могли в'їхати на територію України з боку ЄС. У той час як РФ тільки за 11-12 лютого забезпечила безперешкодний в'їзд/виїзд 1038 українських вантажівок.
Мінтранс Росії стверджує, що тільки 16 лютого о 12.00 за московським часом "повністю зупинено рух українських вантажних транспортних засобів, що здійснюють транзитні перевезення вантажів". Дія цих заходів триватиме до врегулювання ситуації, пов'язаної з блокуванням українською стороною російських фур.
Нагадаємо, блокування активістами транспортних засобів з російськими номерами почалося з кінця минулого тижня. У понеділок до середини дня до акції приєдналося 10 областей.
Обмеження були зроблені після того, як автомобілі РФ змінили свій маршрут прямування через заборону транзиту через територію Польщі. Голова Закарпатської облдержадміністрації Геннадій Москаль, звідки і пішла перша хвиля перекриття трас, заявляв, що громадські активісти висловлюють свою позицію, на яку мають право. "А тепер головне: якщо поляки не пускають російські фури через свою територію, якщо Росія не пускає до себе українські товари, вводить обмеження в'їзду наших громадян, а мені, як голові ОДА, взагалі заборонила в'їзд на свою територію, то Україна повинна діяти адекватно. Або ми з Росією воюємо, або торгуємо", - казав Москаль. "Ми читаємо обмеження транзиту з боку РФ неправомірної акцією, яка порушує як двосторонні договори, так і норми міжнародного права. Громадські акції не можуть бути підставою для відповідної реакції іншого боку", - заявила РБК-Україна заступник міністра інфраструктури з питань євроінтеграції Оксана Рейтер.
Варто відзначити, що Мінінфраструктури знаходиться в постійному контакті з російською стороною. За ініціативою України вдалося домовитися про запуск з 16 по 25 лютого режиму "їду додому". Протягом 10 днів забезпечується можливість взаємного повернення водіїв і автомобілів на територію своєї країни. Росія ще напередодні повідомила, що Ространснаглядом на території Брянської області було забезпечено відновлення раніше призупиненого руху і перша група українських фур відправлена в Україну. В АсМАП станом на вчорашній вечір таку інформацію РБК-Україна не підтверджували. Крім того, поки ще залишається відкритим питання можуть транспортні засоби попутно все-таки забрати вантаж, що робити з товаром, який так і не був доставлений в пункт призначення.
Польський виграш
За оцінками гендиректора Федерації роботодавців України Руслана Іллічова, ситуація, що склалася, вже завдала збитків перевізникам і експортерам в кілька мільйонів доларів. А якщо в автомобілях була продукція машинобудування, яка перевозиться виключно автотранспортом, то втрати можуть досягати десятків мільйонів доларів.
У той же час, і експерти, і перевізники зазначають, що якщо питання з поверненням українців практично вирішене, то глобальна проблема - блокування транзиту - підвисла в повітрі. Це необхідно вирішувати і як можна швидше, вважає Руслан Іллічов. Зокрема, шляхом тристоронніх переговорів - Україна, Росія, ЄС, результатом яких має стати зняття всіх обмежень і забезпечення повного транзиту по обох територій.
"Підвисало питання, що ж буде після 25 лютого. Я перспектив не бачу. Півтора місяці минуло, і ми тільки заборонили транзит, і це криво вийшло. Поляки, перш ніж вводити заборону, вивезли своїх водіїв з території Росії. Тому щоб ми не робили, буде тільки гірше", - вважає В'ячеслав Клименко з АсМАП. "Ще два роки тому державі потрібно було сказати бізнесу, що Україна припиняє торгові контакти з Росією і у нас є три місяці-півроку-рік на те, щоб закрити всі свої економічні зв'язки, - додає Іллічов. - Це не повинно стати проблемою бізнесу, але нас звикли звинувачувати в тому, що ми - бариги, для нас головне - торгівля, що ми заробляємо гроші. Але бізнес говорить про те, що він дає робочі місця, зарплати, він - платник податків, за податкові відрахування якого фінансується армія".
Нинішнім загостренням цілком може скористатися Польща. Призупинивши зараз дію дозволів на транзит, вона добивається збільшення квот на транзитні перевезення обмін на зниження тарифу. І Іллічов, і Клименко говорять про те, що до кінця тижня в Москві відбудуться переговори з цього приводу між Росією і Польщею. "У нас немає альтернативи сухопутного транзиту. А в Росії є - Польща", - говорить Клименко. "Польща може нас обіграти", - погоджується Іллічов.
У Мінінфраструктури запевняють, що про проблему їм відомо, і вчора повинна була відбутися зустріч з послом Польщі Генріхом Литвином за ініціативою української сторони. Але вона, за даними на 17.00, була скасована через наради в уряді.
Крім провалу в цьому напрямку і перспектив позбавлення статусу транзитної країни, Україні, найімовірніше, доведеться відзвітувати перед СОТ за рішення призупинити транзит. Незважаючи на запевнення уряду про проведення консультацій з міжнародними партнерами, джерела РБК-Україна в представництві ЄС кажуть: "Як ми розуміємо, Україна і СОТ не контактували з цього питання".
Незважаючи на те, що офіційний документ про заборону транзиту європейці ще не бачили, але це рішення важко обґрунтувати відповідністю ст. 5 ГАТТ СОТ про свободу транзиту. "Україна використовувала саме цей аргумент проти транзитних обмежень, накладених з 1 січня Росією", - резюмував співрозмовник РБК-Україна.
У СОТ - на килим
РБК-Україна спробувало з'ясувати у чиновників відповідність нормам СОТ. Питання були або проігноровані, або відповідь не конкретний. "Зараз для врегулювання ситуації ми ведемо консультації з РФ. Тимчасове припинення перевезень під час консультацій або переговорів - це вимушений захід, оскільки ми повинні відстоювати інтереси своїх перевізників у відносинах з будь-якою іншою країною. Наприклад, Польщу зараз не влаштовують умови для перевезень, вони їх призупинили. Домовляться - відновлять", - пояснює Оксана Рейтер, єдина, хто погодився офіційно прокоментувати це питання.
За словами одного з експертів, знайомого з ходом торгових переговорів, але побажав залишитися неназваним, по суті Україна призупинила дію дозволів, які видаються на транспортні засоби для здійснення транзиту. Тобто, товарного заборони немає. Але якщо, наприклад, у фурі з російськими номерами виявиться іспанська сантехніка, яка здійснює транзит через Україну в Росію, то Іспанія в праві не просто обуриться, а вимагати конкретної відповіді. І, при чому, вже 24-25 лютого на засіданні Генради СОТ.
Наслідків для України у вигляді санкцій або скарг може і не бути, каже експерт, але неприємний осад залишиться. "ЄС в даний час оцінює складну ситуацію, що стосується транспортування вантажів між Україною і Росією. ЄС постійно підтримує контакти з Україною по ряду питань, включаючи і російські обмеження, для того, щоб надалі прояснити розвиток ситуації. Будь-яка міра, яка впливає на торгівлю, має обговорюватися між торговими партнерами у двосторонньому форматі. Ні в якому разі відплата не може бути виправдано діями поза правового поля", - заявив РБК-Україна прес-секретар за напрямом сільського господарства та розвитку торгівлі Єврокомісії Даніель Розаріо.