як 17 млрд гривень можуть допомогти позбавити Україну від бездоріжжя
Якщо не виділяти гроші на ремонт доріг, то через два роки непрохідними стануть 45% всіх українських трас, підрахували у Світовому банку. Йти на такий експеримент Укравтодор не має наміру. Там розробили два плану реконструкції доріг, різниця між якими полягає у рівні фінансування.
Згідно першого варіанту на реконструкцію піде 5,3 млрд гривень. Другого - 17 млрд гривень. Реалізація другого сценарію безпосередньо залежить від Нацбанку і Кабінету міністрів. Зараз уряд веде переговори з центробанком про реструктуризацію державного боргу перед НБУ, який планується не погашати, а спрямувати кошти на ремонт доріг. Подробиці в матеріалі РБК-Україна.
На різних швидкостях
Довжина найголовніших українських магістралей становить 20 тис. км. Нещодавно проведене Світовим банком їх дослідження (є в розпорядженні РБК-Україна) показало, що в 2016 році 16% цих трас знаходилися в незадовільному стані.
Однак їх стан може погіршитися вже в найближчі роки. Експерти СБ прогнозують кілька варіантів розвитку ситуації. У випадку самого песимістичного – повна відсутність грошей на ремонт основних доріг - вже в 2019 році в незадовільному стані опиняться 45%, тобто майже половина основних магістралей України. Такий сценарій малоймовірний, оскільки парламент щорічно виділяє фінансування в кілька мільярдів гривень на українські дороги. За розрахунками експертів СБ, якщо ремонт доріг, приміром, буде фінансуватися за 5 млрд гривень в рік, то старіння українських автомагістралей сповільниться - протягом 2017-2019 року в незадовільному стані опиняться 34% дорожнього полотна.
У Світовому банку вважають, що для того, щоб привести дороги в порядок, то протягом 2017-2019 років щорічно необхідно вкладати в їх ремонт за 32 млрд гривень. В такому випадку показники низької якості трас за три роки знизяться з 17% до 2%.
Катастрофічний стан українських доріг визнають і в Державному агентстві автомобільних доріг (Укравтодор). "Якщо в 2005 році в Україні ямковий ремонт необхідно було ліквідувати на 1,8 млн квадратних метрів доріг, то вже в 2017 році цей показник збільшився до 16 млн квадратних метрів", - розповів РБК-Україна радник голови Укравтодору Сергій Хижняк. При цьому, за його словами, з 2013 року через брак фінансування Укравтодору не вдається впоратися з повною ліквідацією ям. "Якщо в 2013 році відомство не змогло ліквідувати ями на 0,3 млн квадратних метрів, то вже в 2017 році, якщо не спрямувати додаткове фінансування, Укравтодор не зможе впоратися з 6,6 млн квадратних метрів ям", - упевнений Хижняк.
Як розповіли РБК-Україна в Укравтодорі, зараз у відомства є два плану фінансування дорожніх робіт у 2017 році – поточний і оптимістичний. Згідно з першим, Укравтодор отримає у цьому році з держбюджету близько 17 млрд гривень. З них 7 млрд гривень необхідно буде направити на виплату банківських кредитів, близько 1 млрд гривень піде підрядникам за виконані у попередні роки дорожні роботи. З решти 8,8 млрд гривень Укравтодор планує 2 млрд гривень витратити на ямковий ремонт, а ще 1,5 млрд гривень – на безпеку та експлуатацію доріг (прибирання снігу, нанесення розмітки та інше). У підсумку, власне, на реконструкцію доріг залишиться тільки 5,3 млрд гривень. "Цієї суми вистачить лише на те, щоб відремонтувати близько 700 кілометрів доріг, а решта дороги підтримувати в проїзному стані за рахунок аварійного ямкового ремонту", - говорить Сергій Хижняк.
Директор національного секретаріату міжнародної організації по прозорості будівництва CoST Наталія Форсюк каже, що за 5,3 млрд гривень Укравтодору в кращому випадку в 2017 році вдасться відремонтувати приблизно 1,8% від загальної протяжності доріг державного значення.
зокрема, Укравтодор має намір відремонтувати окремі ділянки доріг трас Житомир-Вінниця, Тернопіль-Дубно, Житомир-Чернівці, Київ-Чернігів, Суми-Полтава, Харків-Охтирка і т. д.
Але в Укравтодорі розраховують, що їм вдасться реалізувати другий, оптимістичний план, який передбачає додаткове фінансування дорожнього господарства в розмірі 17 млрд гривень. Майже всі кошти підуть на поточний середній ремонт доріг.
РБК-Україна в Укравтодорі пояснили, що ці кошти планується отримати за рахунок реструктуризації зобов'язань Кабміну перед НБУ – всього 15 млрд гривень. Ще 2 млрд гривень Укравтодор планує отримати в рамках реструктуризації облігацій, викуплених державними банками. У разі отримання цих коштів, Укравтодор зможе відремонтувати у цьому році майже в три рази більше доріг, ніж передбачено в планах на цей рік - близько 2,2 тис. км.
У прес-службі НБУ підтвердили, що зараз ведуться переговори між Нацбанком і Мінфіном про реструктуризацію облігацій внутрішньої держпозики, які знаходяться в портфелі центробанку. При цьому в НБУ повідомили, що вони не визначають витрати, які можуть бути профінансовані за рахунок вивільнених коштів.
Радник голови Укравтодору Олександр Кава відзначає, що для початку ремонту доріг достатньо вже закладених коштів у державному бюджеті. "Для того, щоб ефективно використовувати гроші НБУ, рішення про виділення цих коштів необхідно отримати протягом місяця-півтора. В іншому випадку ми не зможемо їх повністю витратити, оскільки сезон ремонтних доріг в Україні дуже короткий - до середини осені", - говорить він.
Але існує серйозний ризик, що в останній момент уряд змінить призначення реструктуризованих грошей. "Якщо ця сума для доріг не прописана в загальному фонді держбюджету, то уряд, як показує практика попередніх років, може в останній момент направити дані кошти на інші, більш нагальні цілі", - вважає експерт транспортного ринку Олег Гостроверхий.
Ці гроші, якщо і з'являться у Укравтодору, то не раніше середини року. "Спочатку має з'явитися розпорядження уряду з розкладом цих грошей за статтями і об'єктами. Крім того, необхідно узгодити даний перелік з комітетом Верховної Ради з питань бюджету. Потім у Укравтодору деякий час займе оформлення паспортів бюджетних та проведення підготовчих робіт, - говорить експерт. – Єдиний плюс у тому, що "Укравтодор" вже почав проводити тендери по роботах за рахунок реструктуризованих коштів. Але все одно, початок робіт припаде на осінь. А восени і взимку виконати робіт в 1,5-2 рази більше, ніж виконується протягом цілого будівельного сезону в останні роки на 6-8 млрд гривень, нереально", - пояснює він.
Від Ковеля до Ягодина, і далі скрізь
Олександр Кава говорить, що при складанні оптимістичного плану по ремонту трас Укравтодор заклав новий принцип модернізації доріг — не окремих ділянок, а цілих напрямків, які можна було б відремонтувати за кілька років. "Новий підхід передбачає системність у ремонтах – ми хочемо зв'язати між собою обласні центри і виходи на міжнародні напрямки", - говорить він.
Прикладом такого підходу в Укравтодорі називають трасу Львів - Луцьк, ремонт якої планується завершити в цьому році. Також у відомстві пропонують провести модернізацію дороги Луцьк - Володимир-Волинський, яка передбачає вихід на контрольно-пропускний пункт Устийлуг. При цьому роботи на ділянці дороги від Володимир-Волинського до КПП буде здійснюватися за рахунок кредиту, наданого польським урядом.
"Ми плануємо поліпшити якість дороги на ділянці від Ковеля до Ягодина там же у Рівненській області, - розповідає Олександр Кава. - Ягодин – це найбільший контрольно-пропускний пункт в країні, який щорічно обслуговує півтора мільйона автомобілів, з яких понад 100 тисяч – це фури. Також плануємо ремонт дороги М-06 у районі півдня Львівської області і півночі Закарпатської області, доріг Івано-Франківськ - Чернівці, Рівне - Тернопіль".
Укравтодор обіцяє займатися ремонтом доріг і в інших регіонах країни. Так, у відомстві мають намір відремонтувати дорогу Житомир - Вінниця - Могилів-Подільський. "Зараз з Києва основної транспортної потік на захід йде по трасі М-06. В Житомирі одна частина потоку ділиться і йде на Рівне - Луцьк - Львів, друга - на Вінницю і далі на Молдову та Румунію. Третя - на Хмельницький та Чернівці. Тому ми вирішили ремонтувати цю дорогу", - продовжує Олександр Кава.
На півночі країни Укравтодор відремонтує трасу, яка з Чернігова веде на схід і південь країни. Це дорога, по якій йдуть експортно-імпортні перевезення з Білорусі в напрямку сходу України через КПП "Нові Яриловичі" і "Три сестри". Дороги сходяться в Чернігові, а потім йдуть на Полтаву, Дніпропетровськ, Запоріжжя.
"В центрі і на півдні плануємо відремонтувати багатостраждальну дорогу Дніпропетровськ - Кривий Ріг - Миколаїв, а також Кіровоград - Миколаїв. Також будемо закінчувати ремонт траси Одеса - Рені. Крім того, за рахунок окремої бюджетної програми будемо ремонтувати дорогу Решетилівка - Дніпропетровськ", - говорить Олександр Кава.
У південно-східному регіоні Укратодор планує виділити 150 млн гривень на ремонт дороги Запоріжжя - Маріуполь. Раніше повідомлення України з Маріуполем здійснювалося по трасі, що проходила через Донецьк. Але після окупації міста, в Укравтодорі вирішили налагодити сполучення з Маріуполем через Запоріжжя. Після ремонту їй буде присвоєно статус національної автомагістралі. Крім того, в східному регіоні буде здійснюватися ремонт траси Харків - Суми, де крім самої дороги будуть відремонтовані і кілька мостів.
Проте ремонт доріг буде здійснюватися не тільки за рахунок державних коштів, але і грошей МФО. "У 2017 році продовжуватиметься ремонт траси Київ -Обухів, Київ - Біла Церква. Також розпочалися роботи з будівництва трьох об'їздів навколо населених пунктів у Полтавській області. Крім того, почнуться нові проекти з МФО - розширення обхідної дороги навколо Житомира, підготовка проекту з будівництва 24-кілометрового північного обходу Львова, - каже Олександр Кава. - Разом з тим нам доведеться заново проводити тендер для ремонту дороги Київ - Чернігів. Переможець попереднього тендера не зміг надати нам банківську гарантію, яка є обов'язковою умовою для початку ремонту дороги".
Втім, експерти транспортного ринку сумніваються в тому, що оптимістичний план буде ефективним. Так, екс-директор департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку автомобільних перевезень Міністерства інфраструктури Роман Хміль вважає, що направивши на дороги 17 млрд гривень, їх якість не покращиться. "Через відсутність повноцінного вагового контролю проїжджаючих по дорогах фур, низьких штрафів за подібні порушення, а також відсутність відповідальності відправників за перевантаження фур, навіть відремонтовані дороги за рік-два будуть розбиті. Поки в країні не буде введений жорсткий ваговий контроль, всі ремонти будуть фікцією. Причому чим більше грошей виділять, тим більше можна буде вкрасти і сказати, що фури все вбили. Тому і неможливо вимагати від підрядника ремонту дороги гарантію на 5-10 років", - зазначає Роман Хміль.
Але міністр інфраструктури Володимир Омелян в коментарі РБК-Україна запевнив, що його відомство посилює роботу з вагового контролю. "Ведемо роботу з областями, щоб вони закуповували стаціонарні автоматичні ваги. Такі комплекси будуть обов'язково на всіх нових дорогах. Крім цього, 6 березня Державна служба з безпеки на транспорті оголосила тендер на закупівлю 78 мобільних габаритно-вагових комплексів через систему ProZorro", - розповідь.
Крім того, у експертів викликає сумніву необхідність спрямувати всі гроші саме на середній, а не капітальний ремонт. "Поточний середній ремонт не вирішить проблему нинішнього стану доріг. Адже мало вирівняти покриття, яке передбачає середній ремонт. Дороги України потребують капітального ремонту, мета якого не тільки зробити рівною дорогою, але й посилити саму її конструкцію, і відповідно закласти більш довгий термін експлуатації автошляхів", розповідає Наталія Форсюк.
За її словами, автомобільна дорога - складна інженерна споруда, яка вимагає певного комплексу заходів для підтримки в працездатному стані протягом всього життєвого (міжремонтного) циклу. "І якщо якийсь з цих заходів пропустити або затягнути з його виконанням, то отримаємо лавиноподібне наростання дефектів і руйнувань. Тобто, якщо вчасно не "залатати" нещасливу вибоїну за умовну тисячу гривень, то через півроку-рік на ремонт може не вистачити і мільйони", - підсумовує Наталія Форсюк.