ru ua

"Аеросвіт": шанси на повернення 8,4 млрд грн боргу мінімальні

"Аеросвіт": шанси на повернення 8,4 млрд грн боргу мінімальні Борги "Аеросвіту" Ігорю Коломойському досягають 3 млрд грн
Більше двох років знадобилося для старту банкрутства колишнього лідера українського авіаринку "АероСвіту". Але повернення боргів загрожує скандалами.

Більше двох років знадобилося для старту банкрутства колишнього лідера українського авіаринку "АероСвіту". Але повернення боргів загрожує скандалами.

Основні кредитори

На початку березня поточного року Господарський суд Київської області на підставі позову дніпропетровської компанії "Тенак" до авіакомпанії "Аеросвіт" порушив справу про банкрутство авіакомпанії. Суд ввів мораторій на задоволення вимог кредиторів та процедуру розпорядження майном боржника, призначивши розпорядником майна арбітражного керуючого.

Пізніше Госпсуд Київської області затвердив реєстр вимог кредиторів до авіаперевізника.

У сукупності боргів назбиралося на суму приблизно 8,4 млрд грн. Найбільше вимог виявилося у Ігоря Коломойського, а також у чотирьох компаній Graynel Management INK, "Альбіон", Casburt Traders & Investors Limited і BBAM Aircraft holdings 118.

Ігор Коломойський отримає контроль над сумою близько 3 млрд грн кредиторської заборгованості "Аеросвіту" на підставі постанови Господарського суду Київської області від 15 травня. Підставою до цього послужила виплата підприємцем в якості поручителя кредитів "Аеросвіту" Приватбанку", а також не повернення фінансової допомоги, яку Ігор Коломойський надав авіакомпанії в 2012 році.

Кредитор номер два, Graynel Management INK, на підставі рішення того ж суду від 22 квітня також отримав право витребувати з авіакомпанії 1,27 млрд грн. Суд прийняв це рішення на підставі договорів уступки права вимоги від 26 липня 2013 р. між Graynel Management INK і компаніями Pennylane Comercio Internacionais LDA і Goiania Comercio E Servicos Internacionais LDA. "Аеросвіт" заборгував двом останнім компаніям цю суму на підставі лізингових договорів.

Також за допомогою договору поступки отримала контроль над кредиторською заборгованістю на суму 1,2 млрд грн компанія "Альбіон". Вона уклала угоду з "Укртатнафтою", яка в свій час поставила паливо авіаперевізнику, але не отримала в обмін кошти за поставлений товар. Госпсуд Київської області підтвердив права "Альбіона" 15 травня поточного року.

"Аеросвіт": шанси на повернення 8,4 млрд грн боргу мінімальні

"Аеросвіт": шанси на повернення 8,4 млрд грн боргу мінімальні

Шанси на повернення боргів мінімальні

Разом з тим, представники кредиторів і колишніх працівників "Аеросвіту" не вірять, що їм вдасться повернути свої борги, як мінімум, у найближчій перспективі.

Адвокат, старший партнер відомої юрфірми "Ільяшев і Партнери" Роман Марченко, який представляє інтереси неназваного іноземного кредитора "Аеросвіту", розповів РБК-Україна, що незабаром має бути сформований комітет кредиторів авіакомпанії. Але, враховуючи, що, схоже, підконтрольним структурам власника "Аеросвіту" (контролюючими бенефіціаріями прийнято вважати Ігоря Коломойського і Григорія Гуртового, - РБК-Україна) належить більша частина заборгованості, вони зможуть отримати контроль над комітетом кредиторів, вважає адвокат.

"Поки у нас немає впевненості, що процедура банкрутства буде проходити прозоро. У нас є відчуття, що більшість кредиторської заборгованості належить групі, яка буде голосувати злагоджено на комітеті кредиторів і вибере дружнього собі арбітражного керуючого", - зазначив Роман Марченко.

Він упевнений, що, судячи з практики, якщо комітет кредиторів очолює людина, дружня акціонерам банкротуючої компанії, то шанси реальних кредиторів повернути свої гроші йдуть до нуля. "Повернути гроші від "Аеросвіту", який не генерує гроші, не літає, практично нереально в такій ситуації", - пояснив адвокат.

На його думку, на засіданні комітету кредиторів, у яких знаходиться більша частина боргів, можуть прийняти рішення, наприклад, про списання 95% боргів. "Тобто, спишуть і свої кредити, і наші, - уточнив Роман Марченко. - Чи приймуть рішення про затвердження плану санації, яким розтягнуть виплату боргів на 30 років".

З ним згоден виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко. "Там же нічого не залишилося з ліквідних активів, і не було ніколи, навіть коли літали. На Заході законодавство дозволяє в таких випадках, щоб борги повернули власники авіакомпанії, але у нас це нереально", - сказав РБК-Україна Анатолій Мазуренко.

Виявлені активи "Аеросвіту" менші за кредиторську заборгованість, повідомив Роман Марченко. Але, впевнений він, це не повинно лякати кредиторів.

"Якщо буде обраний незалежний арбітражний керуючий, то, залежно від його активності, і можна буде повертати кошти, - сказав старший партнер юрфірми "Ільяшев і Партнери". - Приміром, він повинен з'ясувати, чи не було в історії "Аеросвіту" угод, що призвели до банкрутства. Якщо виявить, то він повинен буде анулювати їх, проводити реституцію, повертати старе майно".

Віце-президент професійної спілки-асоціації льотного складу цивільної авіації України, голова профспілки бортпровідників "Аеросвіту" Веніамін Тимошенко заявив РБК-Україна, що профспілка бортпровідників не бере участь у цьому судовому процесі, так як це більше фарс, ніж судовий процес.

Другим аргументом він наводить те, що, згідно з новою процедурою банкрутства, виплата заборгованості по зарплаті, за що профспілка бореться кілька останнього років, і так має стояти в першу чергу при банкрутстві компанії навіть без участі колишніх працівників у суді.

Веніамін Тимошенко не вірить у справедливість української судової системи. У якості прикладу він навів недавній випадок, коли арештоване майно "Аеросвіту" на мільйони гривень було вкрадено.

Тимошенко повідомив, що Профспілка-асоціація льотного складу цивільної авіації України готує колективний позов до Європейського суду з прав людини. "В Україні зараз оскаржується бездіяльність виконавчої служби, після чого і буде поданий цей позов", - уточнив він.

Позов буде поданий від приблизно 400 осіб, з урахуванням фізичного і морального збитку на загальну суму близько 300 млн грн. Тобто, в рази більше фактичної заборгованості по зарплаті.

"Якщо держава не хоче захищати права найманих співробітників, то вона буде платити по боргах авіакомпанії", - резюмував Веніамін Тимошенко.