ua en ru

Анексія Криму, АТО і падіння внутрішніх авіаперевезень

Анексія Криму, АТО і падіння внутрішніх авіаперевезень Анексія Криму, АТО і падіння внутрішніх авіаперевезень
Автор: RBC.UA
Стрімке падіння авіаперевезень, що почалося в минулому році, продовжується і в 2015-му. Шансів на поліпшення, поки не закінчиться АТО і стабілізується економіка, майже ніяких. Поки що від падіння внутрішніх авіаперевезень виграє "Укрзалізниця".

Стрімке падіння авіаперевезень, що почалося в минулому році, продовжується і в 2015-му. Шансів на поліпшення, поки не закінчиться АТО і стабілізується економіка, майже ніяких. Поки що від падіння внутрішніх авіаперевезень виграє "Укрзалізниця".

Дмитро Уляницький, спеціально для РБК-Україна

Минулий рік став для української авіації вкрай болючим. Особливо гостро політичні і економічні катаклізми відобразилися на ринку внутрішніх пасажирських авіаперевезень, який скоротився майже в два рази - з 2,43 млн до 1,33 млн осіб. При цьому, за даними Державіаслужби, обсяги міжнародних авіаперевезень скоротилися на чверть - до 9,57 млн осіб.

На падіння попиту, в першу чергу, вплинула різка девальвація гривні протягом року. Знецінення національної валюти призвело до того, що авіаперевізники, які закуповують паливо та запчастини, а також беруть техніку в лізинг за кордоном, були змушені коригувати ціни на квитки в бік їх підвищення.

Великим ударом стала анексія Криму Росією та проведення антитерористичної операції (АТО) в Донецькій і Луганській областях. Так, у березні 2014 року Державіаслужба заборонила польоти в столицю АРК, чим позбавила вітчизняних авіаперевізників третього за важливістю, після "Борисполя" і "Жулян", аеропорту в країні.

Ще два аеропорти були зруйновані в ході АТО - Донецький і Луганський. Аеропорт Луганська не носив такого стратегічного характеру, але аеропорт Донецька було порівняти за важливістю з сімферопольським. Повністю реконструйований під Євро-2012, в 2013 році донецький аеропорт посів четверте місце за внутрішнім пасажиропотоком. Сьогодні обидва аеропорти зруйновані.

В сукупності, в 2013 році на частку аеропортів Сімферополя, Донецька і Луганська припало 625,1 тис. пасажирів - 25,7% від внутрішнього пасажиропотоку.

На перетіканні пасажиропотоку виграв, в першу чергу, аеропорт Дніпропетровська, який наростив кількість пасажирів на 4,7% - до 139,1 тис. осіб. Аеропорт Дніпропетровська сьогодні підконтрольний компаніям губернатора Ігоря Коломойського, співвласника групи "Приват".

Також виграв від сформованої ситуації аеропорт Харкова, який контролює місцевий бізнесмен Олександр Ярославський. Тут кількість пасажирів зросла на 2,3% - до 80,9 тис. осіб.

У поточному році ситуація з внутрішніми пасажирськими авіаперевезеннями тільки погіршується. У січні 2015 р. падіння внутрішнього пасажиропотоку виявилося практично дворазовим порівняно з першим місяцем минулого року - до 78,6 тис. осіб.

Очікувати зростання внутрішніх перевезень можна після підвищення купівельної спроможності населення, вважає начальник комерційного відділу Міжнародного аеропорту "Харків" Владислав Ільїн. На його думку, зробити внутрішні авіаперевезення більш доступними можна шляхом відміни ПДВ на авіапальне та аеропортове обслуговування внутрішніх рейсів, а також зборів за аеронавігацію.

Ці заходи можуть знизити ціни на внутрішні авіаперельоти для громадян приблизно на 30%.

Також виправити ситуацію з негативною тенденцією на ринку авіаперевезень може підписання угоди України з ЄС про спільний авіапростір (Угода про вільне небо). Це стало б додатковим стимулом для приходу в Україну великих лоукост-авіакомпаній. Договір парафований в кінці 2013 р., але досі не підписаний.

Перешкодою у підписанні договору про єдиний авіапростір з ЄС є технічна проблема - спір між Іспанією і Великобританією за аеропорт в Гібралтарі, сказав виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко.

За його словами, українська сторона вела переговори з авіаційними комісіями якІспанії, так і Великобританії - і ті пообіцяли вирішити цю проблему найближчим часом або винести її за дужки угоди з Україною.

"Так мені міністр інфраструктури відповів на моє запитання, чи не використовується ситуація навколо аеропорту Гібралтару в якості приводу для непідписання. Міністр переконливо сказав, що це не так. Я йому вірю, тому є надія, що в цьому році підпишу", - сказав РБК-Україна Анатолій Мазуренко.

Підписання угоди, вважає він, збільшить можливості заходу в Україну лоукостерів. Але реальні шанси на появу на внутрішніх авіалініях європейських лоукост-компаній з'являться після закінчення АТО і стабілізації економічної ситуації, резюмував виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет".

З цією думкою згоден виконавчий директор Міжнародного аеропорту "Львів" ім. Данила Галицького В'ячеслав Чеглатонєв. Від настання миру і стабілізації економіки залежать умови міжнародного страхування, що прямим чином впливає на економіку авіаперевізників, пояснив він.

Зазначимо, що, у разі закінчення бойових дій в країні, найкращі шанси на активне відновлення пасажиропотоку у курортних напрямках, тобто, у аеропортів Одеси і міст карпатського регіону. Вже в минулому курортному сезоні, через неможливість відпочинку в Криму, в Одесі зросла кількість туристів. Відкрити літні маршрути з Харкова і Львова в Одесу планує тільки авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України".

Поки ж від сформованої ситуації виграє прямий конкурент авіаперевізників - монополіст "Укрзалізниця". За даними онлайн-сервісу з продажу квитків Tictets.ua найдешевший квиток на переліт за напрямком Київ-Львів коштував 833 грн. Разом з тим, на "Інтерсіті+" у першому класі можна доїхати на 250 грн дешевше. А квиток на звичайний поїзд обійдеться пасажиру ще доступніше.