Антоніна Ягольник: "До влади повинні прийти люди з першокласною освітою і досвідом"
РБК-Україна: Що необхідно змінити в роботі Антимонопольного комітету? Якими будуть Ваші перші кроки на новому місці роботи?
Антоніна Ягольник: Потрібен новий підхід до процедур. Дозвільна практика повинна бути прозорою і швидкою. Ще будучи головою комітету конкурентної політики Європейської Бізнес Асоціації, я пропонувала ввести офіційну прискорену процедуру надання дозволів на операції. Такі процедури існують в ЄС та інших розвинених країнах. Це дуже суттєво полегшить життя бізнесу і наповнить державний бюджет.
Потрібні також нові правила для узгоджених дій. На даний момент незрозуміло, що дозволено бізнесу робити, а що заборонено, і це часто призводить до розбіжностей між регулятором і бізнесом. Візьмемо хоча б відому справу про рітейлерів (торгові мережі не раз звинувачували в змові). На кону мільярдні штрафи. Якщо бізнес буде чітко знати, якою інформацією він може обмінюватися без порушення законодавства, багато компаній по-іншому будуватимуть свою маркетингову політику. А це питання дуже важливе для бізнесу, адже від правильного маркетингу залежить прибуток підприємств.
Далі, багато галузей, як, наприклад, телеком, потребують свої правила конкуренції. В ЄС тривалий період існували для окремих секторів економіки свої правила, оскільки структури в таких ринках своєрідні і потребують особливого підходу. Не можна причісувати всіх під один гребінь.
Важлива тема - розробка прозорого та зрозумілого механізму визначення штрафів. Зараз АМКУ має право накладати штраф до 10% річного обороту групи компаній по всьому світу. Це потенційні мільярдні штрафи. Якщо не буде чіткої процедури, то можуть бути серйозні зловживання. Бізнес завжди розраховує ризики, тому правильна і відкрита структура розрахунку штрафів повинна існувати.
Окрема важлива тема дистрибюторство - кожен бізнес залежить від нього так чи інакше. Як правильно вибудувати процес дистрибуції, чи дозволено ексклюзивне дистрибюторство та в яких випадках - всі ці питання потрібно врегулювати і зробити зрозумілими для ринку.
РБК-Україна: Які Ви для себе визначаєте чек-пойнти. Що для Вас буде критерієм успішності в цьому випадку?
Антоніна Ягольник: Природно, є бажання перетворити антимонопольну систему України в передову і сучасну. Спочатку слід розробити грамотні механізми з підбору персоналу і сформувати професійну команду. Вже з нею я буду домагатися запровадження прозорої процедури розгляду справ та надання дозволів АМКУ. Також слід домогтися офіційного прискорення дозвільних процедур. Розуміючи, як працює бізнес, вважаю за необхідне запровадити об'єктивний механізм оцінки ринків і встановлення чітких, справедливих та прозорих правил для всіх учасників.
Особливу увагу необхідно приділити розслідуванням на ринках соціально значущих товарів - багато таких товарів в Україні коштують дорожче, ніж в столицях країн-учасниць ЄС, а, значить, з цим необхідно розібратися і усунути порушення. Не слід забувати і про покарання. Однак, систему встановлення міри відповідальності за порушення необхідно зробити прозорою.
Поряд з переглядом штрафної політики вже найближчим часом слід провести ефективну антимонопольну амністію - компанії, що бажають розкрити свою структуру і позбутися минулих порушень, матимуть можливість це зробити.
Також буду працювати в напрямку ефективної боротьби з картелями і налагоджувати міжнародне співробітництво у даному напрямку. В результаті ми доб'ємося зниження ціни для споживачів і кращих умов роботи для конкурентів на ринках.
Ну, і наостанок, нам необхідний налагоджений діалог АМКУ з міжнародними організаціями, що займаються питаннями конкуренції. Якщо ця мета буде досягнута, виконану мною роботу можна буде вважати успішною.
РБК-Україна: Чому Ви погодилися йти з приватної компанії на держслужбу? Очевидно, що ваші доходи будуть нижчими, отже, виникають сумніви щодо мотивів.
Антоніна Ягольник: За роки роботи в приватній практиці я достатньо заробила і питання з доходами для себе закрила. Тому можу піти на державну службу не для заробітку грошей, а для того, щоб зробити щось корисне для країни.
В основному мною керує професійний інтерес. На відміну від багатьох юристів, я завжди займалася виключно антимонопольним правом. Починаючи зі студентської лави мої курсові роботи стосувалися саме права конкуренції. Я також проходила стажування у Єврокомісії в Брюсселі, у відділі, що займається держпідтримкою. Враховуючи практичний досвід, у мене є розуміння, що необхідно зробити для більш ефективної роботи АМКУ - з точки зору бізнесу.
Крім того, я повністю підтримую ініціативу держави щодо того, що до влади повинні прийти люди з першокласною світовою освітою і високим професійним рівнем підготовки в своїй сфері. Відсутність досвіду роботи у держслужбі, при сьогоднішній ситуації я вважаю виключно плюсом. Тільки якщо поглянути на систему з боку незамиленим оком, можна зрозуміти, що необхідно змінювати. Тільки якщо система не влаштовує - зміни ведуть до прогресу. Це, напевно, і є те перезавантаження, про яке всі говорять.
Мене, безумовно, також будуть оточувати люди в АМКУ, які мають досвід роботи в держсекторі, і цей досвід я глибоко ціную і поважаю! Також, як передбачено законом, я запропоную кілька кандидатів на роль своїх заступників. Це має бути професійна і згуртована команда з єдиними цілями. Я впевнена, що, об'єднавши зусилля, ми досить швидко отримаємо хороші результати вже в найближчому майбутньому. Також це має бути команда, яка зможе неупереджено оцінювати ринки за об'єктивними критеріями, не віддаючи переваги якійсь одній економічній силі.
РБК-Україна: У Вас досить цікава декларація про доходи. Яким чином Ви придбали Бентлі і чому в AstapovLawyers у Вас такий низький заробіток?
Антоніна Ягольник: Починаючи з 2004 р. я працювала в одній з найбільших світових компаній на юридичному ринку - Baker&McKenzie. Враховуючи успішні результати моєї практики, а також визнання її не тільки в Україні, але і за межами нашої країни, я стала, напевно, самим молодим партнером серед моїх колег і, відповідно, заробляла сотні тисяч доларів на рік без урахування бонусів. Саме під час роботи в цій компанії я придбала Бентлі і, в основному, всі активи, якими володію.
В Baker&McKenzie я працювала до кінця 2012 р. Далі стрімкого зростання в компанії у мене не було і я вирішила ризикнути і створити свою практику антимонопольного законодавства на рівні регіону незалежної компанії (тобто, практика, що охоплює не лише Україну, але й інші країни). Єдиною незалежною компанією, що має офіси в декількох країнах регіону, була компанія AstapovLawyers. Тому я і вибрала цю платформу.
Завдяки зусиллям нашої команди, ми вже в перший рік роботи (2013) зайняли перші позиції на ринку в даній практиці за версією самих серйозних міжнародних та вітчизняних юридичних рейтингів. Саме 2013 р., за який і подавалася декларація про доходи, був першим роком роботи в незалежній практиці, першим роком підйому, а він рідко обіцяє великі комерційні вигоди, в основному це внесок у майбутнє. Більш того, партнери рідко працюють на зарплату. Вони ділять прибуток, і це відбувається не обов'язково раз на рік. Я представила також довідку про доходи за попередні періоди.
Якщо чесно, я могла б переоформити зароблені машини і квартири на ім'я моїх батьків, для того, щоб не показувати їх у декларації про доходи, але вважаю це неправильним.
РБК-Україна: Хто запропонував Вам зайняти позицію глави АМКУ? Які завдання перед Вами ставлять?
Антоніна Ягольник: Мені зателефонували з відділу кадрів Кабінету міністрів і запропонували подумати над позицією глави АМКУ. У мене передові позиції в юридичних рейтингах в даній галузі вже протягом тривалого періоду, і вони залишилися незмінними після переходу в нову компанію. Я довго обмірковувала цю пропозицію, оскільки це серйозна відповідальність, але, зрештою, погодилася. Адже зараз як раз час змін, а вони так потрібні!
Розмовляла Анна Линчковська