Авіакомпанія Коломойського втягнута в новий судовий процес
Лідер українського авіаринку - авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" - опинилася в епіцентрі нової судової тяганини. В цей раз спір виник з державним підприємством обслуговування повітряного руху України (Украерорух) за півтора десятка мільйонів гривень. Це вже, як мінімум, третій судовий процес навколо боргів, в яку опинилася втягнута МАУ за останні місяці.
Лідер українського авіаринку - авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" - опинилася в епіцентрі нової судової тяганини. В цей раз спір виник з державним підприємством обслуговування повітряного руху України (Украерорух) за півтора десятка мільйонів гривень. Це вже, як мінімум, третій судовий процес навколо боргів, в який опинилася втягнута МАУ за останні місяці.
Питання у несвоєчасності
У п'ятницю, 18 вересня, мало відбутися засідання Господарського суду Києва за позовом позову Украэроруха до МАУ. Однак засідання було перенесено.
Сам позов до МАУ з вимогою віддати борг у розмірі 14,9 млн грн Украерорух подав до суду ще 27 липня поточного року. При цьому в ухвалі суду, розміщеній в Єдиному державному реєстрі судових рішень, не зазначено, за що саме сперечаються Украерорух і МАУ.
Як повідомили РБК-Україна в юридичній службі ДП "Украерорух", у відповідності з умовами договору всі без винятку українські авіакомпанії повинні протягом 10 днів після виставлення рахунку оплатити послуги за аеронавігаційне обслуговування. У випадку несвоєчасної оплати послуг провайдера до авіакомпанії застосовуються штрафні санкції в розмірі 10% річних, пеня в розмірі двох облікових ставок НБУ та індекс інфляції.
"Дані умови по штрафним санкціям є однаковими для всіх учасників авіаційного ринку і не суперечать нормам чинного законодавства України. При підписанні сторонами договору, ними приймаються умови співпраці, зазначені в ньому", - зазначили в юрслужбе Украероруху.
Там також підкреслили, що при підписанні договору МАУ жодним чином, не опротестовував дані пункти, тобто добровільно погодилася виконувати всі його положення.
"В 2014-2015 рр. авіакомпанія МАУ оплачувала послуги з простроченням, через що їм згідно з українським законодавством були нараховані штрафні санкції, які склали близько 20 млн грн. Недавно МАУ сплатила 5 млн грн., залишившись винна підприємству 14,9 млн грн", - пояснили в Украерорусі.
Як розповів РБК-Україна Олег Бондар, який є керуючим партнером юридичної бюро "ECOVIS Бондар і Бондар", що захищає МАУ у кількох судових процесах, авіакомпанія хоче добитися в суді зміни умов договору на надання Украерорухом послуг з аеронавігаційного обслуговування. За його словами, у компанії вважають, що умови угоди є нав'язаними і незаконними, однак МАУ змушена щороку йти на підписання такого договору з Украерорухом, оскільки останній є монополістом на ринку вищевказаних послуг і користується цим положенням.
"Мало того, що послуги з аеронавігаційного обслуговування Украероруху, які він надає МАУ - резиденту України, прив'язані до долара США, так ще, за умовами договору, вони індексуються на індекс інфляції, на борг по їх оплаті нараховується 10% річних та пені у розмірі двох облікових ставок НБУ", - заявив Олег Бондар.
Він уточнив, що раніше ці умови не були настільки критичними для авіакомпанії, проте в умовах кризи в авіації, МАУ вирішила поборотися за свої права.
"Наприклад, в період літньої навігації, тобто, в пік попиту на послуги МАУ, перевізник ще в змозі вчасно оплачувати послуги Украероруху, але взимку, під час спаду на ринку, МАУ допускала прострочення", - зазначив він.
Хід Антимонопольним комітетом
У той же час, як пояснив старший партнер юридичної фірми "Ільяшев і партнери" Роман Марченко, згідно Чиказької конвенції, функції по наданню послуг аеронавігаційного обслуговування закріплені за державою. В Україні ці функції делеговані держпідприємству Украерорух.
"Якщо МАУ щось не влаштовувало в проекті договору з Украерорухом, то вона повинна була спробувати усунути нав'язувані норми в ході так званого переддоговірного спору. Якщо ж авіакомпанії не вдалося цього зробити, і вона все ж добровільно підписала дану угоду, то зараз це виглядає як "махання кулаками після бійки", - заявив Роман Марченко, уточнивши, що через це, на його думку, шанси виграти суперечку більше у Украероруху.
Разом з тим він зазначив, що МАУ може поліпшити свої позиції зверненням до Антимонопольного комітету зі скаргою на Украерорух: якщо АМКУ стане на бік авіакомпанії, то це, в свою чергу, посилить позиції МАУ в даному судовому спорі.
В МАУ, мабуть, прийшли до такого ж висновку: Олег Бондар підтвердив, що авіакомпанія зараз готує звернення в Антимонопольний комітет україни щодо законності умов договору Украероруху на послуги з аеронавігаційного обслуговування.
Не в перший раз
Примітно, що це не перший судовий спір через борги, в який опинилася втягнута МАУ за останні кілька місяців.
Зокрема, у червні в Господарський суд Києва з позовом до МАУ звернувся ліквідується "Златобанк". Він зажадав від компанії повернути 443,8 млн грн боргу. При цьому вже в серпні авіакомпанія подала зустрічний позов до банку. Перевізник зажадав від фінустанови визнати пролонгованим договір кредитної лінії до весни 2016 р.
Трохи раніше стартували судові процеси з участю МАУ і банку "Фінанси і кредит". Фінустанова подала в суд на перевізника з вимогою стягнути заборгованість за раніше виданим кредитом на загальну суму 955 млн грн.
Примітно, що останній банк НБУ минулого тижня відніс до категорії неплатоспроможних та передав його у Фонд гарантування вкладів фізосіб. Останній, у свою чергу, ввів у нього тимчасову адміністрацію строком на три місяці.
За словами Олега Бондаря, в судових процесах між МАУ і банками "Фінанси і кредит" і "Златобанк" поки що зберігається статус-кво.
"Нещодавнє введення тимчасової адміністрації в банк "Фінанси та кредит" поки що ніяк не вплинуло на судовий процес між цим банком і МАУ", - зазначив він.
З ним погоджується старший партнер адвокатської компанії "Кравець та Партнери" Ростислав Кравець, за словами якого, після введення тимчасової адміністрації в банк "Фінанси та кредит" у судовому процесі між ним і МАУ нічого не зміниться.
"Швидше за все, від банку суди будуть ходити ті ж самі представники, але вже з довіреністю від тимчасового адміністратора, а не колишнього керівництва фінустанови", - заявив він.
Разом з тим, зазначив Ростислав Кравець, в разі відходу банку "Фінанси та кредит" на ліквідацію, МАУ і один з її бенефіціаріїв Ігор Коломойський може виграти суд.
"Судячи з практики попередніх ліквідацій банків, їх боржникам найчастіше вдається викупити свої борги через підставних осіб або компанії з дисконтом до 70-95%", - пояснив він.