ua en ru

Апеляційний суд Києва визнав непричетність України до аварії російського Ту-154 в 2001 р

Автор: RBC.UA
Апеляційний господарський суд Києва відмовив авіакомпанії "Сибір" (Росія) у стягненні з Міністерства оборони України 15,32 млн дол. у зв'язку з понесеним авіакомпанією збитком при катастрофі її пасажирського літака Ту-154 в 2001 р. Про це РБК-Україна повідомила правова група "Павленко і Побережнюк", що представляє інтереси авіакомпанії в суді.

Апеляційний господарський суд Києва відмовив авіакомпанії "Сибір" (Росія) у стягненні з Міністерства оборони України 15,32 млн дол. у зв'язку з понесеним авіакомпанією збитком при катастрофі її пасажирського літака Ту-154 в 2001 р. Про це РБК-Україна повідомила правова група "Павленко і Побережнюк", що представляє інтереси авіакомпанії в суді.

Апеляція була подана в жовтні 2011 р. У позов "Сибіру" до Міноборони на загальну суму 15,32 млн дол. входить вартість знищеного літака Ту-154М - 6,37 млн дол., 197,4 тис. дол. витрат, пов'язаних з розслідуванням катастрофи, 17,4 тис. дол. - витрат на страховку, 4,83 млн дол. - втраченої вигоди у зв'язку з втратою літака. Ще в 3,9 мільйона доларів російська компанія оцінила моральну шкоду.

Апеляційну скаргу компанія засновує, зокрема, на ст.104 Господарського процесуального Кодексу України, посилаючись на те, що суд не повністю з'ясував обставини, які мали значення для справи і дійшов висновків, які не відповідають обставинам справи.

Як відомо, літак Ту-154 авіакомпанії "Сибір", що виконував рейс Тель-Авів - Новосибірськ, зазнав катастрофу над Чорним морем у жовтні 2001 р. Загинули всі 66 пасажирів (більшість - громадяни Ізраїлю) і 12 членів екіпажу. Україна через деякий час після трагедії, не чекаючи результатів розслідування, виплатила сім'ям загиблих моральну компенсацію. В 2003-2005 рр. український уряд виплатив 5,6 млн дол. компенсації родичам загиблих. У 2004 р. авіакомпанія "Сибір" подала до Госпсуду Києва позов до Міноборони України та Держскарбниці про відшкодування збитків у зв'язку з катастрофою Ту-154.

Нагадаємо, згідно з висновками Міждержавної авіаційної комісії (МАК), яка проводила розслідування в 2004 р., катастрофа Ту-154 сталася через потрапляння в нього української ракети С-200, випущеної під час навчань українських ППО в Криму. Обстеживши уламки, експерти дійшли висновку, що в польоті лайнер одержав "множинні пробоїни від металевих предметів сферичної форми, що відповідають елементам ураження бойової частини зенітної ракети".

Разом з тим, проведена в 2008-2010 рр. з ініціативи Міноборони додаткова експертиза Київського науково-дослідчого інституту судових експертиз (КНДІСЕ) зробила висновок про те, що літак Ту-154 не міг бути збитий українською зенітною ракетою в 2001 р. Заперечуючи ураження літака українською зенітною ракетою, експерти КНДІСЕ не вказали інших можливих причин катастрофи Ту-154. На суді експерти не виключили, що джерело ураження літака могло бути як зовні, так і всередині лайнера, зокрема, бути вибуховим пристроєм, розташованим "між стелею внутрішньої частини літака" і його зовнішньою оболонкою.

Як відзначали представники компанії "Сибір", всі експерти, що входили до складу експертної комісії КНДІСЕ, не мали досвіду розслідування авіакатастроф, а троє з них були співробітниками Харківського авіаційного університету, що перебуває в прямому підпорядкуванні Міноборони. Компанія, зокрема, вимагала притягнути до розгляду справи в якості третьої особи фахівців МАК, які проводили розслідування. Всі вимоги були відхилені судом.

Зазначимо, за останні 20 років з літаками Ту-154 сталося не менше 15 катастроф, не рахуючи авіалайнера Президента Польщі Леха Качинського, який розбився під Смоленськом навесні в 2011 р.