ua en ru

Археологічний скандал на Закарпатті

Автор: RBC.UA
На місці, де ще в кам'яному столітті була стоянка неандертальців, зараз щебеневий завод. Його робочі регулярно знаходять знаряддя праці первісної людини. Історики стверджують, що якнайдавніший пам'ятник людської історії в Центральній Європі ще можна врятувати. Тим часом керівництво заводу припиняти роботу не збирається, передає ICTV.

На місці, де ще в кам'яному столітті була стоянка неандертальців, зараз щебеневий завод. Його робочі регулярно знаходять знаряддя праці первісної людини. Історики стверджують, що якнайдавніший пам'ятник людської історії в Центральній Європі ще можна врятувати. Тим часом керівництво заводу припиняти роботу не збирається, передає ICTV. Історичні пам'ятники на Закарпатті перемелюють в щебінь. Чверть території щебеневого заводу займає якнайдавніша в Україні стоянка неандертальців. Їй - мільйон двісті років. Натрапили на стоянку робочі заводу випадково. 50 років тому під час робіт впав пласт грунту, в якому були виявлені рубала і остороконечникі, що збереглися з палеоліту. Пам'ятку досліджували радянські і європейські археологи. Вони знайшли знаряддя праці первісної людини з каменя, кісток і дерева. "Це - якнайдавніший пам'ятник археології в Центральній Європі. Тут знайдено декілька палеолітичних пластів часів доолдувея, олдувея, ашель, мустье, а також палеолітичні знахідки і знахідки періоду мезоліта", - говорить історик Федір Шандор. Зараз унікальну стоянку первісних людей знищують. Грунт вивозять, а камінь переробляють в щебінь. Працівники заводу до цих пір знаходять в землі черепи і кам'яні предмети. Їх просто викидають. Директор підприємства переконує - на території заводу археологічного пам'ятника немає. "На території Королівського щебеневого заводу ніяких археологічних пам'яток немає, оскільки якби там щось було подібне, напевно, була б заборона на проведення робіт", - відзначив директор Королівського щебеневого заводу Львівської залізниці Віталій Король. Раніше стоянку первісних людей захищали. До кінця її не дослідили через брак коштів. Пам'ятку внесли до офіційного реєстру історичної і національної спадщини. Місцева влада розводить руками. Завод працював навіть під час археологічних розкопок. "Батьківщині потрібний був щебінь. Брали людей, наймали, викопували експонати і все одно продовжували роботу, не зупинили підприємство", - прокоментував голова села Веряця Іван Шародей. Історики закликають врятувати унікальну стоянку. Її треба обгородити, законсервувати і зупинити підприємство, адже туризм може дати навіть більше доходів, ніж завод, - стверджують вони. Проте, без рішення місцевої влади вирішити цю проблему навряд чи реально.