«Газпром» готовий інвестувати в модернізацію ГТС України
Російський газовий монополіст «Газпром» готовий інвестувати кошти в модернізацію української газотранспортної системи (ГТС). Станеться це в тому випадку, якщо інформація про можливе відтворення керуючого нею консорціуму з наданням частки російській компанії підтвердиться.
Як повідомляє агентство Reuters, з відповідною заявою в Лондоні виступив заступник голови правління компанії Олександр Медведєв. Він відзначив, що про намір Віктора Януковича запросити Росію до участі в управлінні ГТС він сам дізнався з повідомлень преси.
При цьому А.Медведєв підкреслив, що «Газпром» має намір залишити без зміни умови контракту про постачання і транзит газу, підписаного з Україною в січні 2009 р., незважаючи на зміну уряду країни.
Мова йде про заяву глави Партії регіонів про можливе залучення до модернізації ГТС України «Газпрому» і європейських споживачів і про створення консорціуму, в якому контроль буде розподілений між учасниками в рівних долях.
За словами В.Януковича, участь «Газпрому» в українській ГТС дозволила б російській компанії відмовитися від проектів "Південний потік" і "Північний потік", а Україна могла б спробувати понизити закупівельні ціни на газ.
Нагадаємо, Кабінет міністрів України 21 жовтня 2009 р. схвалив концепцію розвитку і модернізації ГТС на період 2009-2015 рр. вартістю в 2,57 млрд дол. Джерела фінансування будуть різні: від коштів "Нафтогазу України" до кредитів.
23 березня 2009 р. у Брюсселі Україна, ЄС і міжнародні фінансові організації підписали спільну декларацію з питань модернізації української ГТС. Україна представила проекти в цій сфері на суму 2,5 млрд дол. До 31 грудня 2009 р. Мінпаливенерго і "Нафтогаз України" повинні були підготувати і затвердити ТЕО й уточнений кошторис витрат на модернізацію ГТС.
Як заявляв в кінці листопада 2009 р. міністр палива і енергетики України Юрій Продан, РФ може брати участь в модернізації української ГТС на загальних підставах. За його словами, для Росії будуть такі ж умови як для Японії, Кореї, Китаю, чи Євросоюзу - будь-яких інвесторів, які згодні брати участь в цьому проекті. При цьому міністр підкреслив, що згідно чинному законодавству українська ГТС не може бути предметом застави під кредити, що залучаються для модернізації ГТС.
У свою чергу, голова правління НАК «Нафтогаз України» Олег Дубина заявляв раніше, що існуюча ГТС належить народу України, а створення міжнародного консорціуму можливе тільки під будівництво нових трубопроводів.
ГТС України є другою в Європі і однією з найбільших в світі. Її загальна тривалість складає 37,6 тис. км. Пропускна спроможність системи на вході складає 290 млрд куб. м на рік, на виході - 175 млрд куб. м. Система об'єднує 72 компресійні станції (122 компресорних цехи) і 13 підземних сховищ з найбільшим в Європі після Росії активним обсягом газу - більше 32 млрд куб. м. За даними Мінпаливенерго, в даний час коефіцієнт корисного користування (ККД) газоперекачуючих станцій в Україні складає 24%, що приводить до необґрунтовано високих витрат технологічного газу на транспортування.