2 +1=0: Без шансів на створення консорціуму
Україна влаштує тільки тристоронній консорціум з управління газотранспортною системою (ГТС). Але мотивація потенційних партнерів по цьому проекту - Росії і Євросоюзу - практично нульова. Тому, найімовірніше, ніякого консорціуму не буде.
Історія з консорціумом почалася ще за часів правління Леоніда Кучми, коли в 9 квітня 2002 р. у Ялті було підписано угоду між Росією та Україною про створення ТОВ «Міжнародний газовий консорціум». ТОВ повинно було оцінити стан ГТС, розрахувати обсяг інвестицій і розробити модель функціонування консорціуму.
Згодом офіційний Київ задекларував, що консорціум має бути тристороннім, імовірно - за участю Німеччини. Що дало опонентам підставу заявити, мовляв, мовляв, Німеччина - відомий союзник Росії в газових питаннях, тому вона в якості третьої сторони в консорціум не підходить.
Читайте також: Прогнозна ціна російського газу в II кварталі 2013 р. складає 426 дол./тис. куб. м, - Міненерговугілля
Потім почалася «Україна без Кучми», потім Помаранчева революція - було не до ГТС. Питання модернізації ГТС було актуалізовано 23 березня 2009 р., коли в Брюсселі прем'єр Юлія Тимошенко і керівництво Єврокомісії підписали декларацію про модернізацію ГТС. Тоді мова йшла про виділення Євросоюзом кредиту в розмірі близько 2,5 млрд дол. на ці цілі.
При цьому Єврокомісія зажадала, щоб Україна реформувала організаційну структуру НАК «Нафтогаз України» та її дочірніх компаній, привівши її у відповідність з нормами європейського законодавства. Зокрема, вимоги ЄК включали відділення «Укртрансгазу» від «Нафтогазу». Відповідна реформа почалася тільки в минулому році і за оптимістичними оцінками може бути завершена не раніше кінця поточного року. Зрозуміло, ніяких 2,5 млрд дол. Україна не отримала, оскільки не піді що їх було отримувати - навіть лічильники газу на східному кордоні не були встановлені.
У вересні 2010 р. Вадим Чупрун, заступник голови правління «Нафтогазу», запевняв, що в 2011-2017 рр. в реконструкцію пріоритетних об'єктів ГТС буде інвестовано 5 млрд дол. Враховуючи, що 26 лютого ц.р. Чупрун повторив ті ж цифри, ніяких інвестицій у модернізацію ГТС не було. Враховуючи, що труби мають властивість зношуватися, є підстави припустити, що сьогодні сума в 5,3 млрд дол є, швидше, оптимістичній, ніж реалістичної.
Читайте також: Янукович доручив у 2013 р. продати 50% непрофільних активів "Нафтогазу України"
ЄС цих грошей при поточних умовах не дасть. «Єврокомісія сплатила досить дороге дослідження ГТС. Чи має сенс витрачати на систему, якою неможливо користуватися», - заявив наприкінці минулого року заявив старший банкір ЄБРР з природних ресурсів Пол Шапіро.
Ключова вимога ЄС - рівний для всіх компаній доступ до ГТС. «Завдяки реформам енергетичної галузі в Україну вже прийшли кілька іноземних енергетичних інвесторів - не тільки в сферу розвідки та видобутку газу, але і в проекти газопостачань і розвитку поновлюваних джерел енергії. З урахуванням цієї перспективи Україна має продовжити свої реформи згідно з зобов'язаннями, які вона взяла при вступі до Енергетичного співтовариства, зокрема про недискримінаційний доступідо її ГТС», - зазначав у ЗМІ єврокомісар з питань енергетики Гюнтер Еттінгер.
Позиція Росії в цьому сенсі теж не проста. Так, Володимир Путін, під час останньої зустрічі з Віктором Януковичем висунув умову - внести зміни до закону про трубопровідний транспорт, яким зараз заборонена приватизація ГТС. Може бути, вища українська влада і погодилася б на ці умови, але з такою Верховною Радою, як зараз, зробити це просто неможливо.
Читайте також: Янукович доручив укласти угоду з ЄБРР та Європейським інвестиційним банком про модернізацію ГТС
Тому побажання, озвучені президентом Російського газового товариства Валерій Язєв, так і залишаться просто побажаннями. Нагадаємо, раніше РБК-Україна Язєв заявив: «Потрібно думати про створення консорціуму, який буде не керувати ГТС України, а мати її у своїй власності. Для цього потрібно вносити зміни в законодавство України. Треба зробити так, щоб труба залежала не від України, а від консорціуму».
Єдиний можливий варіант - оренда трубопроводу з подальшим його відновленням і управлінням на паритетних засадах.
Але експерти в принципі сумніваються, що з цією затією щось вийде. «Я взагалі не розумію, навіщо Україні цей консорціум. Він нічого їй не дасть. Ніякого зниження ціни на газ не буде. Просто Україна буде платити частину грошей в монетарному еквіваленті, а частина - як оплату за передачу ГТС. У цілому, і та знижка в 100 дол., яка у нас зараз нібито є - фактично її немає. Ми просто платимо ці 100 дол., як боргові зобов'язання», - сказав РБК-Україна директор енергетичних програм Центру ім. Разумкова Володимир Омельченко.
Можливо, щось вийде з ЄС, вважає незалежний експерт з енергетичних питань Володимир Саприкін. «Співробітництво з ЄС принесе як інвестиції в Україну, так і відповідний рівень менеджменту», - сказав він.
Читайте також: Модернізація ГТС і створення консорціуму неможливі без участі ЄС, - Янукович
Нагадаємо, втім, що це можливо виключно при виконанні брюссельського угоди 2009 р. - при поділу «Нафтогазу» на три частини і рівним доступом всіх гравців ринку до ГТС.
Якщо ж рішення не буде знайдено, то транзит, так чи інакше буде посилюватися через обхідні шляхи - Північний і, можливо, Південний потоки.
Хоча, в контексті переходу ЄС на зріджений газ і альтернативну енергетику, транзит через українську ГТС все одно знижується. При потенціалі в 140 млрд куб. м в рік, з рекордного в 2000 р. показника в 137,1 млрд куб. м в 2012 р. транзит впав до 81 млрд куб. м газу. Також стабільно зменшується закачування газу в підземні сховища (ПСГ) з 17,7 млрд куб. м в 2006 р. до 10,6 млрд куб. м в 2011 р.
Емма Солдатова