ua en ru

Олександр Квіташвілі: Конституція гарантує доступ до медицини лише для багатих

Олександр Квіташвілі: Конституція гарантує доступ до медицини лише для багатих Голова МОЗ Олександр Квіташвілі не знає, чому ГПУ почало розслідування по вакцинах
В минулому році в ЗМІ вибухнув скандал щодо вакцини від поліомієліту, яку Україні надали західні партнери у вигляді гуманітарної допомоги. Отримані в травні препарати були заморожені, щоб восени, після того як діти підуть до школи і у дитсадки, провести масову вакцинацію. Пізніше у пресі прозвучали звинувачення в тому, що нібито Україна не мала права повторно заморожувати вакцину. В результаті МОЗ довелося почати вакцинацію препаратами з другої партії, до якої ні в кого на фармринку не було претензій. Паралельно Моз почав проводити лабораторні дослідження вакцини, яка була заморожена. Про те, яких результатів прийшли фахівці, коли запрацює об'єднана Держслужба з лексредствам і контролю за наркотиками і почнуться закупівлі ліків за кошти держбюджету-2016 у другій частині інтерв'ю РБК-Україна розповів міністр охорони здоров'я Олександр Квіташвілі.

В минулому році в ЗМІ вибухнув скандал щодо вакцини від поліомієліту, яку Україні надали західні партнери у вигляді гуманітарної допомоги. Отримані в травні препарати були заморожені, щоб восени, після того як діти підуть до школи і у дитсадки, провести масову вакцинацію. Пізніше у пресі прозвучали звинувачення в тому, що нібито Україна не мала права повторно заморожувати вакцину. В результаті МОЗ довелося почати вакцинацію препаратами з другої партії, до якої ні в кого на фармринку не було претензій. Паралельно МОЗ почав проводити лабораторні дослідження вакцини, яка була заморожена. Про те, яких результатів прийшли фахівці, коли запрацює об'єднана Держслужба з лексредствам і контролю за наркотиками і почнуться закупівлі ліків за кошти держбюджету-2016 у другій частині інтерв'ю РБК-Україна розповів міністр охорони здоров'я Олександр Квіташвілі.

РБК-Україна: Правильно я розумію, що в МОЗ досі не зайнята вакансія заступника міністра з євроінтеграції?

Олександр Квіташвілі: Чесно кажучи, ми подавали кандидатуру на затвердження в Кабмін дуже давно. Але, з іншого боку, у нас є дуже сильний департамент з міжнародних відносин. В результаті всі завдання, які ставилися перед МОЗ щодо прийняття нормативних актів для запровадження безвізового режиму з ЄС нами виконані. Зараз у нас немає потреби в окремому заступника міністра з євроінтеграції. Що радять питання успішно виконує інший заступник міністра - Ігор Перегінець. Серед іншого він займається реформою охорони здоров'я та міжнародними відносинами. У нас до березня 2015 року був заступник міністра з євроінтеграції Юрій Савко. Потім він сам пішов на іншу роботу.

РБК-Україна: Поставлю інший більш актуальний кадрове питання. Півтора року тому в Україні стартувала реформа державних органів. Зокрема, постановою уряду були ліквідовані Державна служба з лікарських засобів Державна служба з контролю за наркотиками. Замість них повинна була бути створена об'єднана Держслужба з лексредствам і контролю за наркотиками. Однак зараз органи і не ліквідовані і не створені. Коли буде закінчено цей процес і призначений керівник об'єднаного органу?

Олександр Квіташвілі: Нещодавно я подав подання в Кабмін, щоб призначити керівником нового органу Ірину Суворову. Вона до цього працювала заступником голови Держлікслужби, а потім виконуючим обов'язки. Вона хороший спеціаліст.

В Україні в принципі необхідно змінювати процедуру ліквідації держорганів. Коли існуючого голові держоргану дається доручення ліквідувати власну службу, то це нелогічно, це затягує процес ліквідації. Можна було б піти по іншому шляху. Приміром, у випадку з ліквідацією Державною службою з питань протидії ВІЛ-інфекції/Сніду та іншим соціально небезпечним захворюванням і частково Державної санітарної-епідеміологічної служби їх функції були перекладені на МОЗ. Ми ці ліквідовані органи просто ввели в структуру міністерства.

У випадку ж з Держлікслужбою і Держслужба з контролю за наркотиками ми зіткнулися з кількома проблемами. Приміром, з відмінністю їх функціональності, що ускладнювало процедуру об'єднання цих відомств. Один орган займається ліками, субстанціями, а інший - контролем за наркотиками. Крім того, не було абсолютно нової людини, який би прийшов і займався ліквідацією цих органів. Я думаю, що підхід при ліквідації повинен був бути простіше.

Наприклад, у Грузії ми ліквідували якусь службу просто - ліквідовувалася служба, а її функції передавалися в різні міністерства. При цьому визначався якийсь термін, до якого все це повинно було статися, припустимо, 1 березня. Після цього всі нормативні акти стосовно роботи старого органу скасовувалися.

kvitashvili_ukr_1

РБК-Україна: коли Так до служби будуть ліквідовані і замість їх створена нова?

Олександр Квіташвілі: До 1 квітня.

РБК-Україна: А коли Ірину Суворову Кабмін призначить на посаду об'єднаної служби?

Олександр Квіташвілі: Не знаю. Останні три тижні всі були зайняті звітом уряду. Зараз вона проходить процедуру призначення - перевірки тощо.

РБК-Україна: Конкурс не влаштовували на цю посаду?

Олександр Квіташвілі: Немає. Коли ми в попередній раз влаштували кадровий конкурс, то вибухнув скандал.

РБК-Україна: Поговоримо про співробітників, які вже працюють в МОЗ. Як ви можете прокоментувати недавній допит заступника міністра охорони здоров'я Ігоря Перегінця у Генеральній прокуратурі?

Олександр Квіташвілі: Для цього необхідно розповісти трохи історії. Як всім відомо, поліомієліт є одним з найбільш небезпечних захворювань. Його можна запобігти тільки вакцинуванням. До недавнього часу в Україні рівень вакцинації від поліомієліту становив приблизно 30%, що відповідає рівню африканських країн.

Таким низьким показником було сильно злякано міжнародне співтовариство. Тому в 2014 році ще до мого приходу на посаду міністра охорони здоров'я Україна звернулася до міжнародного співтовариства з проханням про допомогу. У відповідь на це уряд Канади з допомогою ЮНІСЕФ закупив 4,5-4,7 мільйона доз вакцини від поліомієліту французького виробництва компанії Sanofi Pasteur.

kvitashvili_ukr_2-02

Перша партія приїхала в травні. Але починати вакцинацію влітку було неправильно, оскільки діти не ходять до школи і дитсадки, де найбільш ефективно проводити вакцинацію. Влітку їх дуже важко зібрати в одному місці, вони в постійних роз'їздах. Тому прийняли рішення розпочати вакцинацію з вересня. Для цього вакцини були поміщені на зберігання на склад держпідприємства "Укрвакцина", де вона була заморожена. Документація, яка прийшла з вакцинами, не містила заборону на заморозку. Але буквально через два тижні на сайті "Медконтроль" з'явилася стаття про те, що заморожена вакцина при її використанні може вбити. Ця стаття стала приводом для розслідування МВС.

Після цього розслідування ми звернулися до виробника Sanofi з проханням роз'яснити ситуацію. Вони відповіли нам, що заморожувати можна хоч сто разів.

РБК-Україна: Але в українській інструкції були обмеження на заморозку. Чому?

Олександр Квіташвілі: Ніхто не може розібратися, чому в інструкції вказано заборона на заморозку. Побачивши, який оборот приймає ситуація, ми вирішили не використовувати цю вакцину, а використовувати для вакцинації ту, яка до нас повинна була прийти другою партією в жовтні. Після того, як вона прийшла, препарат відразу був розісланий по областях і почалася кампанія з вакцинації. До цієї партії вакцин ні в кого не було питань.

Разом з тим буквально 10 днів тому "Державний експертний центр МОЗ", який займається перевіркою документів для реєстрації ліків, надав нам документ про те, що вони зробили лабораторні дослідження вакцини. А саме: отримали матеріали з головного офісу Sanofi, порівняли їх з наявними вакцинами з першої партії і прийшли до висновку, що заморожена вакцина нормальна і хороша. Тобто, те, що ми стверджували ще минулого літа.

РБК-Україна: Яка доля вакцини з першої партії?

Олександр Квіташвілі: Ми її будемо використовувати при плановій вакцинації. Зараз ми закінчуємо третій раунд позапланового вакцинації від поліомієліту. Для цього вистачить вакцини, яка до нас прийшла восени.

РБК-Україна: Що можете сказати про допит?

Олександр Квіташвілі: У вересні МВС проводило своє розслідування. Чому зараз Генпрокуратура почала нове розслідування по вакцинам - я не знаю. Думаю, що ми покажемо їм висновки "Державного експертного центру" і вони зрозуміють, що ми не використали вакцини до проведення лабораторного дослідження.

РБК-Україна: МОЗ зараз працює над двома стратегічними документами -"Національної лікарської політики" і "Концепцією реформування фінансування охорони здоров'я". Якщо ви і далі буде залишатися на посаді міністра, то який документ для вас буде найважливішим?

Олександр Квіташвілі: Зараз для нас найважливіше піти від концепції фінансування лікарень, виходячи з кількості ліжок. Це, звичайно ж, не применшує та інші напрямок, ту саму "Національну лікарську політику". Але якщо ми не буде змінювати принципи фінансування системи, то все інше буде буксувати багато років. Зараз найголовніше прибрати державну монополію в охороні здоров'я. По суті, зараз держава сама і продає цю послугу, і сам оплачує.

kvitashvili_ukr_3-02

Ми хочемо ввести два нових принципу. По-перше, піти від ліжкового принципу фінансування до принципом "гроші ходять за пацієнтом". Зараз МОЗ отримує на охорону здоров'я близько 40 мільярдів гривень. Тобто, держава витрачає в рік в середньому на охорону здоров'я одного українця приблизно 1000 гривень. Це мізерна цифра. Але ситуація погіршується ще і тим, що українці не можуть управляти витрачанням цих цифр. По суті, чиновники, коли самі вирішують яку поліклініку або лікарню фінансувати, кажуть, куди йти пацієнту лікується.

Але якби пацієнт сам міг керувати цією тисячею гривень, то вони були б витрачені з більшою ефективністю. Іншими словами, якщо медзаклад буде отримувати кошти, виходячи не з кількості ліжок, а від кількості наданих послуг, рівень надання допомоги покращиться. Лікарні і поліклініки, щоб збільшити кількість наданих медпослуг, будуть намагатися залучити нових пацієнтів саме до себе, а не в сусіднє медзаклад. Це можна зробити тільки підвищенням якості медпослуг.

Другий важливий момент - держава не може гарантувати стовідсоткову оплату всіх медпослуг. У світі немає країни, яка може собі це дозволити. Держава повинна взяти на себе нестрахові випадки - лікування Сніду, туберкульозу, гепатиту С, невідкладну медичну допомогу, первинну медичну допомогу. Такі речі повинні бути гарантовані усім людям, незважаючи на рівень доходу і статус пацієнта. Решта все повинно покриватися страховими компаніями для чого люди повинні купувати страхові поліси.

Люди, які не можуть собі дозволити купити страховку, приміром, ті, хто живе на соціальну допомогу від держави, повинні отримувати оплату страховки також від держави. Для них держава буде оплачувати весь пакет послуг через страхову компанію. Але по мірі зростання рівня доходу людини, держава може обмежувати розмір своєї участі у фінансуванні медпослуг, які йому держава може гарантувати безкоштовно. Чим більше ти заробляєш, тим держава менше гарантує людині безкоштовних медпослуг. Це називається соціально орієнтована держава.

Як відбувається зараз - всі гроші йдуть в скарбничку, всім все безкоштовно, незрозуміло чого і кому не вистачає. В результаті ми вбиваємо тих людей, у яких немає грошей, адже фактично вони не можуть скористатися безкоштовними медпослугами, оскільки кругом все одно треба доплачують. І відкриваємо дорогу для тих, у кого є достаток. Таким чином, 49-та стаття Конституції не гарантує доступ до безкоштовної та якісної медицини для всіх. Вона гарантує доступ до медицини для багатих і усуває бідних. А треба навпаки.

kvitashvili_ukr_4-01

РБК-Україна: Скоро Україну відвідає ваш колега - колишній міністр охорони здоров'я Грузії Сандро Урушадзе. Напевно, він не просто так приїхав в Україну. Його готують замість вас на посаду міністра охорони здоров'я?

Олександр Квіташвілі: Немає. Він приїхав в Україну ще в минулому році за моїм запрошенням. Він працював консультантом від Світового банку. Він мені допомагав розробляти пакет законопроектів про автономізацію лікарень. Сандро і я разом працювали в Грузії. Я був міністром охорони здоров'я і соціальної політики, а він був тоді директором фонду соціальних програм. Ми разом розробляли соціальні програми, державне медстрахування. Коли я пішов з посади міністра, він прийшов замість мене. Тобто, він продовжив те, що було розпочато до мене і мною продовжено. Він продовжив до переможного кінця. Так що він багато чого знає.

Разом з ним ми придумали цікаву річ. З-за того, що нам не вдалося пролобіювати законопроект про автономізацію медустанов через парламент на рівні всієї країни, ми вирішили підтримати ті області, які зацікавлені починати реформу охорони здоров'я у себе. Зокрема, цим зацікавилася Кіровоградська область. Нещодавно група медиків і чиновників з цієї області поїхала до Грузії, зустрілася там з Сандро Урушадзе, з іншими експертами, подивилася, як працює страхова система, як держава фінансує охорону здоров'я. Після цього було прийнято рішення провести круглий стіл у Кіровограді з керівництвом області, туди приїде і Сандро, і я. Будемо показувати, що можна зробити там.

РБК-Україна: Як же ви щось зробите в Кіровоградській області без прийнятих законів?

Олександр Квіташвілі: Будемо проводити реформу, використовуючи фінансові ресурси облради.

РБК-Україна: Але Сандро Урушадзе претендує на посаду міністра охорони здоров'я?

Олександр Квіташвілі: Це було б цікаво. У Грузії він прийшов після мене.

РБК-Україна: Ви так і не відповіли на питання...

Олександр Квіташвілі: Ні, не думаю, що він прийде на посаду міністра охорони здоров'я України.

kvitashvili_ukr_5-01

РБК-Україна: Правильно я розумію, що 2016 рік буде останнім роком, коли Україна закуповує ліки через міжнародні організації? Нібито, в наступному році буде створено агентство, яке буде саме проводити закупівлі ліків.

Олександр Квіташвілі: Немає. Після того як в цьому році 100% закупівель ліків буде віддано міжнародним організаціям я б особисто рекомендував, щоб закупівлі та наступні три-п'ять років проводилися тільки через них. Навіть якщо це буде тільки британське закупівельну агентство Crown Agents, який закуповує ліки для багатьох країн, зокрема для Японії.

РБК-Україна: Чому ви говорите тільки Crown Agents "? Дві інші організації - ПРООН та ЮНІСЕФ, які беруть участь у закупівлях за програмами 2015 року, відмовилися від співпраці з Україною?

Олександр Квіташвілі: Немає. Але вони не закупівельні організації як Crown Agents. Вони просто нам допомагають із закупівлями.

РБК-Україна: Коли будуть оголошені закупівлі на 2016 рік?

Олександр Квіташвілі: цього тижня я підпишу наказ про створення робочої групи, яка почне займатися їх підготовкою. В минулому році ми пройшли тернистий шлях підготовки таких закупівель. Тепер ми все знаємо. Зараз все буде проходити набагато швидше. В принципі в подальшому ми хочемо передати функцію визначення номенклатури закупівель від МОЗ спеціалізованому агентству, яке буде закуповувати не тільки ліки, але й послуги. Зараз формується таке агентство, хочемо, щоб агентство почало працювати вже у другій половині цього року.

РБК-Україна: Ми говоримо про агентство, яке згадується в проекті концепції фінансування охорони здоров'я?

Олександр Квіташвілі: Так. Але поки що це все в зародку.

Розмовляв Дмитро Уляницький