ua en ru

О.Мороз просить КСУ дати роз'яснення щодо повноважності ВР

Автор: RBC.UA
Голова Верховної Ради України п'ятого скликання Олександр Мороз просить Конституційний Суд України надати роз'яснення Рішення Конституційного Суду України від 17 жовтня 2002 р. № 17-рп/2002 у справі за конституційним уявленням 50 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення положень статей 75, 82, 84, 91, 104 Конституції України (щодо повноважності Верховної Ради України). Про це повідомляє прес-служба парламенту.

Голова Верховної Ради України п'ятого скликання Олександр Мороз просить Конституційний Суд України надати роз'яснення Рішення Конституційного Суду України від 17 жовтня 2002 р. № 17-рп/2002 у справі за конституційним уявленням 50 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення положень статей 75, 82, 84, 91, 104 Конституції України (щодо повноважності Верховної Ради України). Про це повідомляє прес-служба парламенту. Враховуючи політичну ситуацію в країні, О.Мороз просить надати невідкладне роз'яснення по даному Рішенню КСУ. Необхідність даного роз'яснення викликана його неоднозначним розумінням у зв'язку з виданням Указу Президента України від 5 червня 2007 року № 497/2007 "Про призначення позачергових виборів у Верховну Раду України у зв'язку з неповноважністю Верховної Ради України і достроковим припиненням її повноважень" (зі змінами, внесеними згідно з Указом Президента України № 675/2007 від 31 червня 2007 року), з посиланням на вищезазначене рішення КСУ. Рішенням КСУ передбачено, що положення частини другої статті 82 Конституції України щодо умов повноважності Верховної Ради України у взаємозв'язку з положенням частини четвертої статті 79 Конституції України потрібно розуміти так, що ВР України є повноважною, тобто правомочною приймати закони і реалізовувати інші конституційно визначені повноваження, за умов обрання не менше чим двох третин від її конституційного складу і складання новообраними народними депутатами України присяги. Це конституційна вимога є умовою повноважності Верховної Ради України протягом всього періоду скликання і не може розглядатися лише як підстава для відкриття її першого засідання першої сесії. У мотивувальній частині цього Рішення Суд виразив також і таку позицію, що у разі зменшення через будь-які причини складу парламенту до кількості, менше ніж триста народних депутатів України, діяльність Верховної Ради України повинна бути зупинена до складання присяги належним числом відповідно обраних народних депутатів України", - відзначається в тексті звернення. У той же час, не дивлячись на укази президента про розпуск ВР, 4 вересня відкрилася четверта сесія ВР п'ятого скликання. За словами спікера ВР О.Мороза, згідно з вимогами Конституції, до початку функціонування парламенту нового скликання працює парламент, що "діє". "Парламент працює до того часу, поки не приведуть до присяги депутатів нового скликання, і набуває чинності норма Конституції про легітимність обраного нового парламенту", - сказав він під час погоджувальної ради голів комітетів і фракцій ВР. Слід зазначити, що Президент України Віктор Ющенко неодноразово заявляв, що для проведення позачергової сесії Верховної Ради V скликання 4 вересня немає ніяких правових підстав. У свою чергу, прем'єр-міністр України Віктор Янукович висловив думку, що ніяких підстав не проводити сесію Верховної Ради п'ятого скликання 4 серпня ц.р. не існує. За його словами, депутати ще мають повноваження і до порядку денного треба підійти зважено. Відзначимо, що 15 червня до Конституційного суду вже поступало представлення 55 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) указу президента від 5 червня 2007 р., згідно з яким дострокові парламентські вибори призначені на 30 червня ц.р. у зв'язку з неповноважністю ВР. Досі КС так і не ухвалив рішення про конституційність попереднього указу президента В.Ющенко від 26 квітня ц.р. про дострокове припинення повноважень ВР, яким перший президентський указ про розпуск ВР від 2 квітня 2007 р. також був визнаний таким, що втратив силу. Нагадаємо, 5 червня ц.р. Президент України В.Ющенко підписав третій указ про призначення дострокових виборів до парламенту на 30 вересня. Документ підписаний як результат виконання домовленостей від 27 травня, досягнутих між В.Ющенко, прем'єр-міністром В.Януковичем і О.Морозом, спрямованих на розв'язання політичної кризи шляхом проведення позачергових виборів у ВР, а також на підставі складання повноважень депутатами від Блоку Юлії Тимошенко і "Нашої України", що спричинило неповноважність ВР. Своїм попереднім указом від 2 квітня президент розпустив ВР і призначив проведення дострокових парламентських виборів. Приводом для такого рішення став перехід 11 депутатів парламенту з опозиції в урядову коаліцію.