Олександр Ярославський: "Євро-2012 для Харкова безцінне"
РБК-Україна: Олександр Владиленович, звичайно, хотілося спочатку почати розмову з цифр. Але не можна обійти увагою документальний фільм про Вас з вельми компліментарною назвою "Король Харкова", що вийшов у Польщі. Як ця ідея взагалі виникла, і наскільки вона ефективно реалізувалася на Вашу думку?
Олександр Ярославський: Ідея це не моя, а польського телебачення. Для мене це було, з одного боку, новим досвідом, а, з іншого боку, я подумав, а чому б ні? Люди приїжджають і кажуть: ми не знаємо, що таке Харків! Адже не всі знають, що є Україна, і майже ніхто не знав до останнього часу, що є Харків.
Промоушен об'єктів Євро-2012 і міста необхідно було робити з першого дня, як тільки Харків став приймаючим містом. А зараз ситуацію доводиться якось вирівнювати. Так що, думаю, фільм, про який Ви говорите, почасти, є рятівною соломинкою. Хоч зараз в Європі зможуть побачити, що ж представляє із себе Харків. У фільмі показуються всі основні об'єкти, які задіяні в Євро-2012, і в Польщі його подивилося більше двох мільйонів людей.
РБК-Україна: А як Вам сама назва "Король Харкова". Відчуваєте себе некоронованим королем?
Олександр Ярославський: Єдиний король Харкова у нас - "Металіст", а ми всі його придворні.
РБК-Україна: Як Ви самі говорили під час нашого останнього спілкування, Ваші об'єкти становлять 80% від усіх інфраструктурних об'єктів, які готуються до Євро-2012 в Харкові. За 100 днів до Євро-2012 Ви вже можете сказати, наскільки вони будуть ефективно використані, з точки зору повернення фінансів?
Олександр Ярославський: Окупність готелю (Ред. - п'ятизірковий готель Kharkiv Palace на пл. Свободи) складе тільки за приблизними підрахунками 12 років. Аеропорту (Ред. - три термінали Міжнародного аеропорту "Харків" і прилегла територія) -17-20 років. Ніколи не окупляться: стадіон (реконструкція стадіону "Металіст" - приватно-державне партнерство 30% на 70%); база (реконструкція навчально-тренувальної бази ФК "Металіст"); академія (Ред. - Дитяча футбольна академія - вона ж волонтерський центр УЄФА в Харкові). Але це якщо говорити про гроші. Якщо говорити про задоволення і радості харків'ян - це безцінне. І я навіть приблизно ще не думав над тим, як повертати гроші. П'ять років я буквально 24 години на добу жив на своїх об'єктах.
Ми спілкувалися з вами восени минулого року, коли приїжджав операційний директор УЄФА Мартін Каллен. Тоді фактично були тільки фундамент і 2-3 поверху Kharkiv Palace і ми підписували договір, що штаб-квартира УЄФА в Харкові буде на час розміщуватися саме в цьому готелі.
В УЄФА мені повірили і не помилилися - готель вийшов кращий з нових в Європі. Я був три дні тому в Парижі і зайшов у новий готель системи Mandarine - Santa Marina. Так Kharkiv Palace цілком може посперечатися з ним - і по розкошу, і по комфорту. Я не кажу про такі готелі, як Ritz, але серед саме сучасних, переконаний, Kharkiv Palace - кращий.
РБК-Україна: Ви поділяєте песимістичні прогнози, що багато вболівальників віддадуть перевагу відвідувати українські матчі в основному за схемою аеропорт-стадіон-аеропорт? Скільки може приїхати уболівальників до Харкова, якщо врахувати, що віце-прем'єр Борис Колесніков говорив в РБК-Україна про цифру в 950 тис.-1,1 млн уболівальників?
Олександр Ярославський: Чим більше приїде - тим краще. Як сказав мені на жеребкуванні Президент УЄФА Мішель Платіні, такі матчі, як будуть проходити в Харкові (у нас грають Німеччина, Нідерланди, Данія, Португалія), - це реальний чемпіонат Європи. Про таке можна було тільки мріяти.
РБК-Україна: Виходить дивна ситуація, що вся інформація про споруджувані об'єкти йде в основному від Вас. Про справи міської влади ми дізнаємося опосередковано, коли заступник голови ХОДА Юрій Сапронов повідомляє, що Харків витратив на підготовку до Євро-2012 10,397 млрд грн, з яких 10% - з міського бюджету. При цьому УЄФА називає загальну суму підготовки Харкова на рівні 8 млрд грн.
Олександр Ярославський: Я не можу коментувати заяви обласної влади, можу говорити тільки про свої вкладення. На сьогоднішній день особисто мною витрачено 300 млн дол., плюс-мінус 10 млн.
РБК-Україна: Чи готовий стадіон до прийому матчів Євро-2012?
Олександр Ярославський: Стадіон повноцінно працює - тут грає "Металіст", грає національна збірна, проводяться матчі Ліги Європи. Але! Як об'єкт Євро-2012 він не буде прийнятий УЄФА, поки не будуть дофінансовані 9 млн грн з міського бюджету, 16 млн грн з обласного та 21 млн грн з державного.
РБК-Україна: А аеропорт повністю зданий?
Олександр Ярославський: Не зовсім. По аеродромному комплексу залишилося робіт на 394 млн грн. За строками вони повинні бути закінчені, як обіцяв уряд, в березні-квітні цього року.
РБК-Україна: Вже майже березень. Крім того, щоб окупити аеропорт, потрібен відповідний пасажиропотік і кількість рейсів. Яким Ви бачите механізм реалізації даного завдання?
Олександр Ярославський: Механізм простий - рано-вранці встав, сів на машину, поїхав на роботу і займаєшся створенням механізму. Відправив Володимира Васильченка (Ред. - гендиректор компанії "Нью Системс АМ", оператора Міжнародного аеропорту "Харків") в Польщу, домовлятися з польською авіакомпанією LOT, до Німеччини - до представників Lufthanza.
Потрібні контакти з авіакомпаніями, щоб представити свій продукт і допомогти забезпечити їм пасажиропотік. Цим ми в даний момент і займаємося. Наприклад, крім авіакомпаній, ми ще працюємо з посольствами та їх відділами, які займаються візовим режимом, щоб бачити скільки пасажирів літає через Харків.
РБК-Україна: Який до кінця року план по пасажироперевезеннях?
Олександр Ярославський: Сьогодні потік - 400 тис. До кінця року плануємо вийти на 600 тис., а до кінця 2016 р. - на 1,5 млн пасажирів.
РБК-Україна: Наскільки складно домовлятися із закордонними авіакомпаніями, враховуючи, що внутрішній ринок фактично поділений між двома учасниками?
Олександр Ярославський: Іноземні авіаперевізники - перш за все, люди бізнесу і прекрасно бачать перспективу. Бізнес-план нам робила відома австрійська Airport Consulting Vienna. Вона окреслила обсяг потенційних пасажирів в розмірі 4,5 млн. Якщо ми виберемо 1,5 млн, тобто 30% від цієї кількості - це буде скажений успіх.
РБК-Україна: Якою буде цінова політика в Харківському аеропорту?
Олександр Ярославський: Середньоринкові ціни.
РБК-Україна: Ключову роль в авіаперевезеннях грає питання наявності палива. Як ви будете вирішувати це питання, це будуть прямі поставки з Росії?
Олександр Ярославський: Неважливо, головне, щоб паливо в аеропорту було. А воно буде, гарантую, що проблем з паливом не виникне. Вас же цікавить результат в кінцевому рахунку, а не той як я це паливо довезу?
РБК-України: Завжди цікавий механізм вирішення даної конкретної задачі...
Олександр Ярославський: Я ж не можу вам розповісти всі робочі моменти. Головне, щоб аеропорт забезпечував необхідний рівень сервісу за відповідну ціну. Один товариш мені недавно розповів, що прийшов в VIP-термінал нашого аеропорту і далі абсолютно ні про що не турбувався, навіть до багажу не доторкнувся. А в Москві, в VIP-терміналі за 300 дол. йому довелося самому тягнути свій чемодан. Значить, він розповість про нас - і будуть літати через Харків.
РБК-Україна: Питання по будівництву об'єктів до Євро-2012 практично закриті. Настала черга вибудовування ефективного операційного механізму.
Олександр Ярославський: Ми зараз цим дуже щільно займаємося. УЄФА нам виділив фахівця, з яким ми зістиковуємо технологічні моменти по аеропорту. Чекаємо аналогічного фахівця від УЄФА по стадіону. По базі все зрозуміло, по готелю - теж.
РБК-Україна: Окрім Євро-2012, які у Вас ще конкретні плани на найближчий час?
Олександр Ярославський: Займатися бізнесом.
РБК-Україна: У контексті останніх подій в єврозоні, які напрями в бізнесі для Вас зараз будуть у пріоритеті?
Олександр Ярославський: Я раніше казав, що мені цікаві будь-які пріоритети, де я зароблю. Зараз скажу так: цікаві ті, де не втрачу. Чесно, до пріоритетів потрібно ставитися обережно, та й стає їх все менше і менше. І, якщо вчора я був дуже обережний, то сьогодні я свою обережність потроїв.
Після "фуршету" 2000-2007 років прийшла розплата - "чек" ще лізе з касового апарату та і ніхто не знає, коли це закінчиться. При цьому продовжують здійснювати покупки в надії, що колись це якось виправдається. Але не виправдовується - перемагає касовий апарат.
РБК-Україна: Повертаючись до теми Євро-2012. У багатьох складається стійке враження про конфлікт між Вами і владою Харкова. У чому його суть?
Олександр Ярославський: Немає ніякого конфлікту. Пам'ятаєте, в "12 стільцях" Ільфа і Петрова - замітка в газеті, де сказано, що Бендер, потрапивши під коня, відбувся легким переляком, а Бендер гнівно каже, що це кінь відбулася легким переляком? Ось так і у мене (сміється).
РБК-Україна: Цей рік - рік виборів до Верховної Ради. Яким чином Ви маєте намір взяти участь в цьому процесі - будете обиратися самі або когось підтримаєте? І чи влаштовує Вас, те, що відбувається зараз в країні?
Олександр Ярославський: Сам я обиратися не буду. У нас є Президент, обраний народом. Я теж за нього голосував. І, оскільки я живу і працюю тут, підтримую курс Президента. Якби не подобалося - завжди можна виїхати.
Мене все влаштовує. В дрібні деталі не вдаюсь, оскільки ніде не буває ідеально і абсолютно правильно. Маса мінусів є і в Швейцарії, і в Штатах, і в Англії. Головне - зібрати всі плюси і мінуси, подивитися - чого більше. Для мене тут плюсів більше.
РБК-Україна: А нинішній мер Харкова, все ж, для Вас плюс чи мінус?
Олександр Ярославський: Не мінус, не плюс, а щось ближче до нуля...
РБК-Україна: І Ви маєте намір просто спостерігати за тим, як цей нуль впливає на життя вашого міста чи все ж таки мають намір якось впливати, у тому числі - через політичні процеси?
Олександр Ярославський: Політикою займатися я не буду. Я просто вважаю: людина, яка на виборах набрала 0% голосів, не може бути мером.
Результати моєї роботи ви бачите. Нехай мер покаже, що він зробив. Я бачу: у нього є готель "Національ", який нагадує "Трактір на проспекті Леніна". Він займається Сумським ринком - а там вже дерева небо підпирають. Тобто, я не бачу ні одного об'єкта, який би зробила ця людина своїми руками і за свої особисті гроші. Дороги в місті побудовані за бюджетні кошти - тобто за наші з вами гроші.
Нехай люди подивляться на все це і визначать міру компетентності мера. Людина не може присвоїти собі ні пост мера, ні титул "батька міста". Це вирішують городяни, яким не так уже важливо, хто там в Баден-Бадені відпочиває, а хто - в Ніцці. Людям важливіше прийти в гарний готель попити чаю, сходити на стадіон, з комфортом вилетіти з нового аеропорту. Життя ж в цьому.
Другу частину інтерв'ю з Олександром Ярославським читайте в понеділок, 27 лютого ц.р.
Спілкувались Антон Подлуцький та Олексій Біловол